Kumppani on osoittautunut hulluksi (oikeasti). Miten päätän suhteen?
Olen luonteeltani kiltti, empaattinen ja ymmärtäväinen. Olen aika vapaamielinen mitä maailmankatsomukseen tulee ja siksi annoin mahdollisuuden ihmiselle, joka vaikutti hyväsydämiseltä.
Hyvää tarkoittava tämä henkilö onkin ja on uskoutunut minulle ongelmistaan. Minä näen kokonaisuuden ihan eri tavalla kuin hän ja minusta hänen maailmankuvansa on vinksahtanut enkä usko, että ilman pitkää terapiaa hän voisi toipua. Ei ole työkykyinen, ei oikein saa mitään aikaiseksi ja alussa kuitenkin sanoi minulle tekevänsä ihan normaalisti töitä.
Henkilöllä ei ole ystäviä eikä kavereita ja hän elää hyvin kummallista, eristäytynyttä elämäänsä. Näkee salaliittoja ja vehkeilyä kaikkialla. Tulkitsee uutisia kummallisesti ja epäilee kaikkea.
Onko joku muu kohdannut tällaista? Ei ole minun tehtäväni olla hoitaja mutta siltä tämä ”suhde” tuntuu. Olen sanonut, että haluan olla ystävä ainoastaan ja yrittää tukea voimavarojeni puitteissa mutta kyllä tämäkin aika raskaalta tuntuu.
Kommentit (78)
1) Jos asutte yhdessä: vuokraa itsellesi kämppä ja lähde ennalta ilmoittamatta, älä jaa uutta osoitetta. Valmistele kaikki etukäteen, äläkä anna miehelle vihjeitä siitä mitä voi odottaa. Vältä kontaktia ja miehen kanssa yksin jäämistä. Vaihda kaikki salasanat, sähköposti, puhelinnumero...
2) Jos asutte yhdessä ja asunto on sinun: ota avaimet pois, vaihdata lukot. Eron hetkellä älä ole yksin miehen kanssa, pidä kaveri vaikka puhelinyhteydessä. Älä kerro uutisia esim. keittiössä (=lähellä on veitsiä). Varovaisuus kunniaan ekoina viikkoina ja kuukausina, pidä ovet lukossa.
3) Jos ette asu yhdessä, mutta miehellä on avaimet: avaimet pois, vaihdata lukot. Sama varovaisuus.
4) Muuten vain tapailu, miehellä ei avaimia: kerro uutiset, vältä kontaktia, ole ystävällinen mutta luja. Älä anna toivoa jatkosta, selitä asiat asiallisesti. Miehen reaktion mukaan varovaisuus, kontaktikanavien sulkeminen, yms.
Jaksamista ap:lle. Kävin itse saman prosessin läpi pari kuukautta sitten (mies asui jo luonani). Ero oli ruma ja pelottava, sen jälkeen kuljin viikkojen ajan silmät selässä ja olan yli katsoen. Ex yrittää vieläkin ottaa yhteytta ja lähettelee kauheita haukkumisviestejä valeprofiilien kautta. Blokkaan ne aina kun uusia viestejä ilmaantuu. Yritän muuttaa heti kun vain voin, ja pitää pääni pystyssä. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet alkanut suhteen hänen kanssaan alunperin? Mitkä ovat olleet niitä hyviä elementtejä?
Kuinka selvisi, ettei hän olekaan työelämässä? Onko hän valehdellut muista asioista?
Et saa häntä hoidon piiriin, etkä saa häntä heräämään. Joskus 15v sitten psykiatrisesta päivystyksestä kerrottiin minulle näin läheisestäni. Olin järkyttynyt, koska eihän kukaan hoitoalalla voi olla noin yksioikoinen ja julma. Sittemmin olen tämän ymmärtänyt itsekin. Silmä harjaantuu näille tapauksille kun kokemusta kertyy.
Mutta ole varuillasi. Tällä ihmisellä ei ole kuin sinä. Hänellä on päivät pitkät aikaa alkaa stalkata sinua tai vainota muuten. Voi olla vaikeaa katkaista suhde.
Hyviä elementtejä oliva henkilön kertomus menneisyydestään (reippaasti yli vuosikymmen takaperin, tätä tietoa en tietysti saanut), utelias suhtautuminen maailmaan, rikas kielenkäyttö ja tietysti miellyttävä ulkonäkö.
Ei varsinaisesti ollut valehdellut työstään mutta jätti mainitsematta sen, että viimeinen vuosikymmen on on ollut jyrkkää alamäkeä niin töiden kuin henkilökohtaisenkin elämän saralla. Jätti alkuun mainitsematta myös päihdehistoriansa, jota siis oli.
Vierailija kirjoitti:
1) Jos asutte yhdessä: vuokraa itsellesi kämppä ja lähde ennalta ilmoittamatta, älä jaa uutta osoitetta. Valmistele kaikki etukäteen, äläkä anna miehelle vihjeitä siitä mitä voi odottaa. Vältä kontaktia ja miehen kanssa yksin jäämistä. Vaihda kaikki salasanat, sähköposti, puhelinnumero...
2) Jos asutte yhdessä ja asunto on sinun: ota avaimet pois, vaihdata lukot. Eron hetkellä älä ole yksin miehen kanssa, pidä kaveri vaikka puhelinyhteydessä. Älä kerro uutisia esim. keittiössä (=lähellä on veitsiä). Varovaisuus kunniaan ekoina viikkoina ja kuukausina, pidä ovet lukossa.
3) Jos ette asu yhdessä, mutta miehellä on avaimet: avaimet pois, vaihdata lukot. Sama varovaisuus.
4) Muuten vain tapailu, miehellä ei avaimia: kerro uutiset, vältä kontaktia, ole ystävällinen mutta luja. Älä anna toivoa jatkosta, selitä asiat asiallisesti. Miehen reaktion mukaan varovaisuus, kontaktikanavien sulkeminen, yms.
Jaksamista ap:lle. Kävin itse saman prosessin läpi pari kuukautta sitten (mies asui jo luonani). Ero oli ruma ja pelottava, sen jälkeen kuljin viikkojen ajan silmät selässä ja olan yli katsoen. Ex yrittää vieläkin ottaa yhteytta ja lähettelee kauheita haukkumisviestejä valeprofiilien kautta. Blokkaan ne aina kun uusia viestejä ilmaantuu. Yritän muuttaa heti kun vain voin, ja pitää pääni pystyssä. Voimia.
Asiantuntevat ohjeet!
Olkoon jokainen onnellinen, jolla ei ole lasta tällaisen henkilön kanssa, koska ainoa keino päästä elämässä eteenpäin on tämä! Kuitenkin suomalainen systeemi pakottaa lapsen yhteydenpitoon tällaisen ihmisen kanssa, koska lapsen etu on lämmin suhde molempiin vanhempiin. KUKAAN ei tunnista näitä syrjäytyneitä, häiriökäyttäytyviä ihmisiä eikä tiedä, että niiden kanssa ei voi olla missään kontaktissa eron jälkeen. Ainoastaan lapseen liittyvä kommunikointikin menee hetkessä henkilökohtaisuuksiin, kontrolliin, uhkailuun jne.
Tämän lainatun tekstin kirjoittaja, olisiko sinulla ohjeita siihen, miten lastenvalvojan, perheneuvolan, lastensuojelun, lakimiehet ja tuomarit saisi ymmärtämään mistä tällaisissa ihmisissä ja vuorovaikutukssisa on kysymys? Miten he tajuaisivat, että kyseessä ei ole vieraannuttava, toista raukkaa uhria syyllistävä äiti, vaan tämän vieraannuttamisen tekee henkilö itse puolustautuen syyttämällä toista vieraannuttajaksi?
On tosi raskasta olla jonkun ainoa kaveri. Voi olla myös vaaraksi.
Tuo AP, että olet antanut hänelle rahaa. Et valitettavasti saa niitä ikinä takaisin. Kuolet sisäisesti jos odotat niitä takaisin. Se on yksi tapa millä nuo pitää otteessa, ja narsistilokeilla se voi olla hyvin taitavaakin.
Jos tyyppi vielä ottaa yhteyttä, laita viesti että "ilmoita kun maksat takaisin" etkä enää ikinä vastaa. Numero estoon, lähde jonnekin, pidä huolta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet alkanut suhteen hänen kanssaan alunperin? Mitkä ovat olleet niitä hyviä elementtejä?
Kuinka selvisi, ettei hän olekaan työelämässä? Onko hän valehdellut muista asioista?
Et saa häntä hoidon piiriin, etkä saa häntä heräämään. Joskus 15v sitten psykiatrisesta päivystyksestä kerrottiin minulle näin läheisestäni. Olin järkyttynyt, koska eihän kukaan hoitoalalla voi olla noin yksioikoinen ja julma. Sittemmin olen tämän ymmärtänyt itsekin. Silmä harjaantuu näille tapauksille kun kokemusta kertyy.
Mutta ole varuillasi. Tällä ihmisellä ei ole kuin sinä. Hänellä on päivät pitkät aikaa alkaa stalkata sinua tai vainota muuten. Voi olla vaikeaa katkaista suhde.
Hyviä elementtejä oliva henkilön kertomus menneisyydestään (reippaasti yli vuosikymmen takaperin, tätä tietoa en tietysti saanut), utelias suhtautuminen maailmaan, rikas kielenkäyttö ja tietysti miellyttävä ulkonäkö.
Ei varsinaisesti ollut valehdellut työstään mutta jätti mainitsematta sen, että viimeinen vuosikymmen on on ollut jyrkkää alamäkeä niin töiden kuin henkilökohtaisenkin elämän saralla. Jätti alkuun mainitsematta myös päihdehistoriansa, jota siis oli.
Jätti tosiaan minullekin kertomatta että ihan kokonainen vuosikymmen oli jo mennyt epämääräisissä töissä ja verovelkojen kuoletuksessa ulkomailla, jotka eivät tosin olleet sitten kuitenkaan kuoleentuneetkaan. Henkilökohtaisen elämän alamäistä olivat eksät vastuussa ja sillä hän herätti tietenkin sympatiat. Eksät olivat kohdelleet häntä ikävästi. Nykyään tiedän, että se on aina musta-valkoinen hälytyskello: juokse!
Päihdehistoriaa ja -nykyisyyttä oli, mutta minä kuulema suhtauduin siihen vääristyneesti omien kokemusteni kautta. Olin liian tiukka hänen käyttäessään alkoholia normaalisti. Nielin uskomattomia selityksiä ja syyllistyin joka kerta, kun olin häntä epäillyt. Hän osasi puhua ja syyllistää, kääntää kaiken päälaelleen.
Lopulta halusin todella kovasti auttaa ja halusin takaisin sen ihmisen, jota hän näytteli olevansa. Käänsin kaikki kivet. Mutta ei tällaista ihmistä voi auttaa. Eikä se ole sinun velvollisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
On tosi raskasta olla jonkun ainoa kaveri. Voi olla myös vaaraksi.
Tuo AP, että olet antanut hänelle rahaa. Et valitettavasti saa niitä ikinä takaisin. Kuolet sisäisesti jos odotat niitä takaisin. Se on yksi tapa millä nuo pitää otteessa, ja narsistilokeilla se voi olla hyvin taitavaakin.
Jos tyyppi vielä ottaa yhteyttä, laita viesti että "ilmoita kun maksat takaisin" etkä enää ikinä vastaa. Numero estoon, lähde jonnekin, pidä huolta itsestäsi.
En ole odottanutkaan saavani rahojani takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Henkilöllä ei ole ystäviä eikä kavereita ja hän elää hyvin kummallista, eristäytynyttä elämäänsä. Näkee salaliittoja ja vehkeilyä kaikkialla. Tulkitsee uutisia kummallisesti ja epäilee kaikkea."
Psykiatrisen hoidon tarpeen arviointi?
Jos henkilö kokee olevansa terve ja ei ihan pitkin seiniä hypi, ei hoitoon saa mitenkään.
Tai vaikka saisikin hoitoon, on hoito tehotonta, koska motivaatiota tarvitaan käytännössä aina. Sellaista mielenterveyspilleriä ei olekaan, joka hoitaisi vakavat mielenterveyden häiriöt ilman omaa panosta. Vai onko?
Tiippuu vaivasta.
Lääkitykseen hyvin reagoivat psykoosisairaudet ovat kai tällaisia?
Skitsofreenikko kun jättää lääkkeensä ottamatta, alkavat sahanpurut lämpenemään äkkiä.
Usein kyllä lääkityksellä on haittavaikutuksiakin ja moni skitsofreenikko ei palaa Koskaan enballwen sairastuttuaan.
Tapailetkohan mun exää? Mulla on vain yksi neuvo: juokse! Oikeasti.
Jos ei ole ystäviä niin ei se ole mikään sairauden merkki. Mitä salaliittoja hän ''näkee''?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätti tosiaan minullekin kertomatta että ihan kokonainen vuosikymmen oli jo mennyt epämääräisissä töissä ja verovelkojen kuoletuksessa ulkomailla, jotka eivät tosin olleet sitten kuitenkaan kuoleentuneetkaan. Henkilökohtaisen elämän alamäistä olivat eksät vastuussa ja sillä hän herätti tietenkin sympatiat. Eksät olivat kohdelleet häntä ikävästi. Nykyään tiedän, että se on aina musta-valkoinen hälytyskello: juokse!
Päihdehistoriaa ja -nykyisyyttä oli, mutta minä kuulema suhtauduin siihen vääristyneesti omien kokemusteni kautta. Olin liian tiukka hänen käyttäessään alkoholia normaalisti. Nielin uskomattomia selityksiä ja syyllistyin joka kerta, kun olin häntä epäillyt. Hän osasi puhua ja syyllistää, kääntää kaiken päälaelleen.
Lopulta halusin todella kovasti auttaa ja halusin takaisin sen ihmisen, jota hän näytteli olevansa. Käänsin kaikki kivet. Mutta ei tällaista ihmistä voi auttaa. Eikä se ole sinun velvollisuutesi.
Minulla sama eli ehkä edelleen kuvittelen, että jossain on se ihminen, joksi hänet kuvittelin. Mutta mitä pidempään olen hänen puuhissa seurannut, tietty itsekkyys tuntuu nostavan päätään kaikessa, myös menneen suhteen. Äitiään palvoo ja esim. viime jouluna (omien sanojensa mukaan hänellä oli rahat loppu) hän oli kuulemma ostanut äidilleen useamman sadan euron arvoisen lahjan. Samaan aikaan minä kiikutin hänelle ruokaa, ostin keikkalippuja ja maksoin syömisiä ulkona. Viime vuoden lahjansa äidilleen lipsautti vahingossa. Minulle ei ollut ostanut mitään, ei tietenkään :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama eli ehkä edelleen kuvittelen, että jossain on se ihminen, joksi hänet kuvittelin. Mutta mitä pidempään olen hänen puuhissa seurannut, tietty itsekkyys tuntuu nostavan päätään kaikessa, myös menneen suhteen. Äitiään palvoo ja esim. viime jouluna (omien sanojensa mukaan hänellä oli rahat loppu) hän oli kuulemma ostanut äidilleen useamman sadan euron arvoisen lahjan. Samaan aikaan minä kiikutin hänelle ruokaa, ostin keikkalippuja ja maksoin syömisiä ulkona. Viime vuoden lahjansa äidilleen lipsautti vahingossa. Minulle ei ollut ostanut mitään, ei tietenkään :D
-ap
Äitiään palvoo, kyllä! Kuitenkin kun muut eivät ole näkemässä heillä on hirveitä, pelottavia riitoja. Minun piti rahoittaa asioita, joita äidille piti ostaa tai mahdollistaa. Äidin kuskaaminen meni aina kaiken edelle. Myöhemmin ymmärsin sen, koska äiti rahoitti pojan elämän.
Hyvin pitkään ajattelin välittävän suhteen äitiä kohtaan olevan kaunis asia. Taustalta paljastuikin hyvin häiriintynyt äiti ja häiriintynyt vuorovaikutus.
Vierailija kirjoitti:
"Henkilöllä ei ole ystäviä eikä kavereita ja hän elää hyvin kummallista, eristäytynyttä elämäänsä. Näkee salaliittoja ja vehkeilyä kaikkialla. Tulkitsee uutisia kummallisesti ja epäilee kaikkea."
Psykiatrisen hoidon tarpeen arviointi?
No, kerro nyt edes alkuun minkälaista apua tarvitset ?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ystäviä niin ei se ole mikään sairauden merkki. Mitä salaliittoja hän ''näkee''?
On sosiaalinen ihminen mutta ei ole yhtäkään sellaista ystävää, joka häntä voisi oikeasti auttaa. Minusta vaikuttaa siltä, että hänen tuttunsa yrittävät säilyttää häneen pientä välimatkaa.
Salaliitoista sen verran, että tietenkin ymmärrän itsekin sen, etteivät median kertomat asiat ole kuin näkemyksiä, joihin kansan halutaan uskovan. Tämä on kuitenkin se maailma, jossa ainakin minun pitää yrittää selviytyä. Saamalla hirveän raivokohtauksen yleisten menettelytapojen johdosta en pilaa kuin oman päiväni ja pidemmällä aikavälillä elämäni.
Olen monessa mielessä henkilön kanssa samaa mieltä periaatteen tasolla mutta hän paisuttaa mielessään kaiken järkyttäviin mittasuhteisiin. Tämä on raskasta ja vie minusta huomion liikaa pois nykyhetkestä, jossa kuitenkin pitäisi pystyä toimimaan.
On tullut järkiinsä.
Sinccis
Ette te totuutta halua. Sanoivat jo filosofit aikoinaan.
Vaikutatte hyvin erilaisilta ihmisiltä. Mitä olette tehneet yhdessä? Käyneet keikoilla ja syömässä ulkona? Olette tapailuvaiheessa vasta? Onko teillä yhteisiä harrastuksia vai onko hän harrastamaton? Yhteisiä puheenaiheita?
Miksi et vain lopettaisi tapailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin kirjoittaisit eksästäni. Hän oli kuitenkin hyvin julma saatuaan minut koukutettua, hän käytti minua kaikin tavoin hyväkseen ja oli sairas myös sillä tavoin. Kaikki tuo valheista elämänhallin puutteeseen ja väärinkohteluun, muiden haukkumiseen ja syyllistämiseen, uhriutumiseen ja sairaudentunnottomuuteen pitää paikkansa.
Mietin hyvin kauan, kuinka saisin hänet tajuamaan miltä minusta se kaikki tuntui ja myös, miten hän ymmärtäisi motivoituneena hakea apua. Lopulta avun ja kirjallisuuden kautta tajusin, että ei sellaisia keinoja ole, koska hän ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestään ja omista mielipiteistään.
Hän piti minut kiinni hänessä monin uhkauksin sekä syyllistäen, että en rakasta vaikka aiemmin kerroin niin, että osaltaan hän on hajonnut ja toimintakunnoton juuri sen takia, kun itse rakastui enemmän kuin koskaan, mutta minä kylmä hirviö en rakastanutkaan takaisin. Tämä oli gaslightingia minulle, koska olen aina kokenut olevani herkkä, välittävä ja empaattinen. Yritin rakastaa, mutta jostain lopulta löysin kirjoituksen, jossa annettiin "synninpäästö": sellaista ei tarvitse rakastaa, jonka käytös on patologista toista kohtaan.
Samanlaiselta kieltämättä kuulostaa. Ja tuo hyväksikäyttö. Olen auttanut myös rahallisesti henkilöä enemmän, kuin omille ystävillenikään kehtaan tunnustaa.
-ap
...tuhansia...
Laitoitko tilille?
Tämä on on hirveää, muistan kun pyysin narsistilta allekirjoituksia "kuitteihin", nimmari oli viiva joka oli hänestä jonkun muun sotkua, repäisi paperit.
Lähtökohtaisesti kun osaisi sanoa ettei sotke raha-asioita ja kaveruutta, säästyisi jo monilta murheilta.
Mutta tämä rahajuttu on jo sinällään riittävä syy todellakin, blokata tuo. Jos tiliote löytyy voisitko tehdä ilmoituksen huijauksesta? Rahaa pummiva "auervaara" voi olla minkä näköinen tahansa ja aiheesta pitää ilmoittaa, koska mitä useampi ilmoittaa, sitä helpompi on toipua.
Että vika ei ole itsessä tai siinä että lähtökohtainen oletus on normaaliudesta.
Vaan että vika on yksin huijarissa.
Sosiaaliset etuudet on sellaiset, että jos ei esim autoile eikä ole lapsia, raha riittää jos spede itse niin tahtoo.
Arvosta itseäsi ja kävele pois mitä nopeimmin tuosta tilanteesta, että et itse päädy hoitoon.
Et voi todellakaan olla toiselle kokoaikainen hoitaja. Hoida salaa uusi asunto itsellesi ja asiasi kuntoon ja lähde pian. Mutta älä kerro asiasta ystävällesi oman turvallisuutesi takia, ennenkuin voit muuttaa. Onnea terveenpään elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Äitiään palvoo, kyllä! Kuitenkin kun muut eivät ole näkemässä heillä on hirveitä, pelottavia riitoja. Minun piti rahoittaa asioita, joita äidille piti ostaa tai mahdollistaa. Äidin kuskaaminen meni aina kaiken edelle. Myöhemmin ymmärsin sen, koska äiti rahoitti pojan elämän.
Hyvin pitkään ajattelin välittävän suhteen äitiä kohtaan olevan kaunis asia. Taustalta paljastuikin hyvin häiriintynyt äiti ja häiriintynyt vuorovaikutus.
Täsmälleen sama ja täsmälleen samaan lopputulokseen olen päätynyt. En edes kuvitellut, että tällaista voisi olla olemassa.
Olen todella NIRSO ihminen ja tämän tyypin kohdalla ajattelin joustaa periaatteistani (eli että pitää olla nätisti sisustettu asunto kivalla paikalla, pitää olla kunnon työ ja kunnollinen auto, kunnolliset ja normaalilta vaikuttavat kaverisuhteet yms.). Kyllä tässä nyt itseään saa katsoa peiliin.
Soita vihreiden puoluetoimistoon ja palauta sinne
...tuhansia...