Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi vuosi ja teinit kiltisti kotona

Vierailija
31.12.2019 |

Mitä ihmettä, pitäisikö huolestua kun eivät riennä ilonpitoon vaan ovat kotona, pelaavat lautapelejä, toinen soittaa pianoa, laittaa ruokaa ja toinen lukee kirjaa ja pelaa tietokoneella. Teinit siis kaksoset, tyttö ja poika juuri 17v.
Mites muitten teinit?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemillehan se on helppoa ja mukavaa jos lapsista kasvaa epäsosiaalisia hikkyjä, lasta itseään voi myöhemmin masentaa. Mutta  hyvällä tuurilla mami vielä pääsee anonyymisti haukkumaan omaa lastansa kun "khilttimies" avautuu palstalla. 

Vierailija
62/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kyllä niitä nykyäänkin on 11 - 12 -vuotiaita, jotka vetävät röökiä ja juovat vähintään kaljaa.

Joo mutta paljon vähemmän kuin ennen. Kun olin 13v oltiin lähes koko koulu oltiin ympäriä kyliä juhlimassa ja juomassa, ihan murto-osa oli kotona vanhempien kanssa. Aina kun olin 15-16vkoulun päättäjäis viikonloppuna kesäsin oli kaikki kaupunkien puistot ihan täynnä porukkaa juomassa. Välillä oikein mentiin toisiin kaupunkeihin kun tiesi että sieläkin on porukkaa. Kun olin 20 kävin keräilemässä pulloja kaverien kanssa kun teinit joi ulkona, yhtenä vuotene tuli 3 jätesäkkiä täyteen. Nykyään näkee harvemmin enää teinejä juomassa puistoissa.

Nykyään tulee pahemmat seuraukset jos alaikäiset yhytetään kännipäissään kyliltä, meidän nuoruudessa poliisi kaatoi selvästi alaikäisiltä vaan kaljat pois ja vei konttauskunnossa olevat kotiin tai vatsahuuhteluun. Sossujen kanssa tekemisissä oleminen on kuitenkin sen verran leimaavaa että sanoisin alaikäisten humalahakuisen juomisen siirtyneen puistoista ja rannoilta enemmän suojaisiin paikkoihin, kyllähän noita kokoontumisia edelleen näkee mutta ei lähellekään samalla meiningillä mitä se oli esim vuosituhannen vaihteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt tiedä mitä tavoiteltavaa on siinä että luuhataan kylillä. Jos ei halua bilettää uutena vuotena jossain kotibileissä tai kadunkulmassa, kun ei ravintolaankaan vielä pääse, niin heti on antisosiaalinen hikke?

Vierailija
64/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en nyt tiedä mitä tavoiteltavaa on siinä että luuhataan kylillä. Jos ei halua bilettää uutena vuotena jossain kotibileissä tai kadunkulmassa, kun ei ravintolaankaan vielä pääse, niin heti on antisosiaalinen hikke?

Ei siinä olekaan mitään tavoiteltavaa.

Amistyypit vetää nuuskaa ja pumppaavat toisiaan ilman kumia ja muut sitten voivat tehdä mitä hyvänsä. Itseasiassa oma lapsi ei käynyt ikinä missään, luki kotona. Nyt on perheellinen lääkäri.

Vierailija
65/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, mielenkiintoista. Todennäköisesti amista käyvät ovat ryyppäämässä ja lukiolaiset pelaavat lautapelejä kotona?

Vierailija
66/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hävinneet kuin pieru saharaan, istutaan ukon kanssa kaksistaan.

Mutta ei hitsi mua naurattaa noi "lautapelit" sanoa lautapeli, kun haluat eittää Kunnon perhettä : O

Onneksi olen perheetön - lautapeli-inhoni olisi tuominnut koko porukan mierolaisiksi.

Vierailija
67/76 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin teinit kotona. Viime vuonna myös. Huomenna menevät leffaan kavereitten kanssa.

Vierailija
68/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, nuoremmat sukupolvet raitistuu ja ymmärtävät, juhlapyhinä voi tehdä muutakin kuin maata krapulassa. Tälläisten viinallarentoutujien työpanos viikolla ei ole 100%. Enää ei ole Suomessa suojatyöpaikkoja, moni tuli 90-luvulla kännissäkin töihin, annettiin varoitus ei muuta.

Toki moni näistä nyt kuusikymppisistä juopoista puskee horsmaa, kuusikymmentä on juopolle tiukkaikä.

Suomessa kaunistellaan viinakuolemia kuinkas muuten alkolaiset ja valtio voisivat nauttia isoista palkoistaan. Herrat rikastuu, kun kansa juo ja tyhmäkansa juo. Kun aloitat tämän vuoden raittiina, et tarvii masennuslääkkeitä tai muuta laihdutuskuuria.

Vierailija
69/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11v jukka piti viime uutena vuotena aikamoiset pippalot sillä aikaa kun kävin mieheni kanssa prismassa. Huolestuin kun naapurin Timppa soitti että poikasi heiluu epämääräisesti talon katolla ilman paitaa ja juuri ennen tätä hän oli juossut pelolla laulaen porilaisten marssia ja sohien nerf pyssyllä. Kun saavuimme mieheni kanssa hädissään kotiin ulko-ovi löytyi puskasta ja astiasto oli hajotettu.

Huhuilimme poikia ja löysimme heidät lähimetsästä pelaamassa lautapelejä. Pojat oli myös ilmeisesti saaneet haltuunsa raketteja joita olivat ampuneet autotalissa. Häädin poikani kaverit ja istahdin sohvalle puhumaan hänen kanssaan. Sohvan alta kuului epämääräistä örinää katsoin sohvan alle ja sieltä löytyi poikani rehti kaveri, josta en olisi kyllä tämmöistää uskonut. Annoin pojalleni kotiarestia loppuvuodeksi.

Olkaa onnellisia kilteistä lapsista!

Vierailija
70/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa välimalli syrjäytyneen nuoren ja päihteidenkäyttäjän (joka myös todennäköisesti syrjäytynyt) välillä. Itse olin parin kaverin kanssa mökillä, juomana alkoholitonta siideriä ja kuoharia, yhdessä laitettiin ruuat, saunottiin ja käytiin katsomassa raketteja.

Vierailija
71/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykynuoriso enää ryyppää.

Juuri kuuntelin bussissa ulkoisesti ihan normaalin näköisten, kuulemani perusteella yläasteikäisten ryyppäystarinoita eilisillalta. Enkä koe, että itsekään kovin vanha olen (20), ja kyllä ikätoverini ryyppäävät ja ryyppäsivät jo joitain vuosia sitten yläkoulussa ja lukiossa. Nyt yliopistolla opiskellessa iso osa ryyppää jopa useita kertoja viikossa. Voi olla että se sitten joistain ajoista on vähentynyt, mutta ei se ole todellakaan loppunut. Itse en kuitenkaan humalanhakuista juomista juurikaan harrasta.

Vierailija
72/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet aloittavat nuuskan käytön alakoulussa, viimeistään seiskaluokalla. Todella monet tytötkin käyttävät nuuskaa päivittäin. Nuuskan käyttö on ikävä kyllä erittäin helppoa salata. Suomalaisnuorten käyttämä nuuska on vielä erittäin vahvaa. He ovat paljon pahemmassa nikotiinikoukussa kun vanhempiensa ikäluokan röökinuoret aikanaan. Täten nikotiiniriippuvuudesta eroon pääseminen on hyvin hankalaa. Nuuskaa käyttävät kaikkien yhteiskuntaluokkien nuoret.

No hui víttü kun on hirveä asia. Mielummin nuuska kuin tupakanpoltto ja känni äälöily. Jos mä haluan laittaa mörkön vintille niin laitan.

Sitten itkettää, kun hampaat tippuu suusta ja saat suusyöpädiagnoosin. Jos et tätä käsitä, sulla ei ole kaikki muumit laaksossa.

Tupakointi aiheuttaa enemmän suusyöpää kuin nuuska.

Nuuskan käyttö lisää myös haimasyövän riskiä, joka on todella ikävä kohdalle sattuessa.

Vierailija
73/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla kavereita kuitenkin?

Vierailija
74/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kyllä niitä nykyäänkin on 11 - 12 -vuotiaita, jotka vetävät röökiä ja juovat vähintään kaljaa.

Joo mutta paljon vähemmän kuin ennen. Kun olin 13v oltiin lähes koko koulu oltiin ympäriä kyliä juhlimassa ja juomassa, ihan murto-osa oli kotona vanhempien kanssa. Aina kun olin 15-16vkoulun päättäjäis viikonloppuna kesäsin oli kaikki kaupunkien puistot ihan täynnä porukkaa juomassa. Välillä oikein mentiin toisiin kaupunkeihin kun tiesi että sieläkin on porukkaa. Kun olin 20 kävin keräilemässä pulloja kaverien kanssa kun teinit joi ulkona, yhtenä vuotene tuli 3 jätesäkkiä täyteen. Nykyään näkee harvemmin enää teinejä juomassa puistoissa.

Nykyään tulee pahemmat seuraukset jos alaikäiset yhytetään kännipäissään kyliltä, meidän nuoruudessa poliisi kaatoi selvästi alaikäisiltä vaan kaljat pois ja vei konttauskunnossa olevat kotiin tai vatsahuuhteluun. Sossujen kanssa tekemisissä oleminen on kuitenkin sen verran leimaavaa että sanoisin alaikäisten humalahakuisen juomisen siirtyneen puistoista ja rannoilta enemmän suojaisiin paikkoihin, kyllähän noita kokoontumisia edelleen näkee mutta ei lähellekään samalla meiningillä mitä se oli esim vuosituhannen vaihteessa. 

Tämäkin on totta. Mutta se on fakta, että nuorten päihteiden käyttö on vähentynyt huomattavasti. Koskee myös kannabista.

Teineistä tuli nuhteettomia

Vierailija
76/76 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemillehan se on helppoa ja mukavaa jos lapsista kasvaa epäsosiaalisia hikkyjä, lasta itseään voi myöhemmin masentaa. Mutta  hyvällä tuurilla mami vielä pääsee anonyymisti haukkumaan omaa lastansa kun "khilttimies" avautuu palstalla. 

Tätä skenaariota oon itsekin miettinyt. Ensin mami kehuu kavereilleen miten oma poika on kunnollinen ja opiskelee yliopistossa ahkerasti ja sitten haukkuu palstan khlittiä, joka onkin oma poika :D