Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen

Vierailija
06.01.2020 |

Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html

Kommentit (871)

Vierailija
161/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa mitä oikein on tapahtumassa. Ennen asiat tehtiin vaikka pelotti kuinka. Ja yhä edelleen 90% maailman väestöstä joutuu niin tekemään eikä heillä ole vaihtoehtoja, ei edes perusterveyden hoitoa.

Vierailija
162/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapääsynnyttely kuuluu navettaan. Onhan ne lehmät söpöjä, mutta joillekin meistä ihmisarvo on arvoista luovuttamattomin. Myös lapsen oikeus on syntyä toivottuna toivotulla tavalla.

Kuinka moni lapsi on laitellut synnytystapatoivetta tulemaan? Mutta jos saisi, niin varmaan ottaisi sen, jolla tutkitusti on parhaat terveysvaikutukset, eli alatiesynnytyksen.

Siat muuten teurastetaan avaamalla maha veitsellä, sopii sektiomammoille moinen.

Suunniteltu sektio on tutkitusti lapselle turvallisin tapa syntyä.

P.S. Tekikö noin kipeää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapääsynnyttely kuuluu navettaan. Onhan ne lehmät söpöjä, mutta joillekin meistä ihmisarvo on arvoista luovuttamattomin. Myös lapsen oikeus on syntyä toivottuna toivotulla tavalla.

Kuinka moni lapsi on laitellut synnytystapatoivetta tulemaan? Mutta jos saisi, niin varmaan ottaisi sen, jolla tutkitusti on parhaat terveysvaikutukset, eli alatiesynnytyksen.

Siat muuten teurastetaan avaamalla maha veitsellä, sopii sektiomammoille moinen.

En ole lapsilta kysynyt, mutta itse tykkään että he ovat terveitä eikä ole hapenpuutteen aiheuttamaa aivovauriota. Lähellä oli esikoisen kohdalla, jouduin hätäsektioon. Toisella kerralla sain pelkosektion.

Vierailija
164/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelon lisääntyminen johtuu varmaankin siitä, että kaikenlaisia kauhutarinoita synnytyksestä on nykyään helpommin saatavilla.

Itse olin raskaana 90-luvulla ja joskus olen miettinyt, että jos olisi ollut netti ja some saatavilla, olisin varmaan myös ollut vaatimassa sektiota peloissani. Palstallakin on ketjuja kamalista synnytyskokemuksista ja niihin ei pahemmin kirjoittele nämä, joilla synnytys sujui helposti.

Ehkä ennen normaaliin elämään kuuluneet ja ihmisen fyysisyyteen liittyvät asiat ovat tuttuja vain ruudulta? Outoja ovat kyllä tälläkin palstalla nähneeni nuorten luulot emättimen pysyvästä pilalle menosta.

Kyllä se massiivinen ja särkevä arpi aika pysyvä haitta on.

Itselle tehty kolme pelkosektiota, mutta minulla ei ole yhden yhtäkään särkevää arpea. Missä siis vika? Jokainen arpi vaatinut kaksi päivää Buranaa ja sen jälkeen ei ole ollut lääkitystä vaativaa kipua yhdessäkään sektioarvessa.

Mihin perustat väitteesi?

Lue mihin tässä on vastattu. Särkevä arpi on siis repeämästä ja tikkejä tuli varmasti enemmän kuin sektiossa. Limakavolla olevat arvet särkevät ja kiristelevät ihan eri tavalla kuin ihossa olevat.

Luin. Limakalvoista ei kukaan yllä kirjoittele.

Sektioarven kivuilla yleensä pelotellaan. Itsellä ei sellaisia tullut mistään sektiosta. Sen haluan aina uudelleen mainita, samoin kuin sen että kotiutus tapahtui kussakin tapauksessa 2vrk sektion jälkeen.

” Outoja ovat kyllä tälläkin palstalla nähneeni nuorten luulot emättimen pysyvästä pilalle menosta.”

Tähän vastaus:

” Kyllä se massiivinen ja särkevä arpi aika pysyvä haitta on. [siellä emättimessä]”

Mitäs siellä sitten on, jos ei limakalvoa?

Vierailija
165/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion ja alatien perimmäisin ero on siinä, että alateitse voi synnyttää ilman yhtäkään haavaa tai tikkiä, sen jälkeen voi olla käytännössä saman tien elämänsä kunnossa ( varsinkin jos ei ole ollut lääkkeitä mukana, se hormoniryöppy on käsittämätön), pystyy heti hoitamaan vauvaa, voi nostaa ja kantaa, eikä siitä jää mitään riskejä seuraaviin raskauksiin.

Toki alatiessä voi mennä moni asia pieleenkin, mutta itselläni on mennyt käytännössä kolme synnytystä noin.

Sektiossa puolestaan tehdään aina yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista, koska sitä nyt sattuuneesta syystä ei voi tehdä tähystyksenä.

Sektiossa tulee AINA suuria haavoja ja niihin tikkejä ja siitä jää aina arpikudosta myös kohtuun, joka ei aiheuta riskejä ensimmäiselle vauvalle, mutta jo seuraavalla on 8-kertainen kohtukuoleman riski verrattuna alatiesynnytyksen jälkeisiin raskauksiin. Kohdun repeämisen riski puolestaan kasvaa joka raskauden myötä merkittävästi sektion jälkeen.

Naiset täällä selittää ottavansa itse riskinsä, mutta oikeasti muuten vaan sektion haluavat ottavat ne riskit tuleville lapsillensa. 

Vierailija
166/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sektion riskit pelota yhtään kun tuntuu että paljon puhutaan juuri siitä että pelätään että repeää ja menee alapää pilalle tai tulee pysyviä vaurioita? On siinä sektiossakin riskejä jotka voi olla pysyviä

Vierailija
167/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee rajua tekstiä: se nainen joka vielä tänä päivänä synnyttää, on.... yksinkertainen.

Naisen koko elämä menee pilalle ja näistä asioista on puhuttu jo kauan! Koko kroppa menee rikki, imetys kestää pahimmillaan monta vuotta, mies liki poikkeuksetta pettää ja jättää, lapsista tulee kiittämättömiä, suku painostaa, yhteiskunta kyttää ja tekee lasuja mitä pienimmistä asioista... Samaten se, että lapsesta kasvaisi hyvin koulutettu aikuinen, ei takaa hänelle taloudellisesti turvattua elämää. Vakituisia työpaikkoja ei tulevaisuudessa enää ole. Minäkin olin omien porukoideni elätettävänä 27-vuotiaaksi asti, en saanut millään töitä. Minä, KTM ja kohta KTT. 

En ymmärrä miksi kukaan 2020-luvun nainen vapaaehtoisesti tekisi lapsia. 

Minulla on neljä todella läheistä naispuolista ystävää, joilla on lapsia. Kaksi on sanonut minulle (pienessä humalatilassa) sen, etteivät kadu lapsiaan mutta että olisivat varmasti vähintään yhtä onnellisia ilman lapsia. Kaikki sanovat, että elämä olisi ollut huomattavasti helpompaa ilman lapsia.

Kaikki ystäväni ovat korkeakoulutettuja, hyvissä töissä ja muutenkin asiat ovat mallillaan. Kaikki ovat eronneet lastensa isistä ja kaikki kantavat lapsistaan pääasiallisen kasvatusvastuun siksi, että isät eivät sitä ole halunneet kantaa. Isät hoitavat lapsia viikonloppuisin huomioimatta sitä yhtä isää, joka alkoholisoitui jo ennen eroa ja eron jälkeen tappoi itsensä.

Itse en ole kokenut lasten hankkimista vaivan arvoiseksi. Päätin lopullisesti halustani jäädä lapsettomaksi tajutessani sen, että joutuisin pelkopolille käännytettäksi sektion saadakseni.

Vierailija
168/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion ja alatien perimmäisin ero on siinä, että alateitse voi synnyttää ilman yhtäkään haavaa tai tikkiä, sen jälkeen voi olla käytännössä saman tien elämänsä kunnossa ( varsinkin jos ei ole ollut lääkkeitä mukana, se hormoniryöppy on käsittämätön), pystyy heti hoitamaan vauvaa, voi nostaa ja kantaa, eikä siitä jää mitään riskejä seuraaviin raskauksiin.

