" Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan" Mitä tämä sinun mielestäsi tarkoittaa?
Kommentit (50)
Nyky päivänä rajojen veto on vaan vähän erilaista kuin ennen, mutta ajatus on edelleen sama.
Jos lapsi on tottelematon eikä puhe tai muut keinot auta, niin sitten selkäsauna auttaa! Tietysti selkäsauna ei saa olla mikään pahoinpitely, ei mustelmia, jälkiä yms. vaan vanhemman näyttö että " minä määrään, et sinä" .
Suomen typerä laki sanoo että edes luunappia ei saa antaa. Katsotaan kun me ollaan vanhoja mummoja miten tämä pullamössösukupolvi selviää! Minä läppään 8v lasta pepulle jos mikään muu ei auta. Läppäys ei koskaan ole ensimmäinen reagointi vaan se vihon viimeinen!
Vai on kasvatus joku " minä määrään, et sinä" taistelu!? Ja kyllä, sä nimenomaan et kasvata lasta vaan tulevaisuuden aikuisen. Kannattaisko sitten mielummin opettaa arvoja, moraalia, sääntöjä, omien tunteiden tunnistamista/hallintaa jne. eikä " äiti määrää koska äiti nyt vaan määrää" ? Voit saada lapsesi toki pelolla rajoihin, mutta näin hänelle ei kehity mm. moraalia oikeaan ja väärään, empatiaa eikä hän osaa ilmaista tunteitaan muuta kuin ehkä väkivallalla. Lisäksi hän aikuisena tulee olemaan sinulle sen verran katkera, että saat silloinkin pitää arvojärjestyksenne ihan yksinäsi...
ei ole mitään vihonviimeisiä keinoja jos mikään muu ei auta. Siinä vaiheessa jos näin on olet jo hävinnyt pelin. Sun vanhempana pitäisi olla johdonmukainen omissa tekemisissäsi ja siinä mitä toiselta vaadit jos kuvittelet, että voit jotain opettaa...
Isäni oli narsisti ja vitsaa ei säästetty.
Vähän sama kun kun joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee ja monta muuta tällaistä samaa.
Lapsia ei saa lyödä eikä käyttää henkistä väkivaltaa.
Katkaistaa kierre kellä kotonta mallia.
kuten nukkumaanmenoaika jne. Ei lapsen tarvitse siitä olla samaa mieltä, riittää että tottelee.
vaikka niin olisikin että aikuinen määrää, se vain kasvattaa lapsen uhmaa kun vastassa on kiviseinä: se on niin koska MINÄ sanon niin. Se on tyhmyyttä ja lapsikin sen tajuaa.
olen huomannut toimivaksi lauseen: aikuinen päättää, koska aikuisen tehtävä on huolehtia lapsesta ja siksi aikuinen on vastuussa, lapsi ei ole. Aikuinen on elänyt kauemmin ja tietää enemmän monista asioista.
pärjää elämässä.
Jos ei rakasta lastaan, antaa sen elää vapaan kasvatuksen mukaan ja sortua tulevaisuudessa huonoon elämään.
Lastaan rakastava aikuinen laittaa lapselle rajat, vaikka se tuntuisi itsestä pahalta. Ennen kuin ne rajat laittaa poliisi.
Sitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai on kasvatus joku " minä määrään, et sinä" taistelu!? Ja kyllä, sä nimenomaan et kasvata lasta vaan tulevaisuuden aikuisen. Kannattaisko sitten mielummin opettaa arvoja, moraalia, sääntöjä, omien tunteiden tunnistamista/hallintaa jne. eikä " äiti määrää koska äiti nyt vaan määrää" ? Voit saada lapsesi toki pelolla rajoihin, mutta näin hänelle ei kehity mm. moraalia oikeaan ja väärään, empatiaa eikä hän osaa ilmaista tunteitaan muuta kuin ehkä väkivallalla. Lisäksi hän aikuisena tulee olemaan sinulle sen verran katkera, että saat silloinkin pitää arvojärjestyksenne ihan yksinäsi...
Hyvin sanottu! Kiitos kommentoijalle! Vanha ketju, mutta AINA ajankohtainen.
Tutkin Raamattua itseäni kiusaavista /epäilyttävistä teksteistä: mm. "Joka itsensä ylentää se alennetaan" ja tämä: "Joka vitsaa säästää, vihaa lastaan". Luin kaiken, en vieläkään ymmärtänyt pointtia, en ehkä pysty koskaan ymmäräkään.
Vamhenpani kasvattivat minua & sisaruksiani mm. juuri noiden yhteyksistään erotettujen "käskyjen" mukaisesti. Pahoinpitelivät Jumalan nimessä remmein, muoviletkuin; mitä nyt sattui saatavilla olemaan. Harkitusti uhkailivat puukoin, veitsin, tappouhkauksia sateli päivittäin. Ilmoittivat myös jo alle 10-vuotiaille lapsilleen ettei meille ole ns. "Taivaspaikkaa" luvassa, koska olemme olleet tottelemattomia /pahoja lapsia.
Maailman kilteimmät lapset VARMASTI olimme emmekä ole myöhemminkään mihinkään syyllistyneet. Mitä nyt hirvittävän kurinalaiseen elämään, opinnoista/urasta, perheestä kunnialla suoritumiseen: koko elämä on mennyt SUORITTAMISEEN: i. e. , täysin hukkaan.
Lisäksi olemme todella katkeria vanhemillemme: pitkööt arvojärjestyksensä, meitä ette enää määräile. Hinta on ollut julma: paniikihäiriöitä, psyykkisiä sairauksia jne.
TÄTÄKÖ JUMALA OPEILLAAN TARKOITTAA?
Sehän sanotaan jo Raamatussakin joka vitsaa säästää, se lataan vihaa. Kyllä, jos lapsi on kuriton ja tottelematon niin pikku tukistus tai luunappi on paikallaan. Nykyisin näkee näitä vapaan kasvatuksen saaneita kännykkäriippuvaisia huumehörhöjä jo liikaa.
"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee." Eikä se kuri tarkoita tarkoita kuritusta enää nykyään, mutta sen korvaaminen henkisellä litistyksellä lienee harkittua luunappia pahempi vaihtoehto.
Olen jostain saanut sellaisen käsityksen, että sana "vitsa" tässä kontekstissa tarkoitti alunperin lammaspaimenen sauvaa jolla paimen ohjaili lampaitaan.
Joten tuon sanonnan voisi ajatella tarkoittavan, että ken ei lastaan ohjaa se lastaan vihaa. Eihän niistä lapsista voi kasvaa kunnollisia jos ne jätetään ilman aikuisen ohjausta.
Arkeologisissa ja kielentutkimuksissa on todettu, että se on väärä käännös. Alkuperäinen lause on ollut että "lasta pitää ohjata ja varjella kuin paimen". Eli lapsia pitää suojella vaaroilta kuin paimen suojelee lampaita susilta. Ja lasta pitää ohjata kuin paimen ohjaa lampaita. Mitää väkivaltaa alkuperäisteksteissä ei ole käsketty käyttämään. Tuo väärä käännös on peräisin keskiajalta kun alkuperäis raamattuun tehtiin paljon muutoksia, jotka miellyttivät katoliliasia munkkeja. Että sellaista.
Kai sitä, että lapsena kieroon kasvatettu on ehkä lopullisesti mutkalla, ja saa siitä kyllä elämässään kärsiä (muiden ohella).
Otan tämän symbolisena. Eli "vitsa" on vahvuutta ja oikeudenmukaisuutta lapselle.
Ei vyön solkipäällä hakkaamista.
Lapsen tulee tuta tekojensa seuraamukset ja viisaat, vakaat vanhemmat ovat siinä tukena.
No minä kostin isälleni sitten aikuisena miehenä tyyliin silmä silmästä, hammas hampaasta. Isä kyllä joskus jonkun tilanteen yhteydessä kun olin lapsi kysyikin että "ai aiotko vetää minua sitten turpaan kun olet aikuinen", ilmeisesti asian arvasi mitä ajattelen, en muista uskaltaneeni ainakaan kunnolla tätä uhkausta ääneen lapsena sanoa. En lapsena edes tiennyt että isä rikkoi lakia eli olisin voinut asiasta olla yhteydessä johonkin tai vaikka kertoa koulussa. Äiti oli tilanteessa kyvytön taas puolustamaan minua, vaikka surullisena katselikin seinille kun oli kylpyhuoneessa pesemässä verisiä kinttujani siitä kun isä oli niille vedellyt jollakin taipuisalla ohuella puulla joka rikkoi ihon kun tarpeeksi löi. Tuo lähti siitä kun pyysin nälkääni leipää eikä äiti sitä antanut kun ei jaksanut tehdä ylimääräistä leipää kun ei ollut ruoka-aika. Heitin pienen kiven sitten kiukuspäissäni talon seinään hyvin hiljaa. Siitä sain tuon rangaistuksen että jalat hakattiin verille.
No aikuisena sitten kerran yhden riidan yhteydessä isä tulistui, oli humalassa ja luuli varmaan olevansa vielä nuoruuden voimissa ja se joka käskee ja määrää. Siinä yhteydessä vedin isää sitten turpiin kunnolla, taisi siltä kylkiluukin katketa siinä ja kuristin maassa makaavaa isääni niin että isän silmät verestivät painaessani kaulasuonet lyttyyn, tajunta alkoi humalaiselta isältä hämärtyä, päästin irti ja nousin ylös, isä kömpi sänkyyn, itse otin taksin kotiin (olin saunaoluet juonut itsekin), lähteissäni potkin vielä postilaatikon (metallinen laatikko) paskaksi.
Varsoista kasvaa he osia ja pojista miehiä. Isä unohti tämän kurittaessaan ankarasti fyysisesti pienistäkin tottelemattomuuksista ja "pahanteoista". Viimeisen kerran isä hakkasi minut vyöllä lyöden kun olin juuri täyttänyt 16v. ja olin vienyt isältä kotiviiniä jonka join. Seuraavan kerran uskalsin juoda vähän olutta 18-vuotiaana sitten vasta kun itse ne laillisesti kaupasta ostin. Veli sai isältä turpaansa kunnolla viimeisen kerran 15-vuotiaana niin että veri lensi naamasta ja nenästä, tämä samoin kun oli vienyt isältä virolaista vodkaa vähän ja jäi siitä kiinni ne juotuaan. Velikin kyllä on aikuisena uhonnut isälle humalassa että vetää isää vielä joskus turpaan oikein kunnolla mutta ei ole sitä (ainakaan vielä) tehnyt. Isälle kun näin sanoi niin isä vain totesi että "tuolla lailla puhut omalle isällesi".
Omaa lastani en ole koskaan kurittanut fyysisesti yhtään. en edes luunappia antanut tai tukistanut.
On niitä jokusia tällaisia vapaan kasvatuksen tuloksia, kuritta jääneitä tapauksia tullut vastaan aikuisina ja ovat olleet kyllä täysin lapsen tasolle jämähtäneitä kujeineen kaikkineen.
...Eipä taida nyky Suomessa enää toimia...