Mikä sinulle elämässä joskus sanottu kommentti (hyvä tai paha) on syöpynyt ikuisesti päähäsi?
Kommentit (2721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinusta ei ikinä tule yhtään mitään"
Näin oli muuten opettaja aikoinaan sanonut Einsteinillekin.
Jossain luki, ettei oo totta, että hän muka oli huono koulussa.
Joo, Einstein ei todellakaan ollut huono koulussa. Jos tuollaista on sanottu, lienee se liittynyt käytökseen ja työntekoon.
Olen opettaja ja oman kokemukseni pohjalta olen taipuvainen epäilemään, että useimmiten keskustelu on oikeasti mennyt niin, että ope on sanonut, että tuolla asenteella, laiskottelulla ja huonolla käytöksellä ei tule elämässä pärjäämään. Se sitten murrosikäisen päässä kääntyy niin, että opettaja sanoi, ettei minusta tule koskaan mitään.
Yleensä tarkoitus lienee kuitenkin herätellä oppilasta töihin. Kuinka monta sellaista opettajaa mahtaa maailmassa olla, jotka menevät kiltisti ahkeroivalle oppilaalle sanomaan, että sinusta ei tule mitään? Ei kyllä montaa.
Jotenkin näistä tarinoista jää aina se konteksti pois. Millaista mahtoi olla oma käytös, kun opettaja hermostui ja sanoi, että jos ei meno muutu niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syöt niin kuin et olis ikinä ennen ruokaa nähny."
Olin lounastreffeillä todella ylilihavan "ystävän" kanssa ja hän sanoi mulle näin, kun ilmeisesti söin liian nopeasti tai jotain. Olen normaalipainoinen ja jäin miettimään sitä kommenttia pitkäksi aikaa. En siksi, että olisin loukkaantunut, vaan koska tiedän että hänelle on varmasti sanottu näitä ilkeitä ikiaikaisia läskiloukkauksia paljonkin, minä en tietenkään sano sellaista kenellekään. Se vaan ihmetytti, että miksi hän koki tarpeelliseksi panna vahingon kiertämään? Oltiin siihen asti hyviä ystäviä, mutta en pidä ystäväpiirissäni ihmisiä, jotka pyrkii tahallaan loukkaamaan. Sen hämmennyksen vaan muistan vieläkin.
Jos itseä on loukattu jollain typerällä lauseella, niin minkälainen pitää olla ihmisen, joka haluaa käyttää samaa lausetta loukatakseen vuorollaan muita? Aika vitun paska ja ilkeä, sanon minä.
Ei toi kommentti minusta mitenkään liity painoon, tai ole kovin ilkeä.
Siinähän vaan todettiin että sulla on kova nälkä.Samaa mieltä. Tuo yleensä todetaan vauhdikkaalle syöjälle.
Mun tuttavapiirissä ei kyllä todellakaan kommentoida ketään tolla tyylillä. Ei syömistä eikä mitään muitakaan asioita. Onhan tuo nyt selvästi ilkeäksi tarkoitettu.
Mä luulen, että tämänkaltaisten kommenttien heittely on normaalia lähinnä alemmissa sosiaaliluokissa.
Siis tarkoitin noita kommentteja, ettei ole koskaan ruokaa nähnyt kun hotkii. Sivistyneet ihmiset ei kommentoi toisten ulkonäköä, ruokailutapoja jne. Alemmissa yhteiskuntaluokissa on ihan tavallista yrittää nokkia toisia koko ajan. Samoin kateus ja vahingonilo kukkii siellä, missä yritetään estää muita menestymästä, kun ei itsekään menesty. Jos lihava ihminen mollaa tuolla tavalla hoikkaa ihmistä, niin kateuttahan se on.
Sivistyneet ihmiset eivät myöskään tee yleistäviä oletuksia "alemmista yhteiskuntaluokista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lounastreffeillä todella ylilihavan "ystävän" kanssa ja hän sanoi mulle näin, kun ilmeisesti söin liian nopeasti tai jotain. Olen normaalipainoinen ja jäin miettimään sitä kommenttia pitkäksi aikaa. En siksi, että olisin loukkaantunut, vaan koska tiedän että hänelle on varmasti sanottu näitä ilkeitä ikiaikaisia läskiloukkauksia paljonkin, minä en tietenkään sano sellaista kenellekään. Se vaan ihmetytti, että miksi hän koki tarpeelliseksi panna vahingon kiertämään? Oltiin siihen asti hyviä ystäviä, mutta en pidä ystäväpiirissäni ihmisiä, jotka pyrkii tahallaan loukkaamaan. Sen hämmennyksen vaan muistan vieläkin.
Jos itseä on loukattu jollain typerällä lauseella, niin minkälainen pitää olla ihmisen, joka haluaa käyttää samaa lausetta loukatakseen vuorollaan muita? Aika vitun paska ja ilkeä, sanon minä.
Siinähän vaan todettiin että sulla on kova nälkä.Samaa mieltä. Tuo yleensä todetaan vauhdikkaalle syöjälle.
Mun tuttavapiirissä ei kyllä todellakaan kommentoida ketään tolla tyylillä. Ei syömistä eikä mitään muitakaan asioita. Onhan tuo nyt selvästi ilkeäksi tarkoitettu.
Mä luulen, että tämänkaltaisten kommenttien heittely on normaalia lähinnä alemmissa sosiaaliluokissa.
Siis tarkoitin noita kommentteja, ettei ole koskaan ruokaa nähnyt kun hotkii. Sivistyneet ihmiset ei kommentoi toisten ulkonäköä, ruokailutapoja jne. Alemmissa yhteiskuntaluokissa on ihan tavallista yrittää nokkia toisia koko ajan. Samoin kateus ja vahingonilo kukkii siellä, missä yritetään estää muita menestymästä, kun ei itsekään menesty. Jos lihava ihminen mollaa tuolla tavalla hoikkaa ihmistä, niin kateuttahan se on.
No höpö. Minä kyllä pyrin olemaan kommentoimatta mutta jos sanoisin noin, viittaisin kyllä ihan käytöstapoihin. Minusta on epäkunnioittavaa ahmia kuin viimeistä päivää, jos on ystävän kanssa syömässä ja juttelemassa. Painon kanssa kommentilla ei ole mitään tekemistä, kateudesta puhumattakaan.
"Käytät rahaa paskaan." Sanoi oma isäni lukiovuosinani, kun ei voinut ymmärtää kiinnostuksenkohteitani, jotka merkitsivät minulle jotain niin paljon, sellaista hyväksyntää mitä omalta isältä en saanut koskaan.
Eikä mitään ihmeellisiä summia niihin edes mennyt, josko edes säännöllisestikään.
Negatiivisia on paljonkin, koska olin koko kouluajan kouluväkivallan kohteena ja vanhemmat (lähinnä äiti) sanoivat useinkin asiattomuuksia. Tahdon kuitenkin tässä mainita kaksi positiivista, koska niinhän se on, että vain positiivisten pitäisi antaa vaikuttaa.
1. "Sinusta paljastuu mitä ihanampia piirteitä, mitä kauemmin tunnetaan." - 6. luokan opettajani, kun kouluvuosi oli lopuillaan. Hän siis kirjoitti jokaiselle oppilaalle jonkin positiivisen viestin rohkaisuksi tulevaa varten. Mietin tuota paljon silloin ja olen miettinyt sen jälkeenkin. Kaikesta muiden ihmisten taholta tulleesta p*skasta huolimatta olen pyrkinyt ajattelemaan, että jos totuus minusta on lopulta tuo opettajani näkemys, sitä haluan vaalia itsessäni. Että ehkä joskus löytyy elämääni ihmisiä, jotka osaavat arvostaa tuota ominaisuutta.
2. Tämä tapahtui silloin, kun olin 19-vuotias ja tuskailin, mitä teen elämälläni. Itsetunto oli kouluvuosien jälkeen tuhoutunut ja mieli toivoton. Ei tulevaisuutta ja lukio päättynyt. En uskaltanut hakea yliopistoon, mutta päädyin sitten kuitenkin suorittamaan avoimen kautta yliopisto-opintoja välivuoden ajaksi. Tuon välivuoden loppupuolella, keväällä, kun tein kaksien perusopintojeni viimeisiä kurssisuorituksia, erään noista kursseista opettaja laittoi minulle palautetta kurssilla tekemästäni portfoliosta. Palaute oli positiivista, ja sen viimeinen virke oli tämä: "Toivon todella, että pääset yliopistoon opiskelemaan haluamallesi alalle, sillä Sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan yliopistoon."
Muistan tuijottaneeni tuota tekstiä ja melkein rupesin itkemään. Joku oli ihan vilpittömästi arvioinut minua noin tietämättä mitään taustastani ja ilman ennakkoluuloja. Katsonut vain, mitä osaan. En ollut koskaan ennen saanut kuulla mitään noin rohkaisevaa. Hain ja pääsin yliopistoon ja suoritin opinnot hyvällä menestyksellä. Se oli oma paikkani.
Näistä käy hyvin ilmi se, että kodin ulkopuolisten ihmisten palautteilla ja sanomisilla on paljon vaikutusta silloin, jos kotona ilmapiiri on huono eikä lapsella/nuorella ole kavereitakaan tukemassa positiivista kehitystä omassa elämässä.
Liikunnanopettajan puheet penikkataudista kun painosti liikuntatunnille jossa katkaisin jalkani.
Oli siis onnettomuuden jälkitila enkä olisi halunnut osallistua.
Mutta painostuksesta johtuen osallistuin ja jalka katkesi.
Vierailija kirjoitti:
"Sinusta ei ikinä tule yhtään mitään" opettaja yläasteella.
Ei kai vaan Hollolan Yläasteella?
Siellä minullekin luokanvalvoja huusi kaikkien kuullen että "sinusta ei tule koskaan yhtään mitään, ei edes työtöntä!"
Kyllä syöpyi nuoren tytön mieleen. Siinä seisoin kyyneleitä pidätellen, minä joka yritin kyllä, mutta en vain pystynyt. Ahdistuneisuus ja unihäiriöt vei kaiken energian. Kotona odotti ei kukaan, sillä olin yksinhuoltajaisän lapsi, ja isä viihtyi töissä ja uuden naisystävän kanssa. Alkoholistiäiti oli muuttanut muualle ja soitti joskus humalassa haukkumapuheluita suurin piirtein samalla sisällöllä mitä luokanvalvojakin sanoi.
"Sä et oo nainen."
Sanoi ensirakkauteni 15v poikaystäväni. Hänen mielestään en kai käyttäytynyt kuten tytöt käyttäytyvät.
Nyt huvittaa toi kommentti, sillon taisi ihmetyttää ja suututtaa. 🤔
Koko yläasteen ajan kestänyt tyhmäksi nimittely, ja sen hokeminen miten kukaan tyttö tai nainen ei minua kelpuuta koskaan.
Terveisin Naispelko26
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut lukemattomia kertoja kuulla: "sinä kun olet niin viisas, niin neuvo tässä asiassa" tai "sanopa, kun olet niin järkevä".
Joka kerta jään miettimään, että mitä ihmettä... taidan olla tylsän järkevä. No, tottahan se on, että olen nainen jolle ei koskaan tapahdu mitään.
Minusta noin sanotaan ei-aina-niin-viisaille pätijöille, joiden tiedetään "tietävän aina kaikesta kaiken".
Minua ei kotona kehuttu sen paremmin ulkonäöstä kuin hengenlahjoistakaan, päinvastoin. Oli ihmeellistä, kun yläasteella englanninopettaja sanoi mm. : "XXX:n laiska, mutta lahjakas tyttö". Muutenkin hän suhtautui minuun kannustavasti, nosti osaamistani esille ja odotti aina huipputuloksia. Vaikka en opesta hassua kyllä kauheasti pitänyt, tuolla asenteella ja sanoilla on ollut iso merkitys minäkuvaani. Päädyin tietenkin opettajaksi itsekin, ja sekin hyvä puoli tässä kokemuksessa oli, että en ikinä hauku oppilasta, vaan päinvastoin pyrin kehumaan pienistäkin edistyksen merkeistä, oivalluksista, oman ajattelun merkeistä.
Vierailija kirjoitti:
"Sinusta ei ikinä tule yhtään mitään" opettaja yläasteella.
No olipas ammattitaitoinen opettaja. 🙄 Toivottavsti pääsit todistamaan väitteen vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinusta ei ikinä tule yhtään mitään"
Näin oli muuten opettaja aikoinaan sanonut Einsteinillekin.
Jossain luki, ettei oo totta, että hän muka oli huono koulussa.
Joo, Einstein ei todellakaan ollut huono koulussa. Jos tuollaista on sanottu, lienee se liittynyt käytökseen ja työntekoon.
Olen opettaja ja oman kokemukseni pohjalta olen taipuvainen epäilemään, että useimmiten keskustelu on oikeasti mennyt niin, että ope on sanonut, että tuolla asenteella, laiskottelulla ja huonolla käytöksellä ei tule elämässä pärjäämään. Se sitten murrosikäisen päässä kääntyy niin, että opettaja sanoi, ettei minusta tule koskaan mitään.
Yleensä tarkoitus lienee kuitenkin herätellä oppilasta töihin. Kuinka monta sellaista opettajaa mahtaa maailmassa olla, jotka menevät kiltisti ahkeroivalle oppilaalle sanomaan, että sinusta ei tule mitään? Ei kyllä montaa.
Jotenkin näistä tarinoista jää aina se konteksti pois. Millaista mahtoi olla oma käytös, kun opettaja hermostui ja sanoi, että jos ei meno muutu niin...
Minä olen se, kenelle luokanvalvoja huusi noin. En tiedä uskotko edes, että en ollut sellainen joka sanoi opettajille vastaan koskaan. En huudellut tunneilla enkä välitunneilla. Olin päinvastoin hiljainen - ja hymytön. Lintsasin koulusta, enkä ollut missään aineessa erityisen hyvä. Oliko sinusta jotenkin ymmärrettävää, että teini-ikäiselle huudetaan noin? Sanotaan, että pilaat muuten niin hyvän luokan maineen, ja että sinusta ei koskaan tule mitään, ei edes työtöntä. Vaikka se olisi sinun mielestäsi teinin vääjäämätön tulevaisuudenkuva, niin tekeekö se opettajasta jotenkin oikeutetun sanomaan sen ääneen?
Olin tosiaan todella ahdistunut kotioloista. Myöhemmin sitten sain ainakin itselleni todistettua, että tyhmä en ollut, sitäkin sain kuulla. Ihan vain se minun sulkeutunut olemus ja hiljaisuus, se sai opettajan raivoihinsa. Eikä ne muutkaan minua arvostaneet. Sain tuosta ajasta lähtemättömät arvet sieluuni, sillä elämässäni ei ollut (eikä koskaan ole tullut) aikuista joka olisi tukenut ja kannustanut.
Joskus kun olkn 13v, niin eräs isosiskon kaveri joka aina kiusasi mua sanoi että "oisit tosi nätti jos oisit laihempi".
Jäi ehkä siksi mieleen kun oli tavallaan kehu sellaselta ihmiseltä jolta ei ollu siihen atti tullut kun pahoja sanoja ja kiusaamista. Tokihan toikin kehu oli upotettu myös loukkauksen sisään. Otin silti kehuna!
Onlinkos 10-11v kun koulussa opettaja kehui minua että "Siinä on meillä tuleva Juice Leskinen" (opeteltiin kasveja kirjoittamalla niistä runoja). Siis juuri sitä miten muodostin riimejä ja leikin sanojen kanssa. Yllätys yllätys, Juicea kuuntelemalla oppinut. Vaan mikä jäi mieleen oli se, että kun kerroin kotona vanhemmille että mua oli kehuttu tulevaksi Juiceksi, oli vastaus semmonen töksäytys tyyliin "paskat susta mitään tule".
Nykyään teen huvikseni runoja ja pelleilen sanojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. En ole koskaan tavannut yhtä ankarasti vanhempiensa ohjuksessa olevia parikymppisiä kuin suomenruotsalaiset ystäväni. Ohjailu on juuri sellaista verhoiltua kritiikkiä, jolla annetaan ymmärtää että esim. hiuksiaan värjäämätön ja kynsiään hoitamaton tytär ei kelpaa. Kateudelle tai vahingonilolle ei tietenkään ole tarvetta. Julkisivu on toki hillitympi ja laskelmoidumpi, mutta se ei tarkoita että varallisuus tekisi paremmaksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut lukemattomia kertoja kuulla: "sinä kun olet niin viisas, niin neuvo tässä asiassa" tai "sanopa, kun olet niin järkevä".
Joka kerta jään miettimään, että mitä ihmettä... taidan olla tylsän järkevä. No, tottahan se on, että olen nainen jolle ei koskaan tapahdu mitään.
Minusta noin sanotaan ei-aina-niin-viisaille pätijöille, joiden tiedetään "tietävän aina kaikesta kaiken".
On sekin mahdollista. Tulevat kuitenkin jatkuvasti kysymään neuvoja, joten tiedä sitten...
Vierailija kirjoitti:
"Sulla on iso perse"
Sanoi yläasteella vuotta vanhempi poika. Tämän jälkeen en ole koskaan käyttänyt lyhyitä paitoja, vaan aina roikkuu paita perseen päällä.
Yläasteikäisen pojan kritiikki on kiistaton ja timantinkova.
Eikun..
Mieleen jääneet negatiiviset:
Yhdet tytöt kommentoivat ira-galleriassa kuvaani, että mun pitäs kasvaa, mutta nenäni ei tartteis yhtään enempää. Myös tätini kommentoi joskus, että minulla on suurempi nenä kuin siskollani. Aloin pitää ja pidän nenääni siksi isona.
Isäni sanoi minua ja siskoani "vankaksi ja tanakaksi" Ollaan siis kummatkin ihan normaalipainoisia. Kuulemma tarkoitti, että ollaan salilla käyty ja on lihaksia.. Jotenki nuoren tytön korvaan tuo oli kaikkea muuta.
Ja sitten ne positiiviset.
Olin harjoittelussa sellaisessa huono-osaisten ja syrjäytyneiden kohtauspaikassa, kun ohjaajani antoi palautetta, että minusta huomaa, että kunnioitan muita ihmisiä. ❤️
Arvasin, että joku pahoittaa mielensä tästä.
Tietenkin ihmiset jatkavat kaikenlaisten asioiden möläyttelyä. Semmoisia me ihmiset olemme. Mutta kehitystä olisi tiedostaa, että jotkut mölyt voisi silti pitää mahassa. Maailmassa on paljon muitakin sanoja, mitä voi sanoa jos kerran haluaa jotain latteuksia laukoa toisen ulkonäköön liittyen.
Mutta, minä en tee valintoja sinun puolestasi. Sinä saat mölistä mitä tykkäät, mutta älä tosiaan sitten itsekään muita syytä, jos ihmiset kaikkoavat ympäriltäsi. Suosittelisin ottamaan opiksi, mutta ei ole pakko. Mikään ei ole pakko. Pakko ei ole mieltänsä pahoittaa siitä, että sanoo jonkun toimintamallin olevan haitallinen muille.