Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuloerot, mies töissä ja minä opiskelen

Vierailija
09.01.2020 |

Mitä pitäisi tehdä, onko tämä ok. Miehellä nettona tulot 1800€ enemmän kuussa kuin minulla. Olen siis pelkän opintotuen ja opintolainan varassa, en saa miehen tulojen takia asumistukea tai mitään. Koko opintotukeni menee vuokran maksuun, joka on puolet meidän vuokrasta. Maksamme siis vuokrat ja vedet puoleksi. Opintolainasta minulla menee rahaa omiin laskuihin, ja minulle jää kuukaudeksi 400 euroa. Yhteisistä menoista mies maksaa lapsen tarhamaksun. Olen niin ahdistunut tilanteeseen että joudun koko ajan kituuttamaan ja mies porskuttaa rahoillaan. Ahdistaa jo tuleva kesä kun saan kaksi kertaa kuussa tilin, ja toinen tili menee pelkästään jo vuokraan ja laskuihin eikä minulla jää kahdeksi viikoksi yhtään rahaa. Monet ihmettelevät miksei mies maksa kokonaan vuokraamme. Ollaan puhuttu asiasta eikä mies suostu siihen. Ongelma on, että mies tuhlaa rahansa alta aikayksikön ja käytämme minun opintolainaani maksimi verran kuussa, kunnes tulee hänen tilinsä ja olen PA, ja joudun kinuamaan häneltä rahaa. Sen lisäksi hoidan suurimman osan kotitöistä ja lapsen hoidosta, samalla kun yritän opiskella. Ahdistaa.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on jotenkin kyllä aivan omituinen käsitys siitä, että kumppanin pitäisi elättää toista. Itse en todellakaan maksaisi omasta palkastani toisten leipiä. Ihme loisia tällä palstalla, huh huh.

Ja lapsi elää lapsilisillä, eikö niin?

Vierailija
82/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Miksi olette lisääntyneet, kun sinä opiskelet?

2) Jos olet lähtenyt opiskelemaan vasta lisääntymisen jälkeen, niin miksi? Tuliko mieleen että rahallisesti se on aivan idioottimainen ajatus, kun lapsi on päiväkoti-iässä?

Asumiskulut maksetaan puoliksi, se nyt on selvä. Miksi miehesi pitäisi sinua elättää? Hänhän maksaa jo päiväkotimaksunkin kokonaan.

Mene töihin. Opiskelu ei ole syy olla tekemättä töitä.

En ole ap, mutta itse sain lapsen kesken opintojen. Vanhempainvapaat oli joustava pitää opiskellessa, etänä sai tehtyä osan jne.

Nyt olen jo valmistunut ja alani töissä. Lapsiluku tämän yhden myötä täynnä, joten ei tarvitse työuraa katkaista äitiyslomien takia.

Asumiskuluista taas, me opiskelimme miehen kanssa eri aikoihin, ja aina on enemmän tienannut maksanut enemmän.

Miinuksista päätellen aina on väärä aika saada lapsi 👍

Ei, vaan aina on väärä aika tehdä valintoja oman elämänsä suhteen ja sitten vinkua, kun joku toinen ei maksakaan koko viuluja. Aikuinen ihminen on vastuussa omasta taloudestaan.

/3

Näin juuri. Elämä pitää aina ajatella niin, että ajattelee omaa talouttaan nyt ja tulevaisuudessa. Toisen niskaan ei voi heittää omaa talouttaan. Pitää olla varmistus siitä, että mitä jos toinen lähtee suhteesta, miten itse pärjää taloudellisesti. Elämää on pakko suunnitella. Ei vaan voi vääntää niitä muksuja ajattelematta yhtään rahaa. Eikä voi välttämättä enää lähteä opiskelemaan, kun ne lapset on tehty. Tai ei opintotuella varsinkaan.

Eli jos aiempi ammatti ei enää työllistä, niin ei enää opiskelemaan, koska on lapsia?

En kirjoittanut niin. Minä aloitan AMK-tutkinnon nyt keväällä ja teen töitä täysipäiväisesti. Teen tutkinnon täysin verkko-opintoina töiden ohella. Näin opiskelee aikuinen perheellinen uuden ammatin.

Miten opiskella töiden ohessa, jos se aiempi ammatti ei työllistä? Eli toisin sanoen ei ole töitä, eikä ehkä ole koskaan työelämään päässytkään sillä aikaisemmalls tutkinnolla.

No sitten tekee niitä hommia mitä muutkin opiskelijat yleensä tekevät eli siivousta ja kassatyötä.

Hyvin sait alapeukkuja vaikka tottahan tuo on. Eivät opiskelijat (varsinkaan opintojensa alkupuolella) useinkaan tee "koulutustaan vastaavaa työtä" kun ei sitä aiempaa koulutusta suurimmalla osalla ole. Kouluttamattoman ihmisen hommia, kassalla tai varastolla tai siivoamassa tai missä vaan. 

Samaa voi tehdä vaikka aiempi huonosti työllistävä koulutus olisikin, ei siihen ole mitään muuta estettä kuin oma ylpeys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.

helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.

Fiksu mies ilmoittaa, että asia selvä, hän siirtyy tekemään osa-aikatöitä ja harrastamaan enemmän, jos menoja ei jaeta kulutuksen vaan tulojen mukaan. Mies saa aikaa itselleen, mutta ei mitään erityistä kotityövelvollisuutta, koska kai ne työt kotona jaetaan myös tasan.

Sulla ei perhettä kommentistasi päätellen ole, mutta se tärkein resurssi yleensä perheessä on AIKA. Jos vaihdat osa-aikaiseksi ja alat harrastaa enemmän, jotta selviäisit vähemmillä kuluilla niin käytännössä käytät vähemmän aikaa perheen yhteiseksi hyväksi eli se täytyy tietysti ottaa kuluissasi huomioon myös. Eli tietysti kuluosuus normalisoidaan käytetyn ajan suhteen jolloin osa-aikaista tekevä maksaa isomman siivun palkastaan vastineena lisääntyneestä vapaa-ajastaan.

Vierailija
84/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.

helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.

Fiksu mies ilmoittaa, että asia selvä, hän siirtyy tekemään osa-aikatöitä ja harrastamaan enemmän, jos menoja ei jaeta kulutuksen vaan tulojen mukaan. Mies saa aikaa itselleen, mutta ei mitään erityistä kotityövelvollisuutta, koska kai ne työt kotona jaetaan myös tasan.

Noinhan sitä voisi itsekkäästi kuvitella mutta tosiasiassahan tuollainen oman ajan varastaminen ei ole kumppania kohtaan kovin reilua. Leipätyö on perheen eteen tehtyä työtä, oma aika ei. Eli tasapuolisuuden nimissä työajan vähentäminen viidestä päivästä viikossa kolmeen päivään ei tietenkään laske osuutta kuluista mikäli se kaksi päivää käytetään omiin harrastuksiin. Jos siis haluaa oikeudenmukaisesti asiat hoitaa - jos taas moraali antaa myöten ja kumppanikaan ei osaa tai uskalla vastaan pistää niin voinhan noinkin tehdä. Reilua tai oikeudenmukaista se ei silti ole.

Vierailija
85/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja fiksu nainen toteaa että näköjään juuri omaehtoisesti supistit perheesi eteen käyttämääsi aikaa ja vaivaa joten vastaavasti teet joko enemmän kotitöitä tai maksat suuremman osan kuluista.

Vierailija
86/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on jotenkin kyllä aivan omituinen käsitys siitä, että kumppanin pitäisi elättää toista. Itse en todellakaan maksaisi omasta palkastani toisten leipiä. Ihme loisia tällä palstalla, huh huh.

Sepä se. Eikä nämä palstan lompakko_loiset edes häpeä yhtään. Miehiä vaan haukkuvat ja louskuttavat leukojaan.

Tajuatteko itse että mies tulee ap:lle kalliiksi? Ilman miestä saisi asumistukea ja maksaisi vähemmän kuin nyt

Vierailija
87/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, miksi suostut tähän? Mies ei selvästi välitä sinusta aidosti.

Mies ja asunto vaihtoon.

Vierailija
88/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei perhettä kommentistasi päätellen ole, mutta se tärkein resurssi yleensä perheessä on AIKA. Jos vaihdat osa-aikaiseksi ja alat harrastaa enemmän, jotta selviäisit vähemmillä kuluilla niin käytännössä käytät vähemmän aikaa perheen yhteiseksi hyväksi eli se täytyy tietysti ottaa kuluissasi huomioon myös. Eli tietysti kuluosuus normalisoidaan käytetyn ajan suhteen jolloin osa-aikaista tekevä maksaa isomman siivun palkastaan vastineena lisääntyneestä vapaa-ajastaan.

Voi hyvä Jeesus mitä säätämistä, toivottavasti kukaan ei tosielämässä ajattele noin. Taattua av-laatua. Onneksi olen parisuhteessa joka perustuu keskinäiseen välittämiseen, huolehtimiseen, jakamiseen ja tukemiseen.

Vierailija
89/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään nainen ei suostuisi elättämään miestä samalla tavalla. Aika jännää, että voimaantuneet itsenäiset naiset ei edes vuonna 2020 kykene elättämään itseään. 

Mjaa. Mun vaimo kyllä makseli mukisematta suuremman osan kuluista silloin kun olin pienituloisempi ja varsinkin silloin kun vaihdoin alaa ja opiskelin muutaman vuoden inssiksi. Nyt tienaan vaimoa enemmän joten maksan itse jonkin verran enemmän. Ja kun lapsia nykyisin on niin se prioriteetti on joka tapauksessa niissä lapsissa eikä siinä senttejä laskeskella, riittää kun kummallekin jää sen verran "omaa rahaa" että ei tarvitse jokaisesta omasta ostoksesta toisen kanssa keskustella.

Vierailija
90/91 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä Jeesus mitä säätämistä, toivottavasti kukaan ei tosielämässä ajattele noin. Taattua av-laatua. Onneksi olen parisuhteessa joka perustuu keskinäiseen välittämiseen, huolehtimiseen, jakamiseen ja tukemiseen.

Sulleko se olisi ok että kumppanisi puolittaisi työtuntinsa ja ilmoittaisi ykskantaan että käyttää säästyneen ajan itsensä ja odottaa tietysti että sinä vastaavasti paikkaat kulupuolta?

Vierailija
91/91 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti vakavasti kannattaako tuollaisessa suhteessa jatkaa! Rakastavassa ja arvostavassa parisuhteessa tuetaan ja autetaan toista. Tuo on taloudellista väkivaltaa. Pystyttekö keskustelemaan asiasta? Eikö mies osaa ajatella että tilanteesi on väliaikainen, kunhan valmistut ja saat töitä niin voit osallistua kustannuksiin enemmän.

haha mistäs sinä toisen ajatusmaailman tiedät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi