Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan oppia uuden haastavan kielen, mutta minkä?

Lingua
07.01.2020 |

Suomi, Ruotsi, Englanti, Ranska ja Saksa, ei niitä koska osaan jo mutta joku muu. Suosituksia perusteluineen. =)

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merde! Ou est le vin? Riittää ranskaksi. Myöhemmin illalla Voulez-vous coucher avec moi ce soir? Sans capote s'il vous plait. Bien? Mon chéri...

Vierailija
102/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä. Ehdottomasti. Kaunis, ilmaisultaan rikas kieli. Voit tutustua klassikoihin alkukielellä, ja ylipäänsä venäläinen kulttuuri on tutustumisen arvoinen.

Kyrillisistä kirjaimista on apua monen muun kielen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia ja haastavia kieliä toki maailmasta löytyy, mutta riippuu sitten asuinpaikasta ja kulloisistakin trendeistä, mitä niistä pääsee jossain lähistöllä opiskelemaan - etenkin alkeistasoa enempää. Ja miten kauaksi on matkustettava, jotta kieltä pääsee harjoittelemaan riittävän usein oikeassa ympäristössä. 

Minä opiskelen niinkin läheistä kieltä kuin viro, ja vain isoimmissa kaupungeissa on tarjolla muita kuin alkeis- tai alemman keskitason kursseja, ja niilläkin edetään etanan vauhtia. Verkkokursseja on, mutta puhumaanhan niillä ei opi. Onneksi Viroon (vaikka kieli ei ihan helppo olekaan muuten kuin ehkä alkeiden osalta) on helppoa ja edullista matkustaa puhumista harjoittelemaan. Tavalliset arkiset matkailutilanteet eivät tosin kovin kauan haastetta tarjoa, joten aina pitää yrittää keksiä jotain muutakin, jotta keskustelutaito kehittyisi. 

Nykyisin kieltenopiskelu tarjontaa supistanee se, että Euroopassa puhutaan erikielisten kesken englantia. Olen tavannut Suomessa asuviakin, jotka ovat turhautuneita, kun haluaisivat oppia kieltä, mutta ihmiset ryhtyvät heti puhumaan englantia.

Heti kun olen saanut päätettyä opittavan kielen aion hankkia yksityisen natiivin opettajan. =)

Toivottavasti pätevän kielensä opettajan. Muuten turhaudut pian. 

Mulla on ollut natiivi opettaja, joka ei ollut pätevä kielenopettaja. Kyllähän siinä perusasiat oppii, mutta on se aika ikävää pian, kun opettaja osaa kyllä (yleensä) kertoa, miten tämä asia sanotaan, muttei perustella miksi tai kertoa, missä tapauksissa on niin ja missä taas ei. Lisäksi siinä oppii lähinnä  puhekielen (joka voi olla myös tietyn alueen murretta), ei oikeaa kielioppia ja kirjakieltä. 

Kiitos neuvoista. =) Olen ottanut huomioon mainitsemasi asiat ja opettajani on natiivi ja osaa selittää asiat.

Ai vaikket vielä edes osannut päättää, mitä kieltä haluat oppia?

Enkä sanonut että hommaa natiivi, vaan katso että se natiivi on myös _pätevä_ kielensä opettaja. Muuten ne selitykset on samaa tasoa kuin kysyisit tältä palstalta suomen kielen hienouksista. 

Tuskin uskot, että jokainen suomen kielen natiivi osaa opettaa kieltä hyvin ja oikein?

Minulla on kansainvälinen tausta, saan pätevän ja natiivin opettajan haluamaani kieleen helposti. =) Päätän kielestä tämän illan aikana ja alan opiskella viimeistään huomenna.

Vierailija
104/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoslaavi

Vierailija
105/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia ja haastavia kieliä toki maailmasta löytyy, mutta riippuu sitten asuinpaikasta ja kulloisistakin trendeistä, mitä niistä pääsee jossain lähistöllä opiskelemaan - etenkin alkeistasoa enempää. Ja miten kauaksi on matkustettava, jotta kieltä pääsee harjoittelemaan riittävän usein oikeassa ympäristössä. 

Minä opiskelen niinkin läheistä kieltä kuin viro, ja vain isoimmissa kaupungeissa on tarjolla muita kuin alkeis- tai alemman keskitason kursseja, ja niilläkin edetään etanan vauhtia. Verkkokursseja on, mutta puhumaanhan niillä ei opi. Onneksi Viroon (vaikka kieli ei ihan helppo olekaan muuten kuin ehkä alkeiden osalta) on helppoa ja edullista matkustaa puhumista harjoittelemaan. Tavalliset arkiset matkailutilanteet eivät tosin kovin kauan haastetta tarjoa, joten aina pitää yrittää keksiä jotain muutakin, jotta keskustelutaito kehittyisi. 

Nykyisin kieltenopiskelu tarjontaa supistanee se, että Euroopassa puhutaan erikielisten kesken englantia. Olen tavannut Suomessa asuviakin, jotka ovat turhautuneita, kun haluaisivat oppia kieltä, mutta ihmiset ryhtyvät heti puhumaan englantia.

Heti kun olen saanut päätettyä opittavan kielen aion hankkia yksityisen natiivin opettajan. =)

Mulla on ollut natiivi opettaja, joka ei ollut pätevä kielenopettaja. Kyllähän siinä perusasiat oppii, mutta on se aika ikävää pian, kun opettaja osaa kyllä (yleensä) kertoa, miten tämä asia sanotaan, muttei perustella miksi tai kertoa, missä tapauksissa on niin ja missä taas ei. Lisäksi siinä oppii lähinnä  puhekielen (joka voi olla myös tietyn alueen murretta), ei oikeaa kielioppia ja kirjakieltä. 

Kiitos neuvoista. =) Olen ottanut huomioon mainitsemasi asiat ja opettajani on natiivi ja osaa selittää asiat.

Enkä sanonut että hommaa natiivi, vaan katso että se natiivi on myös _pätevä_ kielensä opettaja. Muuten ne selitykset on samaa tasoa kuin kysyisit tältä palstalta suomen kielen hienouksista. 

Tuskin uskot, että jokainen suomen kielen natiivi osaa opettaa kieltä hyvin ja oikein?

Minulla on kansainvälinen tausta, saan pätevän ja natiivin opettajan haluamaani kieleen helposti. =) Päätän kielestä tämän illan aikana ja alan opiskella viimeistään huomenna.

Kiva, kerro meillekin mihin kieleen päädyt!

Vierailija
106/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukat täällä ehdottaa kiinaa ja hyvä niin. Jos sitä alat opiskella niin mieti tarkkaan haluatko oppia mandariinikiinaa vai kantoninkiinaa. Kaksi tyystin eri asiaa ja niiden puhujat eivät ymmärrä toisiaan.

Jos päädyn Kiinaan, valintani on Mandariini. Ymmärtävät mutta riippuu vähän missä päin Aasiaa olet, Taiwanin Kiina on erilaisempaa mitä Mainland Kiinassa ja HongKongissa ja Macaulla. =)

Vierailija
107/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koreaa vuoden opiskelleena voin sanoa, että suosittelen! Alkuun pääsee nopeasti, hangul-kirjoitusjärjestelmä on kenties selkein ja helpoin kirjoitustapa koko maailmassa, itsellä sen opetteluun meni noin tunti. Ääntäminen on helppoa suomalaiselle ihan muutamia yksittäisiä aspiroituja äänteitä lukuunottamatta.

Haastavuus tulee kieliopista(joka tosin muistuttaa yllättävän paljon suomea). Suurin osa sanoista ei varsinaisesti taivu, mutta erilaisia jälkiliitteitä on paljon.

Oman vaikeutensa tuovat käänteinen sanajärjestys, erilaiset "kohteliaisuustasot", kaksi numerojärjestelmää ja asioiden laskemiseen liitetyt counter-partikkelit.

Kaikki on yllättävän selkeää, kun korean systeemeihin tottuu. Jos haastetta haluaa, sitä myös löytää, ja kun uuden asian vihdoin suht lyhyen ajan kuluttua ymmärtää, on tunne todella palkitseva.

Koreaa sanotaan vaikeaksi kieleksi, mutta suomalainen löytää siitä yllättävän paljon tuttuja piirteitä.

Vierailija
108/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse portugali!

Vierailija
109/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rakastunut japaniin. Kiinnostava kulttuuri ja kaikki kuulostaa hienommalta japaniksi sanottuna :D Hiragana ja katakana eivät ole järin kummoinen rutistus oppia, mutta kanjien kanssa saakin sitten puuhastella lopun ikää

Vierailija
110/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukat täällä ehdottaa kiinaa ja hyvä niin. Jos sitä alat opiskella niin mieti tarkkaan haluatko oppia mandariinikiinaa vai kantoninkiinaa. Kaksi tyystin eri asiaa ja niiden puhujat eivät ymmärrä toisiaan.

Jos päädyn Kiinaan, valintani on Mandariini. Ymmärtävät mutta riippuu vähän missä päin Aasiaa olet, Taiwanin Kiina on erilaisempaa mitä Mainland Kiinassa ja HongKongissa ja Macaulla. =)

Joku sanoikin jo, että suomessa kielten nimet kirjoitetaan pienellä.

Vierailija
111/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiittomakieli on kansaiväisin.

Miten niin? Suomalaista viittomankieltä käytetään vain Suomessa. Lähes jokaisella maalla on oma erilainen viittomankielensä, jotka eroavat toisistaan ihan yhtä paljon kuin puhutut kielet. Ei ole olemassa yhtä kansainvälistä "yleisviittomankieltä" jota ymmärrettäisiin eri puolilla maailmaa.

Ei ne kyllä ihan niin paljon eroa. Osaan vain alkeet, mutta silti ymmärsin jonkin verran viittomakielisestä keskustelusta, kun katsoin amerikkalaista elokuvaa.

Vierailija
112/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele jokin kuollut kieli: muinaisegypti, heetti, tokaari, etruski, sumeri tms. Tai muinaissuomi. Youtubessa on runsaasti videoita, joissa annetaan ääntämisohjeita - tosin tulkinnanvaraisia, sillä eihän niistä kielistä ole aitoja ääntämisnäytteitä.

Vierailija
113/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron päätöksestänin ennen kello 23. =)

Vierailija
114/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin koreaa vuoden opiskelleena voin sanoa, että suosittelen! Alkuun pääsee nopeasti, hangul-kirjoitusjärjestelmä on kenties selkein ja helpoin kirjoitustapa koko maailmassa, itsellä sen opetteluun meni noin tunti. Ääntäminen on helppoa suomalaiselle ihan muutamia yksittäisiä aspiroituja äänteitä lukuunottamatta.

Haastavuus tulee kieliopista(joka tosin muistuttaa yllättävän paljon suomea). Suurin osa sanoista ei varsinaisesti taivu, mutta erilaisia jälkiliitteitä on paljon.

Oman vaikeutensa tuovat käänteinen sanajärjestys, erilaiset "kohteliaisuustasot", kaksi numerojärjestelmää ja asioiden laskemiseen liitetyt counter-partikkelit.

Kaikki on yllättävän selkeää, kun korean systeemeihin tottuu. Jos haastetta haluaa, sitä myös löytää, ja kun uuden asian vihdoin suht lyhyen ajan kuluttua ymmärtää, on tunne todella palkitseva.

Koreaa sanotaan vaikeaksi kieleksi, mutta suomalainen löytää siitä yllättävän paljon tuttuja piirteitä.

Missä opiskelet Koreaa ja mikä sai sinut valitsemaan Korean kielen? =)

Vierailija
115/129 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japani ei ole haastavaa. Paitsi jos haluat hallita myös keigon, joka ei sekään mahdotonta, mutta muutamat ystäväni (japanilaisia, asuvat Japanissa) kertoivat, että heilläkin ajoittain vaikeuksia en kanssa. Jos ei sitä tarvitse osata, niin helpohko kieli

Mikä on Keigo? =)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honorific_speech_in_Japanese

Vierailija
116/129 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän kieltä ap päätti opetella?

Mua jäi kutkuttelemaan venäjä, slovakia tai georgia.

Vierailija
117/129 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron päätöksestänin ennen kello 23. =)

Etpä kertonut.

Vierailija
118/129 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
119/129 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Georgialaiset kirjaimet. Voi että.

Thaikielessäkin on mojovat kiekurat. Siinä kunnon haaste.

Vierailija
120/129 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liettua! Tai ainakin itse opiskelisin sitä, jos haastetta haluaisin. Kolttasaame, tai esim. jo mainittu georgia olisivat myös hyviä vaihtoehtoja - tai vaikkapa armenia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä