Onko VOXRA turvallinen ja hyvä lääke masennukseen
Ilmeisesti ei ole ssri-lääke. Onko tämä jotenkin parempi kuin ssri?
Kommentit (50)
Ihme paskoja ne kirjottaa ihmisille. Täynnä sivuvaikutuksia. Amfetamiinia, kuten vanhaan aikaan sai apteekista. Ei enää väsytä tai masenna.
Voxra antaa energiaa tehdä asioita masentuneille, lääke voi lisätä ahdistusta siihen taipuvaisille. SSRI:n sivuoireet kuten kuollut seksuaalisuus, murhavietti ja tyhjä olo eivät ole Voxran haittoja
Vierailija kirjoitti:
Entäs Brintellix.
Minäkin kysyn kun ei lääkäri koskaan suostu selittää eikä kertoa yhtään sen enempää mutta mikä lääke apaattisuuteen, hidastuneisuuteeen, masennukseen, lihon ja nukun valtavia määriä.
Olen itse 28v ja hiljattain syrjiytynyt kaikesta en pärjää tässä yhteiskunnassa. Terapia takana 4v. Ei autanut.
Tiedän tasan tarkkalleen mitä kaipaan ja mitä minun pitää tehdä mutta kun vuodesta toiseen olen niin masentunut, olen luovuttanut. Energian puute on valtava. Mikään ei kiinnosta.
Testit otettu ja kaikkea poissuljettu. Tämä tilanteeni on puhtaasti siitä kiinni että liikaa pettymyksiä ja turvattomuutta. Pitäisi nyt vaa aktivoida aivot.
Terapiasuhde ei ole ollut toimiva jos noin pitkä terapointi on taustalla. Yleensä vaaditaan 11 käyntikertaa minimivaikutukseen ja vaikeissa monitekijäisissä tapauksissa noin 3 vuotta. Ehkä olet sitten siinä 31 %:ssa joille terapia ei vain toimi.
Fimea kertoo Brintellixistä eli vortioksetiinista seuraavaa: https://sic.fimea.fi/2_2014/vortioksetiini
"Vortioksetiinin tehoa ja turvallisuutta on selvitetty tutkimusohjelmassa, jossa oli mukana yli 6 700 iältään 18–88-vuotiasta potilasta. Näistä yli 2 700 sai vortioksetiinia lyhytaikaisissa (≤ 12 viikon) masennusta koskevissa tutkimuksissa. Kahdessatoista lumekontrolloidussa 6 tai 8 viikon kaksoissokkotutkimuksessa käytettiin kiinteää annosta ja selvitettiin vortioksetiinin lyhyen aikavälin tehoa aikuisten masennuksen hoidossa. Näistä tutkimuksista yhdeksässä vortioksetiini todettiin tehokkaaksi masennuksen hoidossa ainakin yhdessä annosryhmässä: vortioksetiini oli sitä tehokkaampaa, mitä suurempia annoksia käytettiin.
Lyhytkestoisten tutkimusten perusteella hoitovasteen sai 46–49 % vortioksetiinia ja 34 % lumetta käyttäneistä. Tämä tarkoittaa, että kun vortioksetiinilla hoidetaan seitsemää potilasta (number needed to treat, NNT), saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumeella. 11:tä potilasta hoidettaessa vortioksetiinilla saavutetaan yksi remissio enemmän. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin muillakin masennuksen hoitoon tarkoitetuilla lääkkeillä. Vastaavasti haitan vuoksi vortioksetiinihoidon keskeyttää yksi potilas 36 hoidetusta (number needed to harm, NNH).
Teho osoitettiin myös 12 viikon vertailevassa kaksoissokkotutkimuksessa, jossa käytettiin joustavaa annosta vortioksetiinia (10 tai 20 mg/vrk) tai agomelatiinia (25 tai 50 mg/vrk) kliinisesti merkittävän masennuksen hoidossa. MADRS-asteikon kokonaispistemäärän paranemisen perusteella vortioksetiinin vaste oli tilastollisesti merkitsevästi agomelatiinia parempi (< 50 %; response rate 70 % vs. 56 %).
Tehon säilyminen osoitettiin relapsin ehkäisyä koskevassa tutkimuksessa, jossa 12 viikon avoimen vortioksetiinihoitojakson jälkeen remission saavuttaneet potilaat (n = 400) satunnaistettiin saamaan joko 5 tai 10 mg/vrk vortioksetiinia tai lumelääkettä. Heitä tarkkailtiin relapsin varalta 24–64 viikkoa kestäneen kaksoissokkojakson ajan. Vortioksetiinia saaneiden relapsiriski oli puolet lumelääkettä saaneiden riskistä.
Haittavaikutukset
Vortioksetiinin turvallisuudesta on kerätty tietoja lyhytkestoisten tutkimusten lisäksi myös enintään 64 viikkoa kestäneistä tutkimuksista. Yleisiä haittavaikutuksia ovat pahoinvointi, ruokahaluttomuus, oksentelu, ripuli, ummetus, huimaus, kutina ja poikkeavat unet. Vatsavaivoja esiintyi naisilla yleisemmin kuin miehillä. Melko harvoin ilmoitettiin bruksismia, punoitusta ja yöhikoilua.
Pohdinta
Brintellix edustaa uutta vaihtoehtoa masennuksen akuutin vaiheen hoitoon ja uusiutumisen estoon. Sen vaikutusmekanismi poikkeaa muista kaupan olevista masennuslääkkeistä erityisesti 5HT3- ja 5HT7-reseptorisalpausvaikutuksiensa osalta.
Vortioksetiinilla saattaa olla lisäksi ahdistuneisuutta lievittävää ja kognitiivista suorituskykyä kohentavaa vaikutusta sekä vähemmän seksuaalihaittoja kuin SSRI- tai SNRI-lääkkeillä. Seksuaalisten haittavaikutusten ilmaantuvuus oli vortioksetiinia käytettäessä sekä lyhyt- että pitkäaikaistutkimuksissa samaa luokkaa kuin lumelääkettä käytettäessä, mutta suurempia annoksia käytettäessä ne voivat yleistyä.
Vortioksetiinilla ei ole havaittu kliinisesti merkittäviä haitallisia vaikutuksia painoon, sydämen sykkeeseen tai verenpaineeseen eikä sydämen johtumiseen eli QT-aikaan. Sillä ei ole merkittävää unettavaa vaikutusta eikä se siten heikennä vireystilaa."
Sen pitäisi olla aktivoiva masennuslääke. Eli sopii niille joiden masennukseen kuuluu esim. uupumusta, velttoutta ja saamattomuutta. Sen sijaan levottomille ja ahdistuneille voi jopa pahentaa oireita, koska sellaisessa tilassa on jo ennestään ylikierroksilla. Itselläni ei kyllä vaikuttanut oikein mitään, muuta kuin sivuvaikutuksena hiukset alkoi lähteä, minkä takia lopetin muuten mitään vaikuttamattoman lääkkeen.
Nämä on kyllä masentavia nämä masennuslääkkeiden vaikuttavuudet:
"Tämä tarkoittaa, että kun vortioksetiinilla hoidetaan seitsemää potilasta (number needed to treat, NNT), saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumeella."
Eli 6 potilaalle ihan sama vaikka olisi syönyt kalkkitabletteja, jos olisi vaan kerrottu että se on oikea lääke niin että oma toivo ja usko olisi herännyt.
Jos ihminen syö peratsiinia, niin onko hullu?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen syö peratsiinia, niin onko hullu?
Kyseessähän on psykoosilääke jonka perinteinen käyttöaihe on skitsofrenia. Mutta tuotakin, kuten myös esim. ketiapiinia, käytetään nykyisin lievempienkin mt-ongelmien kuten ahdistuneisuuden hoitoon, joten ei välttämättä ole mitenkään erityisen sekaisin jos tuota käyttää.
Mulle sopi, söin masennukseen Voxraa pariinkin otteeseen.
