Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi punainen mielletään ”naiselliseksi” väriksi?

Vierailija
31.12.2019 |

Ja sama koskee esim. pinkkiä

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa...a, hyvä kysymys tuo...

Vierailija
2/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1800-luvulla se oli toisinpäin. Pinkki ja punainen olivat poikien ja miesten värejä, koska ne olivat voimakkaita ja arvokkaita.  Punainenhan on esimerkiksi kuninkaallinen väri (vrt. levitetään punainen matto). Vaaleansininen ja sininen olivat hentoja tyttöjen ja naisten värejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko tuota. Pinkkiejä paitoja näkee usein miehillä, ainakin pukujen kanssa. Ferrarin väri on punainen, ja miehillä sitä myöten punaiset paidat, varmaan vastaavia esimerkkejä on muitakin. Olen myös nähnyt punaista väriä ulkovaatteissa ja myös sisähousuissa.

Vierailija
4/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuis niin? Joulupukki on nimeä ja partaa varsinainen äijä;D

Vierailija
5/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku hempeä vaalean vihreä on enempi naisten väri.

Vierailija
6/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinkkiä näkee enemmän ja enemmän miesten käytöss' kauluspaidoissa sekä pikeepaidoissa. Punainen on autourheilussa ja joukkuelajeissa tykätty väri miehilläkin. Onko siis punainen enää ns. tyttöjen väri?

Vierailija
7/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska punainen on vahva, tulinen, voimakas väri. 

Vierailija
8/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitänyt poikavauvalla myös punaista ja vaaleanpunaista mikä on joillekkin ihmisille kovinkin suuri ongelma. Naapurin mummo ihmettelee kovaan ääneen että "eikö nykyvään saa valita tullooko äitiyspakkaus pojalle vai tytölle" ja että "voi voi kun nyt näyttää poika ihan tytöltä."

Mielestäni ei ole olemassa tyttöjen eikä poikien värejä. 

Vierailija
9/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisen ja vaaleanpunaisen niputtaminen on vähän hankala juttu tässä tapauksessa. En tiedä mielletäänkö punaista niinkään tyttöjen väriksi, mutta vaaleanpunaisella kyllä on nykyään se assosiaatio monien mielessä.

Ehkä kyse on vaan nykyisestä vakiintuneesta tavasta; jos menee vaikka lelukauppaan, niin tyttöjen osaston tunnistaa helposti vaaleanpunaisesta aallosta.

Vierailija
10/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wehrmachtin ja myöhemmin myös Itä- ja Länsi-Saksojen, ja sittemmin yhdistyneeb Saksan asevoimissa vaaleanpunainen on perinteisesti ollut panssarivoimien tunnusväri, joka näkyy asepukujen kauluslaatoissa ja olkapoleteissa.

Vierailija
11/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1800-luvulla se oli toisinpäin. Pinkki ja punainen olivat poikien ja miesten värejä, koska ne olivat voimakkaita ja arvokkaita.  Punainenhan on esimerkiksi kuninkaallinen väri (vrt. levitetään punainen matto). Vaaleansininen ja sininen olivat hentoja tyttöjen ja naisten värejä.

Vieläkin kirkkaanpunaista on sotilaiden juhla-asuissa maailmalla. Myös moni kalliimpi urheiluauto kelpaa parhaiten kirkkaanpunaisena. Se on energinen väri.

Vierailija
12/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitänyt poikavauvalla myös punaista ja vaaleanpunaista mikä on joillekkin ihmisille kovinkin suuri ongelma. Naapurin mummo ihmettelee kovaan ääneen että "eikö nykyvään saa valita tullooko äitiyspakkaus pojalle vai tytölle" ja että "voi voi kun nyt näyttää poika ihan tytöltä."

Minä ostin kirpparilta paljon puklaavalle poikavauvalleni pinkkejä ja punaisia vaatteita, jotta olisi aina puhdasta ja kuivaa ylle. Kyllä punaista potkupukua on ihmetelty kovasti lähinnä tuntemattomien taholta. Itse vauva on tyytyväinen kun saa olla puhtaissa ja kuivissa vaatteissa.

Vierailija
13/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen on syntinen väri ja naiset ovat syntisiä. Eeva haukkasi nimenomaisesta kiellosta huolimatta punaista omenaa ja lankesi syntiin.

Vierailija
14/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen on syntinen väri ja naiset ovat syntisiä. Eeva haukkasi nimenomaisesta kiellosta huolimatta punaista omenaa ja lankesi syntiin.

Ei ole selvää puhutaanko raamatussa edes omenasta, saati sitten punaisesta sellaisesta.

Vierailija
15/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole selvää puhutaanko raamatussa edes omenasta, saati sitten punaisesta sellaisesta.

Mitä se sitten söi? Banaaniako?

Vierailija
16/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Tosiasia on silti, että värit ovat edelleen melko sukupuolittuneita: esim. tyttövauvalle ostetaan usein pinkkejä vaatteita kun taas poikavauvalle sinisiä eikä päinvastoin.

Vierailija
17/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva varmaankaan ajattelee kirkkaan- tai viininpunaista pelkästään naisten värinä, eikä ehkä nykyään pinkkiäkään, mutta tapa pukea tyttövauvat hempeän vaaleanpunaiseen ja poikavauvat vastaavasti vaaleansiniseen johtunee siitä,että muuten vauvan sukupuolta on vaikeampi hahmottaa. Osalle ihmisitä kuin on tärkeää, että vieraammatkin hoksaavat, onko kyseessä tyttö- vai poikavauva. Ainakin Espanjassa juuri tästä syystä tyttövauvoille laitetaan korvakorut.

Vierailija
18/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen on ihana väri. Sääli että se korostaa liikaa possunpinkkiä naamaani joten harvemmin tulee käytettyä 😐

Vierailija
19/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu ei sitä kerro. Juutalaisuudessa on tarjottu mahdollisiksi vaihtoehdoiksi ainakin viikunaa ja viinirypälettä. Granaattiomena taitaa olla myös yksi.

Vierailija
20/21 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu ei sitä kerro. Juutalaisuudessa on tarjottu mahdollisiksi vaihtoehdoiksi ainakin viikunaa ja viinirypälettä. Granaattiomena taitaa olla myös yksi.

Mulla olisi kyllä jäänyt syntiin lankeamatta jos olisi pitänyt alkaa askarrella granaattiomenan kanssa, hyviä kyllä, ei se mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme