Mitä teen kun yksi naapuruston nainen käyttää koirapuistoa jonkin sortin lapsiparkkina ja minua ilmaisena hoitajana?
Käyn päivittäin läheisessä koirapuistossa koirani kanssa, joskus kaksikin kertaa. Useamman kerran viikossa eräs äiti tuo lapsensa 3- ja 5v "katsomaan koiria" Sitten kysyy että onko ok jos hän käy viereisessä ostoskeskuksessa asioilla ja katson sen aikaa lapsia.
Muutaman kerran suostuin tähän mikä taisi olla virhe. Nyt on alkanut tehdä niin, että jos kieltäydyn niin livahtaa salaa puiston takaportista ja jättää lapset. (kuulostaa joltain sketsihahmolta juu mutta valitettavasti on todellinen)
En voi niitä lapsia yksinkään sinne puistoon jättää ja muutaman kerran olen tämän takia myöhästynyt sovitusta jutusta. Sitten kun ks. äiti palaa, pahoittelee hirveästi ja keksii tekosyitä, että oli pakko päästä sitä tai tätä hakemaan ja olisiko sitten kiva että lapset eivät saa ruokaa kun en voi sen vertaa katsoa, tai että ei pääse rattaiden kanssa jyrkkää sohjoista mäkeä ylös niin ei voi ottaa lapsia mukaan. Tai että isommalla kun on adhd ja autismi niin ei uskalla ylittää isoa tietä kun pelkää että lapsi juoksee auton alle.
Mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä? Ja ennenkun lyttäätte minut että mitäs suostut, niin olen vasta 17v enkä tosiaan tiedä mitä kuuluisi tehdä? Luulen että hän tulee tahallaan juuri silloin kun näkee minun menevän sinne.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
AP täällä. Moi. Nainen oli jostain kaivanut ilmeisesti puhelinnumeroni kun minulle tuli tekstari, jossa uhkasi viedä toimintani eteenpäin (en tajua mitä väärää olen edes tehnyt) AP
Et ole tehnyt mitään väärää, päin vastoin olet toiminut mallikansalaisen tavoin. Nainen todennäköisesti tiedostaa itse tekevänsä väärin mutta ei sitä halua tunnustaa ja niinpä nyt turvautuu tuollaisten lapsellisten uhkailuviestien lähettelyyn.
Älä vastaa naiselle mitään mutta säilytä viestit varmuuden vuoksi. Jos alkaa muuten häiriköidä sinua esim. tulemalla oven taakse meluamaan, laita muistiin tarkka päivämäärä ja kellonaika, sekä kuvaus siitä, mitä on tapahtunut ja missä. Pidä myös koirasi koko ajan valvonnassasi siltä varalta, että nainen keksisi tehdä sille jotain. Näin varmaan kyllä jo toimitkin ihan oletusarvoisesti.
Nainen vain kaivaa omaa kuoppaansa tuollaisella uhittelulla, joten pysy mahdollisimman rauhallisena. Onko sinulla Tampereella ketään hyvää kaveria tai koulussa jotain luotettavaa kontaktia, esim. opettajaa, jonka puoleen voisit kääntyä mikäli tilanne alkaa ahdistaa? Entä vanhempasi, pystyisitkö puhumaan heille? Rohkeutta ja pidä meidät ajan tasalla siitä, miten sinulla menee!
Meillä käytetään läheistä metsää ja lenkkipolkuja jonkinlaisena koiraparkkina, jossa koirat saavat juosta vapaana ja käydä ihmisten kimppuun.
fgre kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2h koirapuistossa pienten lasten ja koiran kanssa?? Mä ottaisin lapset mukaan kotiin ja soittaisin poliisille, että hakisivat talteen, kun äiti jättänyt keskenään puistoon ja lähtenyt jonnekin. Etenkin, jos itsellä vielä joku tärkeä meno, niin varmana en jäis odottelemaan koska äiti tulee takasin. Noin pieniä ei uskalla yksinkään jättää ettei mitään satu.
Vastuuton neuvo. Noin toimimalla päätyy itse kuseen lasten kaappauksesta epäiltynä.
Miten, jos itse soittaa heti poliisille?
Alapeukkuja näköjään tuli, mutta voisiko joku selittää, miksi minua syytettäisiin lapsikaappauksesta, jos puistosta otan lapset kotiini ja soitan heti poliisille? Ihan yhtä laillahan minua voitaisiin puistossakin syyttää lapsikaappauksesta. Mistäs ne poliisit tietäisivät, mistä minä olen lapset saanut.
Ei poliisin tarvitsekaan tietää yksityiskohtia, eikä todistaa mitään, he ovat viranomaisia, jotka selvittävät tapahtumien kulkua. Se, että sinulla on vieraat lapset kodissasi on edellyttänyt sinulta aktiivista toimintaa ja sinua kuulustellaan ja katsotaan, onko selostuksesi tapahtumien kulusta uskottava vai ei.
Ja miksi se ei siis olisi uskottava? Miksi ihmeessä poliisi epäilisi minun kaapanneen lapset, jos ihan itse soitan poliisille? Selvittäkööt vain tapahtumien kulkua, mutta mitä siinä tapahtumien kulussa olisi sellaista, minkä johdosta minua epäiltäisiin kaappaajaksi?
Olet voinut tulla katumapäälle. Kotisi tutussa ympäristössä tajusit tekosi laajuuden. Olet impulsiivinen, etkä nyt enää jaksakaan tätä juttua. Lasten isä on ihastuksesi, ja kun mies torjui sinut, halusit jollain tavalla kostaa. Sinulla ei ole lapsia ja kärsit siitä. Halusit edes hetken kokeilla, mitä olisi olla äiti. Halusit kokeilla, miten kaappaaminen onnistuisi, koska suunnittelet tekeväsi sellaisen myöhemmin. Olet psykoosissa....
Niin, huomaat, mahdollisuuksia riittää ja että asiat eivät aina ole niin kuin päällisin puolin näyttää. Poliisi on nähnyt kaikenlaista laidasta laitaan ja poliisin tehtävä on selvittää, miten tämä juttu todellisuudessa on tapahtunut.
AP on seitsemäntoista,ei sen ikäisellä useinkaan ole lapsia eikä ihastusta jolla olisi kaksi lasta,vähän ontuu.
Mitä lapsia tässä ap:lla nyt on? Luitko tuota eri mahdollisuuksien viestiä? Enkä puhu nyt ap:sta, vaan siitä, että poliisi tulee tilanteeseen, jossa ei yhtään tiedä, mitä on tapahtunut. Yleisellä tasolla puhuin siis.
Ap:lle: et ole tehnyt mitään väärää, eikä tuo äiti voi viedä mitään eteenpäin tai tietenkin hän voi, muttei siitä seuraa sinulle mitään. Taisi itse todenteolla säikähtää, kun joutuu vastaamaan teoistaan nyt. Yrittää löytää syyllisiä ulkopuolisista. Kerro vain, miten asiat ovat menneet, jos sinun täytyy tulla todistajaksi tässä jupakassa. Hienoa, että olet vastuuntuntoinen nuori nainen, ihailen sinua.
Poliisi paikalle niin loppuu perseily siihen, ja äiti saa mahdolliset syytteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2h koirapuistossa pienten lasten ja koiran kanssa?? Mä ottaisin lapset mukaan kotiin ja soittaisin poliisille, että hakisivat talteen, kun äiti jättänyt keskenään puistoon ja lähtenyt jonnekin. Etenkin, jos itsellä vielä joku tärkeä meno, niin varmana en jäis odottelemaan koska äiti tulee takasin. Noin pieniä ei uskalla yksinkään jättää ettei mitään satu.
Vastuuton neuvo. Noin toimimalla päätyy itse kuseen lasten kaappauksesta epäiltynä.
Alapeukkuja näköjään tuli, mutta voisiko joku selittää, miksi minua syytettäisiin lapsikaappauksesta, jos puistosta otan lapset kotiini ja soitan heti poliisille? Ihan yhtä laillahan minua voitaisiin puistossakin syyttää lapsikaappauksesta. Mistäs ne poliisit tietäisivät, mistä minä olen lapset saanut.
Ei poliisin tarvitsekaan tietää yksityiskohtia, eikä todistaa mitään, he ovat viranomaisia, jotka selvittävät tapahtumien kulkua. Se, että sinulla on vieraat lapset kodissasi on edellyttänyt sinulta aktiivista toimintaa ja sinua kuulustellaan ja katsotaan, onko selostuksesi tapahtumien kulusta uskottava vai ei.
Ja miksi se ei siis olisi uskottava? Miksi ihmeessä poliisi epäilisi minun kaapanneen lapset, jos ihan itse soitan poliisille? Selvittäkööt vain tapahtumien kulkua, mutta mitä siinä tapahtumien kulussa olisi sellaista, minkä johdosta minua epäiltäisiin kaappaajaksi?
Olet voinut tulla katumapäälle. Kotisi tutussa ympäristössä tajusit tekosi laajuuden. Olet impulsiivinen, etkä nyt enää jaksakaan tätä juttua. Lasten isä on ihastuksesi, ja kun mies torjui sinut, halusit jollain tavalla kostaa. Sinulla ei ole lapsia ja kärsit siitä. Halusit edes hetken kokeilla, mitä olisi olla äiti. Halusit kokeilla, miten kaappaaminen onnistuisi, koska suunnittelet tekeväsi sellaisen myöhemmin. Olet psykoosissa....
Niin, huomaat, mahdollisuuksia riittää ja että asiat eivät aina ole niin kuin päällisin puolin näyttää. Poliisi on nähnyt kaikenlaista laidasta laitaan ja poliisin tehtävä on selvittää, miten tämä juttu todellisuudessa on tapahtunut.
No just joo. Pelkät spekuloinnit ja mahdolliset skenaariot eivät vielä riitä mihinkään epäilyyn tai syytteeseen. Ja jos ei ole mitään ihastumisia ja torjumisia ja psykooseja, niin mistä helkkarista ne poliisit sellaisten perusteella yhtäkkiä minulle keksiä. Jos poliisi selvittää, miten juttu on oikeasti tapahtunut, mistä minulle siis tulisi se epäily? Nyt puhutaan tilanteesta, johon ei liity mitään tällaista eikä oikeista lapsenkaappausyrityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä. Moi. Nainen oli jostain kaivanut ilmeisesti puhelinnumeroni kun minulle tuli tekstari, jossa uhkasi viedä toimintani eteenpäin (en tajua mitä väärää olen edes tehnyt) AP
Et ole tehnyt mitään väärää, päin vastoin olet toiminut mallikansalaisen tavoin. Nainen todennäköisesti tiedostaa itse tekevänsä väärin mutta ei sitä halua tunnustaa ja niinpä nyt turvautuu tuollaisten lapsellisten uhkailuviestien lähettelyyn.
Älä vastaa naiselle mitään mutta säilytä viestit varmuuden vuoksi. Jos alkaa muuten häiriköidä sinua esim. tulemalla oven taakse meluamaan, laita muistiin tarkka päivämäärä ja kellonaika, sekä kuvaus siitä, mitä on tapahtunut ja missä. Pidä myös koirasi koko ajan valvonnassasi siltä varalta, että nainen keksisi tehdä sille jotain. Näin varmaan kyllä jo toimitkin ihan oletusarvoisesti.
Nainen vain kaivaa omaa kuoppaansa tuollaisella uhittelulla, joten pysy mahdollisimman rauhallisena. Onko sinulla Tampereella ketään hyvää kaveria tai koulussa jotain luotettavaa kontaktia, esim. opettajaa, jonka puoleen voisit kääntyä mikäli tilanne alkaa ahdistaa? Entä vanhempasi, pystyisitkö puhumaan heille? Rohkeutta ja pidä meidät ajan tasalla siitä, miten sinulla menee!
Säilytä viestit, ja jos niissä on jotain uhkaavaa, niin tee rikosilmoitus. Kerro myös vanhemmillesi ja esim. koulussa kuraattorille tms. Voitko vaihtaa puhelinnumeroa ja laittaa sen salaiseksi? Eihän nainen tiedä missä asut?
Tsemppiä sulle, olet toiminut aivan oikein!
