Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraskaan kasvisruoka ei kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvää kuin hyvä liharuoka.

Vierailija
03.01.2020 |

.

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on ihan puhtaasti mielipidekysymys. Uskoisin, että suurin on ainakin suomalaisista on sitä mieltä että hyvä liharuoka on paremman makuinen kuin hyvä kasvisruoka. Se on ehkä yleinen mielipide, mutta se ei poista sitä että jotkut ovat eri mieltä :) Itse olen käynyt paljon ns. fine dining -ravintoloissa, mm. kahden michelin tähden paikassa. Lähes poikkeuksetta näissä ravintoloissa on kasvisannokset niitä menun parhaimpia, jotka jäävät mieleen. Muistan eräänkin annoksen, jossa oli kukkakaalia ja mantelia. Se oli parasta mitä olen koskaan (tähän mennessä) maistanut. Itse olen sekäsyöjä, mutta syön enimmäkseen kasvisruokaa. Olen kuitenkin itse todennut, että esim. kun teen kotona hampurilaisia, niin kyllä se lihapihvi maistuu siellä parhaimmalta. Tämä on vain minun mielipiteeni. Hyvin tehty ruoka on aina hyvää ja sitä on ilo syödä.

Vierailija
162/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kertoa joitain hyviä vegaaniruokia? Tai linkittää vaikka reseptejä? Olen kasvissyöjä mutta useimmiten vegaaniruoka vaan maistuu vähän puulta. Haluaisin kuitenkin siirtyä vegaaniksi.

Mäkin haluan tietää, olen myös tehnyt keskusteluja missä pyysin vegaaniohjeita. Valitettavasti vastaukset on aina jotain sosekeittoja, linssikeittoja, ja kaikenlaisia papu/linssi/kvinoa sörsseleitä. Todella tylsää ja mautonta. Soija ja tofu taas ovat epäeettisiä ainesosia joita pitäisi vältellä. Tosin tofu nyt on muutenkin niin ällöttävää ettei siitä saa hyvää vaikka kuinka yrittää maustaa, marinoida ja paistaa.

Jos nuo mainitsemasi ruuat ovat mauttomia, niin se johtuu ihan siitä että niitä ei ole osattu valmistaa oikein :)

Sosekeitto= Tämä tehdään itse keitettyyn kasvisliemeen, ei pelkkään veteen, näin tulee varmasti mautonta. Mikäli haluaa vielä lisää syvyyttä keittoon, kannattaa kasvikset/juurekset paahtaa lopuksi tai kokonaan uunissa, jolloin maku tiivistyy ja keitosta tulee täyteläisempää. Sosekeitto vaatii myös suolaa jonkun verran, sillä siinä on niin paljon nestettä (tämä pätee kyllä oikeastaan kaikkiin keittoihin). Kannattaa muistaa myös aineksiin sopivat mausteet.

Linssikeitto= Tämä kannattaa myös ehdottomasti tehdä itse keiteltyyn kasvisliemeen. Kuullotat ensin runsaassa öljyssä sipulia, valkosipulia, inkivääriä ja chiliä. Lisää paprikajauhetta, jeeraa, kurkumaa, jauhettua korianteria, ja anna mausteiden "tekeytyä" eli paistua öljyssä hetki. Lisää kasvisliemi ja punaiset linssit. Keitä kunnes kypsiä (n.15min). Lisää paseerattua tomaattia ja kookoskermaa. Muista tässäkin tarpeeksi suolaa.

Kaikenlaiset papu/linssi/kvinoa -sörsselit= En tarkalleen tiedä mitä tarkoitat, mielestäni nämä ovat hyviä lisukkeita, tai esimerkiksi pavuista ja linsseistä saa hyviä pihvejä kun paistaa rapeaksi pannulla. Ei kannata keittää papuja ylikypsiksi, ja keitinvesi kannattaa maustaa suolalla (kaikki mitä keität, niin kannattaa keittää suolavedessä, kokkauksen perusjuttuja) ja vaikka laakerinlehdellä, niin tulee vähän makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kertoa joitain hyviä vegaaniruokia? Tai linkittää vaikka reseptejä? Olen kasvissyöjä mutta useimmiten vegaaniruoka vaan maistuu vähän puulta. Haluaisin kuitenkin siirtyä vegaaniksi.

Mäkin haluan tietää, olen myös tehnyt keskusteluja missä pyysin vegaaniohjeita. Valitettavasti vastaukset on aina jotain sosekeittoja, linssikeittoja, ja kaikenlaisia papu/linssi/kvinoa sörsseleitä. Todella tylsää ja mautonta. Soija ja tofu taas ovat epäeettisiä ainesosia joita pitäisi vältellä. Tosin tofu nyt on muutenkin niin ällöttävää ettei siitä saa hyvää vaikka kuinka yrittää maustaa, marinoida ja paistaa.

Miksi et googlaa reseptejä. Netti on täynnä ruokaohjeita. 

Vierailija
164/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksihän lihaa mässyttävät suomalaiset ovat läskejä, mutta kasviksia syövät intialaiset hoikkia?

Vierailija
165/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et googlaa reseptejä. Netti on täynnä ruokaohjeita. 

Tofu pitää vain osata käsitellä. Siitä puristetaan ensin prässissä liiat nesteet pois ja vasta sitten marinoidaan. Hyvä pintarapeus tulee paistamalla. Kaikki raaka-aineet saa ällöttäviksi väärällä käsittelyllä, myös ja erityisesti lihan.

Vierailija
166/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus tuota lihatyypin pakkomiellettä.

Luepa tästä:

"https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Hoitamattomana-kuolemaan-johtava-k…

Viranomaisten mukaan keripukin paluu johtuu surkeista ruokailutottumuksista ja väärästä ruuan valmistamisesta.

– Kun kysyin potilailta heidän ruokailutottumuksistaan, vain yksi söi vähän tai ei lainkaan vihanneksia. Muut kyllä söivät vihanneksia, mutta keittivät niitä liikaa, mikä tuhoaa c-vitamiinin, selitti tutkija Jenny Gunton.

Keripukkiin sairastuneita on löytynyt tusinan verran.

Keripukin ensioireita ovat verenvuoto, ruokahaluttomuus, laihtuminen ja väsymys. Hoitamaton tauti aiheuttaa kuoleman."

Eläinkunnasta ihminen tarvitsee vain b- ja d-vitamiineja, joita valmistetaan synteettisesti ja saa purkista. Kaiken tarvitsemansa proteiinin, kalsiumin ja raudan saa kasvisruuasta. Rapeista kasviksista ja tuoreista hedelmistä.

Lihassa ei ole yhtään c-vitamiinia. Joihinkin tuotteisiin lisätään sen esiastetta askorbiinihappoa rakenteen parantamiseksi tai säilöntäaineeksi, mutta siitä ei c-vitamiinitarve tyydyty.

Vierailija
167/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan terveellisyyden näkee parhaiten siitä, että 75% miehistä ja 60% naisista on läskejä.

Vierailija
168/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihan terveellisyyden näkee parhaiten siitä, että 75% miehistä ja 60% naisista on läskejä.

Lihaa on siitä turha syyttää.

Vierailija
169/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai joku 50 sentin hodari on aina parempi kuin mikä tahansa kasvisruoka?

Ok.

Sekö on sulle "hyvä liharuoka", hodari????

-Siinäpä sitten vertailet, kun et edes aloitusta ymmärtänyt.

"Hyvä liharuoka" on kunnon pihvi tms.

Vierailija
170/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ovat lihavia koska syövät sokeria, vehnää ja juovat alkoholia. Ei se liha lihota. 

Vierailija
171/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis makuaistihan ei ole mikään ikuinen vakio vaan muuttuu syömisten mukaan.

Tämä, lapsetkin tietävät tämän mutta aikuiset periaatteen ihmiset eivät vaan hyväksy asiaa...

Ja siitä syystä tällaisia keskustelunkaltaisia ketjuja on luvassa loputtomiin.

Vierailija
172/186 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun kommentit saa aikaan lähinnä naurua. Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta, en tarvitse mitään rauta- tai vitamiinilisiä, päinvastoin. Esim. hemoglobiinini on niin loistava, etten tarvinnut nappeja edes raskausaikana.

En myöskään ole vielä kuollut, vaikka ihminen muka niin kovasti lihaa tarvitsee 😀

Puolisoni on sekasyöjä ja viimeksi eilen hullaantui tekemääni pastaan, missä ei ollut tietenkään lihaa laisinkaan. Mistä tahansa ruoasta saa hyvää kun osaa kokata ja maustaa. Se on voi voi, ettei ap ilmeisesti osaa.

Vierailija
173/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minä olen lisännyt kasvisproteiinien määrää ruokavaliossani ja vastakkain asettelu on tyhmää. Oma mallini on terveellinen ja rahaa säästävä. Kaikille lienee selvää einesten, ihran ,suolan ja sokerin epäterveellisyys. Jo lihan osittainenkin korvaaminen kasviksilla edistää terveyttä, alla omat kokkailuni

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Vierailija
174/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvisruoka on ihan hyvää, mutta lihaa tarvitaan myös ihan ravinnollisista syistä.

Mistä syistä? Kerro toki tietämättömälle.

Etkö osaa lukea? Siinä sanotaan, että ravinnollisista syistä.

Kysyin tarkennusta, eikö se muka ollut selvää?

Rautalangasta vääntäen:

Olisi mukava tietää MIKSI ja mistä ravinnollisista syistä.

Siksi kun lihassa on ihmisen tarvitsemia ravintoaineita.

Anna esimerkki? 30 vuotta kasvissyöjänä enkä vielä ole kuollut ravintoaineiden puutokseen. Joten valaise minua.

Vierailija
175/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Porkkana sellaisenaan pn kyllä parempi kuin mikään lihapala sellaisenaan. 

Vierailija
176/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Syön kyllä pääosin kasvisruokaa ja liha on vain herkutteluun. 

Vierailija
177/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihaton kaalipata ja makaroonilaatikko oli ihan kamalaa kun jollain soijalla oli liha korvattu. Tämmöiset laatikko kasvisruuat joissa on juustoo, kermaa tai voita niin on hyvänmakuisia. Kesäkeittokin hyvää koskenlaskija liemellä.

Kaali ja makarooni on ihan mautonta ilman jauhelihaa tai hernekeittokin.

Vierailija
178/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ovat lihavia koska syövät sokeria, vehnää ja juovat alkoholia. Ei se liha lihota. 

Ja huonoja rasvoja. 

Vierailija
179/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta yhdessä. Yleensä laitamme 2 osaa kasviksia, 1 osan lihaa. Salaatti vielä erikseen.

Vierailija
180/186 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin lihaa jäljittelevät kasvisruuat pitää maustaa niin maan perusteelisesti, että peittyisi se niiden mitätön kenotekoinen maku. Sittenkään ne ei maistu kuin juuri niille mausteille, joita niihin on jouduttu laittamaan.

Olen sekasyöjä, mutta tähän kommenttiin on pakko todeta, että ainakin itse maustan aina myös liharuoan ja uskon, että maustamatta sitä ei syö kuin vannoutuneet lihaanit. Ei liha itsessään kummoiselle maistu, ihan samalla tavalla vaatii maustamista kuin kala- tai kasvisruokakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi