Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaa, että influenssarokote ei ole pakollinen Suomessa.

Vierailija
30.12.2019 |

Jokainen saa itse päättää ottaako sen vai ei.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapaintiaani päällikkö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa THL:n roskaa.

SELVÄNPYY! Eiköhän laiteta koko laitos kiinni ja anneta sinun vajota kaikkiin niinhin HIV- kaikkiin kantoihin, yleis vaarallisiin tauteihin ja varsinkin niihin TARTTUVIIN tauteihin syvällisemmin. Koska tunnut tietävän niistä enemmän!

Itse työskentelen "vain" (kategoria 3 vaaralliset taudit) labrassa ja silti eteeni tulee jatkuvasti denguekuumetta, länsi-niilin virusta, tuhkarkkoa ja rubellaa jne.. sillointällöin saan eteeni tätä "THL:n roskaa" ja ne ovat AINA TARTUNTA VAARALLISIA !

Ole hyvä ja ole ottamatta rokotteita. näin maailma pelastuu, kun on vähemmän väkeä!

Laitos ja sinunkin työsi on täysin turhaa. Kaiken saisi muista maista ja voisimme sinunkin palkalla hommata kääntäjän, joka kääntää vaikka länsinaapurissa julkaistut asiat suomeksi. Säästäisimme hurjasti rahaa.

P.S. Terveyden- ja Hyvinvoinnin Laitoksen nimi antaa ymmärtää heidän lisäävän terveyttä ja hyvinvointia, silti Suomi on OECD-maiden sairain kansa mielenterveysmittareilla mitattuna ja monessa muussakin mittarissa siellä jälkijunassa. Samalla THL lisää turhaa hysteriaa pelottelemalla turhanpäiväisillä asioilla, joilla ei ole edes kunnollista relevanssia. Mikä siis oikeuttaa THL:n olemassaolon?

Olet täysin oikessa siinä, että minut voitaisiin korvata jollain esim: koneella.

Mutta saatan tietoonne eriävän mmielipiteeni THL:n merkityksestä tähän nyky-yhteisöön.

Se, että THL tutkii sekä analysoi näytteitä sekä B (veri), P(plasma), S(seerumi) PS(nieli), jne näytteistä, se tekee tutkimustyötä, ja uraauurtavaa voisin sanoa.

Mikäli et ole lingnaani tutkimukseen perehtynyt (ÄboAkademi) niin käyppä katsemassa. Myöskin katsahdda Metlan tutkimukseen kuusen sisäoksien lingnaani pitoisuuden määritykseen v.2015.

Lignaanilla on syöpäsolujen kasvuun negatiivisesti vaikuttava taipumus. Ja TÄTÄ tutkimusta rahoittaa esim: THL.

Ei kaikki siinä laitoksessa ole kuraa, mutta nekin hyvät voitaisiin tuottaa yksityisesti, koska rahoituskin tällaisiin lääketutkimuksiin ja vastaaviin tulee firmoilta. Tärkeintä olisi lisätä tutkimusten läpinäkyvyyttä ja korvata tutkijat keinoälyllä, jolloin vilpillisyys vähenisi ja luottamus tutkimuksiin kasvaisi.  Eli Open Science pitää viedä niin pitkälle, että kuka tahansa voi vaikka kotonaan tehdä otannoista päätelmiä omilla validoiduilla algoritmeillään. Lisäksi kotilaboratoriot olisi hyvä saada todella halvoiksi. Nanoporesekvensointi alkaa olla jo kenen tahansa ulottuvilla ja silloin jokainen voi itse tutkia esimerkiksi sitä miten jokin tässä tapauksesssa virus vaikuttaa epigenomiin. Viruksia ajatellen olisi hienoa, jos kotiin saisi halpoja kittejä, joilla voisi tehdä tarvittavat analyysit jne. Tällöin jokainen voisi halutessaan kyseenalaistaa aggredioiduissa olosuhteissa tehdyt mittaukset omilla mittauksillaan ja voisi myös tarvittaessa haastaa aiempia tutkijoiden näkemyksiä. Tämä on aitoa tiedettä, jossa ei palvella p-arvoja ja otantaa viilaamalla rahoittajan intressejä.

Vierailija
82/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa THL:n roskaa.

SELVÄNPYY! Eiköhän laiteta koko laitos kiinni ja anneta sinun vajota kaikkiin niinhin HIV- kaikkiin kantoihin, yleis vaarallisiin tauteihin ja varsinkin niihin TARTTUVIIN tauteihin syvällisemmin. Koska tunnut tietävän niistä enemmän!

Itse työskentelen "vain" (kategoria 3 vaaralliset taudit) labrassa ja silti eteeni tulee jatkuvasti denguekuumetta, länsi-niilin virusta, tuhkarkkoa ja rubellaa jne.. sillointällöin saan eteeni tätä "THL:n roskaa" ja ne ovat AINA TARTUNTA VAARALLISIA !

Ole hyvä ja ole ottamatta rokotteita. näin maailma pelastuu, kun on vähemmän väkeä!

Laitos ja sinunkin työsi on täysin turhaa. Kaiken saisi muista maista ja voisimme sinunkin palkalla hommata kääntäjän, joka kääntää vaikka länsinaapurissa julkaistut asiat suomeksi. Säästäisimme hurjasti rahaa.

P.S. Terveyden- ja Hyvinvoinnin Laitoksen nimi antaa ymmärtää heidän lisäävän terveyttä ja hyvinvointia, silti Suomi on OECD-maiden sairain kansa mielenterveysmittareilla mitattuna ja monessa muussakin mittarissa siellä jälkijunassa. Samalla THL lisää turhaa hysteriaa pelottelemalla turhanpäiväisillä asioilla, joilla ei ole edes kunnollista relevanssia. Mikä siis oikeuttaa THL:n olemassaolon?

Olet täysin oikessa siinä, että minut voitaisiin korvata jollain esim: koneella.

Mutta saatan tietoonne eriävän mmielipiteeni THL:n merkityksestä tähän nyky-yhteisöön.

Se, että THL tutkii sekä analysoi näytteitä sekä B (veri), P(plasma), S(seerumi) PS(nieli), jne näytteistä, se tekee tutkimustyötä, ja uraauurtavaa voisin sanoa.

Mikäli et ole lingnaani tutkimukseen perehtynyt (ÄboAkademi) niin käyppä katsemassa. Myöskin katsahdda Metlan tutkimukseen kuusen sisäoksien lingnaani pitoisuuden määritykseen v.2015.

Lignaanilla on syöpäsolujen kasvuun negatiivisesti vaikuttava taipumus. Ja TÄTÄ tutkimusta rahoittaa esim: THL.

Ei kaikki siinä laitoksessa ole kuraa, mutta nekin hyvät voitaisiin tuottaa yksityisesti, koska rahoituskin tällaisiin lääketutkimuksiin ja vastaaviin tulee firmoilta. Tärkeintä olisi lisätä tutkimusten läpinäkyvyyttä ja korvata tutkijat keinoälyllä, jolloin vilpillisyys vähenisi ja luottamus tutkimuksiin kasvaisi.  Eli Open Science pitää viedä niin pitkälle, että kuka tahansa voi vaikka kotonaan tehdä otannoista päätelmiä omilla validoiduilla algoritmeillään. Lisäksi kotilaboratoriot olisi hyvä saada todella halvoiksi. Nanoporesekvensointi alkaa olla jo kenen tahansa ulottuvilla ja silloin jokainen voi itse tutkia esimerkiksi sitä miten jokin tässä tapauksesssa virus vaikuttaa epigenomiin. Viruksia ajatellen olisi hienoa, jos kotiin saisi halpoja kittejä, joilla voisi tehdä tarvittavat analyysit jne. Tällöin jokainen voisi halutessaan kyseenalaistaa aggredioiduissa olosuhteissa tehdyt mittaukset omilla mittauksillaan ja voisi myös tarvittaessa haastaa aiempia tutkijoiden näkemyksiä. Tämä on aitoa tiedettä, jossa ei palvella p-arvoja ja otantaa viilaamalla rahoittajan intressejä.

Totta tuokin!

nyt alkaa mennä offtopic menoksi, joten voidaanko jatkaa yksityisesti? Koska todella mielenkiintoinen keskustelu ja varsinkin haastava kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhmien läheiset saavat rokotteen ilmaiseksi terveysasemalta.

Jokainen suomalainen siis käytännössä kuuluu tähän läheisten ryhmään, sillä jokaisella on lähipiirissään (töissä tai sukulaisissa):

joku, joka on raskaana

pieni lapsi

vanhus

joku, joka sairastaa jotain perussairautta

Eli menkää vain terveysasemalle ja sanotte, että lähipiiriin kuuluu riskiryhmäläinen = saatte ilmaiseksi rokotteen

Vierailija
84/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana en ottanut. Mutta näin iän myötä sitä alkaa huomata omien voimiensa vähenevän hiljalleen, eikä rankat taudit houkuttele. Lisäksi äitini kuuluu riskiryhmään, joten haluan suojata rokottautumalla myös häntä.

Minua 10 vuotta nuorempi ystäväni, joka on vielä parhaassa työiässä, sairasti niin vakavan influenssan pari-kolme vuotta sitten, että hän oli heikkona lähes koko kevään. Se sai silloin ajattelemaan, että jos tuon saa rokotuksella estettyä, niin miksen niin tekisi. Samoin hän on siitä lähtien rokotuksen ottanut, vaikka aiemmin oli tyypilliseen virolaiseen tyyliin hyvinkin rokotusvastainen.

Kaupungissamme vielä muutama vuosi sitten muiden kuin riskiryhmäläisten piti hankkia ensin resepti, käydä apteekista ostamassa rokote ja menemällä sitten erikseen rokotettavaksi. Hankalaa ja aikaavievää.

Nykyään ainakin täällä riskiryhmiin kuuluvien läheisetkin saavat rokotteen ilmaiseksi ja vain menemällä joukkorokotustilaisuuteen. Helppoa! Kukaan ei edes kysy mitään liittyen riskiryhmään tai sellaisen läheisiin kuulumisesta. Eli kuka vain saa käytännössä rokotteen ilmaiseksi. Ja niinhän sen pitääkin olla helppoa ja ilmaista, jos rokotuskattavuutta halutaan ylös.

