Keitä on ne 400 000 suomalaista, joilla on maksuhäiriömerkintä?
Joukossa on varmaan erilaisia pahasti syrjäytyneitä ja pummeja muutama, mutta jos merkintä on lähes 15 %:lla suomalaisista, niin joukossa on suurin osa ihan tavallisia ihmisiä. Millaisilla ihmisillä merkintöjä on? Masentuneilla vai laiskoilla vai työttömillä vai kenellä?
Kommentit (50)
Olen töissä ravintola-alalla, ja aika monella työkaverilla tuntuu olevan ulosotto päällä. Mitä olen tuttujen kanssa jutellut aiheesta, niin aika monella tuntuu olevan syynä huono tuntipalkka ja alhaiset viikkotuntimäärät (esim. tuntipalkka kympin ja työtunteja viikossa 20 h)
Moni saa Kelan/ammattiliiton päivärahaa palkan lisäksi, ja rahan tulo kestää koska ensin pitää odottaa palkkakuittia, ja sen jälkeen vielä päivärahahakemuksen käsittelyä.
Tähän jos tulee päälle jokin yllättävä meno, niin on pakko turvautua pikavippeihin ja luottokortteihin, ja soppa onkin valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoo esim tämän naisen huonetta niiin en yhtäään ihmettele :)
Ehkä kaikkea ei vaaan tarvitse ymmärtää.
Muttta siinä se salaisuus varmaan juuri piileekin miksi naiset pärjäää koulussa miehiä paremmin kun niiillä on noin hmmetin tarkka muisti.
Eihän Lahdessa ole niin paljon edes asukkaita?!
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ravintola-alalla, ja aika monella työkaverilla tuntuu olevan ulosotto päällä. Mitä olen tuttujen kanssa jutellut aiheesta, niin aika monella tuntuu olevan syynä huono tuntipalkka ja alhaiset viikkotuntimäärät (esim. tuntipalkka kympin ja työtunteja viikossa 20 h)
Moni saa Kelan/ammattiliiton päivärahaa palkan lisäksi, ja rahan tulo kestää koska ensin pitää odottaa palkkakuittia, ja sen jälkeen vielä päivärahahakemuksen käsittelyä.
Tähän jos tulee päälle jokin yllättävä meno, niin on pakko turvautua pikavippeihin ja luottokortteihin, ja soppa onkin valmis.
Minkäs teeet tälle yhtälölle että vuokrat päääkaupunkiseudulla ei anna myönnytyksiä pienituloisille josssa niitä asiakkaita juuri olisikin. Pitäiisikö laittaa putiikki aina lounaan jälkeen vaikka kiinni ja keskittyä vaikka väliaikana illalisen kotiinviemisiin ja avata rafla taas illalla alacartea varten.
Kuinkahan moni näistä maksuhäiriöistä on syntynyt mielenterveysongelmien tai alkoholin takia? 99%? Ihminen joka elää yli varojen on säälittävä. Mummot ja vaari kääntyy haudoissa ja pyörii hyrränä. Kolmatta Maailmansotaa odotellessa. Tämä sama romahdus tapahtuu myös muualla maailmassa isommassa mittakaavassa. Ja sen jälkeen syntyy taas luokkaeroja, jolloin valta on niillä, jotka hallitsevat kaikkea teknologiaa ja energiantuotantoa ja aseita.
On niitä luottohäiriömerkintöjä iäkkäilläkin. Ovat ottaneet kulutusluottoja lapsiaan jeestakseen.
Tiedän yhden perheen. Elävät yli varojensa (iso talo, autot, lomamatkat ja laitteet), vaikka molemmilla on vakaa työtilanne ja ihan hyvä palkka. Rahaa riittäisi varsin mukavaan elämään, muttei jatkuvaan, lainalla ostettuun luksukseen. Miehen puoli on ainakin ihan normaalituloista ja perussuomalaisen säästäväistä väkeä, joten en tiedä mistä on keksinyt noin kerskailevan elämäntavan.
Minä olen yksi 400 000:sta. Syyt: bipolaarihäiriö yhdistettynä pätkätyöelämään.
Olen palvelualalla ja kahdella työkaverilla on ollut maksuhäiriömerkintä (selvisi minulle vähitellen). Molemmat nelikymppisiä naisia. Toinen oli mennyt yksiin miehen kanssa, jolla avioeron takia velkoja eli ilmeisesti taloudellisesti jo hankala pohjatilanne ja ilmeisesti tämä miehen tilanne liittyy asiaan. Heillä uusperhe, lapsia ja lemmikkejä. Teki kuitenkin paljon töitä, että sai luottotiedot takaisin.
Toinen työkaveri ilmeisesti oli elänyt eron jälkeen yli varojensa miettimättä seurauksia (kuten joku sanoi, joku pienikin velka voi alkaa kasvamaan). Oli siis vaan ollut niin vaikea elämäntilanne ja hänellä harkitsematon taloudenpito. Tosin kun katseli hänen taloudenpitoaan, niin ei ollut kyllä ihme..oli juuri sellainen, joka alkoi pyydellä työkaverilta lainaa ennen palkkapäivää, kun oli rahat loppu. Ihasteli aina, jos joku oli käynyt matkalla tai ostanut jotain kivaa, sellaista, jota varten pitää vähän säästää. Kun hän ilmeisesti ei itse saanut säästettyä mitään.
Minun kaikki sisarukseni. En tiedä, miksi ovat sössineet asiansa.
Minulla on ja olen tavallinen aikuinen töissäkäyvä nainen. Minulla on myös ADHD, joka aiheuttaa heikon impulssinkontrollin. Kun haluan jotain, ostan sen, jos se on mahdollista. Otin pikavippejä, jotka menivät lopulta ulosottoon. Parin kuukauden kuluttua pikavipit on maksettu ja se vähän peloittaa minua. Minulla on nyt lääkitys, mutta ei sekään ihmeitä tee ja pelkään, että sorrun taas turhaan shoppailuun. Olen yrittänyt kyllä opetella hallitsemaan rahojani ja mielitekojani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi 400 000:sta. Syyt: bipolaarihäiriö yhdistettynä pätkätyöelämään.
Pahat kortit jaettu. Toivottavasti tilanteesi parantuu/on parantunut kaikkien kolmen kohdalta!
No mulla on ollut luottotietohäiriö merkintä. Ostettiin talo, tuli avioero ja laskuja ei enää pystynyt hoitamaan. mm.autolaina meni ulosottoon. Koko ulosoton ajan olin töissä samassa vakituisessa työpaikassa jossa olen vieläkin jonkun aikaa kahdessa työssä kun halusin saada maksua nopeutettua. Ulosottovelka tuli maksetuksi kuudessa vuodessa. Muunmuassa tämmöisillä minun kaltaisilla ihmisillä siis voi olla.
Mie oon ulosotossa, 4v takana ja 2 vielä edessä. Toinen lapseni oli n....maani, käytti häikäilemättä minua hyväkseen, rukoili ja välillä uhkaili väkivallalla. Otin kaiken maailman lainoja ja kuvittelin auttavani lastani. Sitten ymmärsin että tarvon loputtomassa suossa. Häpeä on suuri, en ole kenellekkään kertonut tilaanteestani. Nimimerkki hoitaja 57v.
Miehellä on, kun otti heti 18 vuotiaana pikavippejä biletykseen ja muuhun. Oli aika masentunut eikä tainnut jaksaa miettiä seurauksia. Myös anopilla on, aikoinaan yrityksensä meni kumoon ja on lopun elämänsä suurissa veloissa.
Laiskoilla vai työttömillä vai kenellä?
Kysytään aloituksessa.
No esimerkiksi minulla.
Kannattaa kokeilla itse yölehdenjakoa. Ihan on laiskan hommaa... 😡
Lehdenjakajien jatkuvat, toistuvat, törkeät palkanALENNUKSET alkoivat postilla jo vuonna 2005. Alkuperäinen palkka yötyöstä ei päätä huimannut.
Sitä kähminnän määrää jo silloin!
Toivon Heidille taistelutahtoa.
Silloin emme saaneet julkisuuteen, emme edes v. 2009 kunnolla.
Otin lopputilin, kuten niin moni muukin. Sen hinnan siis maksoin.
Katsokaa mitä postin johto on touhunnut.😬
Vierailija kirjoitti:
Samat jotka äänestää Mestarin puoluetta
Tiedän yhden, mutta hän äänestää aika varmasti kyky-puoluetta. Maanis-depressiivisyyden maanisissa vaiheissa rahaa meni joka suuntaan ja vaikka on huippu yliopistotutkinnot ja niiden mukainen palkka takaisinmaksu on lääkityksen kuntoon saamisen jälkeen ollut hyvin hidasta.
Muutenkin enemmän rahojaan taitaa käyttää kovempia palkkoja saavat. Kun yritys ajautuu maksuvaikeuksiin tai hyväpalkkainen työ menee alta, on vaikea myöntää tilanne itselleen ja kulisseja pidetään yllä, kun totuus tuntuu kovalta ja masennutaan. Silloin jos ei päästä nopeasti takaisin totutulle ansiotasolle ja masentuneena ei edes yritetä mukauttaa kulutusta, ollaan äkkiä velkojien armoilla.
Joskus uutisissa kerrottiin Suomen kolmesta alueesta, joissa on eniten maksuhäiriöitä. Yksi näistä oli joku Espoon lähiö muistaakseni, yksi Kajaanin Lohtajan asuinalue ja kolmatta en muista.
Eli jos noissa paikoissa käy pyörimässä voi ehkä saada jotain vihiä asiasta.