Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rasvatonta maitoa juovat lapset paljon lihavampia kuin täysmaitoa juovat - tutkimus

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi ravitsemusterapeutit kehottavat syömään kasviksia, marjoja, hedelmiä, palkokasveja ja täysjyvää , pähkinöitä, siemeniä ym. suurelta osin, mikä perustuu ihan tieteellisiin tutkimuksiin. Vai haluaako joku täällä kumota väitteen niiden terveellisyydestä ja syödä mielummin rasvaista lihaa, voita ja turkkilaista jogurttia?

Perustuen mihin?

Okinawalaisten pitkä ikä johtuu selvästi vihreästä teestä (antioksidantit) ja kalansyönnistä eikä kolesterolitasosta.

Vierailija
62/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi ravitsemusterapeutit kehottavat syömään kasviksia, marjoja, hedelmiä, palkokasveja ja täysjyvää , pähkinöitä, siemeniä ym. suurelta osin, mikä perustuu ihan tieteellisiin tutkimuksiin. Vai haluaako joku täällä kumota väitteen niiden terveellisyydestä ja syödä mielummin rasvaista lihaa, voita ja turkkilaista jogurttia?

Perustuen mihin?

Sä eksyit aiheesta.

Tutkimusten mukaan rasvaton maito ei ehkäise lapsilla ylipainoa, vaan päin vastoin. Täysmaitoa juovat lapset pysyivät hoikempina.

Hypoteesi on, että rasvattomuudesta johtuen nälkä ei pysy loitolla ja sorrutaan epäterveellisiin ja runsaskalorisiin välipaloihin.

Ei oltu väittämässä, etteivätkö mainitsemasi ruoka-aineet olisi terveellisiä. Viitattujen tutkimusten mukaan runsasrasvainen maito kuitenkin käytännössä piti lapset hoikempina. Ihan sama, vaikka rasvaton maito olisi elimistölle parempi teoreettiselta kannalta, kun todellisuus on toinen siksi, etteivät ihmiset toimi rationaalisesti (syövät turhia välipaloja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole vaikea olla ymmärtämättä, koska se rasvainen maito vie nälkää ja rasvaton ei ja sitten tulee nälkä.

Eipä kyllä vie. Tilavuus on sama ja ruuan tilavuus on se, joka vie nälän. Pähkinöitä voi syödä helposti 5000 kcal päivässä, kun niiden tilavuus on niin pieni suhteessa energiaan. Sen sijaan parsakaali alkaa tökkiä viimeistään 300 kcalin kohdalla, todennäköisesti jo paljon ennen sitä.

Sinun teoriasi perusteella ihminen voisi täyttää vatsansa parin tunnin välein 500 grammalla vettä, eikä koskaan olisi nälkä 👍😂

Vierailija
64/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista ja voi ihan hyvin pitää paikkansa. Itse en varsinaisesti juo maitoa, mutta laitan sitä kahviin. Joka kerta kun olen vaihtanut rasvattoman kahvimaidon täysirasvaiseen versioon, on vyötärölle tullut ylimääräistä kerros ja kun vaihdan takaisin, se häviää. Juustot, jugurtit ja muut ostan aitoina, täysirasvaisina versioina kuitenkin.

Vierailija
65/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuen mihin?

Kyllä ne on helppo kumota. Kyseiset tutkimukset eivät kestä replikointia eikä ne koskaan tarkoita sitä, että yksilö niillä voisi hyvin. Ravitsemussuositukset koskevat suurtalouskeittiöitä ja kas kummaa, niissä syö suurin osa ihmisistä ja sairastuvat todella usein. Yksilötasolla joku voi olla paljon terveempi syömällä rasvaista lihaa, voita ja turkkilaista jogurttia.

On myös tärkeä muistaa se, ettei ravitsemusterapeuttien koulutus ja heidän "tutkimuksensa" ole parantanut yhteiskunnan tilaa tippaakaan. Eli täysin turhaa porukkaa, kalliisti koulutettuja turhakkeita.

