Miksi ihmiset saa nykyään niin vanhoina vasta lapsia?
Kommentit (82)
päivääkään ole katunut. Valmistuin juuri ennen ammattiin enkä saanut heti töitä kun oli lama- aika, joten ajattelin, että nyt on hyvä aika hannkkia lapsi. Ehtiihän sitä työtä myöhemminkin tehdä. Nyt 3 lasta ja töissäkin olen välillä käynyt ja oma koti hankittu.
mutta eipä hän edes ehtinyt nähdä lastenlapsiaan. Hän kuoli alle 60-vuotiaana.
Minun äitini sai minut ja siskoni yli kolmekymppisenä ja on erittäin virkeä mummo vaikka huitelee nyt 80 vuotta.
Nykyään on tuo vakauden hankkiminen mennyt vähän liian pitkälle. 25v mennessä on järkevä nuori aikuinen ehtinyt viettää huoletonta teini-ikää, olla sinkku ja seurustella, opiskella, olla töissä ja muuttaa pois äidin ja isin helmoista.
Moni haluaa kruunata uuden parisuhteen yhteisellä vauvalla
ja
äidillä on yleensä silloin ikää jo ainakin yli 30 v
ja elettyä elämää takana
t. nro 10
Siia joa 29-vuotias on vanha saamaan ekan lapsen.
Eipä mulla ole yhtän tuttua joka olis tarvinnut omakotitalon ennen lasta. Onko se jotenkin tavallista oikeesti?
Että jokainen järkevä nuori tietää täysi-ikäisyyden kynnyksellä mille alalle tahtoo, pääsee opiskelemaan ja valmistuu 25-vuotiaana? Ehe ehe.
Ja että pitää olla ehtinyt olla sinkku ja seurustelevakin?
Eipä mulla ole yhtän tuttua joka olis tarvinnut omakotitalon ennen lasta. Onko se jotenkin tavallista oikeesti?
Mulla on todella paljon tuttuja jotka kertoilee että lapsia hankitaan sitten kun on vakituiset työpaikat ja oma talo valmis.
Että ehkä sulla on vain juntit tuttavat.
...kun ensin täytyy viettä sinkkuelämää, sitten löytää se oikea mies ja sen kanssa ensin viettää sitä laatuaikaa kymmenen vuotta ja matkustella ja nukkua aamuisin pitkään. Ja lasten kanssa on niin rankkaakin.
Sitten nelikymppisenä huomataankin että kaikilla on lapsia ja vauvathan on oikeastaan aika söpöjä, yritetään pari vuotta ja jos tuuri käy niin saadaan vielä se lapsikin.
ollut katastrofi, vaikka olisi jäänyt lapsi saamattakin. Elämässä on niin paljon muutakin. Sitä ei ehkä huomaa, jos hankkii lapsia heti, kun se on biologisesti mahdollista.
kuin perhe perustetaan. 25-v. mies ei useinkaan ole vielä valmis sellainen, eikä kolmekymppinenkään. Itselläni meni 5-6 vuotta sinkkuillessa ja sitten löysin hyvän miehen. Raskaaksi tulemiseen meni noin 3 vuotta. Ammatti- ja kotiasiat on olleet kunnossa jo pitkään, mutta muut asiat ovat ottaneet aikansa.
Kaikkihan eivät tule raskaaksi vain pippeliä vilauttamalla! Olkaa onnellisia te, joilla niin on käynyt.
Moni nainen opiskelee, työskentelee ja harrastaa kaikenlaista ennen oman perheen perustamista. En väitä että se olisi aina järkevämpää, mutta niin se vain on. Tyttärille ei korosteta enää kotona perheen ensisijaisuutta.
Että ehkä sulla on vain juntit tuttavat.
näin se olisi kannattanut tehdä. Olin vain niin tyhmä että tein lapset kesken opintojen vuokra-asuntoon vailla tietoakaan tulevaisuuden työpaikasta.
Mulla on todella paljon tuttuja jotka kertoilee että lapsia hankitaan sitten kun on vakituiset työpaikat ja oma talo valmis.
olette ne siittiöt ottaneet? Baaristako, kun tuntuu, että pidätte itsestäänselvänä, että saatte niitä tasan sillä sekunnilla kun haluatte?
Minäkin olisin halunnut äidiksi jo 18-vuotiaana, mutta eipä ollut miestä. Nyt kun vihdoin on, hän ei vielä halua, koska ensin pitää mennä naimisiin ja lisäksi juuri hänen kuuluu kosia (tämä jälkimmäinen kyllä minustakin). Eli nyt sitten pitää vielä, vaikka lapsia olisikin jo valmis tekemään, odottaa ja malttaa pitää turpansa tukossa (ei saa huomautella, jotta asia tulisi hänen suustaan eikä kuulostaisi painostetulta) viikko viikon jälkeen ja kuukausi kuukauden jälkeen.
Minusta on suorastaan törkeää syyllistää naisia siitä, ettei puoliso vielä halua lapsia. Kyllähän niitä itse haluaisi, mutta kun siihen tarvitaan myös se toinen osapuoli. (Huijaamaan ei kannata ryhtyä, koska lapsi jäisi ainoaksi kyseisen miehen kanssa ja sitten pitäisi taas etsiä uusi.)
kasi se on sitten se että oon susta 2 vuotta nuorempi...
niin kyllä lama on vaikuttanut työntekoon vääjäämättä.
Oli perintörahoja ja mies, jonka kanssa viiden vuoden seurustelu takana. Ei tarvinnut tehdä töitä moneen vuoteen, lapsi kasvoi hyvin sinä aikana ja kun lopulta palasin opiskelemaan, lapsi meni tarpeeksi vanhana hoitoon. :)
kalliiit asunnot, työelämä perustuu koulutettujen naisten tärkeään panokseen-
---
eli naiset hankkivat yleensä ensin ammattikoulutuksen,
johon menee 2-4-10 vuotta
- ja sitten hankkivat vakituisen työpaikan-
ja sitten vasta lapset
- moni lapsettomuushoidoilla, koska 35 v jälkeen hedelmällisyys vähenee
---
myös iltatähdet ovat tulleet taas muotiin- varsinkin isoissa perheissä
---
ps. suomalainen nainen synnyttää keskimäärin 28 v
ps. lisätietoja Tilastokeskus