HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Lisään vielä etten itsekään meuhkaa kun synnytyshuoneisiin ripustetaan kaikenmaailman rebozonauhat yms jakkarat ja helpotukset. Vai pitäisikö sektiosynnyttäjänä alkaa ihan periaatteen vuoksi vastustaa minua koskemattomia alatiesynnyttäjille kohdennettuja helpotuksia? 😁
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisen kokemuksen mukaan pitää käydä kolme kertaa pelkopolille keskustelemassa ja viimeisellä kerralla sovitaan sektioaika.
Fake news!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys on vaarallista ja älyttömän kivuliasta. On vain ja ainoastaan tervettä pelätä sitä. Mikään lässytys ei näitä faktoja poista. Ennen tätä ei vaan uskallettu tunnustaa.
Kyllä se on vähän niin kuin sukurasitus jos pelkää tai ei-pelkää synnytystä. Olen raskautunut 5 kertaa ja jokainen synnytys on ollut hups vaan, huolimatta joka kerta vuorokauden kestäneistä synnytyksistä. Oman äitini kokemukset samat. Ystäväpiirissäni synnytetään ja saman tien ollaan ulkona sairaalasta. Kipua on, mutta aika moni meistä on kokenut, mitä on oikea kipu, se on negatiivista, vakavan sairauden aiheuttamaa kipua, esim syövän. Synnytyskipu on positiivista, elämää luovaa kipua. Siihen kannattaisi uskoa, se on naisen luonnollinen tehtävä ja kaikki kykenevät siihen ja pystyvät synnyttämään nappsisuorituksella!
Monen synnytyspelko ei liity kipuun millään tavalla. Monen pelko liittyy esim. siihen, että vauva ei mahdu tulemaan, ei ehditä leikata ja vauva kuolee.
Kahden hätäsektion kokeneena voin sanoa, että kyllä ehtii leikata. Vaikkei olisi laitettu epiduraalia, iin silloin nukutetaan saman tien. Se on minuutteja vain, kun vauva on ulkona.
Kahden terveen 9 pisteen vauvan äiti
Mutta millainen on synnytyskokemuksesi? Itse haluan olla virkeänä ja elämäni voimissa vauvan syntyessä - en nukutettuna ja alapää mahdollisesti tohjona. Hätäsektiot on erityisen ikäviä silloin kun on tyyliin epparikin ehditty leikkaamaan. Best pf both worlds jne 😁👌🏻
Mutta joo, mielenkiintoista miten käsketään jättää lapset kokonaan tekemättä sen sijaan että halukkaille myönnettäisiin vapaavalintainen sektio. Eihän se alatiesynnyttäjien pehvaa rapsututtaisi millin vertaa 🤔
Luuletko todella, että sektion jälkeen on virkeänä elämänsä voimissa? Itse olin kaukana siitä. Puudutus katosi jaloista vasta viiden tunnin päästä, menetin sektiossa niin paljon verta että en saanut edes istua vaan oli pakko maata lääkärin käskystä 1 vrk ja vauva sai sektion takia hengitysvaikeuksia ja joutui suoraan teholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisen kokemuksen mukaan pitää käydä kolme kertaa pelkopolille keskustelemassa ja viimeisellä kerralla sovitaan sektioaika.
Fake news!
Ei ole fake news vaan näin oli omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, yleensä on pelkokätilön lässynlässyn-tunti (maksaa polikäynnin verran), sitten on lääkärin kanssa keskustelu ja lopuksi on rv36 synnytystapa-arvio, jossa sektiopäivä lyödään lukkoon. Tuo on vakiopolku, mutta kätilökäynnin voi halutessaan jättää pois ja saada sektiopäätöksen jo ekalla lääkäritapaamisella 🙂
Joku haluaa olla elämänsä voimissa vatsan alueen suuren avoleikkauksen yhteydessä?
Ja alatiesynnyttäjiä aina syyllistetään elämysmatkailusta...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys on vaarallista ja älyttömän kivuliasta. On vain ja ainoastaan tervettä pelätä sitä. Mikään lässytys ei näitä faktoja poista. Ennen tätä ei vaan uskallettu tunnustaa.
