Näin pöydällä avomieheni ulosottopaperit. Saanko katsoa paljon hän on vielä velkaa?
Syynä olisi pelkkä uteliaisuus. Olenko paha ihminen jos vilkaisen?
Joskus olen kysynyt ja hän vastannut ettei minun tarvitse tietää koska hoitaa ne itse pois ja niin on tehnyt.
Kommentit (68)
Täytyy sanoa etten kyllä suostuisi yhteiseen yritykseen jos en saisi tietää siihen liittyviä rahaasioita esim velkoja. Jos velat olisivat miehen henkilökohtaisia niin silloin voisin sietää sen etten tiedä velkojen määrää (mielllään kyllä haluaisin tietää suuruusluokan 10 000€ tarkkuudella).
Liitossani hoidan kaikki rahaasiamme. Minulla on käyttöoikeus myös miehen tileihin (ja miehellä minun tileihini). Ja käytännössä olen jo vuosia tehnyt molempien omat veroilmoitukset ja yhteiset maatalousveroilmoitukset. Toki katsotaan yhdessä ilmoitukset ennen lähettämistä. Mutta onneksi kummankaan ei tartte salata raha-asioita toisiltaan.
Käsitän apn viesteistä että ulosotot miehen henkilökohtaisia. Kuitenkin kirje osoitettu yritykselle jonka osakas ap on. Eli silloinhan tämä olisi eri ulosotto jos se koskee yritystä eikä miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako luottamuspulaan vetoaviin sen että mies saa vapaasti käyttää nettipankkiani? Hän näkee kaikki raha-asiani. Kyllä itse hänen annan jättämällä tunnukset niin että saa ne käsiinsä mutta nyt on myös tuo avonainen paperipino minun käsilläni.
Ap
Tässä kohden sanoisin että ap trollaa tai sitten on tyhmä. Ei asioita kannata hoitaa koskaan noin. Anna miehellesi oikeus käyttää sinun tiliäsi ja mies voi halutessaan antaa sinulle oikeuden käyttää omaa tiliään. Silloin kaikki tapahtumat voidaan jäljittää myöhemmin kuka teki ja mitä. Eli mies voi omilla tunnuksillaan katsoa sinun tilitapahtumat tai maksaa vaikka laskun sinun tililtäsi. Mutta tällöin nähdään että se on tehty miehesi tunnuksilla, ja tällöin miehesi ei voi tehdä mitään ”pahaa” sinun tunnuksillasi kuten nostaa lainaa nimissäsi ym.
Ja nyt ei ole kyse vain luottamuksesta vaan terveestä järjestä ja laista. On rikos antaa omat tunnukset esim puolison käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että 100.000€, joten ei se jakeluautonkuljettajas ikinä veloistaan pääse.
Reilu 10 vuotta siinä menee ja velka on kuitattu 😉
Ikinä ei missään nimessä saa salaa lukea toisten kirjeitä, oli auki eli ei. Katsot sen velkasumman laillista kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako luottamuspulaan vetoaviin sen että mies saa vapaasti käyttää nettipankkiani? Hän näkee kaikki raha-asiani. Kyllä itse hänen annan jättämällä tunnukset niin että saa ne käsiinsä mutta nyt on myös tuo avonainen paperipino minun käsilläni.
Ap
Siis luotat oman identiteettisi sellaisen henkilön käsiin, joka ei luota sinuun omissa raha-asioissaan?
Onko sinulla tarkka tieto siitä, kuinka paljon hän on ottanut lainaa sinun nimissäsi?
Tähän on ihan käytännönsyy. Sattuneesta syystä suurin osa laskuista tulee nimelläni ja haluan seurata niiden maksua. Jos mies maksaa laskun hän siirtää rahaa tililleni ja maksaa sen sieltä.
Ja yhä vain minä luotan häneen myös raha-asioissa. Näen jopa itse tiliäni seuratessa miten säntillisesti hän niitä hoitaa.
Ap
Katsoisin enkä kertoisi miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Käsitän apn viesteistä että ulosotot miehen henkilökohtaisia. Kuitenkin kirje osoitettu yritykselle jonka osakas ap on. Eli silloinhan tämä olisi eri ulosotto jos se koskee yritystä eikä miestä?
Jos mies saa palkaa tältä yritykseltä tulee sille totta kai kirje paljon maksettavaa on. Ei velallinen niitä itse maksa vaan menee suoraan palkasta eli yritys pistää maksuun. Jos ap ei kuulu yrityksen palkkahallintoon, johon ne kirjeet yleensä osoitetaan, ei hän saa katsoa vaikka omistaisi koko yrityksen.
Minä kysyisin saanko katsoa.
Oma mies myös ulosotossa ja kuullut monenlaista summaa mikä siellä ulosotossa on... siinä mureni haaveet yhteisestä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis luotat oman identiteettisi sellaisen henkilön käsiin, joka ei luota sinuun omissa raha-asioissaan?
Onko sinulla tarkka tieto siitä, kuinka paljon hän on ottanut lainaa sinun nimissäsi?
Tähän on ihan käytännönsyy. Sattuneesta syystä suurin osa laskuista tulee nimelläni ja haluan seurata niiden maksua. Jos mies maksaa laskun hän siirtää rahaa tililleni ja maksaa sen sieltä.
Ja yhä vain minä luotan häneen myös raha-asioissa. Näen jopa itse tiliäni seuratessa miten säntillisesti hän niitä hoitaa.Ap
Näet juuri sen mitä hän haluaa sinun näkevän tililläsi. Miksi vastavuoroisesti sinä et saa nähdä miehen tiliä?
Ja miksei mies vain siirrä rahaa tilillesi ja sinä maksat sitten laskut sieltä omilla tunnuksillasi? Tai miksi mies ei maksa niitä laskuja omalta tililtään vaikka ne sinun nimilläsi ovatkin. Minä ainakin maksan välillä miehen tilitä omia laskujani tai omalta tililtäni miehen nimissä tulleita laskuja.
Tapanne toimia kuulostaa laittomalta ja siltä että altistat itsesi pahemman kerran ongelmille tulevaisuudessa.
52 jatkaa siis maksan miehen tilitä omilla tunnuksillani koska minulla käyttöoikeus. En käytä miehen tunnuksia tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja yhä vain minä luotan häneen myös raha-asioissa. Näen jopa itse tiliäni seuratessa miten säntillisesti hän niitä hoitaa.Ap
Tämän voisi hoitaa laillisesti siten, että antaisit miehellesi oikeudet käyttää tiliäsi ja liittää tilisi verkkopankkiinsa. Näin voisi hoitaa laskut tililtäsi samoin kuin nykyisinkin, mutta järjestelmään jäisi aina tieto siitä, kuka on tiliäsi käyttänyt. Omien verkkopankkitunnusten antaminen toisen käyttöön on tekemiesi sopimusten vastaista. Ja tälläkin palstalla moni nainen on kertonut joutuneensa ulisottoon siksi, kun oli antanut pankkitunnukset miehelleen ja se niin luotettu mies oli salaa ottanut niillä pikavippejä kymmenistä paikoista.
Mitä tarkoitat "kirje osoitettu firmalle jonka osakas olen"?
Eli onko se firma joka on veloissa? Silloinhan sulle ja mahdollisille muillekin osakkaille olisi pitänyt tulla oma kirje asiasta. Eikös? Ettei vaan ole sulle kohdistetut ulosottokirjeet käyty pimittämässä ja sun luottotiedot kohta kuralla?
Mun ukko ei todellakaan pimittäisi velkojensa, etenkään ulosottovelkojen, määrää. Sais kertoa velkojen määrän ja maksusuunnitelmansa nikottelematta ja viivyttelemättä tai kerätä kamansa siltä istumalta. Jos asutaan yhteistaloutta niin toisen holtittomuus vaikuttaa molempiin joten sellaista luksusta että pimitetään velkojen määrää puolisolta ei ole. Joku tästä tulee kitisemään niin sanonpa suoraan että ei kiinnosta. Mä olen pitkämielinen ja suvaitsevainen niin kauan kun pelataan avoimilla korteilla. Huumorintaju loppuu justiinsa salailuun ja valehteluun.
Kirjesalaisuus ei koske avattua kirjettä. Toki miettisin parisuhteen tilaa, jos toisen kirjeitä on pakko päästä lukemaan. Ja näistä avatuistakin kirjeistä voi saada haltuunsa toisen henkilötietoja (mitkä teillä jo näkyy olevan toisen käytössä).
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyisin saanko katsoa.
Oma mies myös ulosotossa ja kuullut monenlaista summaa mikä siellä ulosotossa on... siinä mureni haaveet yhteisestä kodista.
Minä vaatisin katsoa, jargonit sikseen. Kerrasta opin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "kirje osoitettu firmalle jonka osakas olen"?
Eli onko se firma joka on veloissa? Silloinhan sulle ja mahdollisille muillekin osakkaille olisi pitänyt tulla oma kirje asiasta. Eikös? Ettei vaan ole sulle kohdistetut ulosottokirjeet käyty pimittämässä ja sun luottotiedot kohta kuralla?
Mun ukko ei todellakaan pimittäisi velkojensa, etenkään ulosottovelkojen, määrää. Sais kertoa velkojen määrän ja maksusuunnitelmansa nikottelematta ja viivyttelemättä tai kerätä kamansa siltä istumalta. Jos asutaan yhteistaloutta niin toisen holtittomuus vaikuttaa molempiin joten sellaista luksusta että pimitetään velkojen määrää puolisolta ei ole. Joku tästä tulee kitisemään niin sanonpa suoraan että ei kiinnosta. Mä olen pitkämielinen ja suvaitsevainen niin kauan kun pelataan avoimilla korteilla. Huumorintaju loppuu justiinsa salailuun ja valehteluun.
Jos mies on palkkalistoilla niin yritykselle menee kirje ulosottoveloista ja maksuvaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Kirjesalaisuus koskee myös avopuolisoita. Toisen kirjeitä ei lueta. Piste.
Kirje ei ole osoitettu miehelleni vaan yritykselle jonka osakas olen. Saako silloin katsoa?
Ap
kirjeen vastaanottaja saa katsoa eli jos ei ollut osoitteessa miehen nimi ensimmäisenä, yrityksen postin vastaanottaja saa katsoa.
Mutta et sinä silti saa selville kaikkia velkoja, kun ei ne ehkä ole ulosotossa.
Kyllä, nuo kaikki tarpeelliset on minun nimissä koska mies ei saa. Tässä minä luotan häneen eikä hän ole koskaan osoittanut mitään merkkiä että sen rikkoisi.
Omistusasunto on haaveissa ja se myös olisi minun, sen siis saisin myös ilman miestä. Hän senkin lainasta sanoo maksavansa osansa ja minä olen puhunut tutun perheasioihin erikoistuneen lakimiehen kanssa miten hän voisi pikkuhiljaa samalla ostaa sitä omistukseensa että diili olisi reilu.
Raha-asiat meillä on todella hyvin eikä minulla ole huoli syynä että menisin katsomaan paljonko hänellä on vielä maksettavaa.
Ap