Nyt tuli kyllä sellasta soopaa että ei viitsi vaivautua enää edes vastaamaan. Jos joillekin ruokavalio on uskonto, niin rasvahulluille. Se on tällä palstalla todistettu monta kertaa.

Kun tuo on ihmisen tietotaso ja näkemys , niin turhahan siinä on koittaa mitään perustella. Sama kun hakkaisi päätään seinään.

Vierailija
66/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ja kouluttamattomat juovat näitä rasvattomia maitoja ja "maitojuomia" (mitä hemmettiä nekin on, vedellä laimennettua maitoa!?) ja ostavat kevytmargariinia (jaik). Kai koska ne ovat halpoja. Ovat usein ylipainoisia.

Kaikki muut (yleensä korkeasti koulutetut) ovat käyttäneet jo yli kymmenen vuotta aitoja, mahdollisimman prosessoimattomia ja normaalirasvaisia tuotteita. Niitä kalliimpia ja laadukkaampia. Ja myös terveydelle parempia. Ovat hoikkia ja terveitä.

Täällä toisin päin, minä "vain" ammattikoulun käynyt ja isosisko yliopistokoulutuksella, ja hän elelee vegaanisesti kuin mahdollista. Kodin ulkopuolella hän on joustanut ja suostunut edes maitoa ja kananmunia sisältäviä tuotteita syömään.

Siinä missä sisko ostaa kotiinsa soija- ja kaurajuomia sekä vegaanisia "juustoja" ja Keijua, minä ostan aitoa voita ja täysmaitoa. Minä myös olen kasvissyöjä, mutta lakto-ovovegetaristi karpisti. Minua ihan hirvittää siskon ruokailutavat, ja varsinkin kun hän lapselleen tuntuu syöttävän pastaa, riisipiirakkaa ja joskus vihistä, ja samaan aikaan hän moralisoi sekäsyöjämiestään, kun syöttää lapselle karkkia ja sipsiä, vaikkei molempien ruokailutavoissa ole kehumista: leipää, puuroja ja mies varsinkin pizzalla, sipseillä, muroilla ja karkilla elää. Ne kasvisruoatkin on tyyliin nyhtökauraa ja pyöryköitä. Tofu on minulle vielä ok edellyttäen, että se on luomulaatuista ja keski-Euroopassa valmistettua. Itse taas elän heihin verrattuna terveellisemmin ja teen mielelläni ruoat itse. Kasviksiakin ja joitain hedelmiä taatusti käytän enemmän, mutta kun ne "pahat" tyydyttyneet rasvat. Iho ainakin kiittää. Ihmeellistä, etteivät ole ylipainoisia tavoistaan huolimatta.

Vierailija
67/67 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskaltaisi lähteä väittämään että rasvaiset tuotteet laihduttaa ja rajattomat lihottaa, mutta olen itse omalla kohdallani huomannut että rasvaisen ruoan (täysmaito, kananmunat, voi) syöminen sopii minulle. Minulla tosin on urheilullinen elämäntapa ja liikun rankasti noin viidesti viikossa. Pyrin välttämään sokeria ja transrasvoja, ja toisaalta kiinnittämään huomiota myös pehmeän rasvan saamiseen jota tulee monesti syötyä liian vähän.

Silloin kun söin eniten kovia rasvoja suhteessa muuhun ravintoon, painoindeksini oli 24 (normaalipainon ylärajalla) mutta minulla näkyi vatsalihkaset ja useat ihmiset käskivät lopettaa laihduttamisen. Tein kovaa, fyysistä työtä.

Jos tuntuu että ruokateollisuus kusettaa ja on salaliitossa ihmisiä vastaan, ei kannata ehkä alkaa julistaa sitä ympäri nettiä. Se ei kuitenkaan ole yhtä todennäköistä kuin se, että sama ruokavalio ei käy kaikille yhtä hyvin ja silloin kannattaa etsiä itselle sopiva tapa syödä.