Muistakaa, että influenssarokote ei ole pakollinen Suomessa.
Kommentit (95)
No, minä olen ottanut nyt 10 vuotta rokotuksen, enkä ole yhtään flunssaa sairastanut. Ei se flunssia ainakaan lisää.
N37, kommentti nro 20, oletko nyt ihan tosissasi? Olet sekoittanut tavalliseen flunssaan..
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tulla sitten päivystykseen kerjäämään antibioottia kun influenssa iskee. "Oon ollu jo 2 tuntia 39 asteen kuumeessa ...haluan hoitoon teho-osastolle". Joka vuosi sama homma, perusterveet influenssaan sairastuneet tulee tukkimaan päivystykset.
En ole koskaan ottanut influenssarokotetta eivät myöskään lapseni. Ei olla koskaan oltu päivystyksessä influenssan takia enkä itse edes muista milloin oli viimeksi kuumetta. Pienempää flunssaa aina silloin tällöin, ei edes joka vuosi. Kaikki muut rokotukset meillä tietenkin on.
Sairastin vuosi sitten näihin aikoihin influenssan. Kyllä oli raju tauti! Kesti kauan, enkä kuumeen laskettuakaan ollut kunnossa pitkään aikaan. Onko kenelläkään tietoa saako Helsingissä influenssarokotteen kuinka helposti? Jos soitan terveyskeskukseen, saanko ajan rokottamiseen piankin ja mitä se mahtaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä 500 henkilön toimipaikassa ja jokainen joka on tuon rokotteen ottanut on sairastunut silti siihen influenssaan ja ne ketkä eivät ole ottaneet sitä eivät ole sairastuneet. Siskoni on terveydenhoitaja joka paasaa tästä rokotteesta joka vuosi. Hän ottaa rokotteen ja sairastuu joka vuosi, minä ja vanhemmat ei rokotetta oteta ja ollaan oltu täysin terveitä.
N37
Minäki olen havainnut saman ilmiön. Ne, jotka rokotteen ottavat sairastuvat. Tämä on todella valitettavaa.
Sairastin influenssan vuosi sitten näihin aikoihin. Kyllä oli raju tauti! Kesti kauan, enkä ollut kuumeen laskettuakaan kunnossa pitkään aikaan. Tietääkö kukaan saako influenssarokotteen Helsingissä miten helposti? Jos nyt soitan terveyskeskukseen, saanko ajan rokotteelle ja kuinka pian? Mitähän se mahtaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä 500 henkilön toimipaikassa ja jokainen joka on tuon rokotteen ottanut on sairastunut silti siihen influenssaan ja ne ketkä eivät ole ottaneet sitä eivät ole sairastuneet. Siskoni on terveydenhoitaja joka paasaa tästä rokotteesta joka vuosi. Hän ottaa rokotteen ja sairastuu joka vuosi, minä ja vanhemmat ei rokotetta oteta ja ollaan oltu täysin terveitä.
N37
Saman olen minäkin huomannut.
T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Minäki olen havainnut saman ilmiön. Ne, jotka rokotteen ottavat sairastuvat. Tämä on todella valitettavaa.
Kumma juttu, kun minä en ole tällaista ilmiötä havainnut. Työpaikallamme on saanut ilmaiseksi influenssarokotteen ja olen sen ottanut monena vuonna. Mitään nuhaa kummempaa en ole sairastanut, eikä sitäkään joka talvi. Muutama rokottamaton on influenssan kärsittyään ottanut seuraavana syksynä rokotuksen. Älkää sekoittako tavallista flunssaa influenssaan.
Olen ottanut, koska työtehtävät sitä edellyttää ja luultavasti ottaisin sen muutenkin. Olen nähnyt muutaman tapauksen, jossa perusterve ihminen on joutunut tehohoitoon influenssan takia ja saanut jopa pysyviä vaurioita sen takia. Tiedän senkin, että valtaosa onneksi tervehtyy ennalleen. En kuitenkaan halua olla levittämässä tautia niihin ihmisiin, joille se perussairauksien tai heikon vastustuskyvyn takia olisi mahdollisesti kohtalokas. Työpaikalla käytännössä kaikki rokotetaan nykyään, näin on toimittu jo muutaman vuoden ajan. En ole huomannut, että se rokotuksella olisi yhteyttä työntekijöiden alttiuteen sairastua influenssaan tai muihin flunssiin.
Muistakaa, että ensimmäinen maailmansota tappoi n 16 miljoonaa ihmistä, 1918-1919 influenssa 30-100 miljoonaa. Ilman rokotuksia moinen pandemia voi ilahduttaa ihmiskuntaa vieläkin.
Mulla on ollut influenssa kerran, 1997. En ole ottanut rokotetta sitten sikapiikin 2009.
Nyt noin miljoona on ottanut rokotteen ja alle 400 000 saa siitä hyötyä. Eli vaikka otat rokotteen, ei se anna varmaa suojaa kuitenkaan. Viime vuonna taisi yli 2 miljoonaa ottaa rokotteen ja tulos oli vielä huonompi. Käytännössä infulenssasta johtuneet sairaispoissaolot kasvoivat rokotetuilla työpaikoilla.
Suomessa kuolee 500-1000 ihmistä vuodessa influensaan ja sen jälkitauteihin. Jokainen rokottamatta jättävä edesauttaa näitä kuolemia. Influenssarokotteeseen ei ole kuollut yhtäkään ihmistä.
Mielestäni täysin piittaamatonta muiden henkeä kohtaan varsinkin jos jättää ilmaiseksi tarjotun rokotteen ottamatta. Moni työnantaja tarjoaa ilmaiseksi kaikille työntekijöille, lisäksi riskiryhmät saavat ilmaiseksi.
Oma havaintoni on myös se että työpaikoilla rokotteen ottaneet ovat todennäköisemmin jonku flunssan vuoksi pois töistä. Mutta voihan se olla niinkin päin, että nämä helposti sairastuvat haluaa ottaa rokotteen ja sairastaisivat enemmän, jos eivät ottaisi.
Itse olen ottanut influenssarokotouksen yhden kerran vuonna 1997 kun työnantaja sen ensimmäisen kerran tarjosi. Sen koomin en ole ottanut ja itse sairastan harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee 500-1000 ihmistä vuodessa influensaan ja sen jälkitauteihin. Jokainen rokottamatta jättävä edesauttaa näitä kuolemia. Influenssarokotteeseen ei ole kuollut yhtäkään ihmistä.
Mielestäni täysin piittaamatonta muiden henkeä kohtaan varsinkin jos jättää ilmaiseksi tarjotun rokotteen ottamatta. Moni työnantaja tarjoaa ilmaiseksi kaikille työntekijöille, lisäksi riskiryhmät saavat ilmaiseksi.
Näkyykö tilastoissa että rokottaminen olisi merkittävästi vähentänyt kuolemantapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö tilastoissa että rokottaminen olisi merkittävästi vähentänyt kuolemantapauksia?
https://www.tays.fi/download/noname/%7BAF45B132-68A8-4444-8B62-0FBA9A08…
No ei voi sanoa että influenssa olisi katoamassa rokotteiden ansiosta. Eihän se rokote tosiasiassa näy sairastavuudessa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Moni unohtaa sen että influenssa on tappava tauti, jopa perusterveelle ihmiselle. Kerran kun sairastat influenssan niin uskon että sen jälkeen sen rokotuksen otat.
Näinpä juuri. Tiedän tapauksen, jossa mielipide rokotuksen suhteen muuttui, kun raju influenssa tulikin omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin vuosi sitten näihin aikoihin influenssan. Kyllä oli raju tauti! Kesti kauan, enkä kuumeen laskettuakaan ollut kunnossa pitkään aikaan. Onko kenelläkään tietoa saako Helsingissä influenssarokotteen kuinka helposti? Jos soitan terveyskeskukseen, saanko ajan rokottamiseen piankin ja mitä se mahtaa maksaa?
Saat samana päivänä yksityiseltä. Mitään hyötyä siitä ei kuitenkaan välttämättä ole, sillä olet jo immuuni sille pöpölle minkä olet sairastanut. Seuraavaan kertaan voi mennä kymmeniä vuosia vaikka et rokottaisi tai jos rokotat, voit silti saada taudin, jos rokote ei osu kohdilleen. Viime vuonna osuma % oli 29.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen teho on tutkittu, tosin se vaihtelee hieman vuosittain riippuen siitä kuinka hyvin osataan ennustaa virustyypit.
"Työikäisillä rokotteen antama suoja oireista influenssaa vastaan vaihtelee 70–90 %, jos rokotevirukset vastaavat väestössä suureen osaan leviäviä influenssaviruksia.
Iän myötä rokotteen teho heikkenee. Riskiryhmiin kuuluvilla ja 65 vuotta täyttäneillä rokottamisen on osoitettu vähentävän influenssasta johtuvia sairaalahoitoja keskimäärin
40–70 % ja kuolleisuutta 50–70 %.
"
En taatusti usko!