Kyllä se on vähän niin kuin sukurasitus jos pelkää tai ei-pelkää synnytystä. Olen raskautunut 5 kertaa ja jokainen synnytys on ollut hups vaan, huolimatta joka kerta vuorokauden kestäneistä synnytyksistä. Oman äitini kokemukset samat. Ystäväpiirissäni synnytetään ja saman tien ollaan ulkona sairaalasta. Kipua on, mutta aika moni meistä on kokenut, mitä on oikea kipu, se on negatiivista, vakavan sairauden aiheuttamaa kipua, esim syövän. Synnytyskipu on positiivista, elämää luovaa kipua. Siihen kannattaisi uskoa, se on naisen luonnollinen tehtävä ja kaikki kykenevät siihen ja pystyvät synnyttämään nappsisuorituksella!
Monen synnytyspelko ei liity kipuun millään tavalla. Monen pelko liittyy esim. siihen, että vauva ei mahdu tulemaan, ei ehditä leikata ja vauva kuolee.
Kahden hätäsektion kokeneena voin sanoa, että kyllä ehtii leikata. Vaikkei olisi laitettu epiduraalia, iin silloin nukutetaan saman tien. Se on minuutteja vain, kun vauva on ulkona.
Mutta millainen on synnytyskokemuksesi? Itse haluan olla virkeänä ja elämäni voimissa vauvan syntyessä - en nukutettuna ja alapää mahdollisesti tohjona. Hätäsektiot on erityisen ikäviä silloin kun on tyyliin epparikin ehditty leikkaamaan. Best pf both worlds jne 😁👌🏻
Mutta joo, mielenkiintoista miten käsketään jättää lapset kokonaan tekemättä sen sijaan että halukkaille myönnettäisiin vapaavalintainen sektio. Eihän se alatiesynnyttäjien pehvaa rapsututtaisi millin vertaa 🤔
Synnytykseni hätäsektiosta huolimatta ovat elämäni ihmeellisimmät hetket, antaa elämä lapselle. Ja se, kun sai lapsen vierelleen oli ihanaa. Toisess hätäsektiossa en käyttänyt kivunlievityksiä, joten nukutettiin, mutta nukutus ei kauaa kestänyt. Unohtumattomimmat ja ihanimmat hetket elämässäni. Sektioista huolimatta.
Itselläni on ainakin hyviä kokemuksia NKL pelkopolista, ihan ymmärtäväisesti suhtautuivat pelkääjän sektioajatuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu junnaa nyt paikoillaan. Voisiko joku alatiesynnytystä puoltava kertoa, miksi häntä kiinnostaa niin hirveästi jonkun toisen tapa synnyttää? Miksi on väärin tarjota vaihtoehtoja, jos sillä saadaan nostettua syntyvyyttä. Moni alatiesynnytyskin päätyy sektioon joten mikä ihme suunnitellussa sektiossa saa ihmisten otsasuonet tykyttämään?
Monelle (kuten minulle) pelkopolille joutuminen on pääasiallinen syy siihen, että olen päättänyt jäädä lapsettomaksi. Haluan lupauksen sektiosta ennen, kuin jätän ehkäisyn pois. En halua olla raskaana päivääkään, jos joudun odottelemaan pelkopolikäyntiä hamassa tulevaisuudessa. En pelkää mutta valitsen silti kurkun sijaan tomaatin.
Jos tulisin vahingossa raskaaksi, abortti on minulle ainoa vaihtoehto koska tässä asenneilmapiirissä en tee lasta suomalaiseen yhteiskuntaan
En osaa kertoa, mutta www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvamatkalla/… kerrotaan näin: "Synnytyspelko saa tulevan äidin usein toivomaan sektiota eli keisarileikkausta alatiesynnytyksen sijaan. Alatiesynnytys on kuitenkin sekä äidille että lapselle turvallisempi kuin leikkaus. Leikkaus on iso kirurginen toimenpide, johon liittyy riskejä, ja jonka toipumisaika on pidempi kuin alatiesynnytyksen. Lisäksi jokainen keisarileikkauksen jälkeinen raskaus on riskiraskaus."
Tässähän on oikein kaunis esimerkki siitä miten pelkoa hoidetaan pelottelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko todella, että sektion jälkeen on virkeänä elämänsä voimissa? Itse olin kaukana siitä. Puudutus katosi jaloista vasta viiden tunnin päästä, menetin sektiossa niin paljon verta että en saanut edes istua vaan oli pakko maata lääkärin käskystä 1 vrk ja vauva sai sektion takia hengitysvaikeuksia ja joutui suoraan teholle.
Mä olin elämäni voimissa, imettää sai heti leikkaussalissa, 10 pisteen poika. Harmi että sulle kävi noin.
Synnytyspelon hoitokeino ei ole sektio, vaan asian käsitteleminen psykoterapiassa.
Höpö löpö. Ei se terapia poista synnytyksen riskejä ja järkyttäviä kipuja. On naisen oikeus päättää, mitkä riskit valitsee. Mä valitsen sektion riskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin näyttää olevan ihan ylitsepääsemätöntä, että Suomessa lääkäri päättää synnytystavan eikä av-mammaraati.
Käytännössä pelon perusteella saa halutessaan sektion, vaikka useimmat pelkopotilaat valitsevat alatiesynnytyksen.
Ylitsepääsemätöntä on ehkä itsemääräämisoikeuden polkeminen sivistysvaltiossa. Jos Suomessa ei olisi mitään resursseja sektioon, silloin ei olisi vaihtoehtoja, mutta kun Suomessa on kaksi eri vaihtoehtoa, sektio ja alatie.
Vauva syntyy joka tapauksessa, eli mikä ongelma jos nainen valitsee sektion? Rahasta turha paasata, koska yksikin epäonnistunut alatie + mahdollisesti vammautunut lapsi maksaa valtiolle monen elektiivisen sektion verran.
Lääkäri saa päättää synnytystavan silloin kun on itse synnyttämässä, ei mitään ongelmaa.Moneen kertaan on laskettu, että sektion edut väestötasolla ovat suurimmillaan, kun niitä tehdään noin 15-20 prosentille synnyttäjistä. Jos luku ylittää tämän, sektioiden komplikaatioiden haitat ylittävät mahdolliset edut, sekä rahallisesti että inhimillisesti katsoen. Lääkärien tehtävänä on sitten parhaansa mukaan yrittää löytää ne yksilöt, jotka sektion tarvitsevat.
Joten sikäli väite, että yksi epäonnistunut alatie maksaisi monen onnistuneen sektion verran, on epätosi, koska etukäteen ei voida tietää, kenen synnytys milläkin tyylillä menee hyvin ja kenen huonosti.
Sitten olisi oma lukunsa, jos yksityinen sektori tarjoaisi sektioita, mutta Suomessa tällaiselle palvelulle ei ole kysyntää.
Kysyntää olisi aivan varmasti, moni ei vain tajua että tällainenkin palvelu voisi olla mahdollinen. Voisin tehdä lapsen jos saisin itse valita että saan elektiivisen sektion 100% varmuudella ilman painostusta alatiehen, valitsemani henkilökunnan suorittamana yksityissairaalassa.
Kyllä niitä yksityissairaaloita on jos sulla on laittaa massii: www.hyksin.com/palvelut/hoitopalvelut/synnyttamaan-yksityisesti/ "Keisarinleikkaukseen 9 500 € (keisanrinleikkauksests päättää lääkäri lääketieteellisen perustein)."
Mutta ainahan se vastuu on lääkärilläkin noissa yksityisissä sairaaloissakin, kuten näet. Eiole mikään pakko synnyttää, kyllä tänne riittää lapsia ilman kaikkien synnyttämistäkin. Ja vaikeaa synnytyspelkoa potee noin 5- 6% synnyttävistä, joten se on kuitenkin niin pieni määrä ettei tuosta kannata huolestua jos jättävät synnyttämättä.
Minulle ei luvattu täälläkään sektiota täydellä varmuudella, mennään kuulemma lapsen ja äidin voinnin mukaan ja lääkäri päättää asiasta. Miksi minä en voi päättää? Toisaalta tajuan että lääkäri vastuussa, mutta mun pelko saa pään ihan sekaisin. Ja siksikin on hyvä etten mä kannakaan vastuuta päätöksestä, en ole tässä pelossani ollenkaan kykenevä selkeään ajatteluun.
En tee lapsia, koska sektiosa ei ole takeita. Suosittelen muille samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle, mun hätäsektio päättyi yhden pisteen vauvaan ja myöhemmin nepsydiagnoosiin. Ja syynä puhtaasti se, että lääkärit vain jääräpäisesti yritti käynnistää, vaikka homma ei kolmeen päivään edennyt lainkaan. Lopulta sitten häipyi vauvalta sydänäänet ja sitten olikin kiire. Enempää lapsia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Voin yhtyä tähän. Kyllä Suomessa riittää synnyttäjiä omasta takaa ja tänne muuttavina. Ei ole mikään pakko synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Elämästäkään ei ole takeita. Mistään ei ole takeita. Siksi yhteiskuntajärjestys, jossa tietyillä ammatinedustajilla, kuten lääkäreillä vastuu ja sen myötä valta tehdä asiat parhaiten siinä työssä mihin on kouluttautunut.
Mitä siitäkin tulisi jos jokainen päättäisi itse miten hoidetaan 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin näyttää olevan ihan ylitsepääsemätöntä, että Suomessa lääkäri päättää synnytystavan eikä av-mammaraati.
Käytännössä pelon perusteella saa halutessaan sektion, vaikka useimmat pelkopotilaat valitsevat alatiesynnytyksen.
Ylitsepääsemätöntä on ehkä itsemääräämisoikeuden polkeminen sivistysvaltiossa. Jos Suomessa ei olisi mitään resursseja sektioon, silloin ei olisi vaihtoehtoja, mutta kun Suomessa on kaksi eri vaihtoehtoa, sektio ja alatie.
Vauva syntyy joka tapauksessa, eli mikä ongelma jos nainen valitsee sektion? Rahasta turha paasata, koska yksikin epäonnistunut alatie + mahdollisesti vammautunut lapsi maksaa valtiolle monen elektiivisen sektion verran.
Lääkäri saa päättää synnytystavan silloin kun on itse synnyttämässä, ei mitään ongelmaa.Moneen kertaan on laskettu, että sektion edut väestötasolla ovat suurimmillaan, kun niitä tehdään noin 15-20 prosentille synnyttäjistä. Jos luku ylittää tämän, sektioiden komplikaatioiden haitat ylittävät mahdolliset edut, sekä rahallisesti että inhimillisesti katsoen. Lääkärien tehtävänä on sitten parhaansa mukaan yrittää löytää ne yksilöt, jotka sektion tarvitsevat.
Joten sikäli väite, että yksi epäonnistunut alatie maksaisi monen onnistuneen sektion verran, on epätosi, koska etukäteen ei voida tietää, kenen synnytys milläkin tyylillä menee hyvin ja kenen huonosti.
Sitten olisi oma lukunsa, jos yksityinen sektori tarjoaisi sektioita, mutta Suomessa tällaiselle palvelulle ei ole kysyntää.
Kysyntää olisi aivan varmasti, moni ei vain tajua että tällainenkin palvelu voisi olla mahdollinen. Voisin tehdä lapsen jos saisin itse valita että saan elektiivisen sektion 100% varmuudella ilman painostusta alatiehen, valitsemani henkilökunnan suorittamana yksityissairaalassa.
Kyllä niitä yksityissairaaloita on jos sulla on laittaa massii: www.hyksin.com/palvelut/hoitopalvelut/synnyttamaan-yksityisesti/ "Keisarinleikkaukseen 9 500 € (keisanrinleikkauksests päättää lääkäri lääketieteellisen perustein)."
Mutta ainahan se vastuu on lääkärilläkin noissa yksityisissä sairaaloissakin, kuten näet. Eiole mikään pakko synnyttää, kyllä tänne riittää lapsia ilman kaikkien synnyttämistäkin. Ja vaikeaa synnytyspelkoa potee noin 5- 6% synnyttävistä, joten se on kuitenkin niin pieni määrä ettei tuosta kannata huolestua jos jättävät synnyttämättä.
Minulle ei luvattu täälläkään sektiota täydellä varmuudella, mennään kuulemma lapsen ja äidin voinnin mukaan ja lääkäri päättää asiasta. Miksi minä en voi päättää? Toisaalta tajuan että lääkäri vastuussa, mutta mun pelko saa pään ihan sekaisin. Ja siksikin on hyvä etten mä kannakaan vastuuta päätöksestä, en ole tässä pelossani ollenkaan kykenevä selkeään ajatteluun.
Näinhän se on yksityiselläkin puolella. Tsemppii pelon selättämiseen, ensimmäinen ja tärkein askel on olla itselleen rehellinen pelostaan ja sen sinä olet jo tehnyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomumpi parempi kirjoitti:
No ei todellakaan kiinnosta millä tavalla muut synnyttävät, enkä koe paremmutta, mutta haluaisin rohkaista muita synnyttämään alateitse, koska se voi mennä myös hyvin ja kipukin voi olla ihan siedettävää ellei se kestä liian kauan. Yhteiskunnallisesti ja kulujen kannalta potilas ei voi nykyäänkään itse määrätä itselleen diagnoosia tai hoitoa, vaan se on lääkärin tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toive saada terve lapsi on Suomessa vielä vuonna 2020 täysin kielletty asia? Tuossa jutussa kerrotaan, että hapenpuute on satunnainen ja harvinainen riski, mutta esimerkiksi eri selvityksissä ADHD-lapsilla on todettu olleen pitkä ja hankala syntymä ja alhaiset pisteet. Kun lähipiirissä on tarpeeksi monta synnytyksessä vammautunutta, niin se sektio alkaa tuntua aika houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Omasta vauvasta kätilö väitti, että pää on hyvin kiinnittynyt, eikun synnyttämään. Lääkäri totesi, että se on kyllä lapsen takamus ja alatiesynnytys todennäköisesti tappaisi vauva B:n.
Koska suurin osa on synnyttänyt alateitse joko komplikaatioilla tai ilman ja ihminen luonnostaan haluaa ajatella valinneensa parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Kun sektion valinnut sanoo sektionsa syyksi halun turvalliseen syntymään tämä saa alakautta synnnyttäneet takajaloilleen, koska he kokevat että heidän omaa valintaansa arvostellaan ja että sen vastapuolen mielestä he olisivat valinneet vauvalleen huonomman vaihtoehdon. Herää kysymys että miksi alateitse synnyttävät kokevat näin ja ovat jopa niin vihaisia toisten sektioista että alkavat pahimmassa tapauksessa haukkua ja naureskella sektiolla synnyttäville? Mikseivät seiso ylpeänä valintansa takana ja suo kaikille mahdollisuutta valita omannäköinen synnytys?
SYNNYTTÄJÄ EI OLE POTILAS.
Kyseessä ei ole sairauden hoito. Lääkäri ja muu henkilökunta on synnyttäjän avuksi synnytysessä, eivät sitä johtamassa.
Ilman vauvoja ei ole yhteiskuntaa. Yhteiskunnan on muututtava niin, että se kunnioittaa yhteiskunnan kannalta kaikkein tärkeintä tapahtumaa ja sen mahdollistajaa eli synnyttävää naista.
Juuri näin. Yhteiskunnalle onneksi, jopa 95% synnyttävistä äideistä synnyttää alateitse.
Suomessa ei kyllä 95 prosenttia synnytä alateitse. Vaikka niin kovasti toivoisit.
Totta, niitä syntyikin lähes 98,1% alateitse. Vuonna 2005 kaikista Suomessa syntyneistä lapsista 1,1 prosenttia syntyi äidin synnytyspelon vuoksi keisarileikkauksella.
Kaivoit sitten 15 vuotta vanhaa materiaalia asiasta.. Ei yhtään uudempaa tilastoa olisi, koska tuo ei todellakaan pidä paikkaansa enää.