Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö samalla tavalla, kuin lapsuudenkodissasi oli tapana? Herkut, kasvikset, liha yms.?

Vierailija
05.01.2020 |

Jos et, miten ruokavaliosi eroaa siitä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon epäterveellisemmin. Vanhempani (65-vuotiaita) syövät paljon kasviksia, sieniä, itsepoimittuja marjoja. Aina on salaattia pääruuan kanssa. Äiti tekee ruuan alusta asti itse. Syövät myös paljon kalaa, ostavat kalakauppiaalta.

Itse olen vähän laiska kokki. Viikonloput menee noutoruualla tai pakastepizzalla. Lohta teen ehkä kaksi kertaa vuodessa. Ruuan kanssa ei ole melkein ikinä salaattia.

Onneksi ollaan kaikki kuitenkin ihan terveitä ja hoikkia. Mulla on myös kaksi lasta. Toisaalta en jaksa hirveästi stressata ruoka-asioilla, pääasia ettei tarvitse nälkää nähdä ja kaikki saa jotain mieluista syödäkseen.

Vierailija
22/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paremmin. Äiti eli pelkällä leivällä ja meille oli yleensä eineksiä.

Itse pyrin tekemään mahd paljon itse (kasvis)ruokaa, tosin syön myös kerran viikosss roskaruokaa (pitäisi lopettaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tavalla syön, mutta terveellisesti nyt ja silloin.

En jaksa vängätä teidän kanssanne MIKÄ on hyvää ja hienoa ja MIKÄ ei ole.

Tehkää miten huvittaa.

Vierailija
24/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ruokani on monipuolisempaa kuin kotiruoka oli 70-80 -luvuilla. Silloin pitsa oli etnisintä, mitä saattoi kuvitella. Omaan repertuaariin kuuluu pohjoisafrikkalaista, meksikolaista, espanjalaista, japanilaista jne.

Lisäksi syön monipuolisemmin kasviksia esimerkiksi lämpiminä lisukkeinä. Osaa niistä ei tainnut kaupassa edes olla ennen, esimerkiksi bataattia. Äitini ei tehnyt myöskään kastikkeita, jotka minun mielestäni tekevät ruokalajin. Perunaa syön paljon vähemmän nykyään kuin lapsena.

Miten niin monipuolisempaa? Mitä hienoa on etnisissä keittiöissä? Esim. bataatti on kuin peruna, kik-herneet vastaavat normiherneitä jne. Itse ainakin syön samalla lailla broileria, kalaa, lihaa ja sen sellaista, makkaran ja leivän lisäksi, kuin lapsuudessani 70-80-luvulla. Mikä niistä tekisi hienosti etnistä? Jotkut säälittävät mausteetko?

6

Oletko teini-ikäinen vai henkisesti lapseksi jäänyt? Ei etniset ruuat ole hienompia ja ajattele: muissa maissa käytetään aika paljon samoja raaka-aineita kuin täälläkin. Ja kyllä: ne säälittävät mausteet ja tekotapa kunkin maan tavalla tekee siitä ruuasta etnistä.

Vierailija
25/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalioni on terveellisempi ja monipuolisempi. Toki etenkin kasvistarjonta on monipuolistunut siitä kun olin lapsi.

Sama täällä. Meillä oli paljon mannapuuroa ja makaronivelliä ja lihakeittoa. Kasvikset olivat lähinnä juureksia. Itse syön hyvin kasvispainotteisesesti ja kaapista löytyy kerrallaan tosi iso valikoima erilaisia kasviksia. Hedelmiä meillä sai syödä yhden päivässä välipalaksi arkisin. Ei sunnuntaisin, kun silloin sai pullaa. Nykyään en juurikaan syö pullaa. 

Vierailija
26/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa ruoka oli tyyliä peruna/makaroni/riisi ja makkarakastike/jauhelihakastike/kalapuikot/pakasteseiti. Ns. salaatti oli muutama kurkkusiivu ja yksi tomaatti neljälle syöjälle jaettuna ja lusikallinen mikrotettua hernemaissipaprikaa. Nyt aikuisena syön paljon salaattia ja lämpimiä kasviksia, siinä missä niitä lapsena oli max 1/5 annoksesta, nykyään vähintään 2/3, lisäksi aineksia on paljon enemmän. Lapsuudenkodissa mausteita olivat suola, aromisuola ja paprikajauhe, nykyään käytän paljon tuoreita ja kuivattuja yrttejä, chiliä, pippuria, jonkin verran maustekastikkeita ja -tahnojakin. lapsuudenkodin aamu-, ilta- ja välipalat oli leipää, juustoa ja meetvurstia. Nykyään syön leipää tosi vähän. Herkut olivat pullaa, karkkia ja sipsejä, niitä ei tule juurikaan enää syötyä, ei maistu.

Vanhempien ruokavalio on muuttunut lapsuudestani, mutta kyllä muutama päivä heidän luona heidän ruuillaan pistää vatsan jumiin.

Vierailija
27/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön terveellisemmin.

Lapsuuden kodissani äiti kyllä teki suurimmaksi osaksi itse ruuat, mutta silti söimme todella paljon makkaraa ja eineksiäkin. Kasviksia ja hedelmiä meillä ei juuri ollut koskaan...ellei keittovihanneksia lasketa.

Lisäksi äiti oli ja on edelleen lihava ja osti herkkuja kaapit täyteen. Häntä ei haitannut vaikka teininä elin karkilla.

Omille lapsille olen todella tarkka että joka ruualla syödään jotain kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Meillä mehut kuuluu juhliin ja karkit karkkipäiviin. Eineksistä syömme ainoastaan kalapuikkoja..mutta harvoin. Muut einekset oksettaa minua vielä tänäkin päivänä.

Vierailija
28/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö. Äiti ei oo kummoinen ruuanlaittaja, joten lämmintä ruokaa oli harvoin tarjolla ja se oli yleensä jotain perunaa ja mautonta kastiketta. Kasviksia ja vihanneksia ei yleensä ollut tarjolla ja kannustettiin syömään koulussa. Joten koulupäivien jälkeen ja viikonloppuisin elelin leivällä ja jogurtilla.

Vaikka asun yksin, syön joka päivä lämpimän ruuan ja syön paljon kasviksia ja hedelmiä. Leipää syön tosi harvoin ja se johtuu juurikin tuosta lapsuuden loputtomasta leivän puputtamisesta.

Vierailija
29/29 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ero on varmaan maustamisessa. Meillä maustettiin lähinnä suolalla, pippurilla, rakuunalla ja oreganolla. Kanaruokaan laitettiin aina valmista curry-maustetta ja kalaruokaan tilliä. Mitään uutta ei oikeastaan kokeiltu.

Itse tykkään käyttää mausteita laidasta laitaan ja nautin pystyessäni luomaan keskenään aivan erilaisia makumaailmoja.