Miksi ihmiset saa nykyään niin vanhoina vasta lapsia?
Kommentit (82)
allekirjoitan tän täysin! Itse olen nyt 26 ja olen ollut tulevan aviomieheni kanssa yhdessä 2,5 v eikä vauvakuumetta ole.
Mutta siis asiaan, eli oikeasti, en tiedä mistä te muut miehiänne löydätte, mutta meidän yliopistolla ei niitä vauvahalukkaita miehiä oo! Mulla on tosi laaja kaveripiiri, ja kukaan ei ole vielä onnistunut löytämään noin alle 28 vuotiaista miehistä isäksi haluavaa. Eräs kaverini deittaili kerran yli 30 v miehen kanssa (oli itse 22) ja hän halusi vauvoja. Samoin ne, jotka ovat kokeilleet ihan perusduunareita. Mutta akateemisesta maailmasta, niitä ei löydy.
Ja olisihan sekin yhteiskunnan rahojen hukkaa, että mut koulutetaan maisteriksi, sitten teen vauvoja 10 vuotta, enkä ikinä mee töihin.
eikä yhteiskunta millään lailla kannusta lastentekoon opiskeluaikana, päinvastoin. Opiskelevat vanhemmat ovat opiskelijoista kaikkein ahtaimmilla taloudellisesti, nyt onneksi näköpiirissä ehkä on muutosta tilanteeseen.
Itse tosin löysinkin aviomieheni vasta 26-vuotiaana, aiempiin seurustelusuhteisiin ei olisi lasta voinut hankkia (ja vasta oikean löytyessä ylipäätään tajusin haluavani lapsia). Ja riippumatta opiskelusta/ ei-opiskelusta, jos ei ole oikealta tuntuvaa miestä löytänyt nuorena, ei kai sentään ole järkevää hankkia lapsia kenen kanssa sattuu..
Vaikka sulla olisi kuinka reipas fiilis ja oisit tosi huorekas, niin sun biologiasi ei silti ole muuttunut mihinkään.
Tästä just yksi lääkäri lehdessä valitti: näistä 35+ naisista, jotka kuvittelee, että kun käy jumpassa ja pukeutuukin lantiofarkkuihin, niin eiks se sit tarkoita kans sitä, että hedelmällisyys säilyy.... No ei tarkoita. Vaikka ihmiset on kuinka nuorekkaampia, niin ihmisen biologia ei ole silti muuttunut miksikään, vaan hedelmällisyys alkaalaskea 30-vuotiaana, ja sen jälkeen todella jyrkästi 35-vuotiaana.
olin 25-vuotiaana vielä aivan kakara. Meidän suvussa naiset tekevät lapset myöhään- esim mummoni aloitti lastenteon 40-vuotiaana ja eli 100- vuotiaaksi. Itse en olisi voinut kuvitellakaan itseäni äitinä ennen 25 ikävuotta. Olen nyt 34, meillä on 3 lasta ja luulen, että vielä tulee lisää.. Enkä todellakaan ole vanha- siis missään suhteessa. Näytän noin 10-v nuoremmalta ja olen fyysisestikin paremmassa kunnossa kuin 20-vuotiaana. Ikä on numeroita, mielumminkin minun mielestä pitäisi mitata sitä ikää kuntona, koska ihmiset todella elävät hyvin eri-ikäisiksi.
verrattuna moniin muihin vastaaviin Länsi-Euroopan maihin. Parempi kuin esim. Ruotsissa, Ranskassa ja Italiassa.
Mä en käsitä, kuinka te puolustatte käyttäytymistä, jossa lapsia tehdään nuorena ja laitetaan yhteiskunta elättämään???
Ei se yhteiskunta kuule niin vaan elätä... paitsi niitä jotka yhteiskunnan tuilla opiskee vuosikaudet, ja kun sitten vihdoin jäävät äitiyslomalle niin riistävät yhteiskunnalta mielettömän suuren rahan äitiysrahan muodossa. Ja sen jälkeen vielä kolme vuotta kotihoidontukea jonka tietysti yhteiskunta maksaa. Ja koko pitkän opiskeluajan nostellaan asumistukia ym.
Monet nuorena äidiksi tulleet saa lapset opiskelun lomassa tai heti jälkeen jolloin äitiysraha on paaaljon pienempää ja kuluttaa yhteiskunnan varoja paljon vähemmän kuin niiden akateemisten mammojen mammalomat. Nuoret ei yleensä ole kolmea vuotta kotona vaan jatkavat aika pian äitiysloman jälkeen opiskeluja tai menevät hankkimaan työkokemusta. Ja toinen vanhemmista tekee pitkää työpäivää jotta saa elannon maksettua.
"jotka yhteiskunnan tuilla opiskee vuosikaudet, ja kun sitten vihdoin jäävät äitiyslomalle niin riistävät yhteiskunnalta mielettömän suuren rahan äitiysrahan muodossa"
se on kuule minimi joka heille maksetaan, sama kuin pitkäaikaistyöttömille jne
kyllä se on ne nuoret äidit jotka minimiäitiysrahaa yleensä nostaa. Nämä laskelmoivat akateemiset mammat pitävät kyllä huolta siitä että sen puoli vuotta ovat vähintään hyväpalkkaisessa työssä ennen äitiyslomaa jotta on sitten isot tuet.
usein jatkaa opiskeluja niin että nostavat samalla kotihoidontukea, eli puolivillaista opiskelua kun ei laiteta lasta hoitoon
Ei ole mitään jakoa kahteen: yhteiskunnan rahoja säästävät lisääntyvät pyhimysnuoret ja pahat keski-ikäiset akateemiset synnyttäjät.
On aika paljon muitakin muuttujia kuin ikä.
Ajattelet mustavalkoisesti.
70-luvulla syntyneet naiset ovat varmasti kaikki kuulleet jossain muodossa hokeman: ensin hyvä koulutus, sitten työpaikka ja vasta sitten ajatukset perheen perustamiseen.
minun sukupolveni naisten äidit havahtuivat siihen, että heidän olisi ehkä kannattanut olla hankkimatta lapsia noin 20-vuotiaina kun ehkäisykin kerran oli keksitty. Monet heistä jäivät niin paljosta paitsi, että he tolkuttivat omille tyttärilleen, että opiskelet ensin itsesi vähintään maisteriksi ja hankit vakituisen työn ennen kuin teet lapsia.
Sitten tuli lama ja puff! akateemisten vakituiset työt katosivat monilta aloilta. Monet hyvin koulutetut naiset (usein huonosti työllistävistä ihmistieteistä valmistuneet) onnistuu saamaan vakityön vasta kolmevitosina.
Siksi me akateemiset saadaan lapsia niin myöhään. Kuten on opetettu, on yritetty toimia vastuullisesti. Olosuhteet ei kuitenkaan tue näitä valintoja.
mutta todella jyrkästi se laskee vasta 40 vuotta täytettyään. Kuka tahansa näkee sen jos katselee vähän graafisia esityksiä aiheesta.
Silti 21-vuotias tai 29-vuotias voi olla hedelmätön. Ja on totta että 37-vuotias on todennäköisemmin hedelmätön kuin 27-vuotias. Kuitenkin todella todennäköistä se on 43-vuotiaana.
Ja kuitenkin monet 43-vuotiaatkin saavat lapsia, myös ilman hoitoja.
saa lapsia myöhemmin. Kuitenkin lähes kaikki vastaajat vaan joko pohtii tai suoraan suomii myöhään synnyttäviä *naisia*?
pitäisi perheellisyyttä ja perheitä tuke enemmän (erilaisten lamalla perusteltujen tukien vähentämisen ja niiden indeksikorotusten nostamisen väliin jättämisen seurauksena pikkulapsiperheiden tilanne Suomessa on kiristynyt).
Nyt näitä asioita yritetään muuttaa vain naisia haukkumalla. Eipä näytä toimivan.
Itsekin löysin sellaisen miehen, jonka kanssa lapsia halusin hankkia, vasta 28v. Yksin en lapsia halunnut lähteä hankkimaan, ihan vaan yhteiskunnan painostuksen vuoksi...
Mä en käsitä, kuinka te puolustatte käyttäytymistä, jossa lapsia tehdään nuorena ja laitetaan yhteiskunta elättämään???
Koska hedelmällinen ikä on nuorena.
Kyllä niitä yhteiskunnan tukia saavat vanhanakin lapsia hankkivat, eli eipä se sen halvemmaksi tule. Tähän sitten hedelmöityshoidot ja vammaisten lasten hoitotuet päälle niin kyllä se yhteiskunnallekin on halvempaa kun lapset hankitaan silloin kun niitä on biologisesti tarkoitus hankkia.
Opiskelut on helpompia ilman lapsia ja lisäksi moni kannustaa tekemään lapsia vasta kun opinnot on ohi. Ja on kivempi viettää huoletonta elämää kuin hoitaa lapsia opiskelun ohella koko ajan rahahuolia potien.
On kiva kokeilla vähän eri miehiä ja sinkkuuttakin kun ei ole vastuuta lapsen tarpeista vielä. Miettiä rauhassa mitä ja kenet haluaa.
On kivempi panostaa uranluomiseen kun ei suurta vastuuta lapsesta siinä ohella.
Ja sitten kun elämä alkaa käydä helpoksi ja tylsäksi, tehdä lapsi sitä piristämään. Sitten kun ulkonäkökin on jo repsahtanut sen verran ettei sen avulla voi enää niin pitää hauskaa hehkuen baareissa miesten silmänilona ja keikistellen kaupungilla ja rannalla kauniissa vaatteissa.
Sitten kun muuten elämä alkaa olla tasaista ja omakaan ulkonäkö ei enää niin hehkeä niin voi tehdä pari somaa lasta ilostuttamaan ja kaunistuttamaan.
Jos on tulot ja oma asunto jne. eii todellakaan saa samoja tukia kuin nuori, joka saa kotihoidontukeen hoitolisää, jo äitiysloma-aikana mahdollisesti toimeentulotukea ja asumistukea, päivähoidon suunnilleen ilmaiseksi jne.
En oikeasti suostu kuitenkaan uskomaan, että 34-vuotias näyttää 10 vuotta nuoremmalta... Tuskin kukaan muukaan uskoo...
olin 25-vuotiaana vielä aivan kakara. Meidän suvussa naiset tekevät lapset myöhään- esim mummoni aloitti lastenteon 40-vuotiaana ja eli 100- vuotiaaksi. Itse en olisi voinut kuvitellakaan itseäni äitinä ennen 25 ikävuotta. Olen nyt 34, meillä on 3 lasta ja luulen, että vielä tulee lisää.. Enkä todellakaan ole vanha- siis missään suhteessa. Näytän noin 10-v nuoremmalta ja olen fyysisestikin paremmassa kunnossa kuin 20-vuotiaana. Ikä on numeroita, mielumminkin minun mielestä pitäisi mitata sitä ikää kuntona, koska ihmiset todella elävät hyvin eri-ikäisiksi.
suurin syy kehitysvammaisten lasten syntyyn Suomessa on naisten alkoholinkäyttö raskauden aikana, ei synnytysikä.
mutta minusta se ei ole mikään arvo.
"Koska hedelmällinen ikä on nuorena"
naisen hedelmällinen ikä on noin 12-42-vuotiaana
en tiedä kuinka paljon voidaan järkevästi verrata synnyttäjien keski-ikiä noin yleensä jollain 100-150 vuoden tähtäimellä kun lapsiluku on muuttunut niin huomattavasti ja naisten eliniässä ja kuolinsyissä on tapahtunut suuria muutoksia.