*~~~*AIKAISET TAMMENTERHOT TIISTAIHIN*~~~*
Kommentit (34)
Mutta tuus nyt meille viel turisee :)
Itse tiedän erään tapauksen jossa tuleva äiti sai tietää koko raskaudesta vasta puolessa välissä lähes!
Sä onneks ees tiesit,vaikka la olikin hukassa :D
No pian varmaan alat tuntea jo liikkeitäkin :)
Tosin sekin niin vaihtelee,riippuen istukan sijainnista.
ON: aamulla huono olo,päivällä huono olo ,nyt ihan jees,tehtii lasten kans pirtelöö(tosin äitiä olis voinu normaali tilassa kiinnostaa jopa ohra pirtelö tässä kuumuudessa !)
Maria ja himpula 10+2
kyselitte että miten voi olla noin pitkällä tietämättäni,niin painoa ei ole tullut lähtöpainoon verrattuna kuin tuo 2kg,joten en uskonut että noin pitkällä olisi ja sitten mulla on ekan kolmanneksen aikana tullut joka kuukausi kuukautiset ja e-pillereitäkin vielä silloin söin joten kuukautiset jäi pois vasta mun ollessa rv 11 tienoolla...
mahanikin on suhteellisen pieni verrattuna noihin kolmeen aikaisempaan odotukseen.
ja nenn mietti niitä liikkeiden tuntemisia,niin ei välttämättä tunnu vaikka kuinka liikkuisi,nimittäin mullakaan ei ole tuntunut kuin pari muljahdusta ja väärien rv lukujen mukaan en edes älynnyt niiden olevan vauvan liikkeitä,eli potkujen tuntemista minäkin vielä odottelen...
huonoa vointiakin mulla on edelleen joten en ajatellut sen olevan noin pitkällä oireidenkaan takia ja saapa nähdä onko mulla koko raskausajan sitten heikko ja ällöttävä olo...
Kolmen viikon päähän sainkin sitten uuden ultra ajan.
Nyt vaan pitää äkkiä laittaa neuvolan kautta kaikki laput meneen kelaan ja raskaustodistus kirjoituttaa neuvolan tädillä.
Tuohon mahan kasvuun vielä sen verran että ei mulle alkuperäiset oat vaatteet enään sovikkaan...
Mutta seurailen teidän pinoa tässä aina kun muistan ja ehdin,vaikka en ehkä enään paljoa tänne kirjoittelisikaan.
Rv 17+6
hui kun on ollut paljon uutisia tänään, hurmipana tietty toi toivoovauvaa:n uutinen. hassua aatella kun just on miettinyt, että silloin marraskuussa sit viimestään jää äitiyslomalle, niin et oiskin vauva tulossa jo silloin. tosin tuo on kyllä kovin optimistista aatella et selviäis tonne loppuun asti töissä. oon hoitoalalla, en ihan laitoksessa mut fyysistä työtä kuitenkin ja kyllä meillä on keskimäärin immeiset jäänyt pois 4-5 viikkoa ennen sitä virallista loman alkua. eli kun kesäloma loppuu heinäkuun lopussa, niin ei siitä sit välttämättä oo kun reilu pari kuukautta ennen poisjäämistä. hurjaa!
painogallup: ekalla neuvolakerralla paino tippunut vähän mun normaalista, siitä kahden viikon päästä oli tippunut vielä melkein kaks kiloo. mut mulla kyllä tätä vararavintoo sen verran että kyllä vauva saa mielihyvin osan haalia. jännä olo vaan kun tuntuu et syön koko aika, mut ok lähinnä syön hedelmii jne kun ei toi lämmin ruoka oikein uppoo eikä tilanne ainakaan helpota näiden helteiden myötä.
hiljamaari: mun työyhteisölle kerroin heti alussa, kun olin testit tehnyt ja se pahaolo alko jo silloin. työhön kun kuuluu ruoanlaittoa jne niin oli pakko sanoo et josko mä en hirveesti tuolla keittiössä ois kun nuo hajut ei tätä oloa helpota. lisäksi melkein sama porukka oli ainoita jotka tiesi mun aiemmasta raskaudesta ja keskenmenosta ja niiltä sain tukea silloin. kavereille oon joillekin puhunut km:sta mut esimerkiksi vanhemmille ei oo kerrottu. mut sit se pomo. aattelin et kerron loman jälkeen. mut hänpä jääkin lomalle sit juuri silloin kun mä palaan ja on kuukauden. ja tuolla elokuun lopulla asia ei varmaan oo enää ihan peilteltävissä. no, oli sitten eilen muuta asiaa hälle, niin samalla kerroin tästä jutusta. otti sen ihan hyvin. kertoi vaan että kuinka meillä on paljon sijaisia joille hän haluaisi töitä ja että on mua pyöritellytkin siellä listoillaan sellasena jolle lomaa luultavasti piakkoin pukkaa :I et sillä lailla meillä...
isi mukana-gallup: mies ei ollut neuvolassa ekalla kerralla, sanoin ettei tartte tulla kun osasin odottaa että menis aika pitkä aika. ekassa lääkärissä oli ja ultraankin on torstaina mukaan tulossa. kyllähän tuo alakautta tehtävä tutkimus vähän mietitytti, mut toisaalta halusin hänet mukaan kuuleen sydänäänet ja myös näkeen (toivottvasti hyvävointisen) vauvelin ekan hääpäivämme aattona.
petrapan: mulla eka lääkäri kun rv oli 11+6. silloin lääkäri tunnusteli massua päältä, teki alatutkimuksen, etsi ja löysi sydänäänet. koko käyntiin meni aikaa max 15 minuuttia, eli noissapa se aika menikin.
evulilli: minä jos pelästyin mun lääkäriä ennenkun menin sen luo ja se näytti sellaselta vanhalta kireeltä tätiltä. mut oli ihan mukava, ja luulen et ainakin meillä menee niin et lähinnä sen hoitajan kanssa jutellaan ja sit lääkäri tekee vaan " pakolliset"
sapa78, nenn ja göögle: varmaan ihanan näköistä, ite odotan vastaavaa torstaina...
mary_1 ja monttu: hieno tunne eikö vaan! me ollaan mun hoitajan kaa sovittu et voin töissä mittailla verenpaineita, kun ainakin viimeks hänen luona oli korkealla. sanoi itsekkin että hänellä nousee rr aina kun joku muu mittaa.
sulina: mulla noita viikkoja oli tosiaan 11+6 ja lääkäri esitti että josko jo kuulisi sydänäänet. eli eiköhän kaikki oo ihan ok,mut kyllähän se sitten torstaina selviää, koitat vaan sinne asti jaksaa bd mä kans luulen et tää lämmin ilma ei ainakaan helpota tätä turvotusta.
tikru ja simppis rv 12+4
Mullakin oli tänään neuvolalääkäri. Kätilö tykkäs, että on paikallaan kohdun koon arvioiminen epäsäännöllisten menkkojen ja " liian aikaisen" plussaamisen takia.. Ja niinhän se neuvolalääkäri meinas että jo viikolla 13 mennään.. elikkäs mulla laskettu aika siirtyy 22/12 tuonne vuodenvaihteeseen!!!
Mun on hirveen vaikea uskoa tätä. Ja mietinkin nyt kysyä teiltä, voiko lääkäri erehtyä noin kolmella viikolla?? Mulla kun menkat tuli 16/4, kesti kyl lyhyemmän aikaa kuin normaalisti eikä ollut kovia kipuja.. Olenko mie tosiaan kulkenut JO koko huhtikuun raskaana?! Eniten huolestuttaa että mie kärsin migreenistä, ja olen muistaakseni joutunut ottaan tabletteja toukokuun alussa... Lääkäri ei siihen oikeen sanonut mitään. Ja täällä idioottien maassa Ruotsissa kun asun, niin ultraan EN pääse ennen kuin vasta joskus 16-18 viikolla, eli elokuussa. Ja en sitten ällikältä keksinyt niitä ees pyytää kuunteleen sydänääniä (nekin kuunnellaan vasta rv20).... Ärsyttää odottaa niin kauan, kun en tiedä miten pitkällä tää raskaus nyt on...!!!!!!!!
Mua ei kannata varmaan kuitenkaan siirtää tuolla la listalla ylöspäin, kun en kuitenkaan tiedä mikä se uus la ois...
Muuten olo ihan ok. Maha on kasvanut. Paino ei oo noussut sitten ekan nlakerran (2 vkoa sitten). Monet ruoat ällöttää ja yököttää vieläkin, oksentaa saa melkein.
Ihana olla kesälomalla, 6 VIIKKOA!! Maanantaina lähdetään Suomeen ja taipanpa käväistä siellä ultrassa...
Ardisia rv 13??? + ?????
Eka neuvola takana tänään.
Siellä ei mitään ihmeellistä, nämä samat vakiot, puntari, verikokeet, verenpaine ja vino pino kyselyjä ja ohje lippusten ja lappusten jakoa.
Minä sain kun sainkin neuvolatädin kokeilemaan mahtaako kuulua sykettä, mutta ei kuulunut, masiina rekisteröi kyllä sykkeen 145 mutta koska ääntä ei kuulunut niin ei myöskään kirjattu ylös.
Muuten olo on edelleen vakio, eli ei suurempia ongelmia, pahanolon poissa pito näkyi puntarissa parin kilon nousuna lähtöpainoon nähden...
Ei muuta tällä erää!
Pitäkää masuistanne huolta!
T: Äititobe rv 9+6
Hei!
Raskauden aikana voi tulla kuukautiset, ne ovat usein niukemmat kuin tavallisesti, kuten itselläsikin mainitsit olleen, eli raskautesi saattaa olla pidemmällä kuin luulit. Tämä on helpoin varmistaa ultraänellä. 3-4 viikon ero näkyy kyllä ultrassa ja jos kyse on näin suuresta erosta tullaan laskettua aikaasi mitä todennäköisemmin muuttamaan. Tuo migreenilääkeasia on tärkeää mainita lääkärille ja mainitse se ultrassakin jos siinä käyt.
Onnea matkaan sinulle!
[color=blue]Hiljamaarin galluppiin [color=violet]töissä kerroin pomolle ja työkaverille heti alussa. Pomo tiesi jo viime vuoden keskenmenoistani niin oli " pakko" varottaa tilanteesta. Ja koska työkaverin kanssa tehdään välillä hommia yhessä niin en halunnut keksiä tekosyitä miksi otan iisimmin hommissa.
[color=blue]Toivoovauvaa [color=maroon]hui, kun säikähin jo, että taasko yksi terho lähtee joukosta kyynelin. :) Mahtavia uutisia kyllä ei voi muuta sanoa!!
PAINOSTA, että mitä kävin neuvolassa niin paino oli pysynyt samassa. Omassa puntarissa ei ole pattereita ollu pitkään aikaan, joten ei voi omaa kirjaa pitää painon heittelystä.
[color=blue]Sapan galluppiin [color=violet]ei ole onneksi älytön touhottaja raskauden suhteen oma ukkoni. Joskus saattaa kuunnella masua tai tulla sitä taputteleen, mutta ei ole änkeämässä mukaan neuvolaan. Np- ja rakenneultrat ovat asia erikseen. Alakautta ultraamisia en ujostelisi, kun olihan tuo ukko mukana esikoisen synnytyksessä ihan koko ajan tai no imukuppia kun yritettiin niin ajoin pois, mutta leikkaussalissakin oli onneksi mukana pitämässä kädestä :)
[color=darkviolet]).( Tänään oli se labra. Ei tullut kysyttyä miten äkkiä tulokset tulee, mutta saapa nuo ens maanantaina tietää ku käy neuvolassa. *puistattaa* monta putkiloa otti, kun multa pitää ottaa pohjalukemat maksa-arvoista ja sappihapoistakin sen raskauskutinan takia.
Mua ei haittais muuten tää kuumuus, mutta kun töissä pitää olla niin ahistaa. Ei mitään herkkua ajella kaks tuntia putkeen autolla ja nostella tavaroita :/ Ja päivistä riippuen loput 4 ja puol tuntia on joko älytöntä rehkimistä tai välillä jopa vähä rennompaa hommaa. Mutta tosi harvoin ehtii istumaan toimistossa. Joten aikas onnellinen oon, ku kuukaus vaihtuu ja alkaa kahen viikon loma. Sitten pari viikkoo töitä ja loppuu soppari. Ihan mielellään oon vaan kotona vaihteeks jossei uutta työtä heti ilmaannu ;)
Nyt iltapalalle. . .
Zatu ja hahmo 10+1
Taidat olla lääkäri itse? =)
Joo, ultra selvittää la:n sitten prikulleen. Ei kai muuten tässä vaiheessa niin väliä ole tietää, mikä viikko on menossa. Pääasia että suunnilleen ;)
Noi mun ottamat migreenilääkket ei niin kovin vahvoja ole, mutta Almogrania ja Naproxenia ei kumpaakaan suositella käytettäväksi raskauden aikana. Mun ottama lääkemäärä ei kuitenkaan kovin suuri ole ollut, otin ehkä yhden Almogranin ja yhden Naproxenin (eri kohtauksissa). Kummallista kyllä migreenikohtauksia ei ole tuon huhtikuun jälkeen pahemmin edes ollut... Molemmissa aiemmissa raskauksissa migreeni on poistunut kokonaan odotusajalta... Eli tämäkin asia tukee tätä pitemmälle kehittynyttä raskautta..
Nyt kun asiaa oon muutaman tunnin miettinyt, niin tuntuu paremmalta. Ihanaa että riskiraja on ylittynyt huomaamatta ja eipä ole niin kauaa raskauttakaan jäljellä (kolme viikkoa vähemmän on paljon ;)
Vastaan Gallupeihin samalla...
-Maha toimii hyvin.
-Mies ei oo ollut vielä neuvolassa mukana, ultraan tulee sitten sekä tueksi pelkopolille.
-Asumme omakotitalossa, isossa sellaisessa ja pirun vanhassa ;)
-Jouluksi oli tarkoitus matkustaa Suomeen tänä vuonna. Tämä aikaistunut la taitaa kyllä estää sen, ellen halua synnyttää keski-suomen keskussairaalassa (vanhempieni sairaala..)
Muita gallupeja ei tule mieleen ....
Voikaahan paksusti kaikki ja nauttikaa kesän lämmöstä!
T. Ardisia rv jotakin 9-14 välillä =)
tänään mulla oli neuvolalääkäri ja kaikki oli hyvin ja sydänäänetkin kuunneltiin taasen..seuraava neuvola mulla on 20.7 ja ultra pitää varata viikolla 16..tänään oli taas kyllä tosi lämmin päivä täällä tampereella,meidän esikoistyttö ois halunnut tänää taas leikkimään uimarannalle,mutta ei millää jaksanut sinne lähteä,niin hän sai tyytyä punkassa leikkimiseen,ehkä huomenna sitten mennää taas rannalle..mitä kaikkea teidän 1v5kk vanhat lapset tykkää touhuta?meidän tyttö tykkää jahtaamisesta,tanssimisesta,siskonsa hoitamisesta astianpesukoneen tyhjentämisestä ja paljon muustakin,mutta ei jaksa kaikkea kirjottaa ylös..
Evulilli: Mitä se lääkäri sano kun oli arvioinu sun kohdun koon väärin?Mulle sano lääkäri viime torstaina että kohtu tuntuu pieneltä ja sai mut ihan paniikkiin.Huomenna on sit ultra josta selvii asian laita. Toivottavasti ois onnellinen loppu.
Olipa jänniä uutisia pinossa. Pelästyin aivan sikana kun luin niin huonosti sen toivoovauvan viestin. Käsitin et oli menny kesken mut hän oli jo rv 18. Sit piti pari kertaa lukea ni tajusin asian laidan:) Oikein paljon onnea!!
Juu kyllä tää helle alkaa kohta vaatia veronsa. Väsyttää, mut yölläkin on liian kuuma jotta saisi hyvin nukuttua.
Palailen kertomaan ultrakuulumisia huomenna.
Pitäisi useammin malttaa istua koneelle ja lukea täältä kuulumisia. Helle tosin on ihana joten aika mennyt pihalla kun töistä on päässyt!! Eka kesälomapäivä huomenna, jes! 7.8. töihin, töissä ei kukaan vielä tiedä, kai ne jo raskauden näkee sitten elokuulla...säästyy kertomiselta.
PAINO menee miten sattuu, ruokaa ei kauheasti uppoa vaikka olo jo paljon parempi.
URHEILUSTA en tosissaanotetutna mitään tiedä, nyt kun ei enää edo kävin ekaa kertaa eilen vetämässä rulliksilla pitkän lenkin. Oli ihanaa!! Pitää koettaa nyt käydä useamminkin kun vielä voi.
ARDISA: Tuon meidän nuorimman aikaan huolehdin samaa lääkkeistä, olin ottanu jotain pahoinvointilääkettä ja toistakin kun en tajunnut raskaana olevani. Lääkäri lohdutti että MONELLE käy noin vahongossa eikä sillä pitäisi olla mitään haittaa jos ei ole tolkuttomasti mitään kuuria syönyt. Toivottavasti huoli helpottaa!
Pitänee mennä Aydinin sivuille raskausviikot tarkastamaan, ei pysy laskuissa mukana..Torstaina lääkärineuvola ja 28.6. niskapoimu, JÄNNÄÄ!! Mies on kahden aikaisemman kanssakin ollut jokaisessa ultrassa ja saa nytkin tulla. Ne on niitä kerran elämässä hetkiä kun näkee pienen EKAN kerran heiluvan kuvaruudulla. Ja onpahan toinen mukana jos jotain ikävääkin tulee...
Nyt ne rv.t setvimään...
Laaru ja Tekele 12+ jotain kaiketi...
[color=darkviolet]Heti sitä alkaa miettimään onko masussa kaikki hyvin, kun jollainlailla nipistelee/vihlasee tai miksi tuota nyt sanos. Yks päivä, kun aivasti niin tuntu masussa tosissaan. Nyt ilman sen kummempaa " erikoista" tekemistä tuntu masussa. Sitä ei enää muista esikoisen aikaa oliko tällasia tuntemuksia. Sen muistan, että mp-ajelujen jälkeen olin kipee ja sitten luovuin niistä suosiolla.
Ukko ei sitä muistanut, kun yritti tuossa joku päivä houkutella mua kyytiin. Ei jäis houkutteluksi, mutta nyt en uskalla riskeerata. Kaikki tuntuu ajelevan nyt mp:llä, kun ite ei pääse etes kyytiin :/ siltä ainaki tuntuu.
*huoh* no sitten ens kesänä. .
Pitänee oikasta selälleen ja miettiä mukavia aatoksia. Jospa se ukon köllykkäki pian tulis tallista autoa rappaamasta. .
Hyviä öitä.
Onnea Toivoovauvaa ja Ardisia!
Mullakin kakkosta odottaessa La siirtyi kolme viikkoa aiemmaksi alkuraskaudessa. Luulin meneväni alkuraskauden ultraan rv 7 ja olikin jo rv 10+. Kuukautiset olivat olleet normaalit eikä sen kummempia oireita. Mukavasti raskaus lyheni muutamalla viikolla ja kun tyttö vielä syntyi 39+3!!!
Tänään ollut ihan hyvä päivä kuvotuksen ja jopa selkäkivun suhteen. Kaiken lisäksi kiva päivä lasten kanssa puistossa ja rannalla. Kohta 4v tyttöni kysyi multa illalla kun pidin pellavahousujeni naruja auki että " äiti, kiristääkö sun housut?" Katsoi vielä päälle oudosti. Vähäks alkoi naurattaa!!! Ei olla lapsille vielä sanottu. Ajateltiin niille kertoa vasta kun maha alkaa näkyä. Töihin eilen ilmoittelin alustavasti. Mun työnkuva muuttuu raskauden takia ihan toiseksi ja siksi sinne pitää ilmoitella ajoissa että tietävät alkaa järjestää " suojatyötä" elokuusta etennpäin...
Mukavaa illanjatkoa!
t. Hermione ja " Super" 10+3
ihan huuli pyöreenä kuulumisianne tässä luin. Oikein kovasti onnea marraskuulle Toivoovauvaa!
Alkuun gallup vastauksia:
PAINO on tuota... hyvässä nousussa.. 3-4 kg jo tullut, mutta lähtöpaino on kysymysmerkkinä kun km:n jälkeen en ollut vaa' alla käyny joten otettiin silloinen paino lähtöpainoksi. Herkut ei maistu, joten olisko paljon nesteitä kertyny
TÖISSÄ KERTOMINEN itse olen töissä kertonut pomolle ja tiimikavereille, ovat olleet suuri tuki km:ssa ja nyt uuden raskauden kohdalla tosi kannustavia :-) Ja tietysti muutama on kysellyt mahtaisinko olla pieniin päin kun on masu niin kasvanut ja olen kyllä vastannut rehellisesti. Kaikki kysyneet tietävät km:sta eivätkä kailottele asiaa ennen kuin ollaan " varmoilla vesillä" .
MIEHISTÄ meidän isukki ei ole koskaan ollut äitiysneuvolassa mukana. Ultrissa kylläkin, paitsi kolmosen kohdalla ei ehtinyt np-ultraan =( elikäs hänkään ei ole ns raskaustouhottaja. Kun liikkeet rupeaa tuntumaan ja synnytys lähenemään, niin isukkikin herää vauvan odotukseen. Kai se on niille jotenkin niin " outoa" ennenkuin on jotain konkreettisempaa mitä tuntea tai nähdä.
ON: ultra ajat tuli, jeeee! ensimmäinen on 6.7. torstaina ja seuraava elokuun lopulla. Nyt rupes oikeesti jännää.. Paha olo rupeaa helpottaa, aamuisin vielä tökkii syöminen. Rinnat vielä aristaa ja kohtu tuntuis olevan aika korkealla. Tää kuumuus tietysti rassaa mutta ihanaa kun on kesä =)
Nyt täytyy ruveta miettimään pakkaamisia. Ollaan juhannukseksi lähdössä mäntyharjun hujakoille mökille ja vanhin poika jatkaa siitä mummin kanssa Kuusamoon. Kurjaa vaan kun neiti 3v:lla on matkapahoinvointi herkässä. No, onneks ei ole kuin parin tunnin matka. Oikein mukavaa juhannusta kaikille jos nyt en enää palstalle ehdi. Ja onnittelut ultrassa käyneille ja bd bd bd kaikille ultraan meneville =)
Sunmom ja pirpana rv10+1