Aktivoiva, eli auttoi kun oli vaikeuksia jaksaa tehdä mitään yksinkertaisiakaan asioita. Sen verran virkisti, että jaksoi lähteä ulkoilemaan, mikä paitsi paransi mielialaa myös kohensi kuntoa. Makuaisti muuttui jotenkin, ettei tehnyt mieli syödä mitään makeaa (lääkettähän käytetään myös tupakoinnin lopettamisessa auttamiseen, koska sen avulla ei tupakasta saa entistä mielihyvää): seurauksena paino putosi useita kiloja. SSRI-lääkkeistä aiheutui minulle lihomista, tällä vaikutus oli päinvastainen.
Lääkkeen avulla jaksoin käydä töissä, joten en päässyt missään vaiheessa syrjäytymään työyhteisöstä. Samoin jaksoin etsiä terapeutin ja hakea siihen kelan tukea. Ilman muuta olen sitä mieltä, että ilman tätä lääkettä toipumiseni olisi kestänyt huomattavasti pitempään.
Huonoja puolia hyvin värikäs unimaailma ja vähän "toisaikainen" olo satunnaisesti. Kesällä myös kesti hellettä normaalia huonommin, kun hikoilu väheni.
Kenelle mikäkin lääke sopii, minulle tämä oli hyvä ja omasta kokemuksesta siis vain puhun.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä masentavia nämä masennuslääkkeiden vaikuttavuudet:
"Tämä tarkoittaa, että kun vortioksetiinilla hoidetaan seitsemää potilasta (number needed to treat, NNT), saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumeella."
Eli 6 potilaalle ihan sama vaikka olisi syönyt kalkkitabletteja, jos olisi vaan kerrottu että se on oikea lääke niin että oma toivo ja usko olisi herännyt.
Lumeella on kyllä käsittämätön teho. Areenasta kannattaa katsoa https://areena.yle.fi/1-4599031
"Voiko lumelääkkeillä hoitaa kipua tehokkaasti, ja miksi ne näyttävät toimivan osaan ihmisistä? Pitääkö lumelääkkeeseen uskoa, jotta se auttaa? Entä häviääkö positiivinen vaikutus, kun koehenkilö kuulee saaneensa vain plaseboa? Voisivatko aivomme poistaa kivun kokonaan ilman lääkkeitä? T: Windfall films/BBC."
Vierailija kirjoitti:
Ihme paskoja ne kirjottaa ihmisille. Täynnä sivuvaikutuksia. Amfetamiinia, kuten vanhaan aikaan sai apteekista. Ei enää väsytä tai masenna.
Ne määrää nimenomaan pascoja (yleensä oikea sana joutuu moden hampaisiin).
Voxra on yhtä hirveää sontaa kuin SSRI-lääkkeet. En suosittele kenellekään. Jäät koukkuun, menetät tunteesi, seksi ei kiinnosta, mies jos olet ei seiso tai et laukea, irti pääseminen on hirveää.
Puolisoni on masentunut. Nää on niin nähty. Seitsemäs lääke menossa, haluaisi lopettaa kokonaan, mutta kun yritti, muuttui väkivaltaiseksi. Mitä ei ole koskaan ennen ollut.
Aivokemia pysyvästi muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voxra on yhtä hirveää sontaa kuin SSRI-lääkkeet. En suosittele kenellekään. Jäät koukkuun, menetät tunteesi, seksi ei kiinnosta, mies jos olet ei seiso tai et laukea, irti pääseminen on hirveää.
Puolisoni on masentunut. Nää on niin nähty. Seitsemäs lääke menossa, haluaisi lopettaa kokonaan, mutta kun yritti, muuttui väkivaltaiseksi. Mitä ei ole koskaan ennen ollut.
Pahinta on jos tulee lääkekierre. Mun miehellä vähän niin. Masennuslääke (SNRI, mirtatsapiini) teki valtavan päiväväsymyksen ja ahmimishimon, joten hänelle määrättiin kaveriksi tämä Voxra, jonka pitäisi aktivoida ja viedä syömishaluja. No, Voxrapa alkoi ahdistaa ja tulla levottomia jalkoja tms. Psykiatri määräsi Mirtazapin + Voxra kaveriksi vielä Rivatrilin ahdistukseen. Eli nyt syö kolmea lääkettä ja lisäksi on Ketipinor otettavaksi tarvittaessa jos Rivatril ei poista tarpeeksi unettomuutta.
Mulla Voxra auttoi. Kuten joku aiemmin sanoikin, aktivoi sen verran, että sai käytyä töissä ja terapiassa. Eli sillä sai sellaista fyysistä boostia siihen, että oli voimia hoitaa pääkoppaa terapiassa. Lopettamisenkaan kanssa ei ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Voxra auttoi. Kuten joku aiemmin sanoikin, aktivoi sen verran, että sai käytyä töissä ja terapiassa. Eli sillä sai sellaista fyysistä boostia siihen, että oli voimia hoitaa pääkoppaa terapiassa. Lopettamisenkaan kanssa ei ollut ongelmia.
Näissä on se ongelma, että masennus paranee spontaanisti 4-6kk aikana ja mikäli paraneminen tapahtuu lääkkeen aikana, ihminen liittää paranemisprosessin lääkkeeseen, vaikka olisi voinut parantua ilmankin. Tässä mielessä on tärkeä katsoa NNT:tä ja pitkäaikaistutkimuksia, jos sellaisia vain on. Aika harvoin on.
Minulla aikoinaan psykoottis tasoinen masennus, monia lääkkeitä kokeiltiin.
Minut pelasti voxra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voxra ei aiheuta haluttomuutta samoin, kuten esim. SSRI -lääkkeet. Pikenminkin se lisää panetusta. Kokemusta on.. Vie myös ruokahalua ja lisää hikoilua urheilun yhteydessä ainakin itselläni. Eli tehostaa selvästi aineenvaihduntaa. Aktivoi kyllä kehoa, mutta piristävä vaikutus oli selkeä vain alkuvaiheessa. Ehkä siihen tottuu... Verenpainetta ja sykettä nostaa valitettavasti ja sen vuoksi olen saanut rinnalle betasalpaajan (propral) Kuivattaa suuta jonkin verran, mutta sekin korostui alussa tai sitten olen tottunut siihen. Hampaiden pesu ja -välien säännöllinen puhdistaminen sen vuoksi erityisen tärkeää
Käyttänyt kuusi vuotta 150mg. Ei auta muuta ku etten oo tappanut itseäni enkä itke jatkuvasti. Ehkä auttaa nousemaan sängystä, mut helppoa se ei ole vieläkään.
Miettinyt voisko kokeilla vaihtaa Brintellix... Voxraa käytetty 6v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri sitä huvikseen sulle määrää.
Tottakai määrää. Suomessa lyödään nappiresepti heti jos olet masentunut. Sillä kaikki katoaa nääs. En ole ap.
Näin on! On helvetin pelottavaa ajatella, että näitä nappeja määräillään teini- ikäisillekin, vaikka sivuvaikutukset on ihan hirveitä :(
Entäs Brintellix.
Minäkin kysyn kun ei lääkäri koskaan suostu selittää eikä kertoa yhtään sen enempää mutta mikä lääke apaattisuuteen, hidastuneisuuteeen, masennukseen, lihon ja nukun valtavia määriä.
Olen itse 28v ja hiljattain syrjiytynyt kaikesta en pärjää tässä yhteiskunnassa. Terapia takana 4v. Ei autanut.
Tiedän tasan tarkkalleen mitä kaipaan ja mitä minun pitää tehdä mutta kun vuodesta toiseen olen niin masentunut, olen luovuttanut. Energian puute on valtava. Mikään ei kiinnosta.
Testit otettu ja kaikkea poissuljettu. Tämä tilanteeni on puhtaasti siitä kiinni että liikaa pettymyksiä ja turvattomuutta. Pitäisi nyt vaa aktivoida aivot.