Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi ollut haasteita puhumisessa tai joidenkin kirjainten sanomisessa?

Vierailija
03.01.2020 |

Miten olet auttanut lastasi oppimaan sanomaan ne kirjaimet minkä kohdalla ilmeni hankaluuksia tai ne artikuloimaan ne sanat selkeästi jotka sanoi väärin?
Vai oletteko jättäneet sen opettamisen täysin puheterapeutille?

Saako teidän kunnassa puheterapiaa, jos lapsi ei osaa esim. R kirjainta kouluun mennessä?
Miten apua saa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Meillä kävi puheterapiassa, ja siellä neuvottiin suun lihaksiston ja muita harjoituksia. Mutta vastuu on silloinkin vanhemmilla, että jaksaa sitkdti harjoitella. Suurin osa meni leikin varjolla.

Vierailija
2/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten Helsingissä sai yhden käynnin puheterapeutille, kun lapsi oli 4v ja puuttui L, S ja R. Puheterapeutti tsekkasi tilanteen, ohjeisti kotiharjoitteluun ja that's it. Ihan joka päivä muutama minuutti treenailua ja leikin varjolla mielellään muutenkin ja reilussa puolessa vuodessa poika oli oppinut kaikki äänteet.

Päivittäinen tekeminen ratkaisee. Joku tyyliin kerran viikossa puheterapiassa käyminen on oikeastaan ihan se ja sama. Paitsi jos äännevirheiden syy on joku vaikeampi suun motoriikkaan ja rakenteeseen liittyvä juttu ja silloinkin tarvitaan omaa harjoittelua.

En jättäisi opettelua kouluun asti, silloin puhetapa on jo tosi vakiintunut. Helpommin oppii ja ottaa ohjeistusta vastaan pienempänä, kun muutenkin puhumista vielä opetellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa asia esille neuvolassa, vaikka ihan erikseen soita sinne ja kerro tilanne, jos ikävuositarkastusta ei ole tulossa. Me saatiin neuvolasta lähete puheterapeutille ja se sitten katsoo, mitä tarvitaan.

Vierailija
4/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrä on molemmille haettu puheterapeutilta. Yksityiseltä. Helsingissä julkisen puolen palvelut on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
5/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta saatiin ohjelappunen R kirjaimen treenaukseen, pöiväkodin kautta oli myös sellaisia yhden illan vanhempainiltoja, joissa neuvottiin kotitreenausta.

Kotonahan se työ on tehtävä ja ennen koulua aloitettava. Lapsi oppii sitten kun oppii, meillä neuvola jo neljävuotiaana kiinnitti asiaan huomiota ja viskari-ikäisenä jo tosissaan harjoiteltiin.

Vierailija
6/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nykyisin on vähän sitäkin, että kotona ollaan tosi varovaisia korjaamaan pienten lasten ääntämistä ja puhumista. Että antaa vaan olla rauhassa sellainen kuin on eikä pidä huomauttaa. Vaikka juuri pikkulapsivaihe on se, jossa puhumista opetellaan ja miten voi oppia, jos ei saa oikeaan ääntämiseen ohjausta! Kuten tuossa yllä joku kirjoitti, kouluikä on myöhäinen vaihe vaikuttaa asiaan ja monissa kunnissa koulujen erityisopettajat ei edes puheopetusta anna, kun muita isompia tuen tarpeita on oppilailla niin paljon.

Vierailija
7/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nykyisin on vähän sitäkin, että kotona ollaan tosi varovaisia korjaamaan pienten lasten ääntämistä ja puhumista. Että antaa vaan olla rauhassa sellainen kuin on eikä pidä huomauttaa. Vaikka juuri pikkulapsivaihe on se, jossa puhumista opetellaan ja miten voi oppia, jos ei saa oikeaan ääntämiseen ohjausta! Kuten tuossa yllä joku kirjoitti, kouluikä on myöhäinen vaihe vaikuttaa asiaan ja monissa kunnissa koulujen erityisopettajat ei edes puheopetusta anna, kun muita isompia tuen tarpeita on oppilailla niin paljon.

Ei se huomauttelu mitään auta. Ihan kuin se lapsi tahallaan sanoisi väärin... Jeesus.

Vierailija
8/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Näistä on apua.

Jos joku teistä voi vinkata paikan tai kenellä missä kävitte Uudenmaan alueella, niin se olisi mukava. 

Vierailija
9/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista. Näistä on apua.

Jos joku teistä voi vinkata paikan tai kenellä missä kävitte Uudenmaan alueella, niin se olisi mukava. 

Töölön Mehiläisessä. 

Vierailija
10/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen kanssa on yhdessä treenattu äänteitä, niin ihan kun ystävällisesti välillä huomauttaa tai muistuttaa, että mitenkäs se s sanottiinkaan ja yhdessä etsitään oikeaa tapaa, niin kyllä se auttaa. Oppii, kun saa tukea ja ohjausta. Kaikille äänteet ei tule itsestään odottamalla.

Vierailija
11/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasteita ei ole ollut, mutta ongelmia kyllä.

Vierailija
12/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen kanssa on yhdessä treenattu äänteitä, niin ihan kun ystävällisesti välillä huomauttaa tai muistuttaa, että mitenkäs se s sanottiinkaan ja yhdessä etsitään oikeaa tapaa, niin kyllä se auttaa. Oppii, kun saa tukea ja ohjausta. Kaikille äänteet ei tule itsestään odottamalla.

Tämä on totta, tai ainakin omalla kohdallani oli. Osasin kyllä R-kirjaimen, mutta olin laiska sitä käyttämään. Kävin pitkään puheterapiassa turhaan, koska en vaan alkanut sitä R kirjainta käyttämään, koska kukaan ei kertonut minulle, että sitä tulee käyttää koko ajan. Jos joku olisi kertonut, että alkuun se tuntuu hankalalta, mutta lopulta alkaa tulla luonnollisesti, olisin alkanut käyttää sitä nopeammin.

Vierailija
13/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

R puuttuu vieläkin 7-vuotiaalta. On oppinut sanomaan sen kurkkuärränä. Välillä sanoo vahingossa oikeinkin. Ei tuo nyt iso ongelma ole, jos Suomen tasavallan presidentiksikin voi päästä r-vikainen.

Vierailija
14/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on viisi, eikä osaa sanoa ärrää ja muutenkin lässyttää. Neuvola ja päiväkoti kohauttelee olkiaan, "että onhan sellaista muillakin". Juu, tiedän että täällä on puheterapeutin palveluista pulaa...

Vierailija
15/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R puuttuu vieläkin 7-vuotiaalta. On oppinut sanomaan sen kurkkuärränä. Välillä sanoo vahingossa oikeinkin. Ei tuo nyt iso ongelma ole, jos Suomen tasavallan presidentiksikin voi päästä r-vikainen.

Minulla puuttui vielä toisella luokalla. Dendenden, drndrndrn ja s kirjaimen kautta sen oppi. Pärisytyksen niin, että laittaa kielen siihen missä d sanotaan ja puhaltaa kielen kautta ilmaa kunnes saa siihen kieleen oikean otteen ja saa päristettyä ensiksi ilman ääntä ja sitten äänen kanssa.

Vierailija
16/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on harmillista etteivät jotkut selkeästi auta lapsiaan tässä, koska se kostautuu lapselle. Lapsia jopa syrjitään tai kiusataan sen takia kun heidän puheestaan ei saa selvää. Silloin toki kyseessä isompi, kuin vain yhden kirjaimen uupuminen. 

Vierailija
17/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on harmillista etteivät jotkut selkeästi auta lapsiaan tässä, koska se kostautuu lapselle. Lapsia jopa syrjitään tai kiusataan sen takia kun heidän puheestaan ei saa selvää. Silloin toki kyseessä isompi, kuin vain yhden kirjaimen uupuminen. 

Lapselle huomauttelu ei auta yhtään mitään. Sehän on vain sitä samaa kiusaamista sitten kotonakin.

Vierailija
18/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle huomauttelu ei auta yhtään mitään. Sehän on vain sitä samaa kiusaamista sitten kotonakin.

Mitä tarkoitat huomauttelulla? 

Minulle sanottiin kotona kyllä välillä, jos sanoin jonkin sanan väärin. Ta-vu-tet-tiin miten sana sanotaan oikein ja opin sitä kautta. Ei minulle ikinä huomauteltu, vaan autettiin sanomaan oikein. 

Mitä siis tarkoitat huomauttelulla? Sitäkö että sanotaan "Koitappa nyt opetella puhumaan!" Ymmärrän ettei tuollainen huomauttelu johda mihinkään, mutta auttaminen johtaa.

Vierailija
19/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin lapsena vuosia puheterapiassa ja treenasin, en oppinut. Ilmoitin lopulta lopettavani terapian. En osaa sanoa r:ää vieläkään, ihan olen silti menestyvä virkamies.

Vierailija
20/23 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin lapsena vuosia puheterapiassa ja treenasin, en oppinut. Ilmoitin lopulta lopettavani terapian. En osaa sanoa r:ää vieläkään, ihan olen silti menestyvä virkamies.

Ei kaikkien tarvitse oppia, mutta kun ei edes anneta mahdollisuutta oppia, niin se on väärin. Jossain vaiheessa lapsi on jo tarpeeksi vanha sanoakseen ettei halua enää opetella. Se on ihan ok. Mutta se ei ole ok, etteivät vanhemmat ota minkäänlaista vastuuta siitä, että lapsi oppisi. Se on mielestäni lapsen laiminlyöntiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä