Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentti: Miten on mahdollista, että laittomasti maassa oleskelevia työskentelee laillisissa töissä, eivätkä viranomaiset edes tiedä siitä?

Vierailija
06.01.2020 |

IS palasi juurilleen. Mitä lie nuo aamun aivopierut.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006364238.html

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punavihreiden bisnestä pitää harmaata työvoimaa Suomessa.

Vierailija
2/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihminen voi olla paperiton, mutta maksaa silti asianmukaisesti veronsa? Palkanlaskijalla ei nyt älli riitä. En minä ainakaan saa maksettua yhtäkään palkkaa, ellei minulla ole henkilötietoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivopierut ja aivopierut. Minusta tuo on ihan hyvä kysymys. Miten on mahdollista työskennellä ja maksaa verot maassa kun sulla ei ole lupaa olla siinä maassa?

Vierailija
4/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vaan on neuvokkaita selviytyjiä.

Vierailija
5/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivopierut ja aivopierut. Minusta tuo on ihan hyvä kysymys. Miten on mahdollista työskennellä ja maksaa verot maassa kun sulla ei ole lupaa olla siinä maassa?

Aamun aivopierut oli niitä missä haukuttiin suomalaisia rasisteiksi. Tuokin, että kysyy miten tämä on mahdollista katsotaan rasismiksi.

Vierailija
6/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi pitää persut saada hallitukseen.

Vierailija
7/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultamunia eivät Suomen lait koske.

Vierailija
8/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun aivopierut oli niitä missä haukuttiin suomalaisia rasisteiksi. Tuokin, että kysyy miten tämä on mahdollista katsotaan rasismiksi.

Eikö nyt voitaisi vain unohtaa rasismi ja miettiä, miten tuo on mahdollista. Minua ainakin palkanlaskijana kiinnostaisi, miten toimittaja voi väittää tuota menettelyä lailliseksi. Kyllähän työnantajan pitää tarkistaa työntekijänsä tiedot ja viimeistään palkanmaksussa se pomppaa vastaan, kun pitää tehdä ilmoitukset tulorekisteriin. Jossain kohtaahan tuo falskaa. 

Vierailija
9/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suomalaisen TE-keskusten valvonnan heikkoutta. En nyt muista tarkkaa tarkastajien määrää, mutta itse luin viime vuonna jostakin lehtijutusta, että tarkastajia on Suomessa aivan liian vähän, joten valvonta mättää.

Olen itse lämpimästi maahan muu ton puolestapuhuja, mutta niin, että työehtosopimusten noudattamista valvotaan tiukasti. Siten voidaan estää harmaata taloutta ja tulijoiden riistoa, ja se on sekä meidän että tulijoiden etu.

Vierailija
10/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän noilla voi olla suomalaista verokorttiakaan? Miten ovat voineet aloittaa lailliset työt, saati maksaa niistä veroja?

Vierailija
11/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suomalaisen TE-keskusten valvonnan heikkoutta. En nyt muista tarkkaa tarkastajien määrää, mutta itse luin viime vuonna jostakin lehtijutusta, että tarkastajia on Suomessa aivan liian vähän, joten valvonta mättää.

Olen itse lämpimästi maahan muu ton puolestapuhuja, mutta niin, että työehtosopimusten noudattamista valvotaan tiukasti. Siten voidaan estää harmaata taloutta ja tulijoiden riistoa, ja se on sekä meidän että tulijoiden etu.

Voitko avata vähän, miten te-keskus ja työehtosopimukset liittyvät tähän? Minä olen ihan pihalla nyt. 

Vierailija
12/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuu pankkitilin avaaminen ilman papereita?

Vierailija
13/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten on mahdollista että jutun vanhemmalla miehellä on sen tapetun kenraalin uniikki sormus?

Vierailija
14/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt voitaisi vain unohtaa rasismi ja miettiä, miten tuo on mahdollista. Minua ainakin palkanlaskijana kiinnostaisi, miten toimittaja voi väittää tuota menettelyä lailliseksi. Kyllähän työnantajan pitää tarkistaa työntekijänsä tiedot ja viimeistään palkanmaksussa se pomppaa vastaan, kun pitää tehdä ilmoitukset tulorekisteriin. Jossain kohtaahan tuo falskaa. 

Tässä kohtaa ulkopuolisena heräisi epäilys, että tuollainen firma huijaa monessa muussakin asiassa.

Vierailija
15/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt peräti kummallista, kun muistelen, mitä kaikkia papereita mun työnantaja vaati nähtäväksi ennen kuin edes palkkasi minua.

Vierailija
16/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse siis siitä, että näillä on ollut oleskelulupa, työlupa, pankkitili, henkilötunnus ja verokortti, mutta sitten ne on otettu karkotuspäätöksen takia pois. Mutta edelleen sieltä pitäisi jäädä puuttumaan ne verokorttitiedot. Onko verottajan järjestelmässä sitten joku automaatio, että näille tulee automaattisesti uusi verokortti, vaikka siihen ei ole oikeutta. 

Vierailija
17/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse siis siitä, että näillä on ollut oleskelulupa, työlupa, pankkitili, henkilötunnus ja verokortti, mutta sitten ne on otettu karkotuspäätöksen takia pois. Mutta edelleen sieltä pitäisi jäädä puuttumaan ne verokorttitiedot. Onko verottajan järjestelmässä sitten joku automaatio, että näille tulee automaattisesti uusi verokortti, vaikka siihen ei ole oikeutta. 

Jutusta jäi sellainen kuva, että mitään noista mainitsemistasi pumaskoista ei välttämättä ole ikinä ollutkaan, mutta niin vaan käydään töissä ja maksetaan palkasta sivukulut ja verot. En kyllä ymmärrä kuinka tuo onnistuu.

Vierailija
18/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten on mahdollista että jutun vanhemmalla miehellä on sen tapetun kenraalin uniikki sormus?

Ei se ole uniikki vaan radikaalien islamistien sormus.

Vierailija
19/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole uniikki vaan radikaalien islamistien sormus.

Bullshit.

Eikä sormus edes ole samanlainen.

Vierailija
20/86 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta jäi sellainen kuva, että mitään noista mainitsemistasi pumaskoista ei välttämättä ole ikinä ollutkaan, mutta niin vaan käydään töissä ja maksetaan palkasta sivukulut ja verot. En kyllä ymmärrä kuinka tuo onnistuu.

"ERÄSKIN maa ha nmuutt aja on työskennellyt viitisentoista vuotta Suomessa, ja siitä useamman vuoden ilman virallisia lupapapereita. Miehen palkka maksetaan hänen omalle pankkitililleen, ja siitä pidätetään verokortin mukaisesti verot. Työnantaja ei tiedä kielitaitoisen työntekijänsä paperittomuudesta, ei kukaan pankissakaan. Työskentely tapahtuu viranomaisilta piilossa." 

Eikö tuo tarkoittaisi, että hän on ensin työskennellyt ihan normaalisti ja luvallisesti ja hänellä on ollut pankkitili, mutta sitten viimeisinä vuosina ei ollut enää lupaa? Työntantajalle ei ole mennyt tietoja paperit tomuudesta, vaan jostain on joka vuosi putkahtanut verokortti ja sitten on jatkettu palkanmaksua vain normaalisti. 

Näin minä nyt asian ymmärtäisin. Mutta tässä yhteydessä on hassua puhua paperit tomista, jos kuitenkin on aiemmin ollut kaikki ihan kunnossa ja paperittomuudella tarkoitetaankin vain sitä, että on lupaa ei ole enää jatkettu. Minä olen luullut, että paperittomat ovat sellaisia, joilla ei ole henkilöllisyyttä, asuntoa,  pankkitiliä tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi