Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko VOXRA turvallinen ja hyvä lääke masennukseen

Vierailija
09.01.2020 |

Ilmeisesti ei ole ssri-lääke. Onko tämä jotenkin parempi kuin ssri?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä viimenen paikka missä tällaista kannattaa kysyä.

Vierailija
2/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennukseen liittyy ahdistuneisuutta, niin Voxraan ei kannata koskea missään tapauksessa. Jos kyse on vain apaattisuudesta tai sen kaltaisesta masennuksesta, niin voi olla toimiva lääke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuhoajatukset myös sivuvaikutuksena. Onko se turvallisuutta luova riski, yksilön oma valinta...

Vierailija
4/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla toimi lievässä masennuksessa.Miehellä oli psykoosioireinen masennus sai sähköhoitoa ja voxran sitten ehkäisemään uusimista.Hyvin toiminut jo monta vuotta.

Vierailija
5/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä viimenen paikka missä tällaista kannattaa kysyä.

Ja ylipäätään mitään omaan terveyteen liittyvää.

Itse lopetin Voxran syömisen kun ilmaantui lievää tinnitusta ja menin sitten lukemaan kauhutarinoita Voxran käyttäjien tinnitus-ongelmista. Ei kannattaisi koskaan googletella terveysasioita, tulee kyllä paljon väärääkin infoa.

Vierailija
6/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxrassa vähiten sivuvaikutuksia.

Vierailija
7/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaa verenpainetta tehokkaasti

Vierailija
8/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäri sitä huvikseen sulle määrää.

Vierailija
9/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäri sitä huvikseen sulle määrää.

Tottakai määrää. Suomessa lyödään nappiresepti heti jos olet masentunut. Sillä kaikki katoaa nääs. En ole ap.

Vierailija
10/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxrassa on ollut vähiten sivuvaikutuksia tähän mennessä. Itse olen sekä ahdistunut että apaattinen, mutta en koe että Voxra on vaikeuttanut ahdistusta, vähäinenkin alkoholinkäyttö puolestaan vaikeuttaa. Joten sen olen lopettanut.

Vierailija
11/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se psykoottiseksi ja murhanhimoiseksi tekee. 

Vierailija
12/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheutti epileptisiä kohtauksia, ilmeisesti lievän aivovaurion vuoksi. (Useampi aivotärähdys, joista ei mitään muuten näkyviä seurauksia).

Vierailija
13/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voxrassa on ollut vähiten sivuvaikutuksia tähän mennessä. Itse olen sekä ahdistunut että apaattinen, mutta en koe että Voxra on vaikeuttanut ahdistusta, vähäinenkin alkoholinkäyttö puolestaan vaikeuttaa. Joten sen olen lopettanut.

Mulla Voxra pahensi ahdistusta merkittävästi. Siirryin takaisin SSRI-lääkkeisiin. Joskus lääkärit käyttävät Voxran ja SSRI-lääkkeen yhdistelmää. SSRI-lääke vähentää ahdistusta mutta Voxra antaa energiaa.

Vierailija
14/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeaineen bupropionin entinen nimi on amfebutoni. Nimeä vaihdettiin, koska se muistutti liikaa amfetamiinia. Kyseessä onkin kateiineihin kuuluva klassinen psykostimulantti. Kateiinit ovat sukua amfetamiinille. 

Lääke toimii dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinotonestäjänä. Maksa muuntaa sen hydroksibupropioni -muotoon, joka on vain noradrenaliinin takaisinoton estäjä. Sen vuoksi alkuvaiheessa lääke piristää voimakkaasti, mutta vaikutus laimenee käytön jatkuessa. Tämän ongelman väärinkäyttäjät ovat ratkaisseet, laittamalla  sen suoraan suoneen tai murskaamalla ja vetämällä nenään. Tabletissa on väärinkäyttöä estämässä paljon sitruunahappoa, joten se polttaa hienosti verisuonet ja nenän pilalle. Väärinkäyttöpotentiaali on lääkäreillä tiedossa, eikä sitä helposti määrätä päihdeongelmaisille. 

Nostaa myös verenpainetta kovasti.

Aikanaan lääke tuli markkinoille USA:ssa 80 -luvulla, mutta se vedettiin pois, koska aiheutti niin paljon kouristuksia. Lääke tuli myöhemmin markkinoille uudelleen pitkävaikutteisena ja pienemmillä suositusannoksilla. Kouristusriski kasvaa voimakkaasti suurilla annoksilla (väärinkäyttäjät)

Vierailija
15/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen: kationi on siis kyseessä eikä kateiini

Vierailija
16/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Voxra pahensi ahdistusta merkittävästi. Siirryin takaisin SSRI-lääkkeisiin. Joskus lääkärit käyttävät Voxran ja SSRI-lääkkeen yhdistelmää. SSRI-lääke vähentää ahdistusta mutta Voxra antaa energiaa.

