Hoitoala vaatimassa taas isoja palkankorotuksia
Kuntasektorilla sairaanhoitajien kokonaisansioiden keskiarvo on 3045e/kk ja yksityissektorilla 2951e/kk. Valtion palveluksessa olevilla sairaanhoitajilla on korkein keskimääräinen kokonaisansio 3427e/kk. Vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan kokonaisansiosta suuri siivu koostuu vuorotyölisistä. Kokonaisansio sisältää muun muassa kokemus-, vuorotyö- ja erillislisät sekä ylityökorvaukset.
https://sairaanhoitajat.fi/2019/sairaanhoitajan-palkka-on-suomessa-pohj…
Ei tuo nyt mikään huono palkka ole. Aika moni duunari Suomessa tienaa tuon verran. Ja sairaanhoitaja/hoitaja voi lisätä palkkaansa tekemällä kalliita vuoroja kuten yö/iltavuoroa tai vaikka viikonloppua. Monilla muilla aloilla iltatyöt on joustoa eli palkkaa ei tule yhtään sen enempää. Ja moni hoitoalalla tienaa vielä enemmän, nuo luvut on vain keskiarvoja.
Kommentit (192)
Lähihoitaja tekee lähes yhtä vastuullista työtä (useissa paikoissa sairaanhoitajat eivät tee kuin toimistotyöaikaa joten loput ajat lh:t vastuussa).
Lähihoitajat ne tässä palkkakuopassa on jos ketkä. Sairaanhoitajakaan ei tienaa hyvin jos ei pakerra joka vuoroa ja pyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat loppuu, kun palkka on huono j as työ rankkaa. Peruspalkkaa pitää verrata ihan kuten muillakin aloilla. Mikä se on, kun hoitoalan palkkoihin aina lisätään ne lisät vertailussa, mutta muille ei?
Koska monilla muilla aloilla ei saa mitään lisiä. Kokonaispalkka on se mitä pitää verrata. Mikä olisi toimitusjohtajienkin palkka jos kaikki bonukset ja lisät jätetään pois? Antaisi täysin virheellisen kuvan.
Koko Suomen kunnallinen terveydenhuolto pitäisi purkaa. Joku asiantuntijakonsultti sinne mittaamaan, montako tuntia tarvitaan lääkäreiden panosta ja montako tuntia hoitajien panosta. Ja kysely terveyskeskuksen asiakkaille, mikä on heidän hoitokokemus, pitäisikö lääkäreiden määrää lisätä ja oliko heillä tarvetta hoitajan tapaamiselle jos olisivatkin päässeet suoraan lääkärin vastaanotolle sen sijaan. Nyt TEHY ja SUPER toitottavat samaa ahnetta lauluaan vuodesta toiseen ilman faktoja.
Mulla on ystäväpirissä useita sairaanhoitajia, ja tuo palkasta valittaminen on ihan todella yleistä ja jatkuvaa. Sitten kun alkaa avata muiden alojen palkkoja näille valittajille, niin ovat yllättyneitä ja hämillään.
Itse olen myös julkisella töissä, asiantuntijahommissa enkä tienaa sen enempää kuin sairaanhoitajat. Heillä on toki vuorotyö, mutta saavat siitä vuorotyölisät. Minulla jos työpäivä venyy, kuten usein venyykin, on se vain tunti tunnista työaikasaldoon, jota voi sitten ottaa takaisin jos ja kun pystyy. Ei ole mahdollisuutta kerätä rahaa suurempaan hankintaan, matkaan tms. haalimalla ilta- yö-, ja pyhävuoroja. No, itse olen alani valinnut, mutta jotenkin soisin sairaanhoitajille perspektiiviä tuohon iänikuiseen valitukseen. Miten en kuule koskaan esim. palomiesten, poliisien tai kokkien valittavan palkastaan? Raskasta vuorotyötä sekin, eikä sen parempaa palkaa saa kuin sairaanhoitajat. Osa jopa huonompaa.
Niin, ja sitten siitä iänikuisesta vastuusta. Se kun tuodaan aina esiin. Juuri luin, että eräässä keskussairaalassa lääkäri oli saanut tuomion ja sakot hoitovirheestä, jonka teki kaksi hoitajaa. Lääkärin olisi pitänyt kierrollaan huomata väärin asennettu nenä-mahaletku, potilaan voinnin huononeminen ym. seikat. Missä oli potilasta hoitavien ja letkun asentaneiden hoitajien vastuu? Niin, eihän sitä ollut, lääkäri kantoi vastuun.
On se huono palkka, kun huomioi että siinä on lisät mukana ja töissä ollaan yöt, sunnuntait ja arkipyhät.
Suomessa sairaanhoitajan peruspalkka ilman lisiä on keskimäärin 2445e/kk.
2040e/kk kokopäivätyöstä on lähihoitajan brutto. Siitä jää käteen alle 1600e/kk. Jos menen yksityiselle niin brutto on 200e pienempi!! Sillä ei enää elä nykypäivän Suomessa, kun on vieläpä kaksi lasta. Ja joka vuosi ostovoima vaan heikkenee lisää.
Jos ei tule palkankorotuksia niin sit on saatava asumisen, sähkönsiirron, ruuan ja autoilun kulut alas. Hoitajista on jo nyt pula.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ystäväpirissä useita sairaanhoitajia, ja tuo palkasta valittaminen on ihan todella yleistä ja jatkuvaa. Sitten kun alkaa avata muiden alojen palkkoja näille valittajille, niin ovat yllättyneitä ja hämillään.
Itse olen myös julkisella töissä, asiantuntijahommissa enkä tienaa sen enempää kuin sairaanhoitajat. Heillä on toki vuorotyö, mutta saavat siitä vuorotyölisät. Minulla jos työpäivä venyy, kuten usein venyykin, on se vain tunti tunnista työaikasaldoon, jota voi sitten ottaa takaisin jos ja kun pystyy. Ei ole mahdollisuutta kerätä rahaa suurempaan hankintaan, matkaan tms. haalimalla ilta- yö-, ja pyhävuoroja. No, itse olen alani valinnut, mutta jotenkin soisin sairaanhoitajille perspektiiviä tuohon iänikuiseen valitukseen. Miten en kuule koskaan esim. palomiesten, poliisien tai kokkien valittavan palkastaan? Raskasta vuorotyötä sekin, eikä sen parempaa palkaa saa kuin sairaanhoitajat. Osa jopa huonompaa.
Niin, ja sitten siitä iänikuisesta vastuusta. Se kun tuodaan aina esiin. Juuri luin, että eräässä keskussairaalassa lääkäri oli saanut tuomion ja sakot hoitovirheestä, jonka teki kaksi hoitajaa. Lääkärin olisi pitänyt kierrollaan huomata väärin asennettu nenä-mahaletku, potilaan voinnin huononeminen ym. seikat. Missä oli potilasta hoitavien ja letkun asentaneiden hoitajien vastuu? Niin, eihän sitä ollut, lääkäri kantoi vastuun.
Asiantuntija se on sairaanhoitajakin, joka saa saman kuin sinä, joka et tee yhtään virhettä, josta pomosi vastaisi.
Palkkasi on sama kuin sairaanhoitajan, jonka lapset ovat viettäneet jouluaattoa ilman äitiä, joulupäivän illalla tapasivat väsyneen äidin, tapanina oltiin ilman äitiä mummoa katsomassa, sinne jäivätkin kun äiti nukkui päivällä, että jaksoi yöksi töihin, uusi vuosikin juhlittiin ilman äitiä. Mutta iloisia uutisia, loppiaisen jälkeen äidillä on 7 vapaa päivää, tosin koulu alkaa samana päivänä kun äidin vapaat.
Joskus tuntui, että tämä oli viimeinen joulu kun jaksaa kuunnella tai paremminkin lukea v.. tuilua hyvästä palkasta.
Hoitoalalla sekå lähihoitajat että sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa. Palkkoja pitää ehdottomasti nostaa tuntuvasti. Tärkeää ja vastuullista työtä. raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Työajat rasittavat ja heikentävät terveyttä. Työaikaa myös silloin kun valtaosa muista työntekijöistä viettää vapaata. Verrattuna saman koulutusasteen muihin töihin palkat aivan alakantissa.
Hoitaja, pian ex-sellainen kirjoitti:
2040e/kk kokopäivätyöstä on lähihoitajan brutto. Siitä jää käteen alle 1600e/kk. Jos menen yksityiselle niin brutto on 200e pienempi!! Sillä ei enää elä nykypäivän Suomessa, kun on vieläpä kaksi lasta. Ja joka vuosi ostovoima vaan heikkenee lisää.
Jos ei tule palkankorotuksia niin sit on saatava asumisen, sähkönsiirron, ruuan ja autoilun kulut alas. Hoitajista on jo nyt pula.
Kuinka moni ammattikoulun käynyt saa päivätyöstä peruspalkkaa yli 2000e? Luetellaan nyt ensin ne muut samantasoista työtä tekevät, joilla on huomattavasti isompi palkka. Niitähän täytyy olla vaikka kuinka, jos kerran lähihoitajan palkka on kuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija se on sairaanhoitajakin, joka saa saman kuin sinä, joka et tee yhtään virhettä, josta pomosi vastaisi.
Palkkasi on sama kuin sairaanhoitajan, jonka lapset ovat viettäneet jouluaattoa ilman äitiä, joulupäivän illalla tapasivat väsyneen äidin, tapanina oltiin ilman äitiä mummoa katsomassa, sinne jäivätkin kun äiti nukkui päivällä, että jaksoi yöksi töihin, uusi vuosikin juhlittiin ilman äitiä. Mutta iloisia uutisia, loppiaisen jälkeen äidillä on 7 vapaa päivää, tosin koulu alkaa samana päivänä kun äidin vapaat.
Joskus tuntui, että tämä oli viimeinen joulu kun jaksaa kuunnella tai paremminkin lukea v.. tuilua hyvästä palkasta.
Jäi tuosta edellisestä pois, että nämä sh-kaverit kuvittelevat minun ja monen muun tienaavan enemmän kuin he. Kun sitten kerron palkkani, ovat he todella yllättyneitä. Ja minä en siis tienaa yhtä paljon kuin sairaanhoitajat lisineen, vaan peruspalkka on samaa luokkaa kuin heillä päivätöissä ilma lisiä. Eli tienaan vähemmän. En kadehdi sairaanhoitajien tai muidenkaan vuorotyötä tekevien lisiä, ovat lisänsä ansainneet. Ainoa mitä toivon, on perspektiivi siihen, mitä muut tienaavat. Sairaanhoitajat eivät ole missään palkkakuopassa muihin verrattuna. Et muuten kommentoinut mitenkään palomiesten, poliisien ja kokkien palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla sekå lähihoitajat että sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa. Palkkoja pitää ehdottomasti nostaa tuntuvasti. Tärkeää ja vastuullista työtä. raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Työajat rasittavat ja heikentävät terveyttä. Työaikaa myös silloin kun valtaosa muista työntekijöistä viettää vapaata. Verrattuna saman koulutusasteen muihin töihin palkat aivan alakantissa.
Kuka ne palkat maksaa?
Tässä on esimerkiksi pelastushenkilöstön palkkataulukko:
https://www.palomiesliitto.fi/easydata/customers/spal/files/tiedostot_i…
Tuohon päälle tietysti vuoro- ym. lisät kuten sairaanhoitajillekin. Miten en kuule pelastushenkilöstön kapinaa ja valitusta palkkakuopasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntui, että tämä oli viimeinen joulu kun jaksaa kuunnella tai paremminkin lukea v.. tuilua hyvästä palkasta.Jäi tuosta edellisestä pois, että nämä sh-kaverit kuvittelevat minun ja monen muun tienaavan enemmän kuin he. Kun sitten kerron palkkani, ovat he todella yllättyneitä. Ja minä en siis tienaa yhtä paljon kuin sairaanhoitajat lisineen, vaan peruspalkka on samaa luokkaa kuin heillä päivätöissä ilma lisiä. Eli tienaan vähemmän. En kadehdi sairaanhoitajien tai muidenkaan vuorotyötä tekevien lisiä, ovat lisänsä ansainneet. Ainoa mitä toivon, on perspektiivi siihen, mitä muut tienaavat. Sairaanhoitajat eivät ole missään palkkakuopassa muihin verrattuna. Et muuten kommentoinut mitenkään palomiesten, poliisien ja kokkien palkkaa?
