Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Armeijaan 1/2020

Vierailija
06.01.2020 |

Tänään lähti tämän vuoden enimmäinen saapumiserä alokkaita armeijan palvelukseen. Minkälaisia mietteitä tämä teissä herättää?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle C-papereista tulee päällimmäisenä mieleen mielenterveysongelmainen, syrjäytynyt nuori joka päästi irti mahdollisuudestaan uuteen alkuun. Tsemppiä uusille varusveijareille

Minulle taas yliopistossa opiskeleva nuori, jota ei sotalarppaus kiinnosta. Molempia varmasti löytyy

Työnantajan näkökulmasta kannattaa välttää riskejä ja palkata tasaväkisistä hakijoista sotalarppaukset hoitanut maisteri.

Riskinä työnantajalle on kertausharjoitukset, joita monilla on _usein_. 

Mitätön riski. Kertaukset kestää viikonlopun tai yhden viikon? Moni on kipeänä pidempään.

Vierailija
62/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle C-papereista tulee päällimmäisenä mieleen mielenterveysongelmainen, syrjäytynyt nuori joka päästi irti mahdollisuudestaan uuteen alkuun. Tsemppiä uusille varusveijareille

Minulle taas yliopistossa opiskeleva nuori, jota ei sotalarppaus kiinnosta. Molempia varmasti löytyy

En tuomitse jos asia on tosiaan niin, että C-paperit on järjestetty koska nuori haluaa edetä vauhdilla korkeakouluopinnoissaan päästäkseen työelämään. Todellisuudessa vapautuksen saaneista valtaosa ei istu yliopistossa opiskelemassa. Armeija on mielestäni hyödyllinen perustaitoja opettava koulu

Mitä perustaitoja? Perustaidot opitaan peruskoulussa ja sen jälkeen on itsestä kiinni mihin suuntaan haluaa osaamistaan kehittää. En minä ainakaan osaisi sanoa tuntemattomista ihmisistä kuka on käynyt armeijan ja kuka ei

1) Tiimityöskentelyä

2) Kykyä tehdä ikävämpiäkin hommia vaikkei huvittaisikaan

3) Kykyä ottaa vastaan käskyjä/komentoja esimiehiltä

Eli ihan työelämän arvokkaita perustaitoja.

Kumma juttu, omalle 13-vuotiaalleni nuo on ns itsestäänselvyyksiä. Jos tarvitaan valtiollista instanssia avuksi noiden opettamiseen, vanhempien on syytä katsoa peiliin ja ihmetellä "mikäs noin niinku meni kasvatuksessa vtuix".

Sulla on harvinaisen kypsä ja fiksu teini talossa.

Älä kuitenkaan nosta sankarin sädekehää pääsi päälle, ihmisiä ja luonteita on katsos erilaisia, ja kaikki ei ole kasvatuksesta kiinni.

Ei ole kypsyyttä vaan kurinpitoa kotona ja asiallisia harrastuksia (futis, judo, jujutsu) joissa oppii juuri noita ihailemiasia tiimityöskentelyitä ja sietämään epämukavia olosuhteita. Lisäksi on käynyt kanssani pienestä pitäen metsällä/kalassa/tunturivaelluksella (viimeisin +100 km/5 pv) joten kysymys  kuuluu: mihin hän tarvitsee mitään intin "opetuksia" ?

Jos joku oikeasti luulee, että 6-12 kk korjaa 20 vuoden kasvastuserheetvirheet, niin täytyy olla kysymyksessä tavallista hölmömpi tapaus. Tai sitten hänen pitää  kertoa psykiatreille/psykologeille/kasvstustieteilijöille kuinka tämä ihme tapahtuu.

En lähde väittelemään aiheesta kanssasi.

Syy on hyvin yksinkertainen: näet vain oman lapsesi erinomaisuuden, etkä joko kykene, taikka halua nähdä kokonaisuutta oman elinpiirisi ulkopuolelta.

Kuten jo sanoin, onneksi olkoon että sinulla on noin vastuuntuntoinen nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan näkökulmasta kannattaa välttää riskejä ja palkata tasaväkisistä hakijoista sotalarppaukset hoitanut maisteri.

Mitätön riski. Kertaukset kestää viikonlopun tai yhden viikon? Moni on kipeänä pidempään.

ne vaan ei sulje toisiaan pois. 

Vierailija
64/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herättää semmoisia mietteitä, että meidän pitäisi arvostaa armeijan käyviä miehiä enemmän :) Toivotaan, ettei kovin monet tyttöystävät jätä inttimiehiään, kun ovat turvaamassa Suomen tulevaisuutta :D

Kiitos ihanat miehet!

Jep. Kannattaa muistaa että historia on opettanut seuraavaa:

Pitkässä juoksussa jokaisella maalla on armeija.

Jos ei omaa, niin sitten naapurin...

Vierailija
65/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuomitse jos asia on tosiaan niin, että C-paperit on järjestetty koska nuori haluaa edetä vauhdilla korkeakouluopinnoissaan päästäkseen työelämään. Todellisuudessa vapautuksen saaneista valtaosa ei istu yliopistossa opiskelemassa. Armeija on mielestäni hyödyllinen perustaitoja opettava koulu

Mitä perustaitoja? Perustaidot opitaan peruskoulussa ja sen jälkeen on itsestä kiinni mihin suuntaan haluaa osaamistaan kehittää. En minä ainakaan osaisi sanoa tuntemattomista ihmisistä kuka on käynyt armeijan ja kuka ei

1) Tiimityöskentelyä

Kumma juttu, omalle 13-vuotiaalleni nuo on ns itsestäänselvyyksiä. Jos tarvitaan valtiollista instanssia avuksi noiden opettamiseen, vanhempien on syytä katsoa peiliin ja ihmetellä "mikäs noin niinku meni kasvatuksessa vtuix".

Älä kuitenkaan nosta sankarin sädekehää pääsi päälle, ihmisiä ja luonteita on katsos erilaisia, ja kaikki ei ole kasvatuksesta kiinni.

Ei ole kypsyyttä vaan kurinpitoa kotona ja asiallisia harrastuksia (futis, judo, jujutsu) joissa oppii juuri noita ihailemiasia tiimityöskentelyitä ja sietämään epämukavia olosuhteita. Lisäksi on käynyt kanssani pienestä pitäen metsällä/kalassa/tunturivaelluksella (viimeisin +100 km/5 pv) joten kysymys  kuuluu: mihin hän tarvitsee mitään intin "opetuksia" ?

Jos joku oikeasti luulee, että 6-12 kk korjaa 20 vuoden kasvastuserheetvirheet, niin täytyy olla kysymyksessä tavallista hölmömpi tapaus. Tai sitten hänen pitää  kertoa psykiatreille/psykologeille/kasvstustieteilijöille kuinka tämä ihme tapahtuu.

Syy on hyvin yksinkertainen: näet vain oman lapsesi erinomaisuuden, etkä joko kykene, taikka halua nähdä kokonaisuutta oman elinpiirisi ulkopuolelta.

Kerro nyt se ihmejuttu, miten 6-12 kk korjaa 20 vuoden kasvatusvirheet? Miksi asioita ei voi hoitaa aikaisemmin, ihan vain siviilivoimin.

Ai niin, itse olen RUK:n käynyt ja pitkän linjan partiolainenkin. Arvaas kummasta on selkeästi ollut enemmän hyötyä siviilissä? Se kuuluisa RUK:n johtamisoppi (olen ensimmäisiä "syväjohdettuja") on jotain sellaista, millä voi perspyyhkiä jokseenkin samantien työelämässä.

Vierailija
66/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä muita ajatuksia kuin sen, että oma esikoinen tänään sinne lähti avoimella ja positiivisella asenteella.

Vierailija
67/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen henki on vähemmän arvokas ja se voidaan uhrata mahdollisessa sodassa?

Koska miehet ne sodatkin aloittaa.

Mutta minä ja yksikään ikäluokastani ei ole aloittanut yhtään sota ja silti meidät voi tarvitaessa komentaa kuolemaan rintamalle.

Naisetko teidät sinne pakottaa?

Vierailija
68/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että on vielä suoraselkäisiä nuoria, joille elämäntarkoitus ei ole keplotella kaikesta mahdollisimman helpolla.

Suoraselkäisyys maksaa 6-12 kk palkan, mahdollisesti enemmänkin jos ei ole opiskelupaikkaa hankittuna

Minkä ihmeen palkan? Aika harva lusmuilija mitään töitäkään tekee vai sossun "palkkaako" tarkoitat?

Toisekseen: tuon ikäisen palkka tuolla aikajanalla on kissan kusi Itämeressä, jos työuraa ajattelee.

Minkä ikäisen? Asepalveluksen voi suorittaa 18-29 vuotiaana. Totta on, että suurin osa on parinkympin kieppeillä, mutta esimerkiksi oma mieheni suoritti asepalveluksen vasta lääkäriksi valmistuttuaan. Samassa tuvassa oli alokasaikana toinenkin korkeakoulututkinnon jo suorittanut. Mieheni teki välillä viikonloppulomillaan päivystyksiä, mutta tuossa puhutaan jo oikeasti ansionmenetyksistä, kun päiväraha on se noin 5€.

Vierailija
69/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas yliopistossa opiskeleva nuori, jota ei sotalarppaus kiinnosta.

Voi kuule. Suomi on täynnä korkeasti koulutettuja, jotka ei pärjää työelämässä koska alkeelliset sosiaaliset taidot. Siellä armeijassa oppisi niitä.

Vierailija
70/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-P kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Tiimityöskentelyä

Kerro nyt se ihmejuttu, miten 6-12 kk korjaa 20 vuoden kasvatusvirheet? Miksi asioita ei voi hoitaa aikaisemmin, ihan vain siviilivoimin.

Ai niin, itse olen RUK:n käynyt ja pitkän linjan partiolainenkin. Arvaas kummasta on selkeästi ollut enemmän hyötyä siviilissä? Se kuuluisa RUK:n johtamisoppi (olen ensimmäisiä "syväjohdettuja") on jotain sellaista, millä voi perspyyhkiä jokseenkin samantien työelämässä.

En kiusallanikaan kerro. :D

Yritä hioa vielä tuota ilmaisuasi, olen varsin kärkäs antautumaan väittelyihin, odotan kuitenkin vastapeluriltani hiukan tasoa... ;)

Vierailija
71/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen henki on vähemmän arvokas ja se voidaan uhrata mahdollisessa sodassa?

Mutta minä ja yksikään ikäluokastani ei ole aloittanut yhtään sota ja silti meidät voi tarvitaessa komentaa kuolemaan rintamalle.

Kun kävin armeijan niin Tarja Halonen oli presidentti ja presidentti käsittääkeni on armeijan ylipäällikko. Joten kyllä.

Vierailija
72/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin armeijan niin Tarja Halonen oli presidentti ja presidentti käsittääkeni on armeijan ylipäällikko. Joten kyllä.

Oliko täällä silloin sota kun armeijan kävit?

Vierailija
73/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu paljon sodan ajan tehtävästä, kuinka usein kertautetaan. Itse pääsin reserviin heinäkuussa -11 ja kerrannut olen 6vrk kesällä -13.

Rva kers

Vierailija
74/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas yliopistossa opiskeleva nuori, jota ei sotalarppaus kiinnosta.

Voi kuule. Suomi on täynnä korkeasti koulutettuja, jotka ei pärjää työelämässä koska alkeelliset sosiaaliset taidot. Siellä armeijassa oppisi niitä.

Eli henkilö, joka ei ole oppinut sosiaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa, lukiossa, yliopistossa tai missään muissa tilanteissa, joihin on elämänsä varrella joutunut, oppisi niitä nyt yhtäkkiä 6-12 kk asepalveluksessa? 

Vierailija
75/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko tulee takas ennen ens viikon loppua?

Vierailija
76/76 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko tulee takas ennen ens viikon loppua?

Varmaan aika moni, kun huomaavat, että homma ei nappaa yhtään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi