Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuloerot, mies töissä ja minä opiskelen

Vierailija
09.01.2020 |

Mitä pitäisi tehdä, onko tämä ok. Miehellä nettona tulot 1800€ enemmän kuussa kuin minulla. Olen siis pelkän opintotuen ja opintolainan varassa, en saa miehen tulojen takia asumistukea tai mitään. Koko opintotukeni menee vuokran maksuun, joka on puolet meidän vuokrasta. Maksamme siis vuokrat ja vedet puoleksi. Opintolainasta minulla menee rahaa omiin laskuihin, ja minulle jää kuukaudeksi 400 euroa. Yhteisistä menoista mies maksaa lapsen tarhamaksun. Olen niin ahdistunut tilanteeseen että joudun koko ajan kituuttamaan ja mies porskuttaa rahoillaan. Ahdistaa jo tuleva kesä kun saan kaksi kertaa kuussa tilin, ja toinen tili menee pelkästään jo vuokraan ja laskuihin eikä minulla jää kahdeksi viikoksi yhtään rahaa. Monet ihmettelevät miksei mies maksa kokonaan vuokraamme. Ollaan puhuttu asiasta eikä mies suostu siihen. Ongelma on, että mies tuhlaa rahansa alta aikayksikön ja käytämme minun opintolainaani maksimi verran kuussa, kunnes tulee hänen tilinsä ja olen PA, ja joudun kinuamaan häneltä rahaa. Sen lisäksi hoidan suurimman osan kotitöistä ja lapsen hoidosta, samalla kun yritän opiskella. Ahdistaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Miksi olette lisääntyneet, kun sinä opiskelet?

2) Jos olet lähtenyt opiskelemaan vasta lisääntymisen jälkeen, niin miksi? Tuliko mieleen että rahallisesti se on aivan idioottimainen ajatus, kun lapsi on päiväkoti-iässä?

Asumiskulut maksetaan puoliksi, se nyt on selvä. Miksi miehesi pitäisi sinua elättää? Hänhän maksaa jo päiväkotimaksunkin kokonaan.

Mene töihin. Opiskelu ei ole syy olla tekemättä töitä.

Hän maksaa tietenkin koko päiväkotimaksun, koska ne ovat tulosidonnaisia, ja vain hänellä on tuloja, jotka vaikuttavat päivähoitomaksun määrään. AP:n opintotuella päivähoitomaksu olisi 0€.

Aiitä olen samaa mieltä, että AP:n kannattaisi ainakin kokeilla etsiä jotain ilta-tai viikonlopputöitä. Näin hänen lapsensa isä olisi pakotettu hoitamaan lastaan edes silloin.

Vierailija
42/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja saanen VIELÄ lisätä, että mieheni tulot hipoo bruttona 3500 - 4000 euroa, joten ajattelin että pystyn sitten keskittymään täysillä opiskeluihini ja sillä kyllä eletään kolmen henkilön perheenä, ja kun minä valmistun ja löydän töitä, tuen miestäni vuorostaan hänen opiskeluissaan. Mutta lopputuloskin on se, että elän 400 eurolla kuussa ja kun mies tuhlaa alta aikayksikön omat rahansa, eletään minun opintoLAINALLA. Mikä järki? Tämän myötä olen niin ahistunut koska tämä ei ole mielestäni oikein, ja tekisin ehdottomasti töitä, mutta vapaa-aika ei anna periksi.

Ap

Mikä on ongelmasi?

Se opintolaina?

Mies saa aloitukseen mukaan 1800€ käteen. Se ei kyllä ole 4000€ brutto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käsitinkö nyt oikein? Maksat puolet vuokrasta ja vedestä? Sinulle jää käteen opintolainasta 400e? Mies tuhlaa omat rahansa miten lystää ja kun ne on finaalissa, siirtyy tuhlaamaan sinun opintolainojasi? Käyttää siis rahoja, jotka sinun täytyy korkoineen maksaa takaisin ja itse ei ole valmis antamaan omistaan mitään?

Ja ennen kuin joku täällä vinkuu, että mies maksaa päivähoitomaksut, niin totta vie kuuluukin. Onhan lapsi hänenkin.

Minä en vaan jaksa ymmärtää pareja, joissa on minun ja sinun rahat. Jaetaanhan suhteessa kaikki muukin, koti, perhe, sänky ym, niin miten ne rahat on "omat"? Meillä on aina olleet yhteiset rahat ja ostetaan ja maksetaan niillä rahoilla, mitä nyt sattuu olemaan. Eikä tarvitse kysellä toisen lupaa ostaa itselleen vaikka uudet kengät. Se tietysti aina tarkkaillaan, että pakolliset laskut tulee maksettua ja sen mukaan elellään.

Meillä riidellään monesta asiasta, mutta raha ei kuulu niihin.

Ap ei ole vielä kertonut, että onko asiasta keskusteltu ennen kuin opiskelu alkoi. Kerrohan sinä, onko tällainen sulle vain tällainen ilmoitusasia puolisolle. ”Mä lähden nyt opiskelemaan opintotuella. Sä maksat sitten melkein kaikki tästä eteenpäin x vuotta.” Sulle kävisi siis tällainen parisuhde?

Vierailija
44/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saanen VIELÄ lisätä, että mieheni tulot hipoo bruttona 3500 - 4000 euroa, joten ajattelin että pystyn sitten keskittymään täysillä opiskeluihini ja sillä kyllä eletään kolmen henkilön perheenä, ja kun minä valmistun ja löydän töitä, tuen miestäni vuorostaan hänen opiskeluissaan. Mutta lopputuloskin on se, että elän 400 eurolla kuussa ja kun mies tuhlaa alta aikayksikön omat rahansa, eletään minun opintoLAINALLA. Mikä järki? Tämän myötä olen niin ahistunut koska tämä ei ole mielestäni oikein, ja tekisin ehdottomasti töitä, mutta vapaa-aika ei anna periksi.

Ap

Sinä siis vain oletit, että mies maksaa kaiken? Ette keskustelleet asiasta ennen kuin lähdit opiskelemaan?

Keskustelimme kyllä. Puhuimme että hän maksaa kokonaan tarhamksun ja maksan vähemmän vuokraa, joka tarkoittikin opintojen alkaessa 80 euroa, josta mies on alkanut nyt jo lipsumaan. Hän sanoi kun hain kouluun, että haluaa tukea minua opinnoissani. Kuitenkin olen kuullut monelta ihmettelyä, miksi maksan niin paljon vuokraa opiskelijana kun miehet tulot on kolme kertaa paremmat. Ja tarkoitin, että miehen tulot nettona kuukaudessa on minua n. 1800 euroa enemmän. Joten pohdin tässä onko se todellakin ok, että maksan suuren osan vuokrasta, kun mies kuitenkin tuhlailee rahojansa niin, että joudumme turvautumaan minun opintolainaani.

Ap

Vierailija
45/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä siis vain oletit, että mies maksaa kaiken? Ette keskustelleet asiasta ennen kuin lähdit opiskelemaan?

Keskustelimme kyllä. Puhuimme että hän maksaa kokonaan tarhamksun ja maksan vähemmän vuokraa, joka tarkoittikin opintojen alkaessa 80 euroa, josta mies on alkanut nyt jo lipsumaan. Hän sanoi kun hain kouluun, että haluaa tukea minua opinnoissani. Kuitenkin olen kuullut monelta ihmettelyä, miksi maksan niin paljon vuokraa opiskelijana kun miehet tulot on kolme kertaa paremmat. Ja tarkoitin, että miehen tulot nettona kuukaudessa on minua n. 1800 euroa enemmän. Joten pohdin tässä onko se todellakin ok, että maksan suuren osan vuokrasta, kun mies kuitenkin tuhlailee rahojansa niin, että joudumme turvautumaan minun opintolainaani.

Ap

Missä sinä elät ilmaiseksi, vaikka sinulla ei olisi edes sitä lasta?

Et missään. Lisäksi kerrot, että sinulla on 400 euroa kuussa ylimääräistä omaa rahaa.

Koita nyt jo päättää näistä luvuista muutenkin, olet luultavasti vain palstan vakitrolli joka jankkaa aina tästä samasta aiheesta. 

Vierailija
46/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) Jos olet lähtenyt opiskelemaan vasta lisääntymisen jälkeen, niin miksi? Tuliko mieleen että rahallisesti se on aivan idioottimainen ajatus, kun lapsi on päiväkoti-iässä?

Asumiskulut maksetaan puoliksi, se nyt on selvä. Miksi miehesi pitäisi sinua elättää? Hänhän maksaa jo päiväkotimaksunkin kokonaan.

Olemme olleet 13 vuotta yhdessä, ja olemme ”lisääntyneet” 4 vuotta sitten. Minulla on yksi ammatti takana, ja tällä hetkellä opiskelen yliopistossa, jotta saisin mieleisen ja lisäksi hyväpalkkaisen ammatin. Opiskelin ammatin kun seurustelimme, jonka aikana tein koko ajan töitä ja otin kaikki vuorot vastaan mitä sain. Välillä tein kahta työtä, jolloin saattoi mennä kuukausi ilman vapaa päivää. Toinen työpaikka meni konkurssiin, ja jatkoin toisessa. Sain siitä vakipaikan, mutta tuntimääräni viikossa olivat naurettavat ja uskalsin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni rahallisesta tilanteesta huolimatta, ja lähdin opiskelemaan. Kaikki lomani olen töissä. Ja siitä ei ole kyse ettenkö haluaisi tehdä töitä, tekisin mielelläni mutta yksinkertaisesti aikani ei riitä. Mies on reissuhommissa.

Onko sinulla taaperoa? Voit yrittää tehdä 3 eriä 12 sivun esseetä ja ryhmätyötä samalla kun olet yksin vilkkaan ja uhmaikäisen taaperon kanssa joka kaipaa koko ajan huomiotasi. Pahoittelut vaan, että haluan kunnianhimoisesti ammatin josta pidän ja jolla elättää vaikka koko perhe. Mieheni on lähdössä minun jälkeeni opiskelemaan ja tuloni tulevat olemaan paremmat kuin hänellä, eikä tulisi mielenkään että antaisin hänen kitua rahojensa kanssa samalla kun itse tuhlailen omia rahojani mihin sattuu ja oletan että elämme hänen opintolainallaan.

Ei tietenkään ole taaperoa. En ole niin pöljä, että lisääntyisin kun opiskelen. Se, että sinä et pysty tekemään töitä ja opiskelemaan koska sinulla on lapsi, ei tarkoita että miehesi pitäisi kärsiä taloudellisesti. Se tarkoittaa että sinä olet onneton elämäsi ja taloutesi suunnittelussa, ja kannat nyt sen seuraukset.

/3

Vierailija
47/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä on ongelmasi?

Se opintolaina?

Mies saa aloitukseen mukaan 1800€ käteen. Se ei kyllä ole 4000€ brutto.

Lukutaito! Kirjoitas nyt tähän ap:n lause 1800 eurosta.

Vierailija
48/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme olleet 13 vuotta yhdessä, ja olemme ”lisääntyneet” 4 vuotta sitten. Minulla on yksi ammatti takana, ja tällä hetkellä opiskelen yliopistossa, jotta saisin mieleisen ja lisäksi hyväpalkkaisen ammatin. Opiskelin ammatin kun seurustelimme, jonka aikana tein koko ajan töitä ja otin kaikki vuorot vastaan mitä sain. Välillä tein kahta työtä, jolloin saattoi mennä kuukausi ilman vapaa päivää. Toinen työpaikka meni konkurssiin, ja jatkoin toisessa. Sain siitä vakipaikan, mutta tuntimääräni viikossa olivat naurettavat ja uskalsin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni rahallisesta tilanteesta huolimatta, ja lähdin opiskelemaan. Kaikki lomani olen töissä. Ja siitä ei ole kyse ettenkö haluaisi tehdä töitä, tekisin mielelläni mutta yksinkertaisesti aikani ei riitä. Mies on reissuhommissa.

Onko sinulla taaperoa? Voit yrittää tehdä 3 eriä 12 sivun esseetä ja ryhmätyötä samalla kun olet yksin vilkkaan ja uhmaikäisen taaperon kanssa joka kaipaa koko ajan huomiotasi. Pahoittelut vaan, että haluan kunnianhimoisesti ammatin josta pidän ja jolla elättää vaikka koko perhe. Mieheni on lähdössä minun jälkeeni opiskelemaan ja tuloni tulevat olemaan paremmat kuin hänellä, eikä tulisi mielenkään että antaisin hänen kitua rahojensa kanssa samalla kun itse tuhlailen omia rahojani mihin sattuu ja oletan että elämme hänen opintolainallaan.

Ei tietenkään ole taaperoa. En ole niin pöljä, että lisääntyisin kun opiskelen. Se, että sinä et pysty tekemään töitä ja opiskelemaan koska sinulla on lapsi, ei tarkoita että miehesi pitäisi kärsiä taloudellisesti. Se tarkoittaa että sinä olet onneton elämäsi ja taloutesi suunnittelussa, ja kannat nyt sen seuraukset.

/3

Meillä oli aika lailla sama tilanne. Aloitin uuden yliopistotutkinnon kun olin raskaana ja äitiysloman ja hoitovapaan (3v) ajan opiskelin lapsenhoidon yhteydessä. Kun aloitin tekemään gradua, lapsi meni päiväkotiin, jatkoin itse vielä kotona. Sain aikuisopintotukea ja mies elätti muuten. Rahasta ei tullut mitään vääntöä, mies piti luonnollisena, että kantaa suuremman taloudellisen vastuun kun opiskelen. Nyt olen ammatissa, jossa tienaan selvästi enemmän kuin mies. Luonnollisesti rahat ovat edelleen yhteisiä.

Vierailija
49/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/3

Meillä oli aika lailla sama tilanne. Aloitin uuden yliopistotutkinnon kun olin raskaana ja äitiysloman ja hoitovapaan (3v) ajan opiskelin lapsenhoidon yhteydessä. Kun aloitin tekemään gradua, lapsi meni päiväkotiin, jatkoin itse vielä kotona. Sain aikuisopintotukea ja mies elätti muuten. Rahasta ei tullut mitään vääntöä, mies piti luonnollisena, että kantaa suuremman taloudellisen vastuun kun opiskelen. Nyt olen ammatissa, jossa tienaan selvästi enemmän kuin mies. Luonnollisesti rahat ovat edelleen yhteisiä.

Good for you. Teille molemmille homma sopii, ja tuo järjestely toimii teillä.

Ap on lähtenyt opiskelemaan ja olettanut, että mies maksaa. Mies ei nyt halua maksaa, mikä on ymmärrettävää, ja ap on ihmeissään ja harmissaan.

/3

Vierailija
50/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.

helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.

Yksikään nainen ei suostuisi elättämään miestä samalla tavalla. Aika jännää, että voimaantuneet itsenäiset naiset ei edes vuonna 2020 kykene elättämään itseään. 

Tiedätkö miksi? Harva mies suostuu myöskään huushollaamaan kotona sen rahan eteen. Maataan vaan ja nainen tekee silti kotityöt.

Vierailija
51/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.

helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.

Yksikään nainen ei suostuisi elättämään miestä samalla tavalla. Aika jännää, että voimaantuneet itsenäiset naiset ei edes vuonna 2020 kykene elättämään itseään. 

Tiedätkö miksi? Harva mies suostuu myöskään huushollaamaan kotona sen rahan eteen. Maataan vaan ja nainen tekee silti kotityöt.

Kotityöt blaablaa. Kokeilepa palkkatyötä niiden sijaan. Se siivoaa, joka makaa ja sotkee kotona, tai jota se häiritsee

Vierailija
52/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies on reissutöissä. Ilmeisesti ap hoitaa lapsen arkisin kokonaan itse. Noinko mies "arvostaa" tätä kaikkea, voi hitto mikä muikku. Kyllä jättäisin. Ei tule elämä olemaan helppoa tollaisen pihin laiskurin kanssa.

Vierailija
53/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas kommentteja

Vierailija
54/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa pystyisi elämään tuollaisessa suhteessa, missä toinen osapuoli joutuu kituuttamaan rahojen kanssa, vaikka toinen voisi hyvinkin maksaa enemmän. Meillä miehen kanssa yhteistä taivalta 10v takana ja se kummalla enemmän rahaa maksaa luonnollisesti enemmän tai kaikki menot.

Olen saanut jäädä hoitamaan kotiin lapsiamme kotihoidontuen alkessa, eikä ole tarvinnut rahasta stressata.

Meillä on omat tilit, mutta silti yhteiset rahat.

Vierailija
55/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat opiskelun kautta paremmat tulot, niin tietenkin maksat niistä miehelle vastaavassa suhteessa sitten enemmän menoista ja asumisen kokonaan, tietenkin, sehän on selvä, niinhän naiset tietenkin tekevät.

Vierailija
56/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mies on reissutöissä. Ilmeisesti ap hoitaa lapsen arkisin kokonaan itse. Noinko mies "arvostaa" tätä kaikkea, voi hitto mikä muikku. Kyllä jättäisin. Ei tule elämä olemaan helppoa tollaisen pihin laiskurin kanssa.

Kuule se, joka toista muikuksi haukkuu, on ite😂

Vierailija
57/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miten tilanne syntyi? Maksatteko kumpikin oman puolikkaanne vai maksatko sinä vuokran ja mies sinulle osuutensa?

Istu alas miehen kanssa ja sano tiukasti, että nyt alkaa riittää. Teette selkeän sopimuksen tulojen jakamisesta joka koskee sitten myös miestäsi kun hän opiskelee. Tästä lähtien mies maksaa myös vuokran ja sinä hänelle sovitun osuuden, tai sitten avaatte taloustilin johon kumpikin maksaa tulojen suhteessa sopivan summan kuukausittain.

Vierailija
58/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta itse sain lapsen kesken opintojen. Vanhempainvapaat oli joustava pitää opiskellessa, etänä sai tehtyä osan jne.

Nyt olen jo valmistunut ja alani töissä. Lapsiluku tämän yhden myötä täynnä, joten ei tarvitse työuraa katkaista äitiyslomien takia.

Asumiskuluista taas, me opiskelimme miehen kanssa eri aikoihin, ja aina on enemmän tienannut maksanut enemmän.

Itse olen saamassa lapsen nyt 30-vuotiaana ja näin jälkiviisaana voi sanoa, että työuran kannalta olisi ollut fiksumpaa tehdä opiskeluaikana kuin nyt määräaikaisuusputkessa.

Vierailija
59/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas kommentteja

Elämän realismia. Jos haluaa saada, on pakko antaa.

Vierailija
60/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kävi niin että olin töissä ja ex avovaimo opiskeli. Minä maksoin oikeastaan kaiken mihin rahaa nyt sattuikin tarvimaan. Sitten syntyi lapsi ja taas tietenkin tuli lisää kuluja. No makselin onnellisena isänä mitä nyt milloinkin tarvitsi. Lopulta kun lapsi oli vähän yli kolme vuotias, ilmoitti ex että nyt se on sitten ero ja hän ja tenava lähtee. 

Eli käytännössä meikäläinen makseli hänen koulutuksensa ajan hänelle vaatteet ja muut jutut. Ja täyden ylläpidon. Myöhemmin vasta hoksasin että hänen mielestään ei ollutkaan niin hyvä idea pitää isyysvapaita kun tulot tippuivat siltä ajalta. Lähes heti kun oli eronnut minusta lähti jonkun uuden kämppään asustelemaan. Sai töitä mutta ei halua että pidettäisiin viikko ja viikko lasta. Elarithan se haluaa, siksi ei suostu tähän systeemiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi