Korkeakoulusta työttömäksi, onko se niin yleistä kuin väitetään?
Lääkärit ym voi jättää pois laskuista, mutta entä muut alat?
Kommentit (71)
Tilastojen mukaan työttömyys korkeastikoulutetuilla on varsin yleistä. Varmaan siinä joukossa on vastavalmistuneitakin paljon. Jotkut tekevät koko ajan jotain pätkiä jossain ja aina välillä ovat työttöminä. Kunnollisia vakipaikkoja ei mitenkään riitä kaikille tutkinnon suorittaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Pelkkiä median lietsomia otsikoita koko juttu, kannattaa tutkia tilastoja, totuus löytyy niistä.
Jos saattasii tutkia tarkemmin, niin vosii ehkä huomata, että aika moni korkeakoulutettu tekee sellaisia työtehtäviä, joissa tuksin on haittaa korkeakoulutuksesta mutta mitään erityistä lisäarvoa tai hyötyä itse suoritettavan työnkannalta ei korkeakolututkinnosta ole.
No ei työssäni tarvitse tietää historiasta juuri mitään, mutta koulutukseni kautta ymmärrän kyllä paljon paremmin, miksi tätä työtä tehdään, mitkä ovat fiksuja menetelmiä ja miten tavoitteet saavuttaa.
Toivottavasti työnantajasikin osaa antaa arvoa sille, että sinä tiedät, mitkä mitkä ovat fiksuja menetelmiä ja miten tavoitteet saavuttaa... Siis muuallakin kuin mahd. juhlapuheissa, tai edes niissä, niinkun fiksuimmat työnanatajt osaavat ja kykenevät. Mutta valitettavasti kaikki eivät arvosta tai muutoin kykenen ottamaan vastaan ratkaisuehdotuksia ja parannusehdotuksia ja saattavat suoraan halveksia ja kiusata korkeammin koulutettuja kuin mitä itse ovat....
Valmistuin tradenomiksi v.2003, ja tein monta vuotta määräaikaisia töitä tai sijaisuuksia, siinä välissä sain kaksi lasta. (Asun Keski-Suomessa) Suoritin v.2014 YAMK-tutkinnon, mutta eipä se parantanut työmahdollisuuksia juuri yhtään.. Vuosina 2015-2019 tein kiinteistöalalla toimistotöitä, ja toistuvasti oli YT-neuvotteluita. Jäin yllättäen työttömäksi vajaa vuosi sitten 40-vuotiaana, enkä löytänyt uutta koulutusta vastaavaa työtä vajaan puolen vuoden aikana. Hain jopa kaupan myyjäksi, mutta sinnekin oli 120 hakijaa.. Lähdin sitten syksyllä opiskelemaan sosiaali-ja terveysalalle, sinne luulisi työllistyvän helpommin..
Vierailija kirjoitti:
Omani kokemukseni on ehkä hieman suppea (olen DI vm. 2016), mutta omasta ystäväpiiristäni tiedän vain yhden korkeakoulusta työttömäksi valmistuneen ja hänelläkin tilanne omasta tahdosta (paljon töitä opiskeluaikana ja kaipasi pientä taukoa gradurutistuksen jälkeen). Muut tuttavani, lähinnä DIt, mutta myös KTMiä, opettajia, OTMiä ja muutama FM ovat työllistyneet suoraan koulusta oman alansa ja taitotasonaa tehtäviin. Ei toki suoraan johtajiksi, kuten en minäkään, mutta tehtäviin, joita varten on opiskeltu ja joissa on selkeitä näkymiä myös tulevaisuudelle.
Jep, DI:n tutkinto on edelleen suhteellisen hyvä suoja työttömyydeltä. Uusimassa TEKin jäsenlehdessä oli aiheesta juttua ja dippainsseistä ja arkkitehdeistä yhteensä noin 2% on työttömiä. Huonoiten teknillisestä työllistää prosessi- ja materiaalitekniikka. Paras työllisyys on rakennusalan DI:llä ja arkkitehdeillä.
En ole korkeakoulutettu, AMK pohjalla ja terveydenhoitajaksi valmistunut, mutta kyllä on työpaikat ainakin meidän alueella kiven alla... toki sairaanhoitajan ja lähihoitajan työtä on, mutta koulutusta vastaavaa tarjolla harvoin ja hakijoita valtavasti.... yliopisto-opinnot kiinnostaisivat, mutta esim. terveystieteiden puolella tuskin sen parempi tilanne ja lääkikseen en pääse, ellen lue seuraavaa vuotta koko lukion fy-ke-biologiaa uudestaan tuhatta kertaa ja lisäksi käy sataa eri valmennuskurssia...
Mun suvussa ja tuttavissa kaikki korkeakoulun käyneet ovat alansa töissä.
Lisensiaatin tutkinto ensin. Sijaisuuksia oli, virkoja koko Suomessa muutama. Lasten jälkeen oli tilanne työmarkkinoilla muuttunut niin, että ulkomailta virtaa valmistuneita ja yhteiskuntakin toisenlainen vaikuttaen työmahdollisuuksiin. Tein väitöskirjan parantaakseni työllistymistä. Ei auttanut, enkä työllisty ulkomaillekaan, koska suhteet sinne pitäisi luoda tohtoriopintojen aikana. Meidän tutkimusryhmämme ei ollut kansainvälinen.
Vierailija kirjoitti:
Lisensiaatin tutkinto ensin. Sijaisuuksia oli, virkoja koko Suomessa muutama. Lasten jälkeen oli tilanne työmarkkinoilla muuttunut niin, että ulkomailta virtaa valmistuneita ja yhteiskuntakin toisenlainen vaikuttaen työmahdollisuuksiin. Tein väitöskirjan parantaakseni työllistymistä. Ei auttanut, enkä työllisty ulkomaillekaan, koska suhteet sinne pitäisi luoda tohtoriopintojen aikana. Meidän tutkimusryhmämme ei ollut kansainvälinen.
En varsinaisesti suosittele korkeakouluopintoja kenellekään. Suhteilla saa töitä on sitten koulutusta tai ei.
Luonnontieteelline ala ja koulutus FT, valmistuttuani ensin vuosi työttömyyttä kunnes pääsin edes osa-aikaiseksi kymppi tunnilta, älä ajattele itsenäisesti -hommiin. Nyt neljä vuotta väitöksen jälkeen vasta koulutusta vastaavissa töissä, mutta oli kyllä tuskien ja riskinoton taival ja melkoinen pätkätyöviidakko sen pari-kolme vuotta. Toki olen siitä onnellinen, että ei tämän pidempään mennyt ennen työllistymistä, mutta ei se koulutus itsessään kyllä työpaikkaa nykypäivänä tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti suosittele korkeakouluopintoja kenellekään. Suhteilla saa töitä on sitten koulutusta tai ei.
Kaikkia töitä ei ole mahdollista tehdä ilman koulutusta vaikka olisi mitä suhteita. Jos kaikki noudattaisivat käskyäsi, meiltä loppuisi aika nopeasti muun muassa lääkärit, apteekit ja esimerkiksi kerrostalot sillä kukaan ei olisi suunnittelemassa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia töitä ei ole mahdollista tehdä ilman koulutusta vaikka olisi mitä suhteita. Jos kaikki noudattaisivat käskyäsi, meiltä loppuisi aika nopeasti muun muassa lääkärit, apteekit ja esimerkiksi kerrostalot sillä kukaan ei olisi suunnittelemassa niitä.
Tekoäly maustettuna robotisaatiolla yms digihulluus kyllä vie kaikki työt. Nyt jo voitaisiin korvata vino pino kaiken maailman korkeakoulutettuja, mutta investointeihin ei ole varaa kuin ultrarikkailla firmoilla vielä. Tuloksena tulevaisuudessa massatyöttömyydestä johtuen joko sota tai rauhanomainen chillailuyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen FM ja YTM enkä ole ollut päivääkään työttämänä, ikää 46. Ensimmäinen tutkinto oli humanistinen. Nyt olen eläkevirassa.
Oletko mies?
Ihan äiti-ihminen.
Nykyään äitikin voi olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly maustettuna robotisaatiolla yms digihulluus kyllä vie kaikki työt. Nyt jo voitaisiin korvata vino pino kaiken maailman korkeakoulutettuja, mutta investointeihin ei ole varaa kuin ultrarikkailla firmoilla vielä. Tuloksena tulevaisuudessa massatyöttömyydestä johtuen joko sota tai rauhanomainen chillailuyhteiskunta.
Kuka sitä automaatiota ja robotiikkaa kehittää ellei korkeasti koulutetut insinöörit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen FM ja YTM enkä ole ollut päivääkään työttämänä, ikää 46. Ensimmäinen tutkinto oli humanistinen. Nyt olen eläkevirassa.
Olen melkein kateellinen optimistisuudesta ja luottavaisuudestasi tulevaisuutta kohtaan!
No mikäs siinä on ollessa, jos on eläkevirka.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Pelkkiä median lietsomia otsikoita koko juttu, kannattaa tutkia tilastoja, totuus löytyy niistä.
Jos saattasii tutkia tarkemmin, niin vosii ehkä huomata, että aika moni korkeakoulutettu tekee sellaisia työtehtäviä, joissa tuksin on haittaa korkeakoulutuksesta mutta mitään erityistä lisäarvoa tai hyötyä itse suoritettavan työnkannalta ei korkeakolututkinnosta ole.
On siitä haittaa se syö motivaatiota hanttihommaan ja kalvaa sielua.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit humanistin työllistyvän? Suojatyöpaikkoja on vain osalle...
Perustetaan firma joka toimii ilman julkista rahoitusta, aiheena sukupuolentutkimus! Tytöt, me tienataan tällä!
Niin, tai poliisi tai palomies. Ei ole tarpeeksi tulipaloja että palomiehet ikinä tienaisivat palkkansa rehellisesti. Suojatyöpaikkoja jotka veronmaksaja maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit humanistin työllistyvän? Suojatyöpaikkoja on vain osalle...
Perustetaan firma joka toimii ilman julkista rahoitusta, aiheena sukupuolentutkimus! Tytöt, me tienataan tällä!
Suuri osa humanisteista on opiskellut jotain kieliaineita. Esim. jos vientiyritys kaipaa jotain muutakin kielitaitoa kuin tankeroenglantia niin humanistille voi olla kysyntää.
Sitten monellahan on opettajankoulutus lisäksi. Kyllä se sinunkin historianmaikkasi koulussa oli humanisti.
Itse olen humanisti mutta työskentelen it-alalla, ja tunnen muita samanlaisia. Sivuaineet vaikuttavat työllistymiseen paljon myös ja itse opiskelin tietojenkäsittelyä.
Hei sun urapolku kiinnostaa! Olen humanisti (FM kieliaineesta) ja haaveilen it-alasta. Opiskelen avoimessa tietojenkäsittelytieteitä ja käytettävyyttä. Tutkinnossa sivuaineen kauppatieteet. Miten sä päädyit omaan duuniis?
Aiemmin oli tutkinnolla hyvä varma työ. Miksi tämä kaikki on pilattu?
Tunnen kymmeniä korkeakoulutettuja monen ikäisiä. Kukaan ei ole ollut työtön.
Monia on työttömänä kovilta aloilta myös ja etenkin paljon päädytään koulutusta vastaamattomiin töihin.