Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ulkonäkö tarkalleen periytyy? Lapsi yleensä näyttää vanhemmiltaan, mutta voi välillä saada piirteen esim. anopilta - miten? Ovatko vanhempien omat piirteet dominoivia vai kuinka?

Vierailija
29.12.2019 |

Kysymys otsikossa. Biologian tunneilta muistan, miten silmien väri.määräytyy jos toisella vanhemmista on ruskeat silmät ja toisella siniset. Mutta miksi omalla lapsellani on esim. selkeästi minun leukani ja miehen silmät? Miksi lapsilla yleensä on vanhempiensa piirteitä eikä kaukaisempien sukulaisten - liittyykö tämä vanhemmilla aktiivisena oleviin geeneihin?

Onko muita dominoivia ulkonäkögeenejä kuin tummuus (silmät, iho)?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko ihmisillä edes useita esim. Leukageenejä, joista aktiiivisena oleva määrää leuan muodon? Pakko kai olla, koska miten lapsi yhtäkkiä voisi saada selkeästi esim. isovanhemman piirteen jota kummallakaan vanhemmista ei ole?

Vierailija
2/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi saada piirteitä anopilta, koska anoppi ei ole sukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut vähän sutinaa appiukon kanssa vai?

Vierailija
4/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeviä vastauksia kaipaisin.

Eikö ketään muuta kiinnosta periytymisasiat?

Vierailija
5/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ominaisuudet tulee vanhemmilta. Mitään ei tule anopilta, serkulta tai tädiltä.

Vierailija
6/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai tosissasi odota tähän jotain perinnöllisyysopin esseetä? Googlaa itse. Tai mene vaikka kirjastoon, ja etsi sieltä joku aiheeseen liittyvä opus. Aihe kun on hieman monimutkaisempi kuin että "lapsi näyttää vanhemmiltaan".

Vierailija
7/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäön periytymistä ei tunneta tarkasti, mutta ihan alkajaisiksi kannattaa unohtaa kaikki, minkä koulussa oppi esim. silmienvärin periytymisestä. Se on vanhaa tietoa, ja muutenkin hyvin paljon yksinkertaistettua.

Yksinkertaisetettuna: Ihmisellä ei ole yhtä ”leukageeniä” tai yhtä ”silmänvärigeeniä” tai yhtä ”pituusgeeniä”. Kannattaa kipittää lähimpään yliopiston kirjastoon tutkiskelemaan asiaa tarkemmin, koko periytymisen selittäminen mammapalstalla ei ole oikein mielekästä, koska kyseessä on sen verran monimutkainen ja monisyinen asia.

Vierailija
8/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ominaisuudet tulee vanhemmilta. Mitään ei tule anopilta, serkulta tai tädiltä.

Ei pidä paikkaansa.

Koska lapsi voi saada esim. Isovanhemman nenän, jollaista kummallakaan vanhemmalla ei ole, tulee toisen vanhemmista kantaa tätä geeniä. Ilmeisesti näin? Mutta voiko koukkunenä olla dominoivampi kuin esim. nöpönenä? :D

Vierailija
9/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkeviä vastauksia kaipaisin.

Eikö ketään muuta kiinnosta periytymisasiat?

Vaikka olisitkin ollut appiukon kanssa silleen, vitjamunat, pälvikalju tai peräpukamat eivät periydy lapsellenne.

Kasvojen piirteet, leuan muoto ja silmien väri voi periytyä.

Vierailija
10/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietysti verisukulaisten kanssa on samaa perimää, joka on periytynyt yhteiseltä esi-isältä tai esiäidiltä.

Vierailija
11/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai tosissasi odota tähän jotain perinnöllisyysopin esseetä? Googlaa itse. Tai mene vaikka kirjastoon, ja etsi sieltä joku aiheeseen liittyvä opus. Aihe kun on hieman monimutkaisempi kuin että "lapsi näyttää vanhemmiltaan".

Yleensä keskusteluforumilla keskustellaan, eikä odoteta saatavan mitään esseitä.

Mene muihin lankoihin, jos ei kiinnosta.

Vierailija
12/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tulekaan mitenkään tarkalleen.

Vierailija
13/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mä olen perinyt karsastuksen isän tädiltä, ja nenän isän siskolta, silmienväri taas on isoisältä peräisin. Että kyllä niitä piirteitä tulee ihan ympäri sukua.

Vierailija
14/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Koska lapsi voi saada esim. Isovanhemman nenän, jollaista kummallakaan vanhemmalla ei ole, tulee toisen vanhemmista kantaa tätä geeniä. Ilmeisesti näin? Mutta voiko koukkunenä olla dominoivampi kuin esim. nöpönenä? :D

Tietysti yllämainittu pitää paikkansa. Voi periä dna:ta tädiltäsi tai serkultasi vain siinä tapauksessa, että he ovat myös vanhempiasi tai isovanhempiasi. Kaikki geenit jotka sinulla on, ovat peräisin vanhemmiltasi ja heidän vanhemmiltaan. Ja unohda jo nuo höpinät dominoivista geeneistä, vanhaa tietoa.

Vierailija
15/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt tätä. Esim välillä lapseni näyttää hätkähdyttävän samanlaiselta kuin vanhin serkkuni lapsena. Enemmän kuin minä tai siskoni muistutamme serkkuani.

Jotkin äitini isovanhempien kautta perehtyneiden geenien on täytynyt vaikuttaa tähän.

Lapseni näyttää nyt isompana hämmästyttävän vähän isältään, pienenä näytti vähän enemmän. Mutta varpaansa on selvästi perinyt isältään. Joskus harvoin hänen kasvoillaan viivähtää samankaltainen epävarma hymy kuin isänsä siskolla. Mutta noin yleensä hän näyttää ihan minulta samanikäisenä. Voisi laittaa minun lapsuuskuvani ja hänen lapsuuskuvan samaan kansioon eikä pystyisi sanomaan kumpi on kumpi kuin vaatteista.

Vierailija
16/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo on hieman miten asian ottaa. Kaikki ominaisuudet tulevat kaikilta esivanhemmilta omien vanhempien kautta. Niiltä samoilta esivanhemmilta ne ovat siirtyneet myös muille saman suvun jäsenille, ml. serkuille ja tädeille. Eli vaikka et saakaan ominaisuuksiasi tädiltä, niin sinulla saattaa hyvinkin olla samoja piirteitä kuin tädilläsi.

Vierailija
17/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäön periytymistä ei tunneta tarkasti, mutta ihan alkajaisiksi kannattaa unohtaa kaikki, minkä koulussa oppi esim. silmienvärin periytymisestä. Se on vanhaa tietoa, ja muutenkin hyvin paljon yksinkertaistettua.

Yksinkertaisetettuna: Ihmisellä ei ole yhtä ”leukageeniä” tai yhtä ”silmänvärigeeniä” tai yhtä ”pituusgeeniä”. Kannattaa kipittää lähimpään yliopiston kirjastoon tutkiskelemaan asiaa tarkemmin, koko periytymisen selittäminen mammapalstalla ei ole oikein mielekästä, koska kyseessä on sen verran monimutkainen ja monisyinen asia.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

En ollutkaan tiennyt, että silmienvärijuttu on vanhentunutta tietoa.

Täytyy kai tutkia aihetta itse, jos löytää tarpeeksi kansankielistä luettavaa. (Mammapalstan lukemiseen kun olen vain tottunut...)

Vierailija
18/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mä olen perinyt karsastuksen isän tädiltä, ja nenän isän siskolta, silmienväri taas on isoisältä peräisin. Että kyllä niitä piirteitä tulee ihan ympäri sukua.

Ainoa tapa jolla voit periä dna:ta isäsi tädiltä, on jos hän on myös äitisi tai isoäitisi.

Vierailija
19/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ominaisuudet, esim pituus, ovat polygeenisiä eli niihin vaikuttaa monta geeniä yhtä aikaa. Karkeasti esim vaikka äidiltä neljä pituuteen vaikuttavaa geeniä ja isältä samoin. Lapsi on näiden geenien summa pituuden suhteen (poislukien ympäristön vaikutus). Kun lapsi saa nämä geenit äidiltään, ne ovat sattumanvaraisesti valikoituneet äidin kahdeksan geenin kombosta eli siksi sisarukset eivät ole kopioita eivätkä saman pituisia. Ja sama homma sitten kaikkien mahdollisten ominaisuuksien kohdalla, joten vaihtelua syntyy. 

Vierailija
20/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on hieman miten asian ottaa. Kaikki ominaisuudet tulevat kaikilta esivanhemmilta omien vanhempien kautta. Niiltä samoilta esivanhemmilta ne ovat siirtyneet myös muille saman suvun jäsenille, ml. serkuille ja tädeille. Eli vaikka et saakaan ominaisuuksiasi tädiltä, niin sinulla saattaa hyvinkin olla samoja piirteitä kuin tädilläsi.

Juuri näin! Mutta selitäpä tämä peruskoulupohjalta ponnistavalle palstamammalle... ei onnistu, mamma vaan polkee jalkaa, ja kimittää että kyllä hän vaan on perinyt tätinsä silmät ja serkkunsa takapuolen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan