Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja haluaa minun kertovan irtisanoutumisestani palaverissa

Vierailija
05.01.2020 |

Olen koeajalla ja irtisanouduin, koska työ ei ollut lähelläkään sitä, mitä olin odottanut. Ensi torstaina on tiimipalaveri ja esimieheni sanoi, että kertoisin irtisanoutumisestani siellä! Siis mitä ihmettä... mikä velvollisuus minulla olisi alkaa avautua asiata siellä?

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Miksi et purkanut työsuhdetta vaan irtisanoit sen? On oikeus purkaa ja siten lähdet samantien. Itse kyllä sanoisin kollegoille muutaman sanan, kävisin hyvästelemässä tai vähintään laittaisin sähköpostin vaikkei mitään velvollisuutta olekaan. Ihme vässyköitä.

Miksi se pitäisi purkaa, jos ei ole siihen mitään syytä/pitäisi lähteä heti?

No aika erikoista on käyttää koeaikapurkumahdollisuuden voimassaoloaikana irtisanoutumista, mutta vapaa maailma. En ole itse moiseen törmännyt ikinä. Luulisi olevan kiusalliset pari viikkoa edessä.

Ei todellakaan ole erikoista. Koeajallakin tapahtuvaan sopimuksen purkuun pitää olla olemassa asiallinen syy. Ja esim. "löysin toisen duunin jossa maksetaan paremmin" ei ole asiallinen syy. Irtisanoutua voi ilman mitään syytä.

Vierailija
62/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta jauhaa irtisanoutumisajasta. Heippa. Ap

Eli menit sopimaan irtisanomisajan itsellesi vaikka olisit voinut lopettaa sillä seisomalla. Kaivoit kuopan ja huutelet pohjalta. Oma moka.

Mikä ihmeen kuoppa ja moka tämä nyt oli? Ainoa ongelma ap:lle on tuo palaveri. Itse työn jatkaminen ei ole hänelle ongelma. 

Palaveri on työtä ja seuraus siitä että jäi irtisanomisajaksi töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Miksi et purkanut työsuhdetta vaan irtisanoit sen? On oikeus purkaa ja siten lähdet samantien. Itse kyllä sanoisin kollegoille muutaman sanan, kävisin hyvästelemässä tai vähintään laittaisin sähköpostin vaikkei mitään velvollisuutta olekaan. Ihme vässyköitä.

No aika erikoista on käyttää koeaikapurkumahdollisuuden voimassaoloaikana irtisanoutumista, mutta vapaa maailma. En ole itse moiseen törmännyt ikinä. Luulisi olevan kiusalliset pari viikkoa edessä.

Miksi olisi kiusallista? Onko koeajalla irtisanoutuminen jotenkin kiusallisempaa kuin vaikka 3 vuoden jälkeen? Kyllä itse ainakin uskon,että työnantaja arvostaa rehellisyyttä. Lähtee, koska toteaa ettei työ ollutkaan oletusten kaltaista. En ymmärrä miksi pitäisi kiusallista olla.

Kunnolla töissä oleella on töitä joista irtautuminen ottaa aikansa.

AP:n avauksesta olen myös tulkitsevinani, että hän pitää palaverissa tekemisistään ilmoittamista kiusallisena.

Ei kai se palaveri paria viikkoa kestä. 

Vierailija
64/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Miksi olisi kiusallista? Onko koeajalla irtisanoutuminen jotenkin kiusallisempaa kuin vaikka 3 vuoden jälkeen? Kyllä itse ainakin uskon,että työnantaja arvostaa rehellisyyttä. Lähtee, koska toteaa ettei työ ollutkaan oletusten kaltaista. En ymmärrä miksi pitäisi kiusallista olla.

AP:n avauksesta olen myös tulkitsevinani, että hän pitää palaverissa tekemisistään ilmoittamista kiusallisena.

Kyllä, hänellä on oikeus olla kommentoimatta itse asiaa mitenkään. Ei kai tässä ole mitään pakottamista tapahtunut. Työnantaja on vian esittänyt toiveensa, että ap itse ketoisi asiasta tiimipalaverissa. Ap:lla on toki mahdollista kieltäytyä tästä. Kyllä itsekin olen saman mahdollisuuden kaikille itse tarjonnut ja kaikki ovat itse asian kertoneet tiimiläisille. Ei se ole kenellekään koskaan ole ollut ongelma.

Vierailija
65/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan firma hävinnyt tällä kertaa :'D

Vierailija
66/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli menit sopimaan irtisanomisajan itsellesi vaikka olisit voinut lopettaa sillä seisomalla. Kaivoit kuopan ja huutelet pohjalta. Oma moka.

Mikä ihmeen kuoppa ja moka tämä nyt oli? Ainoa ongelma ap:lle on tuo palaveri. Itse työn jatkaminen ei ole hänelle ongelma. 

Sinultakin kysyn, kestääkö se palaveri 2 viikkoa. Edelleenkään ap:lle ei ollut ongelma muu työ, vaan pelkästään se oma puheenvuoro palaverissa. Kyllä minä ainakin otan mieluummin kiusallisen viisiminuuttisen palaverissa kuin olen ilman palkkaa 2 viikkoa. 

Vierailija
67/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot jotenkin positiivisesti, vaikka että jatkat matkaa nyt muihin tehtäviin/haasteisiin toiseen firmaan sinä ja sinä päivänä, ja että oli kiva tutustua teihin kaikkiin. Uutta työpaikkaa ei tarvitse kertoa.

Toisaalta tuo on ihan kiva tapa teillä. Meiltä vain tyypit häipyy ykskaks, ja kukaan ei tiedä asiasta mitään,  paitsi esimiehet ja heidän lellikkinsä. Tulee tosi ulkopuolinen olo, kun on ihan pihalla, eikä tiedä miksi ja kuka on taaskin häipännyt, kun ei kerrota mitään. Joku vaan ei enää ilmesty töihin. Ainoa mistä voi jotain päätellä, niin lähtijän työvuorot on peruttu työvuorolistalta ja niitä tyrkytetään muille. Fiksuimmat, tosi harvat, kertovat itse kaikille työkavereille etukäteen lähdöstään. Siitä jää kiva fiilis, vaikka toinen lähteekin.

Vierailija
68/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
69/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan pieni työ, vaatimaton tehtävä siellä. Ei mitään syytä tehdä tästä tällaista 'draamaa', minusta nöyryyttävää.... Ap

Ymmärrän pointtisi, mutta tuossa se pomo ajattelee niitä alaisiaan ja miten lähtö vaikuttaa heihin. Eli halutessasi voit siinä viestiä, että syy ei ollut työkavereissasi tai työilmapiirissä. Jos siis se ei kerran syy lähtöösi ole. Vaan nimenomaan syy oli se, että tuo kyseinen työ ei sopinut sinulle eikä ollut sitä, mitä odotit. Ihan ryhmädynamiikan kannalta voi olla hyvä, että lähtevä siis kertoo miksi lähtee niin ei jää sellaista oloa, että he ovat aiheuttaneet sinulle pahan olon työpaikalla tms. 

Miten jollekin uhriutujalle voisi jäädä sellainen olo? Mahtaa olla vaikea elämä. Vai eikö tiedä että oma käytös on varmasti asiallista ja hyvää? Siinä on siis sellaisella itse-epäilijällä peiliin katsomisen paikka. Minulle ei tulisi mieleenkään, että jonkun töistä lähtö tai jopa töissä viihtymättömyys riippuisi millään tavalla minusta. Jos ei kyseisen henkilön kanssa olisi ollut jotain vaikeuksia.

Vierailija
70/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinultakin kysyn, kestääkö se palaveri 2 viikkoa. Edelleenkään ap:lle ei ollut ongelma muu työ, vaan pelkästään se oma puheenvuoro palaverissa. Kyllä minä ainakin otan mieluummin kiusallisen viisiminuuttisen palaverissa kuin olen ilman palkkaa 2 viikkoa. 

Kyllä siellä voi olla monta muutakin kiusallista juttua tulossa, jos pomo on ottanut vähän nokkiinsa.

Vierailija
71/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap joku uusavuton vai mikä on niin v..tun vaikeaa sanoa pari sanaa latteuksia joillekin homoille joita ei kuitenkaan näe enää ikinä?

Vierailija
72/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Aiemmassa kommentissa puhuttiin kiusallisesta kaksiviikkoisesta. Sen jälkeen kysyttiin, miten niin kiusallinen. Siihen vastattiin, koska palaveri on kiusallinen. 

Vierailija
73/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole  ihan normaalia kertoa työkavereille, että työsuhde päättyy? Että eivät ihmettele, mihin yksi yllättäen katosi. Voihan työnantaja sen tehdä jälkikäteen, mutta miten ap ajatteli silloin hoitaa normaaliin kohteliaisuuteen liittyvät kiitokset ja hyvästelyt?

Vierailija
74/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä voi olla monta muutakin kiusallista juttua tulossa, jos pomo on ottanut vähän nokkiinsa.

Miksi tulisi? Ai ap kai ole ovet paukkuen lähdössä.

Vierailija
75/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että pomo olisi ottanut nokkiinsa? Sinäkö pomona ottaisit tuon henkilökohtaisena loukkauksena? Kertoo enemmän sinusta kuin ap:sta tai hänen pomostaan. 

Vierailija
76/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurulla työ päättyy välittömästi. Eikä välttämättä seuraa karenssia kuten irtisanoutuessa.

Ei kai kukaan pura työsuhdetta jos ei ole uutta sopimusta allekirjoitettuna? Mistä löytyy koeaikana irtisanoutumisen irtisanoutumisaika? Varmaan tes-kohtainen?

Työsopimuslaki tai alan TES

Työntekijän irtisanoutuessa lain mukaan 14 pvä tai 1 kk, riippuen että onko ollut töissä yli vai alla 5 vuotta.

Kiitoksia tästä, tiedän miten edetä tämän ansiosta.

Vierailija
77/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jauhatte ap:n koejasta, niin kannattaa muistaa, että koeaika ei ole pakollinen. Lain mukaan koeaika ei ole pakollinen, vaan siitä on aina erikseen sovittava työntekijän ja työnantajan välillä. Ehkäpä ap:lla ei ole ollut työsopimuksessa koeaikaa, vaan irtisanomisaika.

Vierailija
78/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä velvollisuus, mutta onko se niin kamalaa sanoa muutama sana: Kiitän yhteistyöstä tänä aikana, jonka olen ollut täällä. Tämä työ ei kuitenkaan ole sitä, mitä etsin ja niinpä olen irtisanoutunut ja etsin  minulle sopivampaa työtä. Toivotan kaikille hyvää jatkoa.

On kamalaa. En pysty tuohon. En ole missään sellaisessa asemassa, jossa olisi millään lailla edes ymmärrettävää pyytää tuota. Olen ihan yksinkertaisessa tehtävässä. Ap

Vaikka olisit yksinkertaisessa tehtävässä, on kohteliasta kiittää kaikkia yhteistyöstä. Tuossa tilaisuudessa voisit tehdä sen samalla kertaa kaikille, eikä sinun tarvitsisi kiertää kiittämässä kaikkia, kun työsuhteesi päättyy. 

Mitä kohteliaisuudella saavuttaa?

Ehkä sun kannattaisi joskus kokeilla?

Vierailija
79/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan pieni työ, vaatimaton tehtävä siellä. Ei mitään syytä tehdä tästä tällaista 'draamaa', minusta nöyryyttävää.... Ap

Huono itsetunto sulla. Ehkä sinusta on pidetty ja lähtösi siksi hämmästyttää ja surettaakin.

Korjaa pääsi; muuten olet ikuinen luuseri ja juokset haasteita pakoon. Etkä ikinä pääse merkittävämpiin hommiin. On naurettavaa jauhaa työn "vähäpätöisyydestä", sillähän sinä alennat sekä työpaikan että itsesi ja työkaverit.

Itsetunto-ongelman lisäksi sulla on asennevamma työtä kohtaan.

Vierailija
80/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole  ihan normaalia kertoa työkavereille, että työsuhde päättyy? Että eivät ihmettele, mihin yksi yllättäen katosi. Voihan työnantaja sen tehdä jälkikäteen, mutta miten ap ajatteli silloin hoitaa normaaliin kohteliaisuuteen liittyvät kiitokset ja hyvästelyt?

Minkä takia muita pitää kiittää? Hehän eivät olleet työpaikalla minua varten vaan tekemässä työsopimuksen perusteella työtä luultavmmin saadakseen rahaa? En koe heitä kiitoksen arvoisiksi. En välttämättä myöskään mukaviksi, ihan sen takia tulin toimeen, koska se kuuluu asiaan. Ja siis en sanoisi heitä epämukaviksikaan, vaan ennemmin ympäristöä, jossa olimme pakotettuja yhteistyöhön. Ihmettelen sitä, että työsuhteen päättyessä nolosti kiitellään, se turhaa, koska ei ole mitään mistä kiittää tosiaan. Kukaan ei tehnyt työtäni puolestani ja kaikki olivat paikalla itseään ja omaa talouttaan varten, eivät toisiaan.

Miksei ole ihan okei sanoa, että jipii, mä pääsen pois, nyt feels good!

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme