Työnantaja haluaa minun kertovan irtisanoutumisestani palaverissa
Olen koeajalla ja irtisanouduin, koska työ ei ollut lähelläkään sitä, mitä olin odottanut. Ensi torstaina on tiimipalaveri ja esimieheni sanoi, että kertoisin irtisanoutumisestani siellä! Siis mitä ihmettä... mikä velvollisuus minulla olisi alkaa avautua asiata siellä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain tehnyt koeaikapurkua? Turhaan irtisanouduit. Koeajan perusteella työsuhteen voi päättää välittömästi.
Miten nämä kaksi asiaa eroavat toisistaan käytännössä?
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Mikä siinä niin vaikeaa on? Ymmärrän työnantajan ajatuksen siinä tapauksessa, että et ole muuten kovin paljon tekemisissä työkavereitten kanssa kuin palaverissa. Siinä on hyvä keskustella tarkemmin siitä, miten sinulle kuuluvat työt järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet torstaina vielä töissä?!?
Koejalla työsuhteen voi purkaa niin että tekee päivän loppuun ja se siinä, seuravana päivänä ei enää tarvi tulla töihin.
Minulla on kahden viikon irtisanoutumisaika. Ei nyt jäädä jankkaamaan tätä. On vain kyse tuosta palaverista. Ap
No eihän siinä mitään mahtipontista puhetta tarvitse pitää. Kunhan sanot, että jäät pois ja olet viimeistä päivää töissä päivänä x. Voit myös ympäripyöreästi mainita, jos sinulla on uusi työpaikka jossain muualla, että sait tilaisuuden päästä työskentelemään x:n tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain tehnyt koeaikapurkua? Turhaan irtisanouduit. Koeajan perusteella työsuhteen voi päättää välittömästi.
Ei minulla ole ongelmaa irtisanoutumisajassa, vaan tuossa palaveriasiassa. Ihan ok jäädä irtisanoutumisajan loppuun. Ap
Koeajalla lopettamisessa ei ole irtisanoutumisaikaa ellet ole itse sopinut jotain muuta. Älä mene sinne enää, niin helppoa, niin vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurulla työ päättyy välittömästi. Eikä välttämättä seuraa karenssia kuten irtisanoutuessa.
No ei se kyllä mihinkään karensseihin mitenkään vaikuta. Jos itse lopettaa työn ilman painavaa syytä, niin se on selvä että siitä tulee karenssi. Mutta ei kai kukaan irtisanoudu, ennen kun on uusi työ valmiina?
t. Mies
Yksinkertaisesti sanot ”Olen irtisanoutunut ja viimeinen työpäivä on xx.xx. Haluan kiittää kaikkia yhteistyöstä.”
Ei tuon enempää tarvitse selittää syitä tai mihin meet töihin vai jäätkö työttömäksi.
Kyllä tuon verran pitää uskaltaa/pystyä suutaan aukaisemaan.
Noin olen suunnitellut itse ilmoittavani asiasta tiimille kun sen aika koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurulla työ päättyy välittömästi. Eikä välttämättä seuraa karenssia kuten irtisanoutuessa.
Ei kai kukaan pura työsuhdetta jos ei ole uutta sopimusta allekirjoitettuna? Mistä löytyy koeaikana irtisanoutumisen irtisanoutumisaika? Varmaan tes-kohtainen?
No kyllä meillä kaikki yksikön sihteeristä lähtien kertovat tiimipalaverissa jos ovat irtisanoutuneet. Mutta ei siihen ketään pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä mitään mahtipontista puhetta tarvitse pitää. Kunhan sanot, että jäät pois ja olet viimeistä päivää töissä päivänä x. Voit myös ympäripyöreästi mainita, jos sinulla on uusi työpaikka jossain muualla, että sait tilaisuuden päästä työskentelemään x:n tehtäviin.
Kun itse vaihdoin työpaikkaa, niin en saanut kertoa mihin olen menossa töihin, vaan se oli salassapidettävää aina ensimmäiseen työpäivään asti uudessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koejalla työsuhteen voi purkaa niin että tekee päivän loppuun ja se siinä, seuravana päivänä ei enää tarvi tulla töihin.
Minulla on kahden viikon irtisanoutumisaika. Ei nyt jäädä jankkaamaan tätä. On vain kyse tuosta palaverista. Ap
Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa kummallakaan osapuolella. Se astuu voimaan vasta koeajan jälkeen. Voit lopettaa työt välittömästi.
Onhan tuo kieltämättä vähän hankala tilanne. Koeajalla lopettaessa syynä on se että työ vastannut odototuksia, eli siinä vähän väkisin moittii työnantajaa siitä että tehtävät eivät ole vastanneet luvattua.
Sanot vaan että lopetat päivänä x ja oli kiva tutustua kaikkiin ja toivotat hyvää jatkoa tai muuta yhtä latteaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan pieni työ, vaatimaton tehtävä siellä. Ei mitään syytä tehdä tästä tällaista 'draamaa', minusta nöyryyttävää.... Ap
Ymmärrän pointtisi, mutta tuossa se pomo ajattelee niitä alaisiaan ja miten lähtö vaikuttaa heihin. Eli halutessasi voit siinä viestiä, että syy ei ollut työkavereissasi tai työilmapiirissä. Jos siis se ei kerran syy lähtöösi ole. Vaan nimenomaan syy oli se, että tuo kyseinen työ ei sopinut sinulle eikä ollut sitä, mitä odotit. Ihan ryhmädynamiikan kannalta voi olla hyvä, että lähtevä siis kertoo miksi lähtee niin ei jää sellaista oloa, että he ovat aiheuttaneet sinulle pahan olon työpaikalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurku ( ja mikä tahansa työsuhteen purku): ilmoituksen jälkeen työ päättyy nyt heti. Jätät avaimet ja kävelet ulos taaksesi katsomatta.
Irtisanominen / irtisanoutuminen: ilmoituksen jälkeen olet töissä vielä irtisanomisajan, yleensä 2 viikkoa noin lyhyessä työsuhteessa. Työntekijän ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä irtisanoutumiseen, mutta työnantaja saa irtisanoa vain hyväksyttävästä syystä. Vain poikkeustapauksissa irtisanomisaikana ei ole työvelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan pura työsuhdetta jos ei ole uutta sopimusta allekirjoitettuna? Mistä löytyy koeaikana irtisanoutumisen irtisanoutumisaika? Varmaan tes-kohtainen?
Kyllä se on ihan lakisääteinen. Jos purat työsopimuksen, niin voi lähteä välittömästi. Myös koeaikana voi irtisanoa itsensä ja silloin irtisanomisaika on 2 viikkoa. Nämä ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa kummallakaan osapuolella. Se astuu voimaan vasta koeajan jälkeen. Voit lopettaa työt välittömästi.
Koeajalla voi tehdä koeaikapurun ilman irtisanomisaikaa, mutta ei ole pakko, silloinkin voi irtisanoutua ja olla irtisanoutumisajan loppuun asti töissä. Tähän voi esimerkiksi vaikuttaa työn lopettamisen syy. Jos on saanut paremman työn, niin se ei ole koeajapurkuun hyväksyttävä syy, mutta irtisatumiselle se on ihan hyvä syy.
Ei kiinnosta jauhaa irtisanoutumisajasta. Heippa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurku ( ja mikä tahansa työsuhteen purku): ilmoituksen jälkeen työ päättyy nyt heti. Jätät avaimet ja kävelet ulos taaksesi katsomatta.
Irtisanominen / irtisanoutuminen: ilmoituksen jälkeen olet töissä vielä irtisanomisajan, yleensä 2 viikkoa noin lyhyessä työsuhteessa. Työntekijän ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä irtisanoutumiseen, mutta työnantaja saa irtisanoa vain hyväksyttävästä syystä. Vain poikkeustapauksissa irtisanomisaikana ei ole työvelvoitetta.
Koeaikapurussa pitää tehdä työpäivä loppuun asti.
Meillä kuullaan irtisanoutumisesta, jos pomo siitä ilmottaa jollekin ja puskaradio laulaa.
Tai jos joutuu/saa allekirjoittaa irtisanoutumisen vahvistuksen.
Kuulostat upealta ihmiseltä ja unelmien työkaverilta.