Suosittele kohteita Pohjois-Italiassa
Missä paikoissa olet käynyt ja mitä suosittelisit kohteiksi?
Kommentit (53)
Eksä oli töissä Milanossa kaksi vuotta ja tuli käytyä siellä useamman kerran, mutta jostain syystä en kyllä kaupungista pahemmin tykännyt. Milanon pohjoispuolella tuli ajeltua niissä järvimaisemissa, joten niitä suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
MInkä tyyppisen loman haluat? Luontoa vai kaupunkia?
Pidän itseasiassa molemmissa ja toivoisin saavani yhdistää nämä. Aikaa 3vk reissuun.
Ja Toscanasta saa suositella kohteita muuten myös!
Ap
Koko rannikko Monacosta Pisaan asti on upeaa. Jävet Garda, Como, Maggiore ja Lugano. Luganon kaupunki tosin Sveitsin puolella, silti käymisen arvoinen. Isommista kaupungeista Torino, Milano, Venetsia, Bologna, Firenze ja Verona näkemisen arvoisia, vaikka itse pidän enemmän pikkukaupungeista.
Kannattaa vuokrata auto ja ajella sillä, parhaiten näkee muutakin kuin metropoleja.
Useampi on kirjoittanut, ettei pidä Milanosta? Miksiköhän? Itse en ole siellä käynyt (vielä) siis.
Minäkään en pitänyt Milanossa mistään muusta kuin tuomiokirkosta (Duomo), joka oli kyllä mahtava. No, päärautatieasema oli myös näkemisen arvoinen.
Venetsia oli mahtava paikka helmikuun lopussa, kun siellä ei ollut mitään tungosta (kunhan ei mene karnevaaliaikaan).
San Remo on helppo kohde. Nizzasta matkustat sinne nopeasti. Suomalaisia turisteja San Remo ei jostain syystä kiinnosta. San Remosta on helppoa tehdä päiväretkiä mm. Ventimigliaan, Bussana Vecchiaan ( viehättävä tulivuoren purkauksen aikanaan tuhoama taiteilija kaupungiksi muodostuma vuoristokohde, Seborgan kuntaan ( josta voit ostas keräilijöiden arvostaman Seborgan oman rahsn Luiginon) ,Dolceacquaan, tai jos kiinnostaa niin Eze Ranskan puolelta js Monaco ovat hyvin lähellä kohteita myös.
Alba on myös viehättävä pieni kaupunki Piemonten alueella. Mutta se ei ole tietenkään meren rannalla jos sitä kaipaa.
Milano on italialaiseksi kaupungiksi todella siisti ja varakkaan oloinen. Siellä ei ole sitä historiallisten nähtävyyksien ja pikkukujien rähjäisen romanttista tunnelmaa. Se on kuitenkin hyvä kaupunkikohde, jos haluaa yhdistää kaupunkikohteen ja luonnon. Milanosta on todella lyhyt matka vuoristoon ja Como-järvelle, jonne pääsee helposti junalla.
Vierailija kirjoitti:
Useampi on kirjoittanut, ettei pidä Milanosta? Miksiköhän? Itse en ole siellä käynyt (vielä) siis.
Minusta siellä ei ollut mitään kiinnostavaa nähtävää tuomiokirkon ja päärautatieaseman lisäksi. (Da Vincin Viimeinen ehtoollinen olisi ollut lisäksi, mutta siihen olisi pitänyt varata liput tosi ajoissa.)
26
Etelä-Tiroli/Dolomiitit: mahtavia maisemia - siis lumihuippuisia vuoria ja kauniita laaksoja kylineen ja keskikokoisine kaupunkeineen. Kaunista kaikkina vuodenaikoina ja saksalaista tunnelmaa, koska monet puhuvat siellä saksaa. Bolzanossa/Bozenissa voi käydä katsomassa sitä esihistoriallista jäämiestä.
Onko kukaan käynyt Pohjois-Italiassa oopperassa ja jos, niin missä?
Vierailija kirjoitti:
Milano on enemmän kaupallinen keskus kuin nähtävyyskaupunki. On siellä Duomo sen vieressä komea katettu ostoskäytävä ja kaupungissa on hienoin näkemäni hautausmaa, joka täynnään veistostaidetta; Cimitero monumentale.
Pidin Bolognasta vuosi sitten erittäin paljon. Kaunis, kompakti keskusta ja eläväinen kaupunki, paljon opiskelijoita.
Milanon muotikatu oli suuri pettymys, ei siellä mitään näkemistä ole. Duomo tsekattiin ulkopuolelta.
Verona on kaunis! Ei turistiruuhkia, paljon katseltavaa amfiteatterista alkaen.
Venetsia on once in a lifetime. Vesibussilla matkustaminen helppoa. Yövyttiin Lidon saarella, päästiin turistiruuhkia karkuun.
Sekä Gardalla että Comolla on helppo tehdä reissuja lähikohteisiin eli yöpyä yhdessä paikassa ja käydä päivisin ympäristöä tutkimassa joko laivalla tai autolla.
Jos Toscanaa saa suositella myös, niin Firenze on upea kaupunki kulttuurin ystävälle ja siellä menisi helposti parikin viikkoa.
Ruoka on Italiassa taivaallista!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä businesskaupunki, josta puuttuu tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan käynyt Pohjois-Italiassa oopperassa ja jos, niin missä?
En ole käynyt itse, mutta Pesarossa kehuivat heidän oopperajuhlia.
Pesaro oli ihan ok paikka eikä liian turistikohde
Vierailija kirjoitti:
Koska se on suht kallis, siellä on lähinnä vaatekauppoja ja talvisin se on kostea ja harmaa. Se ei ole kovin tunnelmallinen eikä elettävä vaan lähinnä täynnä töissä käyviä ihmisiä, hengailevaa nuorisoa ja turisteja palloilemassa.
Jos haluat jotain erilaista suuntaat suoraan Alpeille. Stelvio on mahtipontinen ja Como tai Gardajärvi elokuvamainen kokemus. Itse pidän Veronasta ja Padovasta, mutta Venetsia on tietenkin aina kokemisen arvoinen.
Alemmas mentäessä suosittelisin Urbinoa yhdeksi päiväksi ja Arezzoa. Jossa on kuvattu esimerkiksi Benignin Pinocchio. Parma, Bologna tai Torino ovat ihan kivoja kuten myös Pisa tai Ferrara. Ylipäätään Emilia Romagna on tunnettu ruuistaan ja varsinkin pastasta. Toscana on taas lihansyöjän aluetta.
Toisaalta välimatkat eivät ole pitkiä ja toisaalta sinulla voi mennä päivä moottoritiellä, jos siellä on tapahtunut onnettomuus.
Joskus on junalla hyviä tarjouksia ja nyt esimerkiksi trenitalialla on 5 päivän lippu, joka oikeuttaa matkustamaan kaikilla trenoregonaleilla koko Italiassa, niin paljon kuin haluaa 60€. 3 päivää 40€.
Mutta silloin olet riippuvainen tietenkin paikoista, joissa on juna-asema.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä ole juurikaan mitään nähtävää ja sitä tunnelmaa mitä voi muissa italialaisissa kaupungeissa olla.
Lähialueet kiinnostavampia kuin itse kaupunki.
Jos haluaa mennä vähän vähemmän kansoitettuun paikkaan, niin Moncenisio vuorten kupeessa aivan Ranskan rajalla on sellainen. Siitä ajamalla siivun Ranska puolella ja palaamalla Chamonixin kohdalta takaisin Italiaan näkee hienoja alppimaisemia.
Padavia tarkoittanee Padova:)
Itse en pidä Milanosta ollenkaan mutta Torino ja Bologna on isoista kaupungeista mieluisimmat.
Itse pidän enemmän pikkukaupungeista ja kylistä: Asti, Alessandria, Ferrara, Parma, Bra, Vercelli, Colan mineraalivesikylpylä jne