Luuleeko jotkut oikeasti, että he voivat jatkaa nykyistä saastuttavaa elämää?
Jos joku vielä luulee, että autolla ajo ja lihansyönti voivat jatkua entiseen malliin, niin te olette todella väärässä. Jos näitä ei lailla saada suoraan kiellettyä, niin verotusta nostamalla ne käytännössä kielletään. Jos bensan hinta on vaikkapa 50€/litralta, niin monen ajot loppuvat. Ettekö te ymmärrä, että nuoret pistävät lopun tälle nykymenolle ensi vuosikymmenellä? Kun nyt viisaat ja ympäristötietoiset nuoret voivat pian äänestää, vihreiden kannatus lienee 40-50 %.
Kannattaisi alkaa käyttää julkisia ja syömään kasviksia jo ihan sen takia, ettei muutos tunnu yhtä pahalta. Tämä nykymeno nimittäin ei montaa vuotta jatku.
Kommentit (318)
Kerskakulutus on turhaa, lopettakaa edes se.
Ei, ette tarvitse erikseen kevät- ja talviverhoja tai joululakanoita. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ympäristötutkija yliopistolla ja joskus taannoin annoin ystävälleni oivan vertauskuvan. Hän oli huolissaan ympäristöasioista ja myös Suomenlahden sinilevätilanteesta. Sanoin mökilläni, että minulla on tuossa pieni haavi. Hän voi lähteä käsivoimin haravoimaan sitä sinilevää merestä, niin ahdistus varmaan lievittyy. Hän naureskeli ja ihmetteli, että mitä ihmettä hänen käsivoiminsa poimimat muutamat hassut levähiukkaset nyt muka auttavat koko merta tästä ongelmasta.
Sitten kerroin, että aivan tasan yhtä paljon hänen kasvissyöntinsä ja autottumuutensa auttavat maailman ilmastokatastrofissa. Tai oikeastaan se sinilevän poiminta käsin, auttaa jopa prosentuaalisesti enemmän.
Se että suomalainen ajaa hybridillä, syö kasvisruokaa ja sammuttaa televisiostaan herätevirran pois päältä öisin, ei vaikuta maapallon globaaliin ilmastoon yhtään mitenkään. Surullista, mutta vain totta. Voihan sitä toki ajatella paljon puhuttuna "esimerkkinä" muille. Mutta totuus on tässäkin aika karu: ylivoimaisesti suurin osa maailmasta ei tiedä onko Finland jokin syötävä kasvi, maa jossain, vai kirkasvalolamppu. Ei mitään käsitystä. Että se vähän niin kuin siitä esimerkin näyttämisestä.
Suomi voi näyttää esimerkkiä vaikka muille Euroopan maille, ja sitten vaikka Ranska voi näyttää mallia niille, jotka Suomea eivät tiedä.
Ihme selittelyä sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ympäristötutkija yliopistolla ja joskus taannoin annoin ystävälleni oivan vertauskuvan. Hän oli huolissaan ympäristöasioista ja myös Suomenlahden sinilevätilanteesta. Sanoin mökilläni, että minulla on tuossa pieni haavi. Hän voi lähteä käsivoimin haravoimaan sitä sinilevää merestä, niin ahdistus varmaan lievittyy. Hän naureskeli ja ihmetteli, että mitä ihmettä hänen käsivoiminsa poimimat muutamat hassut levähiukkaset nyt muka auttavat koko merta tästä ongelmasta.
Sitten kerroin, että aivan tasan yhtä paljon hänen kasvissyöntinsä ja autottumuutensa auttavat maailman ilmastokatastrofissa. Tai oikeastaan se sinilevän poiminta käsin, auttaa jopa prosentuaalisesti enemmän.
Se että suomalainen ajaa hybridillä, syö kasvisruokaa ja sammuttaa televisiostaan herätevirran pois päältä öisin, ei vaikuta maapallon globaaliin ilmastoon yhtään mitenkään. Surullista, mutta vain totta. Voihan sitä toki ajatella paljon puhuttuna "esimerkkinä" muille. Mutta totuus on tässäkin aika karu: ylivoimaisesti suurin osa maailmasta ei tiedä onko Finland jokin syötävä kasvi, maa jossain, vai kirkasvalolamppu. Ei mitään käsitystä. Että se vähän niin kuin siitä esimerkin näyttämisestä.
Suomi voi näyttää esimerkkiä vaikka muille Euroopan maille, ja sitten vaikka Ranska voi näyttää mallia niille, jotka Suomea eivät tiedä.
Ihme selittelyä sulla.
Suomi on jo leikannut päästöjään 90-luvulta lähtien aivan hurjasti. Kerro nyt miten tämä meidän esimerkkimme on vaikuttanut muihin maihin. Kerro tai lopeta typerä sössötyksesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme selittelyä sulla.
Suomi on jo leikannut päästöjään 90-luvulta lähtien aivan hurjasti. Kerro nyt miten tämä meidän esimerkkimme on vaikuttanut muihin maihin. Kerro tai lopeta typerä sössötyksesi!
Täältä saa sen kuvan, että vain Suonessa pohdittaisiin keinoja maapallon elinkelpoisuuden ylläpitämiseksi. Ei pidä paikkaansa. Samaa keskustelua käydään kaikissa kehittyneissä maissa. Suomessa käy kyllä koko ajan vierailevia ryhmiä tutustumassa onnistuneisiin energiaratkaisuihin, joita täällä on tehty. Tavoite tietty tulla johtavaksi tällä saralla, mutta vauhti muualla nyt niin kova, että helposti jäädään Suomessa jälkeen.
Kiina saastuttaa, mutta kehittää aurinkoenergiaa hurjaa vauhtia.
Jotkut Suomesssa käytössä olevat toimivat ideat ovat yksinkertaisia toteuttaa kaikkialla. Esim. oranssit alennuslaput kaupoissa kun päiväys menossa umpeen. Tämä vähentää ruokahävikkiä. Toiset, kuten pohjoismainen pullonpalautussysteemi, vaikeampia toteuttaa muualla, mutta kyllä näitä seurataan muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti ei lisää päästöjä yhtään sen enempää kuin ap:n oma hengittäminen ja piereskely.
Ja nimenomaan raakojen kasvisten ja hedelmien syönti PIERETTÄÄ ihan sikana!!
Vierailija kirjoitti:
Itse kun on jo vuosikausia elänyt mukavaa vähäpäästöistä arkea kasvisruokaa syöden, säästäen, sijoittaen ja elämästä nauttien, ei voi kuin nauraa wt ihmisten kiemurtelulle. Ihan kuin uhmaikäisiä katsoisi. :D
Mutku minä HALUUN 300 neliön hallin kodiksi ja tehdä hehtaarin nurmikon pihalle jossa en koskaan ole ja ajella autolla edestakaisin parin kilometrin matkaa ja lentää Kanarialle puhumaan suomea ja lihoa muodottomaksi naudanlihalla ja ja ja...!
Oikeasti, 99 % ihmisistä elämänlaatu vain paranisi, jos luopuisivat noista asioista tai edes vähentäisivät.
Se 1% kansasta joka ihan oikeasti tarvitsee autoa esimerkiksi siitä syystä, että asuu keskellä ei mitään viljelemässä suurta aluetta tai hoitamassa poroja, voisi ihan hyvin kulkea autolla päivittäin jatkossakin - kunhan se pullamössö 99 % prosenttia napinan sijaan vähentäisi omaa täysin turhaa saastutustaan.
Suurin osa suomalaisista EI omaa kyseistä elämäntyyliä lol Koska ei ole varaa..Miksi et puhu jenkeistä kun niitä kuitenkin näytät tarkoittavan. Täytyy olla hassu teini jos todellakin luule että keskiverto suomalainen eläisi kyseisellä tavalla.
Suurimpia saastuttajia ovat heräävät kehitysmaat joissa kansalaisilla on nyt varaa ostaa krääsää,aasian maat esim kiina ja intia. Ja koska heitä on miljoonia enemmän pöljempikin ymmärtää mitä tapahtuu?
Eipä kulje julkiset näillä nurkilla joten omalla autolla kuljetaan ja jatkossakin syön lihaa. Tosin lihaa ja kalaa en ole ostanut vuosiin vaikka lähes päivittäin niitä on pöydässä.
Mitä ekopelleilyyn tulee niin väittäisin ettei yksikään kaupunkilainen ole niin hiilineutraali kuin minä. Nimittäin olen hommannut aurinkopaneelit, maalämmöt ja metsää löytyy parisataa hehtaaria.
Kiina ja Intia...
Suomella ei siis ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Onhan tuossa monikymmenkertainen määrä väestöä Saksassakin, ei nekään tee mitään, miksi suomalaisten pitäisi? Ja miksi Saksan pitäisi tehdä mitään, kun ei Jenkitkään tee? Ja miksi jenkkien pitäisi tehdä mitään, kun ei se Intia... ja miksi Intian pitäis, kun Kiina! Kuinka monta miljardia tuossa ketjussa oli jo syyttelemässä toisiaan??
Uskomattoman alatyylisiä vastauksia täällä, v*ttuja ja haukkumisia. Tsempatkaas nyt vähän niin olisi helpompi arvostaa keskustelutoveria :)
Kyllä jatkuu - ja suurin syypää asiaan on intersektionaaliset feministit ja vasemmistolainen ääriliikehdintä ja -ajattelu. Kukaan järkevä ihminen ei kuuntele teitä vaikka puhuisitte joskus jotain järkevääkin. Kaiken maailman vilauttelijat, monikultturistit, kommunistit ja housuihinpaskojat pitävät huolen siitä.
Olette itse suurin este sille ettei ilmastovouhotus mene kaupaksi.
Tämä on taas niin tätä. Jokainen osaa osoittaa sormella, mitä joku toinen ei tarvitse tai mitä se ei saisi olla tai tehdä, mutta ei hahmoteta niitä omia toimintatapoja. Annan tässä muutamia esimerkkejä:
-Ollaan syömättä lihaa ja kuvitellaan, että maailma pelastuu sillä. Ei se pelastu, koska lihansyönti ei ole se suurin ongelma, vaan väestönkasvu, ympäristön saastuminen, muovi ja fossiiliset polttoaineet. Esimerkiksi Intiassa valtaosa ihmisistä on kasvissyöjiä, mutta silti se on yksi suurimpia saastuttajia maailmassa ja on muuten todella likainen paikka. Luonnossa on myrkyllisiä päästöjä, muovia ja ilma on niin saastunutta että hengitystiesairaudet ovat valtava ongelma. Mistä päästään seuraavaan kohtaan:
-Kiina. Ja Kiinassa valmistettujen tuotteiden massakulutus. En tarkoita tässä nyt pelkästään Wish tilaamista yms. vaan sitä, että valtaosa KAIKISTA Länsimaissa käytettävistä kulutushyödykkeistä on peräisin Kiinan tehtailta, oli sitten kyseessä vaatteet, kengät, huonekalut, astiat, kosmetiikka, eläintenruoka, ravintolisät, kirjat jne. jne. Lista on loputon. Melkein kaikki tehdään nykyään kehitysmaissa ja Kiinassa. Miksi? Koska siellä yritykset pystyvät mm. kiertämään ympäristölainsäädäntöä ja voivat surutta saastuttaa ympäristöä. Sitten vegaanivaikuttajat kehuvat wishistä tilaamiaan kenkiä, jotka ovat "vegan leather" eli muovia. Sen muovin massatuotanto tuhoaa monien eläinten elinympäristön myrkyttämällä ja tukehduttamalla ne.
-On hyvä muistaa että ihminen on aina syönyt lihaa ja autot ovat ennenvanhaan olleet monta kertaa pahempia saastuttajia kuin nykyään. Ehkä kannattaa irtaantua dogmasta ja pohtia miksi? Yksinkertaisesti meitä on täällä liikaa ja kapitalistinen malli ei tällaisenaan toimi.
Ihan entiseen malliin aion jatkaa.
Ei huoleta pätkääkään. Eikä toisaalta Suomen tekemiset kosketa täällä missä asun millään lailla.
