Kansalaisaloite Julkiset tilat hajusteettomiksi
En saanut kopioitua linkkiä, jos sinä saat, niin voisitko liittää tänne, kiitos. Aloitteen löytää helposti Googlella.
Kommentit (31)
Tämän aloitteen innostamana suihkautin vielä ronskit tuplat YSL Black Opium Edp:tä.
:DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten kulkuvälineiden käytön voisi kyllä kieltää valkosipulia syöneiltä, tupakoineilta sekä vanhalta viinalta haisevilta. Kuten myös paskat housuissa kulkevilta.
Olen ehdottomasti samaa mieltä.
Olen ehdottomasti eri mieltä.
Syön valkosipulia paljon, käytän axea ja dieselin tuoksua ja juon kaljaa. Missä minä sitten matkustan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten kulkuvälineiden käytön voisi kyllä kieltää valkosipulia syöneiltä, tupakoineilta sekä vanhalta viinalta haisevilta. Kuten myös paskat housuissa kulkevilta.
Olen ehdottomasti eri mieltä.
Syön valkosipulia paljon, käytän axea ja dieselin tuoksua ja juon kaljaa. Missä minä sitten matkustan?
Osta oma auto.
Olen ääniyliherkkä. Minusta äänet pitäisi kieltää julkisissa tiloissa.
Eikö ne tuoksuherkkikset vois ite suojautua jollain maskilla julkisille paikoille mennessään? Jos tässä on kerta kyse "elämästä ja kuolemasta" kuten väittävät. Näin mä ainakin tekisin.
Jotkut haisee niin saatanasti pyykinpesuaineelta, että nenä menee tukkoon. Samoin homeinen kämppä, koirat ym.löyhkäävät. En kuitenkaan noista adressia tee. Itse pesen hajusteettomalla pyykinpesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ääniyliherkkä. Minusta äänet pitäisi kieltää julkisissa tiloissa.
Minullekin tuli mieleen tämä. Keskittymistäni häiritsee, jos tilassa on melua. Esim. monissa kaupoissa ja joskus busseissakin on radio auki. Korvatulppia ei oikein voi käyttää, koska täytyy kuulla ympäristön ja liikenteen normaaleja ääniä, esim. lähestyvän auton ääni, toisten askelten ääni, kassatyöntekijän ääni.
Jollain muulla keinolla kuin totaalikiellolla tämä tuoksuasia pitäisi hoitaa. Työpaikoilla ehkä asian voisi sopia yhteisön kesken, mutta kauppakeskuksissa yms. totaalikielto olisi ehkä liian pitkälle menevää. Terveysasemilla ja sairaaloissa parfyymit voitaisiin toki ihan kieltää.
Ehkä joku voisi keksiä tuoksuja filtteröivän laitteen tulevaisuudessa?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mitäs tähän sanoisi. Julkisissa yleensä minua kiusaavat peseytymättömät, meluavat, rumat, kevytmieliset ihmiset. Ihmiset yleensä. Ihmiset jotka uskovat jotain pilipalijuttuja kun ovat teeveestä katsoneet tai tyhmiltä tutuilta kuunnelleet. Ihmiset joilla ei ole lahjoja mutta omahyväisyyttä. Lista jatkuu.
Mikä oli kysymys...? Hajusteet?? No ainoa oikeasti hajusteilta tuoksuva tapaamani oli nuori maahanmuuttajamies, joka teki kakkahommaa yli normaalin työajan joka päivä eikä valittanut yhtään mistään ikinä, teki vain duunit. Eli mitä ap mussutat? Jotain omaa tylsää elämääsi?
Ennemmin miettisin vaihtoehtoa,että lääkärin todistuksella hajuste herkät voisivat hoitaa asiansa puhelimitse/videopuheluna tms ja saisivat kelakorvattavat hengityssuojaimet pakollisia menoja varten sillä koskaan ei koko maailmaa hajuttomaksi saada.
Uusi aloite:
Hajustekemikaaleille altistumisen vähentäminen Suomessa
Aloitteen sisältö
Me allekirjoittaneet vaadimme, että eduskunta laatii lain, jolla voidaan rajoittaa hajustekemikaaleille altistumista Suomessa. Lainsäädännön tavoitteena on hajustekemikaalien käytön väheneminen yhteiskunnassamme niin, ettei kukaan joudu vastoin tahtoaan altistumaan terveydelleen haitallisille hajustekemikaaliyhdisteille.
Perustelut
Puhuttaessa sisäilmaongelmista tulisi kiinnittää myös huomiota siihen, että ihmiset altistuvat päivittäin tuhansille kemikaaleille mukaan lukien hajustekemikaalit, eikä kaikkien kemikaalien vaikutuksia ja yhteisvaikutuksia edelleenkään tarkalleen tunneta. Hajustekemikaalien vähentäminen julkisissa ja yleisissä sisätiloissa ja julkisissa kulkuneuvoissa on askel terveellisempään suuntaan.
Tuoksuvat pyykinpesuaineet, pyykinhuuhteluaineet, siivous- ja puhdistusaineet, parfyymit, partavedet, deodorantit, hiuskosmetiikka, tuoksukynttilät, ilmanraikastimet, huonetuoksut, suitsukkeet ja muut keinotekoiset tuoksut aiheuttavat väestölle terveyshaittoja.
Maailmassa on käytössä tuhansia ihmisen tuottamia synteettisiä kemikaaleja, ja uusia kehitetään jatkuvasti, eikä kaikkien yhdisteiden turvallisuutta voida täysin taata. Koska kemikaalit ovat luonnolle vieraita, osa niistä hajoaa luonnossa hitaasti tai ei ollenkaan. Tällaiset kemikaalit kertyvät luontoon ja ihmiseen aiheuttaen terveysongelmia ja lisääntymishäiriöitä.
Allergia-, iho- ja astmaliitto on tehnyt ensimmäisen suomalaisille suunnatun tutkimuksen tuoksuherkkyydestä 2016. Kyselyyn vastanneista lähes joka kolmas arvioi itsensä tuoksuherkäksi. Esiintymisluvut ovat vaihdelleet eri tutkimuksissa vajaasta 10 prosentista yli 40 prosenttiin.
Ihmisten käyttämät hajusteet rajoittavat monien elämää, työntekoa, harrastamista ja liikkumista.
Tuoksut aiheuttavat yhteiskunnalle miljoonien eurojen kustannukset mm lääkärissä käynteinä, sairaspäivinä, työkyvyttömyytenä ja lääkekuluina.
Tuoksuherkkyys on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin ja sen syntymekanismia ei vielä tiedetä. Tuoksuherkkyyttä on selitetty altistumisella kemiallisille vierasaineille, kuten luonnollisille tai synteettisille kemikaaleille, joita elimistö ei pysty käsittelemään. Työpaikan tai asunnon homeongelmien on myös huomattu lisäävään herkistymistä hajustekemikaaleille.
Lääketiede on tunnistanut tuoksuherkkyyden elimelliseksi vaivaksi, jonka oireina ovat mm äänen käheys, yskä, hengenahdistus, nuha, silmien ärsytys, päänsärky, aivosumu, huimaus, pahoinvointi ja iho- ja limakalvo-oireet.
Hajustekemikaalit aiheuttavat ongelmia myös monille astmaatikoille, allergisille ja migreenipotilaille.
Työturvallisuuslain 2 luku 8§ mukaan työnantajan on yleisen huolehtimisvelvoitteen mukaan tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Lakia tulee tarkentaa hajustekemikaalien osalta.
Kaikilla tulee olla oikeus hajustekemikaalittomaan hengitysilmaan ja oikeus hengittää sairastumatta kotona, työssä, harrastuksissa ja julkisissa sekä yleisissä sisätiloissa ja kulkuneuvoissa.
Esteettömyys tarkoittaa myös hajustekemikaaleista vapaata hengitysilmaa.