Miten lyhyellä varoitusajalla teille saa tulla kylään?
Mies ilmoitti viestillä klo 13 (oli sovitusti pois kotoa n. klo 12 - 16), että vieraita olisi tulossa noin klo 16. Ilmoitin miehelle, että mulle ei käy, koska halusin ottaa pienet päiväkännit ja epäilin olevani silloin jo päikkäreillä. Nyt minua syyllistetään, minun olisi pitänyt luopua omasta suunnitelmastani yllärivieraiden takia 🤔
Kommentit (95)
No jos vieras itse ehdottaa kyläilyä niin vähintään edellisenä päivänä. Yllätysvieraita en voi sietää, mun mielestä se on todella epäkohteliasta vain tupsahtaa ovelle ja tunkea kylään.
Mäkään en pidä yllätyksistä vaan ahdistun niistä. Ihmiset ovat erilaisia.
Pari päivää etukäteen on hyvä ilmoittaa, muuten ei ovi aukea. Myös ulkona tapahtuvat treffaamiset esim. lounaskutsut pitää ilmoittaa vähintään päivää ennen.
Viikkoa ennen voi sopia asiasta kanssani. Pelkkä varoitus ei toimi, sehän on tulijan tekemä yksipuolinen päätös, mutta oikeasti minä päätän, kuka tulee kotiini.
Mielestäni on epäkohteliasta tulla etukäteen ilmoittamatta kylään tai hyvin lyhyellä varoitusajalla.
En pidä yllätysvieraista. Jos tulevat, niin voi hyvinkin käydä, että "en ole kotona", vaikka olenkin eli en avaa kaikille rimputtelijoille ovea. Jos kyselevät myöhemmin,missä olin, kun asunnossa näytti kuitenkin olevan valot, kerron olleeni pikaisesti kaupassa/ naapurissa / ripulissa vessassa tai jossain muualla. Minusta on mukava tietää hyvissä ajoin vieraiden tulo, jolloin ehdin valmistautua laittamalla ruokaa tai leipomalla kahvipöytään tarjottavaa ja varmistaa, ettei ole muuta menoa samalle päivälle.
Pystyn hyväksymään, että perheenjäsen ja ystävä tulevat samana päivänä, kunhan ilmoittavat muutama tunti etukäteen. He tietävät sen eivätkä koskaan tulekaan esim. kokonaan ilmoittamatta. Mieluummin kyllä heidänkin pitäisi ilmoittaa edes edellisenä päivänä.
Vieraampia ihmisiä otan vastaan 2-3 päivän varoitusajalla. Hyvin harvoin kukaan vieraampi ehdottaakaan vierailua.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onneksi meillä molemmat tajuavat, että koti on meitä kahta ja rauhoittumista varten, ei juurikaan pyydetä vieraita. Silloin tällöin ystävät ja sukulaiset tulevat kylään ja ovat yötä ja useammankin yön mutta onneksi ei kovin usein. Me reissataan paljon mutta harvemmin käytetään kenenkään kotimajoitusta. Yksi yö kerran vuodessa on maksimi sukulaisillakin.
Kun ei jaksa eikä kiinnosta, työ ja omat jutut vie ajan ja viihdyn enimmäkseen oman puolisoni kanssa, meillä on hauskaa yhdessä.
Eli kannattaa varoittaa puoli vuotta, kuukausi tai viikko ennen, kiitos. Joutuu sopeutumaan ajatukseen.
10 minuuttia. En tykkää jos joku paukasee ovelle, usein on käynyt niin että ollaan vaikka harrastamassa seksiä, suihkussa tms., mutta periaatteessa aina saa tulla. Koti on yleensä ihan siisti, ja usein löytyy tarjottavaakin vaikka tulisi ilmoittamatta. Itse tykkään yllätysvieraista, ei tarvitse sen enempää stressata tarjoiluita tms. Jos on sovittu etukäteen, käytän helposti tuntikausia leipomiseen yms.
Jos miehen kanssa tulevat samaa matkaa, niin saapuvat kun saapuvat, en minä ole mitenkään tarjoiluvastuussa.
Kotini on linnani. Eli meille ei tulla ollenkaan.
Meillä ei onneksi käy vieraita kuin hyvin harvoin, tapaamme mieluummin ystäviä ja tuttavia muualla, esim tänään käytiin ystäväparin kanssa eräässä näyttelyssä ja sen jälkeen kahvilla. Jos meille kuitenkin välttämättä haluaa tulla niin toivoisin kyllä että asiasta sovittaisiin muutamaa päivää aiemmin.
Pitää ilmoittaa hyvissä ajoin, ainakin 1, mieluiten 2 viikkoa, koska mulla on aika aikataulutettua elämä. En istu kotona odottamassa vieraita juurikaan - nyt on poikkeus, oikeastaan olisin nytkin harrastuksessa, ellei olisi sattunut pientä tapaturmaa. Vastaus voi silti olla että ei sovi. Teen mm. vapaaehtoistyötä 1-2 iltaa viikossa sekä tarvittaessa viikonloppuisin ja sijaista ei saa jos joutuu viime tingassa perumaan työvuoron. Toinen on avoimen yliopiston luennot, kun koetan päästä tutkinto-opiskelijaksi. Saattaa olla myös nettitentti kesken. En vastaa sen aikana puhelimeen enkä avaa ovea. Kyllä mä huomaan, jos paloauto tulee pihaan ja pääsen takaovesta ulos, jos joku hätä tulee.
Olisi hyvä saada tieto mahdollisesta vierailusta noin 2 vuotta etukäteen, jolloin ehtisi keksiä tekosyyn, miksi vierailu ei juuri nyt ole mahdollista(menu, keliakia tmsvp.)
Pakkasesta löytyy aina jotain tarjottavaa vieraille ja kahvit kyllä keitän. En tarvitse paljon varoitusaikaa.
On kerrassaan ahdasmielistä porukkaa!!
Mun luona ei edes käy ketään kylässä.
N34
Vartti tai puoli tuntia paitsi niinä päivinä ja parina päivänä jälkeen, kun olen ollut hoidoissa sairaalassa. En välitä vieraista oksennellessani.
He osaavat kyllä avata sen oven tarvittaessa ihan ite.