Siellä höyrytkää "ilmastoasioiden" kimpussa minkä ehditte - muu maailma makaakin aivan toisessa asennossa ja sille ette voi yhtään mitään. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos Suomen päästöt ovat tulevaisuudessa 0%, sehän vähentää koko maailman hiilidioksidipäästöjä peräti 0,1 %. Maailma pelastuu!!
Katsele huviksesi kuinka paljon kotisi esineistä ja tekstiileistä on valmistettu Aasiassa tai Intiassa. Ne sinun kulutuksesi aiheuttamat päästöt lasketaan niiden maiden päästöiksi!
Kuljetusten päästöt lasketaan sen perusteella, että minkä maan lipun alla alus sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutku minä HALUUN 300 neliön hallin kodiksi ja tehdä hehtaarin nurmikon pihalle jossa en koskaan ole ja ajella autolla edestakaisin parin kilometrin matkaa ja lentää Kanarialle puhumaan suomea ja lihoa muodottomaksi naudanlihalla ja ja ja...!
Oikeasti, 99 % ihmisistä elämänlaatu vain paranisi, jos luopuisivat noista asioista tai edes vähentäisivät.
Siinä vaiheessa kun kaikki matkustaminen on kielletty eikä kellään ole enää töitä alkaa 300 neliön tupa kunnon viljelysmailla olla houkutteleva vaihtoehto. Vai mitä meinaat tehdä kylmässä ja pimeässä kerrostalokuutiossa kun nälkä kurnii suolessa?
Tottakai voi. Saastuttaminen on mulle elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kulje julkiset näillä nurkilla joten omalla autolla kuljetaan ja jatkossakin syön lihaa. Tosin lihaa ja kalaa en ole ostanut vuosiin vaikka lähes päivittäin niitä on pöydässä.
Mitä ekopelleilyyn tulee niin väittäisin ettei yksikään kaupunkilainen ole niin hiilineutraali kuin minä. Nimittäin olen hommannut aurinkopaneelit, maalämmöt ja metsää löytyy parisataa hehtaaria.
Hienoa!
Metsää omistamalla onkin hyvät mahdollisuudet päästä hiilineutraaliksi.
Perus merkkitietoinen vege kaupungissa on kaukana hiilineutraalista kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon asuu porukkaa vielä muualla kuin ratikka- tai junapysäkkien varrella, autottomuus ei ole heille vaihtoehto sanoi kalliossa asuva punaviherkuplalainen mitä tahansa.
Minne ei voi mennä jalan tai pyörällä ei ole menemisen arvoista. Siksipä julkisenkin liikenteen voi lopettaa ympäristösyistä. Tosin länsimaalaisen ihmisen suurin ekoteko on itsemurha. Itse en ole kuitenkaan valmis näin radikaaleihin tekoihin, enkä ala muutenkaan vetämään ympäristöystävllisyyttä yli. Kulutan harkiten ja maltilla.
Nyt tuli viherhörhön paras : Töihin vain jalkaisin tai polkemalla.
Minulla on työmatka 3 km, että tosiaan voi mennä polkemalla. Nyt olen etätöissä. Kuka hölmö enää nykyään edes menee "työpaikalle" ?
Esimerkiksi me kaikki hölmöt, jotka hoidamme sairaita ihmisiä paikassa, jonka nimi on sairaala. Valitettavasti tätä ei vielä pysty tekemään kotoa käsin istumalla omalla sohvalla. Mutta joo, ethän sinä viherpipertäjä koskaan voi sairaaksi tulla, joten ei meitä ole sinulle edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on täysin selvää, että nuo asiat tullaan kieltämään jossain vaiheessa lailla. Helpompaa olisi itse luopua niistä vapaaehtoisesti, mutta ihmiset ei ajattele niin.
Olen ajatellut samoin jo kymmenisen vuotta. Mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, joillekin on todella kipeitä ja elämääkin suurempia asioita nämä ''oikeudet'' syödä rajattomasti lihaa ja saastuttaa mielin määrin sillä varjolla, että kylhän ne kiinalaisetkin. Korneimpia on kommentit tyyliä ''minäpäs ihan uhallani syön kymmenen kiloa lihaa päivässä ja varmasti käyn vaikka joka päivä hupiajelemassa sata kilometriä, niin ja tilaan sieltä Kiinastakin niitä härpäkkeitä ja rihkamaa, mutta ei mun kulutuksella silti ole mitään vaikutusta''.
No näitä kommentteja tulee niin kauan, kun uhataan kokonaan kieltää jotain, sehän on selvää. On ihan naurettava ajatuskin käydä verottamaan lihansyönnistä tai nostaa bensan hinta pilviin maassa missä voidaan syödä paikallista tai vähintäänkin kotimaista lihaa ja jossa välimatkat ovat pitkiä eli auto on monille pakollinen. Ulkomaisen lihan tuontia tulisi rajoittaa reippaasti ja keskittyä kotimaiseen ruokaan.
Kasvissyöntiin pakottaminen ei auta ketään eikä moni siihen suostu eikä pidäkään. Kieltämisen ja syyttelyn sijaan tulisi kannustaa käyttämään enemmän kasvispitoista ruokaa. Minä sekasyöjänä pyrin syömään mahdollisimman vähän punaista lihaa, mutta lihansyönnistä en aio luopua kokonaan varmaan ikimaailmassa. Puuroon käytettävän maidon olen vaihtanut kauramaitoon ja kebabin sijaan syön vöneriä. Pidän myös mifuista ja pyrin vähintään kaksi kertaa viikossa tekemään töihin lihattoman aterian. Töissä tarvitsen autoa, koska raksalla joudun kuljettamaan mukanani työkaluja ja maalikaukaloita, välillä täytyy kesken päivän käydä rautakaupassa tai käydä useammalla työmaalla. Teepä tämä linja-autolla..
Pointti on, että tuollainen älytön kiihkoava syyllistys pitäisi lopettaa kokonaan, koska se vain syventää kuilua. Sen sijaan tulisi keskittyä kannustamiseen ja saada aikaan ilmapiiri, että sekasyöjät ja kasvissyöjät löytäisivät yhteisen sävelen. Kohtuullisesti kaikkea toimii tässäkin.
Ihmiset tulevat sahaamaan omaa oksaansa kunnes se katkeaa ja pudotaan omaan kuolemaan. Ei se muutu mihinkään. Vuoteen 2050 mennessä koko maailmassa ei ole ainuttakaan merilintua, jolla ei olisi edes vähän muovia mahalaukussaan. Meistä jokainen syö ja juo viikossa luottokortillisen verran (n. 5 grammaa) mikromuoveja. Eivät tällaiset asiat hetkauta juuri ketään yksittäistä ihmistä, koska ajattelumalli on "mutta kun MINÄ ihan vähän vaan kulutan ja saastutan lisää, ei se vaikuta mihinkään koska Kiina ja Intia ja kaikki muut" ja "meidän jälkeemme vedenpaisumus, ihan sama mitä maapallolle tai omalle kotimaalle tapahtuu MINUN kuolemani jälkeen".
Nykymeininki ei lopu länsimaissa (kulutuksen ja saastuttavan elämän johdossa) kunnes tulee pakollinen äkkipysäys. Stam1nan "Pakkolasku" -biisissä sitä kuvaillaan hyvin:
Rahtasit ostoskassissa rippeitä moraalista
Repesi säkin pohja elintasovaatimuksista
Käteistä kuivana ei ole edes leipään
Tavaratulvan vietävänä puret hammasta
Talouskriisi on syypää kaikkeen
Vaan kauan eläköön kulutusjuhla
Hukutit itsetuntoa, hukutit materialla
Hukutit pelkoa ja heikkouttasi
Kolme jos kahden hintaan saa tavaraa
Halutaan tätä ja tätä ja tätä ja tätä ja tätä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyiset nuoret viisastuvat varttuessaan ja vihreydet unohtuu, kuten on käynyt aikaisemmillekin sukupolville. Tai no, muutama silloin tällöin jää keskenkasvuiseksi ja vihreiden kannattajaksi mutta ei heidän määränsä tuosta merkittävästi kasva.
Tämä. Onneksi muunkinlaisia nuoria on kuin vihreitä arvoja kannattavia.
Suomi voi näyttää esimerkkiä. Keniassa asti nykyään voi äiti saada eräänlaisen äityispakkauksen näin esimerkiksi.