Vaihdatko autolla ajaessa usein vaihdetta pienempään?
Autokoulussa tuo jäi oikeastaan kokonaan opettelematta, esim. siis vaikka motarin liittymään noustessa hiljennetään vauhtia jarruttelemalla vaihteita vaihtamatta ja sitten kun pysähdytään valoihin otetaan 1. vaihde. Sitten kuitenkin harjoitellessa toinen kuski jatkuvasti veivaa keppiä edes takaisin myös vapaalle mitä en tajua ollenkaan! Näinkö te muutkin ajelette?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
En vaihda ikinä vaihteita. Automaatti...
Haluaisin nyt tarkoituksella sisäistää nuo vaihteet oikein että pystyy ajamaan millaisella autolla vaan.
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).
Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.
Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.
Siis käytänkö moottorijarrutusta tai alennanko vaihdetta ohitukseen lähtiessä/ kiihdyttäessä/ylämäesdä joissain tilanteissa?
Joo, vanhemmalla autollani, jossa tehottomampi kone. Valoissa vapaalla, ettei kytkin ala käryämään. Toisella autollani lähinnä kiihdyttäessä otan pienemmän vaihteen.
Vierailija kirjoitti:
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).
Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.
Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.
Joo tajuan tämän mutta kysymykseni koskikin käytäntöä miten muut yleensä teette, ja lähinnä tuon pienemmälle vaihteelle vaihtamisen suhteen, tuo vapaalle vaihtaminen kesken ajamisen menee mulla vielä ainakin ihan yli hilseen :)
Vierailija kirjoitti:
Siis käytänkö moottorijarrutusta tai alennanko vaihdetta ohitukseen lähtiessä/ kiihdyttäessä/ylämäesdä joissain tilanteissa?
Joo, vanhemmalla autollani, jossa tehottomampi kone. Valoissa vapaalla, ettei kytkin ala käryämään. Toisella autollani lähinnä kiihdyttäessä otan pienemmän vaihteen.
Vaihdan usein pienemmän vaihteen (eli teen moottorijarrutuksen), kun käännyn motarilta pois liittymään.
En oikein ymmärrä kysymystä. Vaihdan vaihteita ajon aikana tarpeen mukaan pienemmälle tai isommalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).
Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.
Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.
Joo tajuan tämän mutta kysymykseni koskikin käytäntöä miten muut yleensä teette, ja lähinnä tuon pienemmälle vaihteelle vaihtamisen suhteen, tuo vapaalle vaihtaminen kesken ajamisen menee mulla vielä ainakin ihan yli hilseen :)
Esim. kun risteystä lähestyttäessä näkee jo kaukaa, että siellä joutuu pysähtymään valoihin, voi vaihtaa vapaalle ja antaa rullata, sitten jarruttaa moottorilla ja pysäyttää jarruilla. Samoin pitkässä alamäessä voi päästää vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kysymystä. Vaihdan vaihteita ajon aikana tarpeen mukaan pienemmälle tai isommalle.
Autokoulussa ei opetettu kuin isommalle vahtaminen tai sitten 1. vaihteelle kokonaan. Sain jopa kortin. Nyt huomaan että tarvitsisin myös sitä pienemmälle vaihtamista ilmeisesti. No, täytyy pyytää toiselta kuskilta oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytänkö moottorijarrutusta tai alennanko vaihdetta ohitukseen lähtiessä/ kiihdyttäessä/ylämäesdä joissain tilanteissa?
Joo, vanhemmalla autollani, jossa tehottomampi kone. Valoissa vapaalla, ettei kytkin ala käryämään. Toisella autollani lähinnä kiihdyttäessä otan pienemmän vaihteen.
Vaihdan usein pienemmän vaihteen (eli teen moottorijarrutuksen), kun käännyn motarilta pois liittymään.
Tietenkin teet näin vasta rampille vaihtamisen jälkeen, motarilla ei hidasteta.
Tulee liu'utettua pitkiä alamäkiä vapaalla jos ja kun ei ole kiire eikä muuta liikennettä. Raskas auto, joka rullaa hyvin alamäkiin, niin tulee tehtyä tätäkin. En kyllä usko, että tarjoaisi merkittävää hyötyä esim. polttoaineen kulutuksen kannalt, on enemmänkin tapa.
Toista autoani liu'utan vapaalla ruuhkassa. Vähän "liian tehokas" kone Helsingissä könöttelyyn, niin todella vaikea muuten yrittää ajella sellaista jatkuvaa pysähtely/ryömintänopeutta.
Vaihde vapaalla rullailijat ovat joskus pelottavaa sakkia pihiydessään. Säästää pitää, vaikka kaikki muut autossa näkee, että nyt on sellainen paikka (esim. tiukka kurvi liukkaalla kelillä), että olisi hyvä olla vaihde sisässä varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kysymystä. Vaihdan vaihteita ajon aikana tarpeen mukaan pienemmälle tai isommalle.
Autokoulussa ei opetettu kuin isommalle vahtaminen tai sitten 1. vaihteelle kokonaan. Sain jopa kortin. Nyt huomaan että tarvitsisin myös sitä pienemmälle vaihtamista ilmeisesti. No, täytyy pyytää toiselta kuskilta oppia.
Ajamaan ja kokeilemaan, siinä oppii parhaiten.
Kyllä minä ainakin vaihdan pienemmälle hidastaessa. Esimerkiki tuossa ap kuvailemassa tapauksessa. On sitten oikea vaihde päällä, jos tarviikin kiihdyttää tms. Ja kuten täällä kommentoitiin, voi polttoainettakin säästää vähän.
Eikös keppiautot kriminalisoitu ja viime vuosituhannella. LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kysymystä. Vaihdan vaihteita ajon aikana tarpeen mukaan pienemmälle tai isommalle.
Autokoulussa ei opetettu kuin isommalle vahtaminen tai sitten 1. vaihteelle kokonaan. Sain jopa kortin. Nyt huomaan että tarvitsisin myös sitä pienemmälle vaihtamista ilmeisesti. No, täytyy pyytää toiselta kuskilta oppia.
Ajamaan ja kokeilemaan, siinä oppii parhaiten.
Jep, tuli vaan vähän liikaa taukoa tähän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytänkö moottorijarrutusta tai alennanko vaihdetta ohitukseen lähtiessä/ kiihdyttäessä/ylämäesdä joissain tilanteissa?
Joo, vanhemmalla autollani, jossa tehottomampi kone. Valoissa vapaalla, ettei kytkin ala käryämään. Toisella autollani lähinnä kiihdyttäessä otan pienemmän vaihteen.
Vaihdan usein pienemmän vaihteen (eli teen moottorijarrutuksen), kun käännyn motarilta pois liittymään.
Tietenkin teet näin vasta rampille vaihtamisen jälkeen, motarilla ei hidasteta.
Joo todellakin vasta rampilla. Isolla tiellä ei jarrutella. :)
Sanoinko vähän huonosti?
Mutta tuli nyt vaan mieleen yksi paikka ap:lle, missä itse olen kokenut moottorijarrutuksen käytännölliseksi.
[/quote]
Esim. kun risteystä lähestyttäessä näkee jo kaukaa, että siellä joutuu pysähtymään valoihin, voi vaihtaa vapaalle ja antaa rullata, sitten jarruttaa moottorilla ja pysäyttää jarruilla. Samoin pitkässä alamäessä voi päästää vapaalle.[/quote]
Siis nimenomaan ei vaihdeta vapaalle, vaan nostetaan kaasu ja annetaan vaihteen olla päällä. Jos vaihtaa vapaalle niin vauhti ei hiljene samaan tapaan kuin vaihde päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).
Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.
Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.
Joo tajuan tämän mutta kysymykseni koskikin käytäntöä miten muut yleensä teette, ja lähinnä tuon pienemmälle vaihteelle vaihtamisen suhteen, tuo vapaalle vaihtaminen kesken ajamisen menee mulla vielä ainakin ihan yli hilseen :)
Esim. kun risteystä lähestyttäessä näkee jo kaukaa, että siellä joutuu pysähtymään valoihin, voi vaihtaa vapaalle ja antaa rullata, sitten jarruttaa moottorilla ja pysäyttää jarruilla. Samoin pitkässä alamäessä voi päästää vapaalle.
Mikä järki on vahtaa vapaalle? Ei ole ainakaan kovin taloudellista ajoa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös keppiautot kriminalisoitu ja viime vuosituhannella. LOL
Tyhmä. Rallikansa rakastaa käsivaihteita.
En vaihda ikinä vaihteita. Automaatti...