Toki alatiessä voi mennä moni asia pieleenkin, mutta itselläni on mennyt käytännössä kolme synnytystä noin.

Sektiossa puolestaan tehdään aina yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista, koska sitä nyt sattuuneesta syystä ei voi tehdä tähystyksenä.

Sektiossa tulee AINA suuria haavoja ja niihin tikkejä ja siitä jää aina arpikudosta myös kohtuun, joka ei aiheuta riskejä ensimmäiselle vauvalle, mutta jo seuraavalla on 8-kertainen kohtukuoleman riski verrattuna alatiesynnytyksen jälkeisiin raskauksiin. Kohdun repeämisen riski puolestaan kasvaa joka raskauden myötä merkittävästi sektion jälkeen.

Naiset täällä selittää ottavansa itse riskinsä, mutta oikeasti muuten vaan sektion haluavat ottavat ne riskit tuleville lapsillensa. 

En olisi halunnut kuin korkeintaan yhden lapsen. Minun kannaltani turha pelotella ongelmilla seuraavien lasten suhteen. Nyt ei yhteiskunta saanut edes sitä yhtä lasta.

Vierailija
169/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.

Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.

Suomessa laki estää monissakin asioissa sen että henkilö ei saa päättää itse millaisia riskejä ottaa: työsuojelulaki esimerkiksi kieltää kiipeilemästä liian korkealla katolla ilman turvavarusteita vaikka itse haluaisi riskin työntekijä ottaakin, jopa kotona on kielletty tekemästä vaikka mitä lain säädännöllä, et saa edes asentaa itsellesi sähköpistorasiaa itse vaikka katsoisit tarkat ohjeetkin ja tuohan on varsin yksinkertainen ja helppo homma. Puhumattakaan kiukaan asentamisesta. Et saa edes ajaa autollasi yksin moottoritiellä niin kovaa kuin haluat vaikka tiellä ei liikkuisi ketään muuta ja vaikka samanlaisella tiellä Saksassa saat ajaa ruuhkaisessa liikenteessä 250km/h kuten muutkin. Lääketieteellisiin toimenpiteisiin etenkin leikkauksiin liittyy paitsi henkilön itse sietämä riski myös lääkärin etiikka ja vieläpä jos riski koskee sekä naista itseään että syntyvää lasta niin ei sitä voida jättää yksin maallikon oman harkinnan valtaan ja etenkin kun se sektio maksetaan vielä julkisista rahoista, ei turhiin leikkauksiin ole varaa ja leikkausjonoissa on ihmisiä odottamassa oikeasti tarpeellisiakin leikkauksia.

Alatiesynnytys voidaan toteuttaa täysin kivuttomasti kunhan kivunlievitystä toteutetaan kunnolla anestesiologia toimesta, epiduraali riittävän vahvana, voidaanhan epiduraalissa vaikka tehdä keinonivelleikkaus ja sahata luuta ilman että potilas tuntee yhtään mitään.

Niin voitaisiin, mutta Suomessa ei niin tehdä. Aivan viimeistään ponnistusvaiheessa pitää olla ilman epiduraalia tai spinaalia. Pudendaalipuudutuksen voi saada, mutta se on hyvin tehoton. Myös tikkaus tehdään poikkeuksetta paikallispuudutuksessa, joka ei yhtään mitään auta.

