Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on tosi vanhanaikaisesti sisustettu koti

Vierailija
31.12.2019 |

Enkä tarkoita mitään antiikkia, vaan kasari-ysäri huonekaluja, kuten tummunutta mäntyä, keittiön ovet puuta, sohvapöytä öljyttyä mäntyä, ehkä parikyt vuotta vanha, samoin kirjahyllyt jne. Rakastan kotiamme, enkä raaski muuttaa mitään. Ei siis ole edes kyse siitä, etten välitä, vaan olen oikeasti ihastunut tällaiseen tyyliin. Meillä on vanha virttynyt ysäri sohvakin edelleen, toivottavasti kestää jotenkin vielä vuosia!
Mikä minua vaivaa? Ei mitään makua? Jämähtäneisyys?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä suomalaisten mäntyvihaa. Joka paikassa toistellaan, että mänty on niin kauhean rumaa, kun se kellastuu, ihan niin kuin se olisi joku opinkappale. Esim. Yhdysvalloissa taas mäntyä käytetään modernissa puuarkkitehtuurissa paljon. Totta kai tämä on makuasia, mutta se suureen ääneen kerrottu "totuus" siitä, että männyn patinoitunut väri on absoluuttisesti ruma, vaikuttaa kyllä ihmisten mielipiteeseen. 

Meillä on yläkerrassa 90-luvun mäntypanelointi, joka ei ole erityisen kaunis (itse paneeli on ruma), mutta olen ihan oppinut tykkäämään siitä patinoituneesta männystä. Se kyllä aikoinaan puretaan, koska koko yläkerran sisärakenteet on pakko purkaa (yläkerta on muovitettu 90-luvulla, ja tässä talossa on painovoimainen ilmanvaihto). Samoin meillä on alakerrassa vanhaa sormi- ja sisarpaneelia, jotka taatusti ovat patinoitunutta mäntyä – jännä muuten, että näitä rintamamiestalon alkuperäisiä paneeleja ei kauhistella samalla tavalla!

Miksi ne sisärakenteet on kaikki pakko purkaa?

No se selitys kyllä löytyy siitä viestistä, jos malttaa lukea. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto, mutta yläkerta on 90-luvulla muovitettu, eikä se ilma oikein vaihdu sen muovin läpi.

Eihän sen ilman kuulu seinien läpi muutenkaan tulla? Vaan ilmanvaintoventtiilien. Eihän niiden teko vaadi koko seinän purkua? Ainakaan meillä, rasiaporalla porattiin vaan seinään reikä ja asennettiin paikalleen.

Sä voit vaikka googlata, millainen on hengittävä rakenne. Kosteus poistuu rakenteiden kautta, mutta jos on muovi, niin ei poistu. Tästä kyllä löytyy paljonkin tietoa, jos kiinnostaa.

Puhuit ilmanvaihdosta alunperin.

No en ajatellut, että mun pitää alkaa selittämään juurta jaksaen talon hengittäviä rakenteita, kun se ei ollut ketjun aihe, eikä edes oman viestini aihe.

Vierailija
22/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvia kämpästä kiitos, niin me muut annetaan arvosana :) Uskon, että saat kiitettävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä suomalaisten mäntyvihaa. Joka paikassa toistellaan, että mänty on niin kauhean rumaa, kun se kellastuu, ihan niin kuin se olisi joku opinkappale. Esim. Yhdysvalloissa taas mäntyä käytetään modernissa puuarkkitehtuurissa paljon. Totta kai tämä on makuasia, mutta se suureen ääneen kerrottu "totuus" siitä, että männyn patinoitunut väri on absoluuttisesti ruma, vaikuttaa kyllä ihmisten mielipiteeseen. 

Meillä on yläkerrassa 90-luvun mäntypanelointi, joka ei ole erityisen kaunis (itse paneeli on ruma), mutta olen ihan oppinut tykkäämään siitä patinoituneesta männystä. Se kyllä aikoinaan puretaan, koska koko yläkerran sisärakenteet on pakko purkaa (yläkerta on muovitettu 90-luvulla, ja tässä talossa on painovoimainen ilmanvaihto). Samoin meillä on alakerrassa vanhaa sormi- ja sisarpaneelia, jotka taatusti ovat patinoitunutta mäntyä – jännä muuten, että näitä rintamamiestalon alkuperäisiä paneeleja ei kauhistella samalla tavalla!

Miksi ne sisärakenteet on kaikki pakko purkaa?

No se selitys kyllä löytyy siitä viestistä, jos malttaa lukea. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto, mutta yläkerta on 90-luvulla muovitettu, eikä se ilma oikein vaihdu sen muovin läpi.

Eihän sen ilman kuulu seinien läpi muutenkaan tulla? Vaan ilmanvaintoventtiilien. Eihän niiden teko vaadi koko seinän purkua? Ainakaan meillä, rasiaporalla porattiin vaan seinään reikä ja asennettiin paikalleen.

Sä voit vaikka googlata, millainen on hengittävä rakenne. Kosteus poistuu rakenteiden kautta, mutta jos on muovi, niin ei poistu. Tästä kyllä löytyy paljonkin tietoa, jos kiinnostaa.

Puhuit ilmanvaihdosta alunperin.

No en ajatellut, että mun pitää alkaa selittämään juurta jaksaen talon hengittäviä rakenteita, kun se ei ollut ketjun aihe, eikä edes oman viestini aihe.

Sulla menee hengittävä rakenne ja ilmanvaihto sekaisin. Kaksi eri asiaa.

https://www.saatsi.fi/blogi/mita-tarkoittaa-hengittava-rakenne/

Vierailija
24/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tossa mitään pahaa ole, selvästi viihdyt kotona ja huonekalut mieleisiä. Sähän toimit juuri niin kuin meidän muidenkin pitäisi, et vaihda toimivaa muodin mukana. Vähän aikaa, kun odotat, niin ne kaikki lakatut mäntyhuonekalutkin on taas pinnalla.

Juuri näin! En itse juurikaan pidä männystä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä sen tulevan taas muotiin. Tiedä, vaikka omakin mielipiteeni muuttuisi.

Vierailija
25/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä et vain ole niitä ihmisiä jotka saa tyydytystä omasta mielestään esteettisistä asioista. Jos itse viihdyt niin mikäs siinä.

Vierailija
26/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään. Odotat muutaman vuoden, niin ne tulee taas takaisin muotiin. Sitten kun kaverisi ihailevat miten muotitietoinen sisustaja olet, sanot vaan rennosti, että joo, laitoin sen tälläiseksi jo aikoja sitten, eli oletkin yhtäkkiä muodin edelläkävijä.

Vierailija
27/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huonekalut 1920 - 1960-luvuilta. Kaikki on hankittu käytettyinä ja niille on tehty ainoastaan käyttökunnostus, eikä elettyä elämää ole alettu piilottamaan millään tavalla.

M 45

Vierailija
28/28 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huonekalut 1920 - 1960-luvuilta. Kaikki on hankittu käytettyinä ja niille on tehty ainoastaan käyttökunnostus, eikä elettyä elämää ole alettu piilottamaan millään tavalla.

M 45

On kyllä aika eri asia, jos on 20-60-luvun huonekaluja kuin ysäriläistä mäntykamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän