Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisen kuolemasta on hemmetisti vaivaa läheisille.

Vierailija
03.01.2020 |

Lähisukulainen kuoli hiljattain ja on siinä kyllä älytön homma selvitellä ja hoitaa kaikkia asioita ja osa työstä on aivan järjetöntä.

Kuten esimerkiksi se että pitää hankkia virkatodistus jokaisen paikkakunnan seurakunnasta erikseen, missä kyseinen henkilö on saunut ja kun tämäkin henkilö on asunut yli kymmnenessä paikassa niin siitä on melkoinen vaiva ja siinä menee pitkä aika.

Aivan hullua että osa väestökirjanpidosta on seurakunnilla hajallaan kuin jokisen eväät. Jos henkilö ei olisi koskaan kuulunut kirkoon niin tiedon saisi maistraatista yhdellä kyselyllä.

Sitten vielä kaikki pankki-, vakuutus- ja muut asiat. Yritykset eivät noin vain kerro edes sitä että onko joku heidän asiakkaansa. Sinun pitää ensin todistaa että kuulut perikuntaan ja sen jälkeen vasta pääset hoitamaan vainajan asioita ja lopettamaan hänen ostamansa palvelut yms.

Tässä todellakin olisi kehittämisen varaa.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan noita virkatodistuksia hommata etukäteen? Siis jos on vaikka asunut paikkakunnalla X ollessaan 0-5-vuotias eikä enää muuta sinne, niin riittääkö kuolinpesästä löytyvä virkatodistus tämän päivän päivämäärällä, vai joutuuko sukulaiset hommaamaan tuoreen? 

Vierailija
22/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että mitä ihmeen vaivaa. Annoin hautaustoimiston tehtäväksi selvittää koko byrokratian.

En ompele itse vaatteitani, en korjaa itse autoani - miksi ihmeessä en ostaisi muitakin palveluja?

Miksi kukaan haluaisi maksaa sellaisen ihmisen asioiden hoidosta, joka on rääkännyt sinua?

Vainaja ei ole rääkännyt ketään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. Pankeilta tuli automaattisesti saldotodistukset kun saivat tiedon kuolemasta (automaattisesti viranomaisilta). Kaikki sopimukset oli helppo katkaista, mitään ei yritetty tyrkyttää. Seurakunnassa asiat sujuivat ja hautaustoimistossa. Mutta oli tuttua jo ennestään.

Itseäni vaivaa, kuka tyhjää asuntoni, jos kuolen niin että asun omillani. Sukulaisten kanssa en paljoa tekemisissä. He eivät peri minua, mutta taatusti riitauttavat testamentin, jos joutuvat jotain siivoamaan tms, ja todennäköisesti muutenkin.

Vierailija
24/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiduttajapsykoäiti ja olen jo ihan kauhuissani jo valmiiksi. Lapsuuden rääkistä mulla mielenterveyshäiriöt ja kitkun katkun jaksan aina töihin.

En tiedä miten tulen selviämään...

Jos äitisi on köyhä, ilmoita, että luovut perinnöstä. Kukaan ei voi silloin pakottaa sinua tekemään mitään. Jos taas saat perintöä, ulkoista kaikki muille. Pankista voi palkata henkilön hoitamaan kaikki perunkirjoitukseen liittyvät asiat. Muuttofirma ja siivousfirma, kiinteistövälittäjä jne. hoitavat kaiken muun, jos hinnasta sovitaan.

Muista myös, että hautajaisia ei ole mikään pakko järjestää. Jos joku muu järjestää, anna järjestää. Sinun ei todellakaan tarvitse osallistua. Tee tämä päätös jo etukäteen, niin pystyt pitämään siitä kiinni.

Perunkirjoitus tulee silti hoitaa, vaikka muuten irtisanoutuisikin koko jutusta. Mutta varaton ihminen saa sen edullisesti oikeusaputoimisto kautta.

Vierailija
25/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että mitä ihmeen vaivaa. Annoin hautaustoimiston tehtäväksi selvittää koko byrokratian.

En ompele itse vaatteitani, en korjaa itse autoani - miksi ihmeessä en ostaisi muitakin palveluja?

Miksi kukaan haluaisi maksaa sellaisen ihmisen asioiden hoidosta, joka on rääkännyt sinua?

Vainaja ei ole rääkännyt ketään!

IDIOOTTI!

Vierailija
26/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun äitini löytyi kuolleena, niin tuli aika kalliiksi siivota vanhan juopon jälkiä, ja maksaa sitten vielä kaikenlaisia kuluja, kun kuoli käytännössä varattomana. Aivan kuin ei olisi hänestä elossa ollut riittävästi vaivaa.

Omaisetko se oikeasti maksaa? Jos ihminen ova varaton, olen kuvitellut että myös kuoleman jälkeen voi asioida sosiaalitoime kukkarolla??

Niinkauan kun on rahaa tilillä, niin maksaa. Jos tulee takuuvuokran palautusta, niin hautajaisiin vaan.

Jos tili on 0€ ja on asunnut ties missä, kodittomana, ei omaisuutta, niin valtio hoitaa sossun kautta kuoppaan.

Kaverilla kuoli just tämmönen tapaus. Vuokrakämppä, takuuvuokrat meni hautajaisiin. Velkojat jäi nuolee näppejään.

Jokainen perillinen teki poerinnöstä kieltäytymis ilmoituksen, niin ei tullut velat päälle.

Kaikki virkatodistukset on oltava kuoleman jälkeisinä päivätty. Kaikki.

Vanhoja ei voi käyttää.

Vierailija
27/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vinkujat, että tekin kuolette ja omaisenne kiroavat jälkeenne.

Vierailija
28/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan noita virkatodistuksia hommata etukäteen? Siis jos on vaikka asunut paikkakunnalla X ollessaan 0-5-vuotias eikä enää muuta sinne, niin riittääkö kuolinpesästä löytyvä virkatodistus tämän päivän päivämäärällä, vai joutuuko sukulaiset hommaamaan tuoreen? 

Voi varmaan. Mennyttä aikaahan ne todistaa eli ei tarvi olla uusia. Sitten sen viimeisen virkatodistukset omaiset pyytää sitten.

Helpottaa omaisia, kun kokoaa yhteen kansioon tiedot entisistä asuinpaikoista ja virkatodistukset. Samoin pankkitilit, vakuutukset, omistukset ym.

Vierailija
29/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiduttajapsykoäiti ja olen jo ihan kauhuissani jo valmiiksi. Lapsuuden rääkistä mulla mielenterveyshäiriöt ja kitkun katkun jaksan aina töihin.

Jos äitisi on köyhä, ilmoita, että luovut perinnöstä. Kukaan ei voi silloin pakottaa sinua tekemään mitään. Jos taas saat perintöä, ulkoista kaikki muille. Pankista voi palkata henkilön hoitamaan kaikki perunkirjoitukseen liittyvät asiat. Muuttofirma ja siivousfirma, kiinteistövälittäjä jne. hoitavat kaiken muun, jos hinnasta sovitaan.

Muista myös, että hautajaisia ei ole mikään pakko järjestää. Jos joku muu järjestää, anna järjestää. Sinun ei todellakaan tarvitse osallistua. Tee tämä päätös jo etukäteen, niin pystyt pitämään siitä kiinni.

Perunkirjoitus tulee silti hoitaa, vaikka muuten irtisanoutuisikin koko jutusta. Mutta varaton ihminen saa sen edullisesti oikeusaputoimisto kautta.

Varaton ihminen saa edullisesti...

Milläs se sen maksaa, varattomana?

Netistä löytyy ohjeet oerukirjantekoon. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
30/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun äitini löytyi kuolleena, niin tuli aika kalliiksi siivota vanhan juopon jälkiä, ja maksaa sitten vielä kaikenlaisia kuluja, kun kuoli käytännössä varattomana. Aivan kuin ei olisi hänestä elossa ollut riittävästi vaivaa.

Omaisetko se oikeasti maksaa? Jos ihminen ova varaton, olen kuvitellut että myös kuoleman jälkeen voi asioida sosiaalitoime kukkarolla??

Niinkauan kun on rahaa tilillä, niin maksaa. Jos tulee takuuvuokran palautusta, niin hautajaisiin vaan.

Jos tili on 0€ ja on asunnut ties missä, kodittomana, ei omaisuutta, niin valtio hoitaa sossun kautta kuoppaan.

Kaverilla kuoli just tämmönen tapaus. Vuokrakämppä, takuuvuokrat meni hautajaisiin. Velkojat jäi nuolee näppejään.

Jokainen perillinen teki poerinnöstä kieltäytymis ilmoituksen, niin ei tullut velat päälle.

Vanhoja ei voi käyttää.

Täh. Miksi pitää olla uusi, jos vainaja on asunut Oulussa v 1995-1999 ja vainajalla on tuolta ajalta todistus ettei ole syntyneitä lapsia.

Vierailija
31/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuore. Tarkoitus kun on aukottomasti selvittää kaikki sukulaissuhteet ja siihen tarvitaan tuoree tselvitykset.

Vierailija
32/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoja ei voi käyttää.

Täh. Miksi pitää olla uusi, jos vainaja on asunut Oulussa v 1995-1999 ja vainajalla on tuolta ajalta todistus ettei ole syntyneitä lapsia.

Koska virkatodistukset on helppo väärentää.

Vierailija
33/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, mutta kiduttajaäitini sairastui vakavasti ja sain hommattua hänelle virallisen edunvalvojan. Hän sitten hoitakoon kaikki asiat, kuoleman jälkeenkin. pois lähti sekin stressi! :)

Vierailija
34/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vinkujat, että tekin kuolette ja omaisenne kiroavat jälkeenne.

No entä sitten? Ei ne kiroamiset mulle kuulu enää siinä vaiheessa joten ihan vapaasti. 

Vierailija
35/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuore. Tarkoitus kun on aukottomasti selvittää kaikki sukulaissuhteet ja siihen tarvitaan tuoree tselvitykset.

Ei ne tiedot muutu missä aikoinaan on asunut eli miksei voisi pyytää henkilö itse. Sen viimeisen asuinpaikan virkatodistus sitten kuoleman jälkeen.

Vierailija
36/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

leski kirjoitti:

Mulla kuoli mies ulkomailla (EU:n ulkopuolella), mieti mikä homma oli ensinnäkin saada kroppa kotiin... Siihen meni jo reilu kuukausi, sen jälkeen piti tehdä vielä ruumiinavaus ja sen jälkeen vasta pystyi alkaa järkkäämään jäähyväisiä. Kaiken tämän päälle vielä kotimainen byrokratia, koordinointi lääkärin ja poliisin kanssa, ym... 

Voin kertoa että olin pelkästään helpottunut kun muistotilaisuus oli ohi. Sitten oli vihdoinkin aikaa surra. Ja hengittää. 

Mitä helvettiä täytyy jotain raatoa alkaa ulkomailta rahtaamaan suomeen.

Paperit riittävät ihan hyvin.

Minut poltetaan täällä luostarissa, kuten joku suomalainen tuttuni joka vuosi.

M. 54

Rayong

Vierailija
37/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu väärältä ,että läheisen kuoltua pitää jaksaa hoitaa kaikenlaisia käytännön asioita. Surulle ei jää aikaa.

Vierailija
38/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tapauksesta. Pankeilta tuli automaattisesti saldotodistukset kun saivat tiedon kuolemasta (automaattisesti viranomaisilta). Kaikki sopimukset oli helppo katkaista, mitään ei yritetty tyrkyttää. Seurakunnassa asiat sujuivat ja hautaustoimistossa. Mutta oli tuttua jo ennestään.

Itseäni vaivaa, kuka tyhjää asuntoni, jos kuolen niin että asun omillani. Sukulaisten kanssa en paljoa tekemisissä. He eivät peri minua, mutta taatusti riitauttavat testamentin, jos joutuvat jotain siivoamaan tms, ja todennäköisesti muutenkin.

Taloyhtiö ja huoltoyhtiö huolehtivat tyhjennyksestä. Kaikki menee kaatopaikalle.

Vierailija
39/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, mutta kiduttajaäitini sairastui vakavasti ja sain hommattua hänelle virallisen edunvalvojan. Hän sitten hoitakoon kaikki asiat, kuoleman jälkeenkin. pois lähti sekin stressi! :)

Edunvalvonta päättyy valvottavan menehtymiseen. Sen jälkeen eivät hoida enää mitään asioita.

Vierailija
40/80 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu väärältä ,että läheisen kuoltua pitää jaksaa hoitaa kaikenlaisia käytännön asioita. Surulle ei jää aikaa.

Sen voi rahalla ulkoistaa.