Vaihdatko autolla ajaessa usein vaihdetta pienempään?
Autokoulussa tuo jäi oikeastaan kokonaan opettelematta, esim. siis vaikka motarin liittymään noustessa hiljennetään vauhtia jarruttelemalla vaihteita vaihtamatta ja sitten kun pysähdytään valoihin otetaan 1. vaihde. Sitten kuitenkin harjoitellessa toinen kuski jatkuvasti veivaa keppiä edes takaisin myös vapaalle mitä en tajua ollenkaan! Näinkö te muutkin ajelette?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeettomasti vaihteita ei kannata vaihtaa. Vaihteenaiirto vivusto kuluu ihan turhaan. Kaupunkiajossa käytän pelkästään kakkosvaihdetta, sen nopeus alue on käytännössä 0 - 60km/h mikä riittää kaikkiin ajotilanteisiin.
Sinun käytössä automaatti haukkuisin hintansa.
Automaattivaihteisto on tarkoitettu lähinnä vammaisille.
Et varmaan sitten käytä myöskään tv:ssä kaukosäädintä, et käytä tiskikonetta, autossasi varmaankin on myös vanhat aukiveivattavat ikkunat, haet veden kaivosta jne?
Jännä, kun kaikessa muussa on ok kätevyyttä lisäävä teknologia, mutta auton vaihteistossa ei.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ja pelkäävien keppijäärien katoavaa ulinaa. LOL
Tai henkilöiden ulinaa,jotka pitävät siistä, että hallitsevat autonsa. Vanhalla anopillani on automaatti, koska ei enää kykene ajattelemaan yhtäaikaa vaihteita ja liikennettä.
Olen ostamassa uutta autoa ja haluamassani luokassa tuntuu olevan vain automaatteja tarjolla. En millään haluaisi vaihtaa siihen. Ensimmäinen syy: MINÄ haluan kiiihdyttää, kun MINÄ haluan. Ei niin että automaattiautoni harkinnan jälkeen antaa minun kiihdyttää esim.motarilla ohitettaessa. Toinen syy: olen vasta 34-vuotias ja aivan liian nuori vanhusautoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmälle vaihdetaan vain starttia ja kiihdytystä varten tai ryömittäessä hitaassa jonossa. Moottorin huudattaminen on ääliömäistä.
Automaatilla ajavat ovat tunareita.
Jarrulevyt ja -rummut ruostuvat, ellei niitä säännöllisesti käytä. Eli ei moottorijarrutuksia vaan polkimella.
Just.
Joskus mietin, että mikä ihme siinä on, että nykypäivänäkin vielä haukutaan automaatilla ajavia.
Itse suoritin ajokortin kolmekymppisenä. En huviajeluja varten, vaan että pääsen hakemaan töitä kauempaa kuin lähinaapurista.
Aloitin manuaalilla, mutta en vaan kymmennessäkään tunnissa oppinut. Kokeilin automaattia, enkä siitä enää manuaaliin vaihtanut. Ajokorttinikin siis on vain automaattivaihteiselle.
Nyt pääsen automaattivaihteisellani pisteestä A pisteeseen B, eli kotoa töihin ja takaisin.
Olin tulossa arvostelemaan, mutta sitten luin tuon boldatun kohdan. Itse ajoin kortin, kuten sivistyneet, 18-vuotiaana, vaikka välitöntä tarvetta autolle ei hesalaisena ollutkaan. Onneksi sain äitini auton avulla ylläpidettyä ajotaitoa edes jotenkin ruostumasta. Kun aikanaan tarvitsin auton, osaan ajaa kaikenlaisia autoja tietenkin.
No, minäpä olin 18 - vuotiaana niin epäsivistynyt, että työskentelin pienellä palkalla ja muutin omilleni ilman vanhempieni tukea.
Ajokorttirahaa en todellakaan saanut vanhemmiltani, enkä keneltäkään muultakaan, vaan maksoin jokaista senttiä myöten itse, kun siihen viimein oli realistisesti varaa.
Kultalusikka kourassa on helppo huudella, vai mitä?
Terkantäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ja pelkäävien keppijäärien katoavaa ulinaa. LOL
Tai henkilöiden ulinaa,jotka pitävät siistä, että hallitsevat autonsa. Vanhalla anopillani on automaatti, koska ei enää kykene ajattelemaan yhtäaikaa vaihteita ja liikennettä.
Olen ostamassa uutta autoa ja haluamassani luokassa tuntuu olevan vain automaatteja tarjolla. En millään haluaisi vaihtaa siihen. Ensimmäinen syy: MINÄ haluan kiiihdyttää, kun MINÄ haluan. Ei niin että automaattiautoni harkinnan jälkeen antaa minun kiihdyttää esim.motarilla ohitettaessa. Toinen syy: olen vasta 34-vuotias ja aivan liian nuori vanhusautoihin.
Tervetuloa Helsingin ruuhkiin. En vaihtaisi automaattia pois. Automaatilla voi kiihdyttää ohittaessa ja vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti.
Jos meno on raskasta niin panen pientä silmään.
Automaatti vaihtaa kun tarvii. On vain yksi "keppi" jota ihmisen kuuluu veivata.
Vierailija kirjoitti:
Automaatti vaihtaa kun tarvii. On vain yksi "keppi" jota ihmisen kuuluu veivata.
Ai et osaa ajaa manuaalivaihteista :DD vituttais minuakin ajaa pappojen automaatilla kun ei pääse tuntemaan lihan ja metallin todellisinta yhteyttä.
Moottorijarrutus on kaikkein taloudellisin tapa hidastaa.
Risteyksissä ei kannata pitää kytkintä ja vaihdetta pohjassa, painelaakeri kuormittuu turhaan.
T. 1600km tankillisella ajava