Todella inhottava olo
Sain äsken meikatessani ikävän kohtauksen, varmaan tavallinen paniikkikohtaus eilisten migreenilääkkeiden jäljiltä (tekeekö muille sumatriptan samaa?), mutta jotenkin jäi tosi ikävä olo. Olin laittamassa luomiväriä, kun yhtäkkiä käteni alkoi vispata ja sivellin tippui. En ehtinyt asiaa sen kummemmin ajatella, kun alkoi sellainen ikävä tärinä ja sydämessä muljahteli. Tuli epätodellinen olo ja raajoja kylmäsi ja pisteli, sellainen kevyt ja ikään kuin olisin katsonut elokuvaa tai jotain. Hieman sekava fiilis, en ollut täysin varma mitä tapahtuu. Olo oli ihan sietämätön erityisesti rinnassa. Pahin olo meni noin puolessa tunnissa ohi ja pääsin nyt kouluun ihan normaalisti kun äiti kävi viemässä, mutta vieläkin on sellainen kevyt olo raajoissa ja epämiellyttävä tunne koko kehossa muutenkin, sumea ja sellainen kuin lentäisin. En osaa kuvailla tätä tunnetta mutta se tuntuu kurjalta. Äidin mielestä normaalia paniikkia tai jotain migreeniauraa, miltä teistä kuulostaa? Onko kenelläkään ollut samanlaista ja vinkkiä siitä miten tämän kamalan olon saa helpottamaan?
Kommentit (6)
Mullakin on joskus tuollaista aina migreenin jälkeen, syön 100mg sumatriptania ja yleensä otan sen illalla ennen nukkumaanmenoa ja lääke väsyttää joten olen aika syvässä unessa ja aamulla tulee ahdistus.
Käy lääkärissä varmuuden vuoksi ettei ole epilepsiaa tai muuta, tuonkaltaisia oireita ei ole minulle tullut, 50 mg jopa kolmena päivänä perätysten.
Olen migreenin takia ollut aika kattavissa tutkimuksissa, ei ole epilepsiaa tai muuta todettu ainakaan niissä. Migreeniä vain. Aivosähkökäyrässä oli jotain hyvin pientä muutosta joskus aikoinaan mutta ei varsinaisesti epilepsiaan viittaavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen migreenin takia ollut aika kattavissa tutkimuksissa, ei ole epilepsiaa tai muuta todettu ainakaan niissä. Migreeniä vain. Aivosähkökäyrässä oli jotain hyvin pientä muutosta joskus aikoinaan mutta ei varsinaisesti epilepsiaan viittaavaa.
Ap
Migreenin ja epilepsian mahdollisesta yhteydestä on tehty tutkimuksia, lopullista selkoa ei käsittääkseni ole, mutta ainakin itselläni on migreenin aikana aivotoiminta jotenkin puoliteholla, eikä pelkästään kivun vuoksi.
Kuulostaa normaalilta paniikkikohtaukselta, klassiset oireet. Kannattaa hengitellä rauhassa ja yrittää keskittyä muihin juttuihin, niin helpottaa. Juo vaikka vähän vettä, kurkku voi kuivaa jos kohtaus ahdistaa henkeä jos on tapana hyperventiloida kohtauksen aikana. Jos ei helpota tai tulee vaikka päänsärkyä tai sydänoireet jatkuu niin soita kuntasi terveyskeskukseen, mene terveydenhoitajalle tai voit soittaa myös esimerkiksi sairaalan päivystykseen. Mutta ei hätää, kuulostaa normaalilta mitä kuvailit.