Vierailija
85/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillähän ei varmaan ole mitään vaikutusta influenssatapausten lisääntymiseen, kun ihmiset matkustelevat paljon enemmän, kuin vaikka kymmenen vuotta taaksepäin. 

Niinpä. Influenssarokote räätälöidään joka puolelle maailmaa erikseen joka vuosi. Meillä annettava rokote ei suojaa niin hyvin Garibialla tai Thaimaassa liikkuvaa influenssavirusta vastaan... Virus myös muuntuu kokoajan. Osansa tässä viruksen liikkuvuuden ja muuntautumisen edistämisessä tekevät matkailijat. He auttavat virusta leviämään entisaikoja paremmin. Kyllä lähiruoka ja pelkkä kotiinmaanmatkailu vähentää tautitaakkaa. Ennen muuttolinnut kuljettivat influenssavirusta, mutta nyt myös ihmiset...

Vierailija
86/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen influenssan sairastanut, rokotuksia en ole ottanut enkä ota. Kyllähän se voimat vei, mutta tulipahan töistä tarvittavaa taukoa!

Vierailija
87/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rokotus kannattaa ottaa. Itse meinasin kuolla influenssaan ja oli sellainen kokemus etten tahdo kokea uudelleen.

Vierailija
88/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan ei määrätä antibiootteja.

Eipä määrätä, mutta niitä ne asiantuntijapotilaat tulevat lääkäriltä kerjäämään ja sitten haukutaan lääkäri, joka ei anna OIKEAA LÄÄKETTÄ!

Vierailija
89/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon terveempänä olen pysynyt läpi vuoden kun olen ottanut rokotuksen. Ei pikkuflunssat iske.

Infulenssarokotteella ei ole mitään tekemistä flunssien kanssa.

Periaatteessa ei ole, mutta itse olen ottanut 20 v influenssarokotuksen ja koko aikana minulla ei ole ollut yhtään tavallistakaan flunssaa.

Tuttavapiiriini kuuluu erialojen tutkijoita ja tästä oli puhetta, että joillakin ihmisillä elimistön immuniteetti ikäänkuin on varuillaan rokoyusten jälkeen ja vasta-ainetuotanto alkaa nopeammin, jolloin omat vasta-aineet estävät näin ne muutkin taudit.

Kannattaa lueskella yleistä vasta-aineiden syntymekanis eista, jos kiinnostaa.

Vierailija
90/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta siitä huolimatta et hoida keskostani, jos sinulla ei ole rokotetta. Enkä välitä, vaikka saisit kenkää.

Meinaatko että hoitohenkilökunnan tarvitsee omaisille esittää todistus siitä onko ottanut rokotteen vai ei? Hoitohenkilökunnan ei myöskään tarvitse vastata jos kysyt onko joku ottanut rokotteen.

Kuulun riskiryhmään ja työskentelen hoitoalalla. Olen sairastanut kaksi influenssaa. Ensimmäisellä kerralla en ollut ottanut rokotetta, toisella kerralla olin. Eli ei se rokotekaan autuaaksi tee.

Vierailija
91/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä määrätä, mutta niitä ne asiantuntijapotilaat tulevat lääkäriltä kerjäämään ja sitten haukutaan lääkäri, joka ei anna OIKEAA LÄÄKETTÄ!

No mikset määrää OIKEAA influenssalääkettä, kun sellaistakin on olemassa?

Vierailija
92/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa mikään rokotus ole pakollinen.

Vierailija
93/95 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset määrää OIKEAA influenssalääkettä, kun sellaistakin on olemassa?

En ole lääkäri, joten en voi määrätä lääkkeitä

Mutta lääkkeistä tiedän enemmän kuin moni lääkäri ja senkin, että viruslääkkeet harvoin on otettu niin aikaisessa vaiheessa että ne auttaisivat.

Vierailija
94/95 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tulla sitten päivystykseen kerjäämään antibioottia kun influenssa iskee. "Oon ollu jo 2 tuntia 39 asteen kuumeessa ...haluan hoitoon teho-osastolle". Joka vuosi sama homma, perusterveet influenssaan sairastuneet tulee tukkimaan päivystykset.

helppo haukkua mutta se olo influenssassa on aivan kamala. voimat veks ja jalat ei kanna. pää ihan jumissa ja välillä ihan kuin pyörtyilisi. samalla kuume kärventää ja keuhkot on tulessa. mikä silloin on niin väärin tulla päivystykseen??

Vierailija
95/95 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut koskaan influenssarokotusta. Sairastin sen kerran ja kauhea tauti oli, mutta en ole saanut sitä toista kertaa. Koronapiikit jätin myös ottamatta. Sairastin koronan tänä kesänä ja se oli helpoin tauti ikinä. Ei vaatinut edes vuodelepoa, vaan hoidin työt ja muut normaaliin tapaan. Olin tosin etätöissä, etten tartuta muita.