Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulusta työttömäksi, onko se niin yleistä kuin väitetään?

Vierailija
07.01.2020 |

Lääkärit ym voi jättää pois laskuista, mutta entä muut alat?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei välttämättä koske minua, mutta vastaan silti korkeakouluopiskelijana ja tulevana työttömänä.

Olen 30-vuotias fuksi. Opiskelen pääaineena suomen kieltä ja sivuaineena kirjallisuutta. Aion keväällä hakea pedagogisiin opintoihin. Valmistun työttämäksi, koska

A) äikän maikoille ei ole töitä

B) olen vanha

C) minulla ei ole työkokemusta.

Sairastin aikuisikäni (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) joten en ole tehnyt töitä. Laisinkaan. Päätin kuitenkin lähteä opiskelemaan, jotta saisin elämässäni edes jotain aikaan. Opiskelen nyt vailla tiettyä motivaatiota, koska tulevaisuudennäkymät ovat mustat, mutta yhtä kaikki hyvillä arvosanoilla...

... joilla ei ole mitään merkitystä.

Joten joo, yksi (tulevaisuudessa) työtön humanisti tässä terve.

Vierailija
62/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoista imetään kaikki mehut. Pitäisi olla illat, vklpt ja lomat töissä, siihen vielä opiskelut. Sitten sen työnkin on oltava mieluiten junior-asiantuntijatason työtä, muuten uran luominen jää haaveeksi.

Ei käy kateeksi nykynuoria. Itse uuvuin jo pelkästä iltatyöstä + yliopistosta ja olin t*ppaa itseni 10 vuotta sitten 23-vuotiaana burnoutin takia.

Öö, opiskelijat ovat aina käyneet opintojen ohella töissä, verkostoituneet, tehneet opintojaan jnejne. Ei koskaan ole ollut sellaista aikaa, että pelkästään opiskelemalla hyviin töihin pääsee, noin keskimäärin siis.

Omien opintojeni aikana, noin 25v sitten, kaikki professorit korostivat tätä, että opintojen aikana on tärkeintä luoda suhteita. Sen riittävän osaamisen kyllä saa, jos kurssit läpi kahlaa.

Varmaan pätee kauppiksessa. Omalla alallani ei niinkään päde. Sukupuolen perusteella kyllä onnistui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näin valitettavasti nykyään on. Etenkin jos suoritat tutkintosi aikuisiällä eli olet jo valmiiksi kilpailusta jokseenkin ulkona. 

Vierailija
64/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen FM ja YTM enkä ole ollut päivääkään työttämänä, ikää 46. Ensimmäinen tutkinto oli humanistinen. Nyt olen eläkevirassa.

Eläkevirassa 46-vuotiaana? Olen itse lähes samanikäinen, mutta en todellakaan ajattele olevani missään eläkevirassa. Mutta on vajaat 30-vuotta työaikaa jäljellä, enpä ajatellut sitä yhdessä ja samassa tehtävässä viettää. Pari vuotta on ihan riittämiin per tehtävä ja firmaakin vaihdan oikein mielelläni

Vierailija
65/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin valitettavasti nykyään on. Etenkin jos suoritat tutkintosi aikuisiällä eli olet jo valmiiksi kilpailusta jokseenkin ulkona. 

Miksi "aikuinen" on mielestäsi kilpailusta ulkona? Itse en ainakaan ollut, vaikka keski-iässä tutkinnon suoritinkin. Opiskellessa pelkäsin sitä, mutta paljastui onneksi tyhjäksi kliseeksi, töitä on löytynyt hyvin, eikä kukaan ole ikinä mun ikääni kysellyt.

Vierailija
66/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää esim arkeologit, historioitsijat, meribiologit, antropologit, taidehistorioitsijat, onko näille työmarkkinoilla kysynytää?

Vierailija
67/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei välttämättä koske minua, mutta vastaan silti korkeakouluopiskelijana ja tulevana työttömänä.

Olen 30-vuotias fuksi. Opiskelen pääaineena suomen kieltä ja sivuaineena kirjallisuutta. Aion keväällä hakea pedagogisiin opintoihin. Valmistun työttämäksi, koska

A) äikän maikoille ei ole töitä

B) olen vanha

C) minulla ei ole työkokemusta.

Sairastin aikuisikäni (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) joten en ole tehnyt töitä. Laisinkaan. Päätin kuitenkin lähteä opiskelemaan, jotta saisin elämässäni edes jotain aikaan. Opiskelen nyt vailla tiettyä motivaatiota, koska tulevaisuudennäkymät ovat mustat, mutta yhtä kaikki hyvillä arvosanoilla...

... joilla ei ole mitään merkitystä.

Joten joo, yksi (tulevaisuudessa) työtön humanisti tässä terve.

Miksei ole töitä? Yhtä lailla kai koulua käydään nyt kuin 10vuotta sitten

Vierailija
68/71 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen FM ja YTM enkä ole ollut päivääkään työttämänä, ikää 46. Ensimmäinen tutkinto oli humanistinen. Nyt olen eläkevirassa.

Eläkevirassa 46-vuotiaana? Olen itse lähes samanikäinen, mutta en todellakaan ajattele olevani missään eläkevirassa. Mutta on vajaat 30-vuotta työaikaa jäljellä, enpä ajatellut sitä yhdessä ja samassa tehtävässä viettää. Pari vuotta on ihan riittämiin per tehtävä ja firmaakin vaihdan oikein mielelläni

Mulla on kiva julkisen sektorin virka, jossa työt eivät tule loppumaan, kuntakin on varakas, että ei siitä huolta. Työmatka on 500m ja palkka hyvä. Mikä tässä ollessa eläkkeelle asti. 

Vierailija
69/71 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen FM (historia) ja pitkäaikaistyötön. Opettajaksi en koskaan halunnut. Moniin töihin olen kuulemma ylikoulutettu ja niihin joihin tutkintoni ja osaamiseni sinänsä kävisivät pitäisi olla kokemusta, jota en saa, koska en pääse töihin. Ja pitkäaikaistyötöntähän ei kukaan tässä maassa palkkaa.

Nimim. Toivoton

Vierailija
70/71 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologit ja kirjastotieteen maisterit sekä "harvinaisten" maailma kielten maisterit (saksa, ranska, venäjä) ovat sankoin joukoin työttöminä. Heitä voisi uudelleenkouluttaa moniinkin tehtäviin pienillä kursseilla.

Vierailija
71/71 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin sivuille pystyy kirjoitelemaan opintokurssien kompetenssit. Onhan se hienoa mitä osaa.