No meillä ainakin ihan tavallisessa maakuntakeskussairaalassa vaimo sai sellaisen epiduraalin että ei tuntenut yhtään mitään ponnistusvaiheessa, ei tuntenut supistuksia eikä voinut niistä katsoa milloin pitää ponnistaa vaan katsoi supistukset monitorista, jolla seurataan supistuksia ja sikiön sykettä. Vaimon oli tätä toki itse helppo katsoa kun on lääkäri itsekin kuten minäkin, ei meillä ainakaan anestesiologi lääkärikollegalleen kehdannut laittaa liian vähäistä epiduraalia kun toinen kollega puolisona vielä mukana synnytyksessä, tiesi varmaan että jos mitään kipua ilmenisi niin anestesiologia pyydettäisiin heti paikalle uudestaan korjaamaan tilanne. Episiotomia tarvittiin, vauva ulos siististi ilman mitään repeämiä tms. ja siistit tikit ilman kipua mukavan ja ammattitaitoisen kätilön toimesta, onneksi kätilö vaihtui jossain kohden vuoron vaihtuessa, edellinen oli varsin m.ulkun oloinen, vaikka vaimosta se oli ok, minulle kävi rutisemaan kun tsekkasin vaimon papereita siinä olisiko siellä mitään huomionarvoista joka olisi mennyt arvon kätilöillä ohi, lääkäriä ei synnytyksessä tarvittu, paitsi olinhan minä siinä lääkärinä, mutta en töissä, toki itse synnyttäjänä oleva lääkäri omalta osaltaan osasi seurata että synnytys etenee hyvin, ongelmitta ja kivutta kuten minäkin ja näin menikin, toki halusin vaimoni sairauskertomuksesta silti tarkastaa että siellä ei ole mitään erityistä mikä pitäisi ottaa huomioon ja tietenkin minulla tähän vaimon lupa on, ei siellä mitään yllätysklamydioita ollut odotettavissakaan. Alatiesynnytys voidaan toteuttaa kivutta, toki muistan jo synnytysosastojaksolta kandina että ei siihen yleensä pyritä jostain syystä, mutta eivätpä synnyttäjät sitä erityisemmin pyydäkään, ehkä eivät osaa pyytää ja eihän sitä erikseen tietysti tarvitse potilaan pyytää vaikka polven tähystykseenkään että tunto poistetaan kokonaan. Mutta ei sen kivun poistamiseksi tarvita sektiota vaan anestesiologi riittää. Ilmeisesti synnytyskipua pidetään hyödyllisenä kipuna siten että synnytys etenee varmemmin ja nopeammin kivun kanssa luonnostaan.

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä pantattiin epiduraalia siinä pelossa, että se hidastaisi avautumista. Sain sen kuitenkin heti kun kerroin, etten enää kestä kipua, näin oli neuvottu. Seuraavissa kolmessa synnytyksessä kätilöt ovat itse ehdottaneet spinaalia vaikken sitä olisi erityisesti vielä kaivannut, mutta kun kohdallani on nopeuttanut avautumista niin olisi kai tyhmää olla ottamatta. Ja kun liikkuminenkin on onnistunut jotenkin puudutteista huolimatta. Joku kun sinulle kommentoi, että täytyy olla lääkärimies paikalla, jotta puudutetaan niin taitaa riippua kovasti muistakin asioista se. Myös ilman vaurioita eikä mitään pissankarkailu- tai messuhallivaivoja. En ole kyllä yhtään kaivannut synnytyskeskusteluja av:ssa, halveksiva asenne on nimenomaan alatiesynnyttäneitä kohtaan eikä synnytyspelkoisia. Sitä paitsi kuka muka ei pelkäisi synnytystä...

En halveksi millään tavoin synnyttäneitä mutta ihmettelen sitä että ainakin jotkut alatiesynnyttäjät haluavat kieltää sen että sektion saisi halutessaan. Miksi. Miten se on keltään pois jos se olisi valinnaista. Riskit ovat tiedossa ja niistä lääkäri kyllä kertoo. Olen sitä mieltä että Suomen kaltaisessa valtiossa se on kuitenkin ammattilaisille ihan normileikkaus joka osataan. Jos taas rahasta on kyse niin kyllä sitä turhempaankin laitetaan. Olisin valmis myös maksamaan hinnanerotuksen. On vaan tyhmää joutua pelkopolille kyykytettäväksi kuukausitolkulla.

Vierailija
170/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä häippäsen än yy tee. Sektio uskovaiset kertoilevat juttujaan ja väittävät, ettei riskejä ole, ei kipuja ole eikä mitään muutakaan. Epäilen, ettei monella ole kokemusta sektiosta.

Kyllä ne riskit on ihan oikeita vai miten luulette, että ne on laskettu? Pienellä googlauksella selviää.

Kyllä sulle on elämänkoulussa varmasti annettu oikeaa tietoa, ole huoleti...

Helsingin yliopiston elämänkoulu. Entäpä sulla? Käsittämättömän ilkeä käytös ainakin opittu jostain. Miksi hyökkäät vierasta sektion kokenutta ihmistä vastaan?

Vierailija
171/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee rajua tekstiä: se nainen joka vielä tänä päivänä synnyttää, on.... yksinkertainen.

Naisen koko elämä menee pilalle ja näistä asioista on puhuttu jo kauan! Koko kroppa menee rikki, imetys kestää pahimmillaan monta vuotta, mies liki poikkeuksetta pettää ja jättää, lapsista tulee kiittämättömiä, suku painostaa, yhteiskunta kyttää ja tekee lasuja mitä pienimmistä asioista... Samaten se, että lapsesta kasvaisi hyvin koulutettu aikuinen, ei takaa hänelle taloudellisesti turvattua elämää. Vakituisia työpaikkoja ei tulevaisuudessa enää ole. Minäkin olin omien porukoideni elätettävänä 27-vuotiaaksi asti, en saanut millään töitä. Minä, KTM ja kohta KTT. 

Jos naiset lopettaisivat synnyttämisen ja hoivaamisen, päättäjät heräisivät. Miksi vain alistumme? 

Me naiset ja äidit emme muuten saa arvostusta!! 

Vierailija
172/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ketään ei voida pakottaa synnyttämään alateitse. Sektio on aina vaihtoehto, jos sen haluaa (ja on ihan ok, jos ei halua sektioon, sillä suuri osa synnytyksistä sujuu kuitenkin hyvin). Uskon, että jokainen nainen pyrkii tekemään omalla kohdallaan parhaan päätöksen asiasta.

Olen itse menossa suunniteltuun sektioon nyt keväällä.

Miksi?

- Ihan ensimmäisenä syynä on se, että pidän suunniteltua sektiota kaikkein turvallisimpana vauvalle. Synnytyksessä vauva voi kärsiä hapenpuutteesta mikä todennäköisesti aiheuttaa isoja ongelmia myöhemmin, tai napanuora voi kiertyä kaulan ympäri. Äidin kohtu voi revetä tai istukka irrota, mikä johtaa aina kiireelliseen - tai hätäsektioon. Sektiossa lapsi otetaan ulos vatsasta, riski hapenpuutteeseen tai muihin isoihin komplikaatioihin on lähes olematon.

- Pelkään myös mahdollisia omalle kohdalle osuvia vaurioita. Joku pieni tai vähän isompikin repeämä ei haittaisi jos se paranee, mutta tunnen kaksi ihmistä, joilla molemmilla on repeämät menneet sulkijalihalseen asti, eivätkä edes uudet leikkaukset ole voineet vaurioita korjata. Ei kiitos itselleni vastaavaa.

- Synnytys voi olla hyvin traumatisoivaa. Kipu, kokemus siitä ettei auteta ja erilaiset kivuliaat toimenpiteet ja muu alatiesynnytykseen liittyvä voi traumatisoida naisen niin, että se häiritsee äidin ja lapsen kiintymyssuhteen luomista. Traumatisoitunut äiti saattaa myös alkaa oireilla mielenterveyden kanssa ja ehkä myös päättää, ettei uskalla hankkia lisää lapsia, vaikka olisi halunnut.

-Sektiokipu pysyy paremmin hallinnassa kuin synnytyskipu. Tämä tosin riippuu ilmeisesti sekä synnyttäjästä (osaako pyytää/vaatia kipulääkettä) ja henkilökunnasta, sekä tuurista. Toiset kokee ja käsittelee kipua eri tavoin.

Sektio on iso leikkaus, eikä siihen tule hakeutua ilman että tietää mitä on tekemässä. Uskon olevani hyvin perillä leikkauksen riskeistä (verenvuoto, veritulppariski, hermokivut, kiinnikkeet, hitaampi palautuminen, kohdun arpikudos, vuotohäiriöt, haavan tulehtuminen, vauvalla suurempi riski astmaan), mutta alatien riskeihin verrattuna ne tuntuvat siedettävämmiltä. En tosin voi väittää, etteikö myöskään sektio pelottaisi. Se on vain kahdesta pahasta pienempi paha, nimenomaa vauvan kannalta.

Joku muu voi ajatella asiasta täysin eri tavalla, ja se on ok. Kaikkein parasta olisi, jos jokainen saisi synnyttää haluamallaan tavalla. Itsemääräämisoikeus se on synnyttäjälläkin.

Vierailija
173/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naiset lopettaisivat synnyttämisen ja hoivaamisen, päättäjät heräisivät. Miksi vain alistumme? 

Siihen ollaan pikkuhiljaa menossa. On ollut jo huolestunutta setähöpinää alenevasta syntyvyydestä, synnytystalkoista ja synnytysikäisten naisten muuttoliikkeestä.

We've got the POWER!

Vierailija
174/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on tutkitusti lapselle turvallisin tapa syntyä.

P.S. Tekikö noin kipeää?

Miten kommentoisit HS:n artikkelin väitettä siitä, että (pelko)sektion saa kyllä, jos lapsi on täysaikainen, mutta keskoselle alatiesynnytyksen edut ovat niin suuret, että sektiota ei voida luvata jos synnytys käynnistyy ennenaikaisesti?

Asia on monimutkainen. Molemmilla tavoilla on etuja, eri tilanteissa eri verran.

Vierailija
175/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.

Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.

Suomessa laki estää monissakin asioissa sen että henkilö ei saa päättää itse millaisia riskejä ottaa: työsuojelulaki esimerkiksi kieltää kiipeilemästä liian korkealla katolla ilman turvavarusteita vaikka itse haluaisi riskin työntekijä ottaakin, jopa kotona on kielletty tekemästä vaikka mitä lain säädännöllä, et saa edes asentaa itsellesi sähköpistorasiaa itse vaikka katsoisit tarkat ohjeetkin ja tuohan on varsin yksinkertainen ja helppo homma. Puhumattakaan kiukaan asentamisesta. Et saa edes ajaa autollasi yksin moottoritiellä niin kovaa kuin haluat vaikka tiellä ei liikkuisi ketään muuta ja vaikka samanlaisella tiellä Saksassa saat ajaa ruuhkaisessa liikenteessä 250km/h kuten muutkin. Lääketieteellisiin toimenpiteisiin etenkin leikkauksiin liittyy paitsi henkilön itse sietämä riski myös lääkärin etiikka ja vieläpä jos riski koskee sekä naista itseään että syntyvää lasta niin ei sitä voida jättää yksin maallikon oman harkinnan valtaan ja etenkin kun se sektio maksetaan vielä julkisista rahoista, ei turhiin leikkauksiin ole varaa ja leikkausjonoissa on ihmisiä odottamassa oikeasti tarpeellisiakin leikkauksia.

Alatiesynnytys voidaan toteuttaa täysin kivuttomasti kunhan kivunlievitystä toteutetaan kunnolla anestesiologia toimesta, epiduraali riittävän vahvana, voidaanhan epiduraalissa vaikka tehdä keinonivelleikkaus ja sahata luuta ilman että potilas tuntee yhtään mitään.

Niin voitaisiin, mutta Suomessa ei niin tehdä. Aivan viimeistään ponnistusvaiheessa pitää olla ilman epiduraalia tai spinaalia. Pudendaalipuudutuksen voi saada, mutta se on hyvin tehoton. Myös tikkaus tehdään poikkeuksetta paikallispuudutuksessa, joka ei yhtään mitään auta.

No meillä ainakin ihan tavallisessa maakuntakeskussairaalassa vaimo sai sellaisen epiduraalin että ei tuntenut yhtään mitään ponnistusvaiheessa, ei tuntenut supistuksia eikä voinut niistä katsoa milloin pitää ponnistaa vaan katsoi supistukset monitorista, jolla seurataan supistuksia ja sikiön sykettä. Vaimon oli tätä toki itse helppo katsoa kun on lääkäri itsekin kuten minäkin, ei meillä ainakaan anestesiologi lääkärikollegalleen kehdannut laittaa liian vähäistä epiduraalia kun toinen kollega puolisona vielä mukana synnytyksessä, tiesi varmaan että jos mitään kipua ilmenisi niin anestesiologia pyydettäisiin heti paikalle uudestaan korjaamaan tilanne. Episiotomia tarvittiin, vauva ulos siististi ilman mitään repeämiä tms. ja siistit tikit ilman kipua mukavan ja ammattitaitoisen kätilön toimesta, onneksi kätilö vaihtui jossain kohden vuoron vaihtuessa, edellinen oli varsin m.ulkun oloinen, vaikka vaimosta se oli ok, minulle kävi rutisemaan kun tsekkasin vaimon papereita siinä olisiko siellä mitään huomionarvoista joka olisi mennyt arvon kätilöillä ohi, lääkäriä ei synnytyksessä tarvittu, paitsi olinhan minä siinä lääkärinä, mutta en töissä, toki itse synnyttäjänä oleva lääkäri omalta osaltaan osasi seurata että synnytys etenee hyvin, ongelmitta ja kivutta kuten minäkin ja näin menikin, toki halusin vaimoni sairauskertomuksesta silti tarkastaa että siellä ei ole mitään erityistä mikä pitäisi ottaa huomioon ja tietenkin minulla tähän vaimon lupa on, ei siellä mitään yllätysklamydioita ollut odotettavissakaan. Alatiesynnytys voidaan toteuttaa kivutta, toki muistan jo synnytysosastojaksolta kandina että ei siihen yleensä pyritä jostain syystä, mutta eivätpä synnyttäjät sitä erityisemmin pyydäkään, ehkä eivät osaa pyytää ja eihän sitä erikseen tietysti tarvitse potilaan pyytää vaikka polven tähystykseenkään että tunto poistetaan kokonaan. Mutta ei sen kivun poistamiseksi tarvita sektiota vaan anestesiologi riittää. Ilmeisesti synnytyskipua pidetään hyödyllisenä kipuna siten että synnytys etenee varmemmin ja nopeammin kivun kanssa luonnostaan.

Kiitos tämän kokemuksen jakamisesta. Ilmeisesti vaaditaan asiantuntevaa synnyttäjää ja yhtä asiantuntevaa tukihenkilöä, jotta saa kunnollisen kivunlievityksen.

Jep, kaiketi olis pitänyt lukea lääkäriksi ennen lisääntymistä, tai ainakin tajuta lisääntyä lääkärin kanssa.

Vierailija
176/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä pantattiin epiduraalia siinä pelossa, että se hidastaisi avautumista. Sain sen kuitenkin heti kun kerroin, etten enää kestä kipua, näin oli neuvottu. Seuraavissa kolmessa synnytyksessä kätilöt ovat itse ehdottaneet spinaalia vaikken sitä olisi erityisesti vielä kaivannut, mutta kun kohdallani on nopeuttanut avautumista niin olisi kai tyhmää olla ottamatta. Ja kun liikkuminenkin on onnistunut jotenkin puudutteista huolimatta. Joku kun sinulle kommentoi, että täytyy olla lääkärimies paikalla, jotta puudutetaan niin taitaa riippua kovasti muistakin asioista se. Myös ilman vaurioita eikä mitään pissankarkailu- tai messuhallivaivoja. En ole kyllä yhtään kaivannut synnytyskeskusteluja av:ssa, halveksiva asenne on nimenomaan alatiesynnyttäneitä kohtaan eikä synnytyspelkoisia. Sitä paitsi kuka muka ei pelkäisi synnytystä...

En halveksi millään tavoin synnyttäneitä mutta ihmettelen sitä että ainakin jotkut alatiesynnyttäjät haluavat kieltää sen että sektion saisi halutessaan. Miksi. Miten se on keltään pois jos se olisi valinnaista. Riskit ovat tiedossa ja niistä lääkäri kyllä kertoo. Olen sitä mieltä että Suomen kaltaisessa valtiossa se on kuitenkin ammattilaisille ihan normileikkaus joka osataan. Jos taas rahasta on kyse niin kyllä sitä turhempaankin laitetaan. Olisin valmis myös maksamaan hinnanerotuksen. On vaan tyhmää joutua pelkopolille kyykytettäväksi kuukausitolkulla.

Puhutaan sektion kalleudesta, mutta mitähän mahtaa maksaa pelkopolit, mahdolliset aiheutuneet vammat äidille (vaikka huonosti niitä tunnutaan hoitavan), alatiesynnytyksen vammauttama lapsi.. yms..

Vierailija
177/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valehtelin kärsiväni synnytyspelosta ja sain toivomani sektion erittäin helposti.

Vierailija
178/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se pelottelutapaaminen kyllä vain vahvisti sektiopäätöstä. Kerrottiin mm. että ensisynnyttäjä repeää alatiesynnytyksessä lähes varmasti, ja myös kivunlievitystoiveeni paljastuivat epärealistisiksi. Ja tämän käynnin tarkoitus oli siis pelotella pois sektiotoiveesta - millaistakohan tietoa olisi annettu, jos tavoite olisi ollut antaa mahdollisimman puolueetonta tietoa eri menetelmistä?

Musta on niin ihmeellistä, millaisia nössöjä länsimaiset naiset nykyään on. 

Jos katsoo tätä maailmaa ja kuinka paljon täällä on ihmisiä, niin ei se synnyttäminen nyt NIIIN ihmeellistä voi olla. Ja jos katsoo ympärillä olevia naisia, erityisesti äitejä, niin näyttääkö että joka toinen on täysin tolaltaan ja lopullisesti tuhoutunut alatiesynnytyksen takia?

Vähän realismia peliin. Ei ole niin vaikeaa synnyttää, ja jos on, niin voi jäädä lapsettomaksi. Toki siis oikeat syyt erikseen, pehmoperseen synnytyspelko ei ole mikään oikea syy.

Yksikään nainen missään maassa ei ole nössö. Nössöys on ihan miehinen ominaisuus. Ja siinä ei ole mitään nössöä ettå pelkää törkeää kipua ja saa vielä osakseen vähättelyä, nössöttelyä ja pilkkaa.

Naiset ovat aivan käsittämättömiä jumalia, he luovat kaikki ihmiset ja melkein kuoltuaan ensimmäisen synnytykseen löytävät rohkeuden mennä se helvetti läpi toisen tai useammankin kerran kun jos nainen jostain syystä lapsia haluaa niin itsehän se sekin pitåä tehdä, miehistä ei ole mihinkään.

Ja nainen on tämän maailman tärkein ihminen ja hånellä ei ole oikeutta saada haluamaansa synnytystapaa kun hänestä kuitenkin tulee koko maailma? Nainen ei saisi Suomessakaan aiheuttaa mitään kuluja, veroeurot kyllä kelpaa, mutta tehkää ....kele jalkoväleistänne niitå vauvoja!

Vierailija
179/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia, joilla ollut kunnon puudutukset loppuun asti eli kyse on puhtaasti tahdosta. Naisia ei haluta puuduttaa kunnolla. synnytyskulttuuri Suomessa on pääosin sadistista.

Mä sain kunnon puudutuksen. Eikö nykyään saa epiduraalia edes pyydettäessä?

Epiduraalin saa, mutta koska Suomessa on otettu linja ettei synnyttäjän alakroppa saa olla ponnistusvaiheessa ”halvaantunut” niin se tarkoittaa ettei epiduraali myös ole tarpeeksi vahva poistaakseen kaikkea kipua.

Vierailija
180/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nainen on jo lopettanut synnyttämisen. Järkivalinta tässä ajassa. Meillä on vain yksi elämä ja nainen voi karrikoidusti ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa päättää siitä, mihin elämänsä haluaa käyttää.

Minä väitän, että harkitusti lapsettomaksi jääminen vaatii enemmän rohkeutta kuin se, että pukkaa ikään kuin vakiona lapset ulos ensimmäisen seurustelukumppaninsa kanssa. Naiset eivät jää lapsettomiksi siksi, etteivät kuulisi biologisen kellon tikitystä (=Väestöliiton virallinen kanta lapsikadon syistä) vaan siksi, että lasten saaminen ei tänä päivänä ole naiselle kannattavaa.

Painostus alatiesynnytykseen johtuu vain ja ainostaan siitä, ettei naista edelleenkään laajassa mittakaavassa nähdä rationaaliseen päätöksentekoon kykenevänä ja itsemääräämisoikeuden omaavana. Jos miehet synnyttäisivät, alatiesynnytykset olisivat takuuvarmasti historiaa.