Vierailija kirjoitti:
fgre kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on seitsemäntoista,ei sen ikäisellä useinkaan ole lapsia eikä ihastusta jolla olisi kaksi lasta,vähän ontuu.
Mitä lapsia tässä ap:lla nyt on? Luitko tuota eri mahdollisuuksien viestiä? Enkä puhu nyt ap:sta, vaan siitä, että poliisi tulee tilanteeseen, jossa ei yhtään tiedä, mitä on tapahtunut. Yleisellä tasolla puhuin siis.
Ap:lle: et ole tehnyt mitään väärää, eikä tuo äiti voi viedä mitään eteenpäin tai tietenkin hän voi, muttei siitä seuraa sinulle mitään. Taisi itse todenteolla säikähtää, kun joutuu vastaamaan teoistaan nyt. Yrittää löytää syyllisiä ulkopuolisista. Kerro vain, miten asiat ovat menneet, jos sinun täytyy tulla todistajaksi tässä jupakassa. Hienoa, että olet vastuuntuntoinen nuori nainen, ihailen sinua.
Niin, poliisi sulkee tällaiset mahdollisuudet pois. Entä sitten? Miksi tätä pitäisi pelätä sen enemmän kuin puhallusratsiaakaan? Jos on puhtaat jauhot pussissa niin ei siitä mitään epäilyjä tai syytteitä tule.
Tuo joka kirjoitti muka AP:na että on saanut tekstarin, ei ollut oikea AP. En ole saanut mitään viestejä. Poliisi kyllä soitti ja kyseli mm. tarkempia ajankohtia milloin nainen oli tehnyt näitä katoamisteissujaan. T. Oikea ap
Tällaisissa tapauksissa kannattaa aina ottaa yhteys viranomaiseen. Jos henkilöstä on tehty jo ilmoitus, mutta poliisi ei tee mitään, voi uusi ilmoitus eri henkilöltä saada vauhtia asian etenemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka kirjoitti muka AP:na että on saanut tekstarin, ei ollut oikea AP. En ole saanut mitään viestejä. Poliisi kyllä soitti ja kyseli mm. tarkempia ajankohtia milloin nainen oli tehnyt näitä katoamisteissujaan. T. Oikea ap
Tämä ei ole oikea AP :D Oikea AP olen minä joka kertoi tekstarista.
Kuulostaa ihan oudolta, jopa niin oudolta, että en ihan edes usko koko aloitusta.
Mutta jos nyt tosiaan näin on oikeasti, niin outoa on myös se, ettei ap ole keksinyt mitään keinoa, millä välttää tuo hyväksikäyttö ja tilanne yleensä.
Minä menisin koirani kanssa sellaiseen aikaan, että ei tuo äiskä lapsineen siellä varmasti silloin ole. Tähän nyt tietysti tulee seli-seli-selitys, kuinka on pakko käydä juuri siihen aikaan tai niihin aikoihin, ei ole pienintäkään mahdollisuutta mennä johonkin muuhun aikaan, ei tietenkään.
No sitten en edes menisi sinne koirapuistoon. Lenkittäisin koiraani muuten, niin kuin monet ihmiset tekee, minäkin mm., koska ei mitään koirapuistoja täällä edes ole. Jos äiti jättää lapsensa tunniksi, ja ap:n on siis oltava siellä sen tunnin verran, niin kyllä se tunnin lenkkikin sitten koiran kanssa onnistuu.
Elämänhallintaan kuuluu se, että osaa pitää puoliaan ja järjestää asioitaan. Minua ei olisi ikimaailmassa saatu mukaan tuollaiseen vedätykseen.
Ja miten se muuten on, onko koirapuisto joku lasten leikityspaikka? Siellähän on koirien kakkojakin pitkin poikin, ei ne kaikki koiranomistajat niitä pois keräile, vaikka niin pitäisikin tehdä. Eikä aina omistaja edes näe, että tekikö se moppe kakkakääryleen ja minne. Koirapuistohan on koirien ulkoiluttamista varten ja koirat juoksee siellä vapaina. Pienet lapset tuntemattomien koirien keskellä on minusta arveluttava juttu. Ainakaan ei voi kukaan vanhempi vaatia korvauksia, jos koira hyppiessään tahrii lasten vaatteita tai säikähdyttää lapsen tai lapsi möyrii koirankakassa.
Uskon että tekstarista kertonut on oikea AP, kirjoitustyyli enemmän samanlainen.
Kertaalleen saattaisin katsoa kersan/kersojen perään, mutta tilanteen toistuessa lähtisi soitto häkeen lasten heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen saattaisin katsoa kersan/kersojen perään, mutta tilanteen toistuessa lähtisi soitto häkeen lasten heitteillejätöstä.
Kyllä mäkin sen yhden kerran voisin niitä lapsia katsoa, mutta heti jos multa tultaisiin toisen kerran sitä pyytämään, sanoisin välittömästi, että en ehdi, olen just lähdössä kotiin. Ja lähtisin myös samantien. Haistaisin nimittäin hyväksikäytön heti.
Tämähän on vähän samankaltainen juttu, kuin että suostut yhden kerran kyytimään työkaverisi kotiinsa päivän päätteeksi. Sen jälkeen sinusta tuleekin hovikuski, joka aina kuskaa sen ihmisen kotiinsa. Jos et osaa tarpeeksi jämäkästi heti kieltäytyä.
Tai naapurin mummo pyytää sinua käymään puolestaan apteekissa. Lupaat, ja sen jälkeen käytätkin häntä jo lääkärissä ja lopulta käyt hänelle kaupassa ja siivoamassa viikottain.
Miten te uskotte tälläaista p*skaa? P*askoja äitejä kyllä on mutta toi aloitus oli silkkaa shaissea ja mammat vouhottaa "ohjeita" 7 sivun verran provolle. Nyt valot päälle.
Kerran meidän mummolassa kun teinit katsoivat omien pikkusiskojensa perään ja heidän omat porukat ja mummo olivat lähteneet marjaan, niin naapurit olivat tuoneet kolme lastaan keltään kysymättä näille teineille katsottavaksi, näistä pienin vielä tosi pieni, nää pikkusiskot nyt olivat kuitenkin sellaisia, jotka osasivat itse pyllynsä pyyhkiä. Ei kyllä tapahtunut toiste, sen verran kovat huudot olivat saanet kun lapsiaan tulivat hakemaan.
Nämä tytöt olivat tottuneita lapsenvahteja ja he saivat rahaa tästä vahtimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa siihen viestiin. Ja jos tulee lisää viestejä, menet poliisilaitokselle ja näytät viestit ja kerrot mihin aikaisempiin juttuihin ne liityyvät. Poliisit tekevät kaikista tapahtumista pöytäkirjat ja ne sinulle lähetetyt viestit liittyvät juttuun.
Ja mitään väärää et ole tehnyt, päinvastoin olet vastuullinen nuori ja huolehdit lasten turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tehnyt mitään väärää vaan olet toiminut mallikelpoisesti ja tavalla josta saisi aikuisetkin ottaa mallia.
Tuo äiti lienee sellaista rupusakkia joka ei koskaan näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Nyt se ottaa kaljaa ja märehtii kokemaansa "vääryyttä". Estä sen numero puhelimestasi, älä missään nimessä vastaa mitään.
Tai sitten annat viestien tulla läpi, mutta et missään nimessä vastaa niihin. Tallennat vaan. Siltä varalta että tästä seuraa jotain voit todistaa että sinua on uhkailtu -uhkailua se on viranomaisilla uhkailukin.
Ap, tarvitset nyt itsekin tukea koska ei ole kiva joutua sekaantumaan tuollaiseen juttuun. Asuuko sinulla ketään sukulaisia paikkakunnalla tai onko koulussasi psykologia, kuraattoria tms? Kouluterveydenhoitajakin voi auttaa paremman puutteessa.
Tarkoitan että sinulla pitäisi olla nyt ihan joku IRL-aikuinen tukena ja neuvomassa että saat tilanteen mielessäsi purettua ja siltä varalta että tilanne vielä eskaloituu (jos viesti tekstareista oli ap:n kirjoittama.)
Tsemppiä. Olet toiminut hyvin ja oikein.