Okei. Hyvä että otit tämän esiin, koska minullakaan ei ole Voxra tosiaan ainoa lääkitys. Toisena masennuslääkkeenä Brintellix (ei täydellä annostuksella koska Voxra nostaa Brintellixin tasoa veressä) ja Lyrica ahdistukseen. Kokonaisuus nimenomaan on parhaiten tähän mennessä toiminut. Minkä lisäksi sain sähköä vajaa vuosi sitten, joku toinenkin oli täällä maininnut sähkön Voxran yhteydessä.

Minkä lisäksi toki toisille Voxra on todella sopimaton.

T. Se jota lainasit

Vierailija
17/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktat bupropionihydrokloridista (Voxra).

Fimea: "Kahdessa 576 yksilöllä toteutetussa identtisessä tutkimuksessa bupropioni XL(150–300 mg/päivässä) oli tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin lumelääke ensisijaisen parametrin osalta. Mittarina käytettiin muutosta lähtötilanteeseen masennuksen mittaamiseen käytetyllä asteikolla [Montgomery-Asberg Depression Rating Scale (MADRS)]. Bupropioni XL -valmisteen teho oli kyseisessä tutkimuksessa samankaltainen kuin vertailuvalmiste venlafaksiinin.

Toisessa 591 yksilöllä toteutetussa tutkimuksessa bupropioni XL ei merkitsevästi eronnut lumelääkkeestä ensisijaisen parametrin osalta (muutos lähtötilanteeseen MADRS-pisteinä), vaikka venlafaksiinilla oli tilastollisesti merkitsevä teho.  274:llä vaikea-asteista masennusta sairastavalla aikuisella tehdyssä tutkimuksessa, joilla mielihyvän, kiinnostuksen ja energian tunne oli alentunut, bupropioni XL-valmisteella oli tilastollisesti merkitsevästi suurempi vaikutus lumelääkkeeseen verrattuna ensisijaisen parametrin osalta (muutos lähtötilanteeseen masennusta mittaavalla asteikolla [Inventory of Depressive Symptomatology (IDS)]. Tilastollinen merkitsevyys osoitettiin myös joidenkin toissijaisten mittareiden osalta.

Bupropioni SR -valmisteella on myös osoitettu olevan toisiin masennuslääkkeisiin (sertraliini, fluoksetiini ja paroksetiini) verrattavaa tehoa kontrolloiduissa 16 viikkoa kestäneissä kokeissa avohoitopotilailla."

Lääkemolekyyli: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Bupropion

"Bupropion is an aminoketone with antidepressant activity. The molecular mechanism of the antidepressant effect of bupropion is unknown. This agent does not inhibit monoamine oxidase and, compared to classical tricyclic antidepressants, is a weak blocker of the neuronal uptake of serotonin and norepinephrine. Buproprion also weakly inhibits the neuronal re-uptake of dopamine."

Muuten voit nähdä asian siten, että SSRI:t muuttavat autoreseptoreita (antagonisesti), joka johtaa serotoniinin vaikutusajan pidentymiseen synapsiraossa, mutta tämä ei selitä masennusta. Samalla tapaa tämäkään lääke ei paranna varsinaisesti mitään, sillä eihän sairaus ole koskaan lääkkeen puutetta, mutta voi auttaa hallitsemaan oireita.

Vierailija
18/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheutti vahvaa ahdistusta ja paranoiaa. Neljää päivää pitempään en kyennyt tuota myrkkyä syömään.

Vierailija
19/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxran ja SSRI NNT (Number Needed to Treat, eli montako potilasta tulee hoitaa jotta saadaan yksi tulos enemmän kuin lumeella) näyttää tältä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18605812

Efficacy of bupropion and the selective serotonin reuptake inhibitors in the treatment of major depressive disorder with high levels of anxiety (anxious depression): a pooled analysis of 10 studies.

"There appears to be a modest advantage for the SSRIs compared to bupropion in the treatment of anxious depression (6% difference in response rates). Using the number-needed-to-treat (NNT) statistic as 1 indicator of clinical significance, nearly 17 patients would need to be treated with an SSRI than with bupropion in order to obtain 1 additional responder. This difference falls well above the limit of NNT = 10, which was suggested by the United Kingdom's National Institute of Clinical Excellence. "

Eli  SSRI suhde Voxraan on heikko ja tässä pitää muistaa se, että SSRI suhde lumeeseen on sekin heikko, yleensä luokkaa 7-10.

Vertailun vuoksi psykoterapian absoluuttinen teho on 0.80 eli psykoterapian todennäköinen hyöty kaikilla psykoterapiamuodoilla on 69 %

Vierailija
20/50 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi. Antoi piristyksen nousta sängystä ylös ja toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan