Keitä on ne 400 000 suomalaista, joilla on maksuhäiriömerkintä?
Joukossa on varmaan erilaisia pahasti syrjäytyneitä ja pummeja muutama, mutta jos merkintä on lähes 15 %:lla suomalaisista, niin joukossa on suurin osa ihan tavallisia ihmisiä. Millaisilla ihmisillä merkintöjä on? Masentuneilla vai laiskoilla vai työttömillä vai kenellä?
Kommentit (50)
Tuntemani UOssa olevat: täysin holtiton pätkätyöläis bipo, Lainan takaajana toiminut suurperheen äiti jolle kys.velka kapsahti, hometalon ostanut työssäkävijä, ja yksi joka nuorena hienoon autoon törsännyt vuokrien sijaan. Yhtä monta tarinaa kuin velallisiakin
Laidasta laitaan mutta erittäin rikkailla näitä ei kyllä taida olla. Eli kaikki varakkaat joita tiedän joitakin on superpihejä ja maksavat laskunsa jopa ennakkoon.
Riippuvuudet, sairaudet, äkillinen työttömyys tai pitkäaikainen työttömyys ja varmaan joskus sen perustulotason romahdus esim. avioeron tms myötä.
Sanotaan että tiedän kymmeniä joilla on peliriippuvuuden takia mennyt luottotiedot joten saattaa olla nykypäivänä suurimpia syitä noihin luottisten menettämisiin.
Tiedän kaksi parikympistä ihmistä, jotka ottivat omiin nimiinsä puolisoidensa osamaksuja. Luonnollisesti puolisoiden luottotiedot menneet jo aiemmin ja niin meni sitten näidenkin jotka osamaksut nimiinsä ottivat. Eli olivat sinisilmäisiä ja luottivat puolisoihin. Ero tuli ja maksut jäi maksamatta -> ulosottoon.
Mulla esim. Käyn töissä ja bruttotulo yli 3 tonnia kuussa. Otin useita eri kulutusluottoja tyhmyyksissäni ja sitten en saanutkaan niin mainostettua lainaa, jolla voisi yhdistää kaikki muut lainat, vaikka tuloja ja maksuvaraa olisi ollut ja luottotiedotkin olivat kunnossa. Nyt sitten olen ulosoton asiakas ja luotot menneet.
Mulla on. On hyvät tulot ja hyvä duuni. Eron aikaan silloinen puolisoni heittäytyi hankalaksi monin taloudellisin tavoin, ei esim maksanut yhteisistä menoista hänen maksettavikseen sovittuja, jos laskutus oli mun nimelläni. Keräili vielä postista roskiin perintätoimiston ja myöhemmin ulosoton kirjeetkin, joten lastemme päiväkoti- ja iltapäiväkerhojen maksut (nimelläni) menivät ulosottoon asti.
Ei ollut rahasta pulaa kummallakaan, ihan kiusantekoa tuo häneltä oli.
En ole tästä ottanut paineita, koska mulla on oikeasti varsin hyvät tulot. Merkintä kuitenkin näkyy aikansa. Jokuhan ottaisi tästä hirveän häpeän.
Ei auta mitkään tulot, jos ei osaa käyttää rahaa tai shoppailee/kuluttaa holtittomasti.
Itse olen pihi, joten rahaa jää reilusti säästöön.
Toisaalta taas olen ylipainoinen, koska itse en hallitse taas syömistä että en kuvittele olevani yhtään parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on. On hyvät tulot ja hyvä duuni. Eron aikaan silloinen puolisoni heittäytyi hankalaksi monin taloudellisin tavoin, ei esim maksanut yhteisistä menoista hänen maksettavikseen sovittuja, jos laskutus oli mun nimelläni. Keräili vielä postista roskiin perintätoimiston ja myöhemmin ulosoton kirjeetkin, joten lastemme päiväkoti- ja iltapäiväkerhojen maksut (nimelläni) menivät ulosottoon asti.
Ei ollut rahasta pulaa kummallakaan, ihan kiusantekoa tuo häneltä oli.En ole tästä ottanut paineita, koska mulla on oikeasti varsin hyvät tulot. Merkintä kuitenkin näkyy aikansa. Jokuhan ottaisi tästä hirveän häpeän.
Ystävällä samankaltainen tarina, eron aikana alkoi hel**ti, jossa tehtiin taloudellista väkivaltaa. Ystävällä onneksi vakiotyö, asunto, hyvä palkka ja sinänsä asiat kunnossa ja merkintä poistuu kohta.
Yllättävän moni täällä kertoo, että puolisolla ollut osuutta asiaan.
Minulla meni luottotiedot 2 vuotta sitten. Syynä väärälle luotonantajalle maksettu lasku ja 3kk ulkomaankomennus. Jäi Nordean luottokortin lasku maksamatta kun maksoin epähuomiossa ulkomailta käsin summan viitteineen väärälle vastaanottajalle. Nordea eräännytti koko summan kun alkuperäisestä eräpäivästä oli kulunut 62 vuorokautta. Ulosotosta oli tullut kirje mutta koska en ollut kotimaassa en siitä mitään tiennyt. Yritin kotiin palattuani sovitella asian ja maksoin koko luoton 5500€ kerralla Nordealle pois, mutta häiriömerkintä tuli silti. Omat tulot on 80 000€ brutto ja vakanssi johtavassa asemassa. Löytyy osakkeita ja myös kiinteistösijoitusta. Ei ole vaikuttanut merkintä millään tavalla elämääni sillä pyysin ulosottoa kirjaamaan maksun suoritetuksi ja joulukuussa tulee 3 vuotta täyteen ja merkintä poistuu. Ei kaikki luottotiedottomat ole masentuneita elämäntapaongelmaisia.
Minä olen aina kaikki laskuni maksanut ja säästöön laittanut myös rahaa. Mutta näin jälkiviisaana ei olisi kannattanut ottaa ikinä talolainaa. Se meni ulosottoon, koska tuli ero ja talo ei mennyt kaupaksi. Eikä ollut varaa lyhentää vuokran lisäksi myös lainaa. No näillä mennään.
Tuntemillani pitkäaikaissairailla on näitä merkintöjä, kun eivät pysty maksamaan terveydenhoitokulujaan tammi-helmikuussa maksukaton takia. Ovat sitten ottaneet velkaa, että saisivat lääkkeensä ja esim. sairaalahoitoa. Tuloja just sen verran, etteivät ole saaneet toimeentulotukea.