Käsittääkseni poliisit tienaavat saman verran kuin sairaanhoitajat, ainakin rutisevat yhtä paljon, mutta heistä suurin osa onkin miehiä ja se heille sallittakoon, palomiehet norkoilevat asemalla vähintään 80% työajasta, toki tylsyydestäkin pitää maksaa. Rivikokkia ja sairaanhoitajaa ei voi verrata, kiire toki heilläkin on, mutta parissa kuukaudessa kotikokista tulisi ammattilainen, laastarinlaittajasta ei sairaanhoitajaa.
Lisättäköön, että olen aiemmalta ammatiltani kokki.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja, pian ex-sellainen kirjoitti:
Kuinka moni ammattikoulun käynyt saa päivätyöstä peruspalkkaa yli 2000e? Luetellaan nyt ensin ne muut samantasoista työtä tekevät, joilla on huomattavasti isompi palkka. Niitähän täytyy olla vaikka kuinka, jos kerran lähihoitajan palkka on kuopassa.
No sanotaan vaikka sähkömiehet, putkimiehet.
Kampaajat ja kaupankassat taitaa tienata saman tai vähemmän. Toisaalta kaupan kassalle pääsee ilman koulutusta ja kampaajaksi voi valmistua kuka tahansa joka maksaa yksityiskoululle opinnoista; toisinsanoen vastuut on vähän eri luokkaa.
Sinänsä Ihan sama mitä muille maksetaan tai ei makseta, kun nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että lähihoitajan palkalla ei enää elätetä edes pientä perhettä, joten alanvaihto on pakollinen. Suuri osa on jo lähtenyt. Sinunlaisesi ei vaan niitä seurauksia tajua, paitsi sitten kun makaat itse jossain niiden hoitajien armoilla joita a. Ei tule b. Kun tulee niin ne ei puhu suomea, eikä niitä kiinnosta kissanpissan vertaa sinun asiasi tai joku ammattietiikka. Toiveajattelua että filippiiniläiset tulee kiltisti tekemään ne raskaat työt, kun palkka on kuole nälkään tai kylmään -tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esimerkiksi pelastushenkilöstön palkkataulukko:
https://www.palomiesliitto.fi/easydata/customers/spal/files/tiedostot_i…
Tuohon päälle tietysti vuoro- ym. lisät kuten sairaanhoitajillekin. Miten en kuule pelastushenkilöstön kapinaa ja valitusta palkkakuopasta?
2500€ Helsingissä, lähihoitaja tasoisessa ensihoitajatyössä, kunnon voi työikana pitää yllä.
Mikä on lähihoitajan peruspalkka Helsingissä?
Kyllähän hoitajatkin saa esittää korotuksia.
Ja vaativasta työstä pitää säällisesti maksaakin.
Mutta sitten: kun nuo hoitajien palkat on ihan kohtuullisia! 3k kuussa keskimäärin. Aivan hyvä palkka ja samaa luokkaa kuin esim. insinööreillä, joilla on vastaava koulutustausta. Tietenkin hoitajat toimivat ihmisten kanssa ja insinöörit useimmiten asioiden kanssa, mutta huonostihan siinäkin käy jos se insinöörin suunnittelema silta ei kestäkään. Eli tavallaan ihmishenkiä on pelissä myös insinöörityössä.
Menkööt lakkoon. Sillä aikaa voidaan sotella ulkoistaa koko sektori ja pääsee sairaanhoitajatkin osa-aikatöihin.
Hoitajat loppuu, kun palkka on huono j as työ rankkaa. Peruspalkkaa pitää verrata ihan kuten muillakin aloilla. Mikä se on, kun hoitoalan palkkoihin aina lisätään ne lisät vertailussa, mutta muille ei?