Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huolestuakko??

31.01.2006 |

kävin äsken neuvolalääkärissä.. meil on nyt rv 28+1.. ekaks hän alko mussuttaa mun painosta, jota on tullut nyt n. 10kiloo, et kuulemma pitäs rajottaa.. oon ennen raskaut ollu ihan normaalipainonen yms. ja ei toi mun massu nyt niin iso oo tos ees.. turvotust yms ei oo tullu, tai ainakaan niin et huomaisin.. sitten se tutki kohtua ja kyseli et onks paljon suppareit tullu, sanoin etten ny oikee osaa sanoo.. kuulemma kohdunkaula on pehmennyt.. sitten se lopetti siihen.. ei sanonut asiasta enää mitään.. pitäskö huolestuu tai jotai?? ja sit viel et kävin tän kuun alus neuvolas, sf-mitta oli 22, nyt alle kuukauden sisäl se oli noussu 28.. onks tää iha normaalii/mittaskohan lääkäri väärin?? painoo mul o täs kuus tullu 1,8 kiloo oman vaa' an mukaan..

oon ihan tonttuna nyt tääl..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä kohtaa, missä on ne pehmeä/kiinteä ruksituskohtakin.

Ootko ensisynnyttäjä?

Entä käytkö töissä?

Vierailija
2/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raksitti kohdat pehmeä ja kiinni, pituus 3cm.. oon ensisynnyttäjä ja oon töissä.. äippäloma alkaa maaliskuun 17.pvä

pitäskö huolestuu??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi se 3cm on tosi hyvä, mikäli se sulle on muutenkin normaali (mulla esim. 3cm lähtömittana, joillakin 4 ja joillakin 2). Kiinni tarkoittaa myös tosi hyvää.

Pehmeneminenkin on hyvä juttu, muttei liian aikaisin.

Esimerkkinä mulla esikoisesta rv 30 oli puolipehmeä ja 2,5cm ja kiinni. Rv 36 olikin sitten jo hyvin pehmeä, 2cm ja sormenpäälle auki. Lapsi syntyi vasta 40+5 vaikka povasivat tulevan ehkä aikaisemmin. Ennustaminen on vaan niin vaikeaa, kun ollaan niin yksilöllisiä. Mulla lähti lopulta synnytys käyntiin vasta vesistä. Supisteluja oli ollut siis varmaan pisin raskautta, mutta en oikeen ollut osannut huomata niitä ennen kuin viimeisillä viikoilla.

Tässä toisessa ollut puolipehmeä rv 18, samoin rv21, mutta vielä se 3cm. Nyt rv 27 ja hyvin pehmeä ja hieman lyhentynyt ja supistuksia olen tuntenut viikolta 13 asti! Siihen nähden mielestäni ok. Ottivat kuitenkin viikonloppuna osastolle, kun kävin 5,5vk jälkeen polilla tarkastuttamassa tilanteen mielenrauhani vuoksi. Tilanne ei ollut mitenkään akuutti ja lääkäri teki päätöksen todella hätäisesti. Ei ilm. tajunnut, että pehmeneminen oli tapahtunut koko raskauden aikana, eikä edellisenä vuorokautena. Oli mm. iskemässä muhun suonensisäisesti supistuksenestolääkkeitä, vaikka ei siis mitään sen suurempaa arjesta poikkeavaa. Sairaslomalla en ole ollut (olisivat kirjoittaneet jo aiemmin raskaudessa, mutta kun kuulemma opiskelen, niin ei!) Koko raskaus on ollut tosi ristiriitaista yrittää saada opintoviikot kasaan ja silti elää supistusten keskellä miettien, että mitä alapäässä tapahtuu. Sairaalareissu ja osin virhearviointi siellä ei tosin yhtään helpottanut tätä ristiriitaa, joten tiedän, miltä tuntuu olla huolissaan, eikä kukaan oikeen sano kunnolla mitään.

Ehdottaisin, että tarkkailisit supisteleeko (alamaha kovettuu hetkeksi, tulee ehkä vessahädän tunne, saattaa joillakin jomottaa selkää, ei kaikilla, mutta yleisesti on silloin sellainen olo, että pitää vähän pysähtyä ja erityisestä se, että tunne on aaltomainen, ensin voimistuu, on joitakin sekuntteja ja sitten hiljenee).

Jos noita tuntemuksia on, voit soittaa uuden ajan kontrolliin joidenkin viikkojen päähän (eli ei ole pakko odottaa sinne 36 viikolle). Sairaslomalle kirjoittavat, jos tunnet supistuksia, tosin silloin viikon 36 jälkeen saa jo supistellakin ihan urakalla eli lääkärit ovat kiinnostuneita ennenaikaisista supisteluista ehkä viikolle 34 asti lääkityksen puolesta (tapahtuu vain osastolla) ja sairasloman kannalta äippäloman alkuun. Sitten saakin jo saunoa ja tehdä, mitä tykkää...

Ongelma mulla myös se, että kunnon ohjeita en ole saanut mistään, enkä oikeen tiedä, mihin rajatut energiani keskittäisin, opiskeluun, ulkoiluun, siivoukseen ja kodin huoltoon (esikoinen vie aina osansa). Tähän asti voimat on riittäneet just ja just opintoviikkojen keräämiseen ja muuten elämä on ollutkin hujan hajan. Henkisesti tosi raskasta...

Onneksi to neuvolalääkäri ja toivon todella saavani häneltä ohjeet seuraavaksi kuukaudeksi (äippäloma mulla alkaakin jo 50 pv mukaan eli 28.2).

Vierailija
4/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tosi paljon että jaksoit vastata kysymyseeni.. täytyy tarkkailla noita suppareita sitten.. on vähän hankalaa tosiaan aina sanoo et onko suppari vai ei, ku poika on tosi aktiivinen.. tosin välillä sattuu jos nousee ylös tai jotain, mutta sehän voi olla myös kasvukipuja eikö niin?! juu, mulla toi 3cm ollu aikasemminkin tai siis viikolla 10 se on mitattu aikasemmin ja sillo oli myös tuo 3 cm..

et tuohon sf-mittajuttuun mitään osaa sanoa, että mittasikohan lääkäri väärin/johtuikohan tuo vauvasta vai mistä?? voiko se olla vaarallista jos noin paljon nousee yhtäkkiä??

kiitos vielä kerran tosi paljon ajastasi--

hyvää odotuksen jatkoa!!

Vierailija
5/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

ajattelin tässä kertoa omia kokemuksia jos siitä on hyötyä. esikoista odottaessani mulla oli tosi " tukala" olo. maha oli pinkeä pitkiä aikoja ja tuntui siltä, että vatsanahka repeää, kipuja ei ollut. olin kokematon ekä ymmärtänyt mistä oli kyse joten menin yksityiselle gynelle, joka sattui olemaan helsingin naistenklinikan vanha ylilääkäri. ekalla käynnillä kaikki oli ok. tokalla käynnillä rv 26 lekuri totesi kohdunkaulan lyhentyneen ja passitti minut sairaslomalle. tästä eteenpäin kävin kätilöopiston äitiyspoliklinikan asiakkaana, jossa tilannetta tarkkailtiin. kohdunkaula ei heidän mittausten mukaan (ultralla mitattiin) ollut kuitenkaan lyhentynyt vaan oli rv 29 31mm. rv 34 kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni. poika oli jo rv 21 lähtökuopissa eli raivotarjonnassa ja hän syntyi sitten rv 38 ja koomista kyllä sektiolla virhetarjonnan takia. raskaus oli henkisesti raskas. pelkäsin ennenaikaista synnytystä enkä saanut oikein ohjeita siihen miten olisi pitänyt olla ja elää. nyt odotan toista rv 25 ja samanlainen " pinkeä" olo on astunut kuvaan. tiedän mitä oikeat supistukset ovat kun jouduin sellaisiakin kokemaan 13 tuntia ennen sektiota ja tämä pinkeä olo ei ole sama asia. maha on vain tosi tiukka pitkän aikaa, kipuja ei ole. olen joutunut itse ottamaan tämän historiani neuvolassa esille ja ensi viikolla selviää mitä siellä asiasta ajatellaan. vi...ttaa kun saa itse huolehtia itsestään. eivät he siellä olleet ajatelleet asiaa. voin kertoa kuulumisiani ensi viikolla jos kiinnostaa ?

Vierailija
6/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkottaa RT kun neuvolakortissa on se tarjontajuttu?? tarkottaaks se just sitä raivotarjontaa?? huomasin vaan et neuvolakorttiin tää lääkäri oli merkannut niin tänään..

Vierailija
7/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mittahan on vähän sellainen epämääräinen indikaattori mistään, mutta iso mitta voi olla merkkinä isosta vauvasta tai suuresta lapsiveden määrästä. Jos lapsivettä on epätavallisen paljon, se voi taas olla merkkinä esim. raskausdiabeteksestä tai sikiön sairaudesta.

Mutta: jos sinulla on istukka edessä tai painoa tulee reilusti, se näkyy kyllä sf-mitassakin.

Itselläni oli kans puolitoista kuukautta sitten nimittäin sf-mitta ton 22 cm ja siitä kuukauden päästä 28 cm :O Lääkäri sanoi vaan, että näillä viikoilla tuokin on normaalia, että huitelee mitta vähän yläkanttiin. Varsinkin, kun mittaaja on ollut eri kuin edellisellä kerralla. Lääkäri kyllä sanoi myös, että jos se mitta alkaa vallan roikkua siellä yläosassa ruudukkoa, täytyy ultrata varmuuden vuoksi.

Ilmeisesti ei kuitenkaan syytä huoleen :)

oskupoitsu:

et tuohon sf-mittajuttuun mitään osaa sanoa, että mittasikohan lääkäri väärin/johtuikohan tuo vauvasta vai mistä?? voiko se olla vaarallista jos noin paljon nousee yhtäkkiä??

Vierailija
8/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtelee joskus useitakin senttejä mittaajan " käsialan" mukaan.

Ja juuri noilla viikoilla kasvua kuuluukin tulla reippaasti.

Joten ei syytä huoleen :) Loppua kohden kasvu sitten hidastuu.

Vierailija
9/9 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tarkottaako tuo oikein päin niinku sitä miten normaalisti synnytää eli pää edel??