Oletko miettinyt mitä mahdollisesti perit?
Täällä on paljon kuolin ja perintöviestejä, niin pohdin tässä mitä mahdollisesti tulen perimään ja mitä mieheni perii.
Miehen osalta vanhempansa ovat tehneet testamentin jossa yhdelle jää heidän talo ja muut sisarukset perii mitä tililtä löytyy. Sieltä ei ikävä kyllä taida löytyä kuin maksimissaan hautajaiskulut, mikäli sitäkään. Puolisot on rajattu pois.
Omat vanhempani eivät ole tehneet testamenttia tietääkseni ja heiltä jää pieni maatila sekä rivarinpätkä sekä kesämökki.
Rahaa en usko heiltäkään löytyvän.
Itselläni on yksi sisarus ja toivon todella, että hän haluaa lunastaa tilan ym itselleen.
Tavaraa löytyy omasta takaa liikaa ja millekään ei ole tarvetta, niin ei kiirettä saada perintöjä.
Eläköön pitkään perittävät.
Kommentit (77)
Mä mietin jo seuraavaa sukupolvea, ja kun itsestä aika jättää. Onko esim järkevää lahjoittaa lapselle isoisän asunto opiskelukämpäksi ja paljonko se lahjavero tekisi. Tai jos lähtee muualle opiskelemaan, niin saa pantata tuon papan luukun.
Kyllä olen. Purkukuntoisen hometalon. Ostaisiko joku tontin takia vai huolisiko palokunta opetuskäyttöön?
Oon miettinyt - enpä juuri mitään, eikä sillä ole väliäkään. Jos rahaa on, niin käyttäkööt kaiken itseensä. Jäämistöä tulee jäämään pikku paikkakunnalle vaikeasti myytävä 3 h + k, ja jakajia on 3 sisarusta. Ei mitään miljoonia.
Varmaan metsää tulen perimään. En usko että kukaan sisaruksistani sitä haluaa, eivät ole ollenkaan sen tyyppisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Purkukuntoisen hometalon. Ostaisiko joku tontin takia vai huolisiko palokunta opetuskäyttöön?
Näitä taitaa riittää Suomessa monelle perivälle. Myös minun vanhempien molemmat asunnot on arvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Tontti varmasti kelpaa jollekkin jos ei ihan paskassa paikassa ole.
Perin jo 150 hehtaaria metsää ja vanhan rämätalon.
Kyllä, koska aion luopua. En aio alkaa riidellä epävakaan sisareni kanssa. Tiedän että hän tekisi elämästäni helvettiä. Pitäköön kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Yritin samaa, mutta eivät tulleet polttamaan, kun toinen rakennus oli liian lähellä.
Joo. Ison siivousurakan sekä paljon kierrätyskeskukseen ja kaatopaikalle kustattavaa tavaraa.
Perin mitä tilille jää. Avopuoliso on rajattu perinnöstä pois, jonka ymmärrän täysin. Jokainen perii omat vanhempansa ei toisen omaisuutta.
^^ Tontti on mitä mainioin eli laittamalla saa kyllä nätiksi. Sen vuoksi ehkä joku voisi paikan ostaa, mutta talo on suorastaan asuinkelvoton. Suojavarusteet päällä purettava, siksi tuota hallittua polttoa olen ajatellut ja palokunnat käsittääkseni käyttävät opetusmateriaalina mielellään purkukuntoisia taloja.
Olen jo saanut riittävästi perintöä riihikuivana rahana. Toiselle vanhemmalleni jäänyt varallisuus on huomattavasti hankalampaa (huonokuntoinen mummonmökki, roinaa täynnä oleva rintamamiestalo, pieniä metsäpalstoja eri paikkakunnilla...) ja siitä aiheutuu työtä ja kuluja, joten olisi melkein parempi jos en saisi perintöä ollenkaan.
Suomen lain mukaan tuo aloittajan appivanhempien testamentti ei päde, jos muut lapsista vaativat lakiosaansa.
Vierailija kirjoitti:
^^ Tontti on mitä mainioin eli laittamalla saa kyllä nätiksi. Sen vuoksi ehkä joku voisi paikan ostaa, mutta talo on suorastaan asuinkelvoton. Suojavarusteet päällä purettava, siksi tuota hallittua polttoa olen ajatellut ja palokunnat käsittääkseni käyttävät opetusmateriaalina mielellään purkukuntoisia taloja.
Eivät nykyään polta niitä sanoi tuttu palomies
Enpä mitään. Kaikki jo jaettu. Pieniä juttuja. Miehelle tulee järjetön perintö. En tiedä, mitä sillä tehdään. Pieni talo riittää meille. Täällä on kaikki muistot. Kai se jää sitten omille lapsille jaettavaksi.
En halua perinnöksi mitään. Ja ei kai sellaista ole pakko ottaa vastaan, vaikka olisi tulossa? Haluan, että veljeni saa kaiken mahdollisen perinnön.
Olen jo ilmoittanut asiasta vanhemmilleni, jotka sen myös sisäistivät. Onneksi.
Tiedän kutakuinkin tarkkaan kuinka paljon vielä tulee perintöjä. Hoidanhan äitini omaisuutta hänen pyynnöstään. Ei ole iso omaisuus, josta minun osuuteni on noin 100 000. Sisarusten kesken siis jaetaan perintö.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan tuo aloittajan appivanhempien testamentti ei päde, jos muut lapsista vaativat lakiosaansa.
Olen pohtinut samaa. Testamentti on tehty lakimiehen kanssa kuitenkin, niin sitä olen aina ihmetellyt.
Tosin ainakaan mieheni ei halua kiistää, koska veljensä ansaitsee sen mielestämme.
Ap
En ole. Jos äitini menee huonoon kuntoon, niin hoivayritys vie säästöt, joita on noin 100 000 euroa. En ole laskenut mitään perinnön varaan.