Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhus hukkaileee arvokorujaan, mitä tehdä?

Vierailija
29.12.2019 |

Huomenta. Kyse on yli 80-v äidistäni. Tarvitsisin ulkopuolista mielipidettä tilanteeseen.

Äidilläni on vanhuuden oireita, eli muistamattomutta ja hienoista vainoharhaisuutta. Esimerkkinä näistä, hän on kadottanut viimeisen puolen vuoden aikana muutamaan otteeseen avaimensa, jotka ovat löytyneet muiden toimesta. Käsilaukkunsa ja lompakkonsa hän on hävittänyt kauppareissulle, itse hän kommentoi, että joku varasti sen, mutta epäilen, että kyseinen laukku saattaa joskus vielä löytyä kotoaan tavaravuorten alle piilotettuna. Äitini unohtelee nimiä, myös esineiden nimiä saattaa kertoa, että laitoin jäätelön sinne kylmään laatikkoon, josta kysyn, "ai siis pakastimeen", johon hän vastaa kyllä. Ei muista milloin olen sopinut tulevani käymään. Jos sanon, etten tänään tule, tulen huomenna, niin hän soittaa saman päivän illalla miksen ole vielä tullut, teevesi on keitetty. Hukkaamistaan avaimista oli varma, että lapseni oli ne käynyt ottamassa omaan käyttöönsä. Sitten kun ne löytyi kummallisesta paikasta, kommentoi, että lapseni on palauttanut nyt ne avaimet. Piilottelee tavaroitaan, eikä niitä löydä. Toinen lapseni kävi etsimässä hänelle isoa setelinippua, kun oli 10 h niitä etsinyt, löytyivät ne liinavaatekaapista erään tyynyliinan sisään käärittynä. Pitää makuuhuoneensa ovea lukittuna oli hän itse huoneessa tai ei.

JATKUU:::

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jaksanut lukea enää tuota jatko-osaa.

Aika normaalia että muistisairas alkaa syytellä lähipiiriään varastelusta, kun itse hukkaa tavaransa. Mummoni laittoi jopa taonsa rappuun lapun, jossa vaati varasta palauttamaan vanhat valokuvansa.  TV:n kaukosäädin katosi myös ja joskus myöhemmin mummo alkoi esitellä kännykkäänsä jonka oli ostanut ja sehän oli se kadoksissa oleva kaukosäädin. Kun mummo muutti palvelutaloon, niin häen kodissa tavaroita läpikäydessä huomattiin vahingossa että paperinkeräyskassissa olevien lehtien välissä oli rahaa. Kuinkahan paljon käteistä oli kannettu paperinkeräykseen.

Kun muistisairaus alkaa näkyä selvästi, niin on aika siirtyä tuettuun asumiseen, eikä siitä ole pitkä matka laitoshoitoon.

Vierailija
22/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelointia olen ehdottanut ja sen voi tehdä äitini luottolapsenlapsi. Sekään vaan ei auta, jos korut jäävät äitini huomaan, se auttaa korkeintaan siihen, että tietää mitkä kaikki korut ovat hukkuneet. Oma ykkösintressini korujen suhteen olisi pitää nuo korut tallessa.

Niinpä, ykkösintressisi huomattiin jo aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin olen häntä useita kertoja vienyt ja hänen terveydestään huolehditaan. Seuraavaksi selvittelyyn menee muistiasiat. Vastaajilla meni nyt hieman OT nuo vastaukset. Tottakai materia kiinnostaa minua vähemmän kuin kuin terveys.

Hänellä on monia terveyspulmia: suolistosairaus (leikattiin), lihassairaus (sai siihen syöpään käytettävää lääkettä useita kuukausia), eräs autoimmuunitauti joka vaatisi lähiaikoina leikkauksen, krooninen silmätulehdus, tahaton kymmenien kilojen laihtuminen masennukseen liittyen. Huonokuulo ja lähes sokea. Kaikki kahden vuoden sisään ja sairaudet päällekäin. Kyllä olen huolesta soikeana ollut ja lääkäreissä ja labroissa ja sairaalassa käynyt useasti hänen kanssaan. Onneksi myös isäni voi häntä viedä, koska olen työssäkäyvä perheellinen ihminen.

Olen hänen ainoa perijä ja omat varannot on jo kunnossa, joten se PÖLLIMINEN ei ole käynyt mielessäkään. Häntä harmittaa itseään korujen hukkaantuminen ja hän soittelee minulle ja lapselleni että tulkaa etsimään. Edelleen kaipailen mielipidettä mitä noiden korujen suhteen pitäisi tehdä.

No letteloiditatte ne ulkopuolisella, vain niin saatte vakuutuksesta ja perinnössä selväksi mitä hän omisti / hukkasi/varastettu.

Miksi edes kysyt kun tiedät itsekin että luettelointi arvoesineistä PITÄÄ tuossa tehdä jo vakuutuksenkin takia. Kuvatkaa jokainen koru! Ja kuvat kaikille periomaisille saataville myös.

Jos ap ei tee noin hän pöllii niitä ihan itse. Asia on ihan selvä. kenelläkään muulla ei ole syytä olla tekemättä.

Niin miten se luettelointi auttaa siihen että niitä katoaa?

Se auttaa siihen että poliisi ja vakuutus tietää mitä on kadonnut ja auttaa sinuan tilanteen selkiyttämisessä, ja saamaan korut takaisinkin kun on kuvat. Kadottamisestahan pitää tehdä ilmoituskin.

Vierailija
24/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautathan  äidillesi kaikki sillä näen jo lävitsesi että olet vienyt koruja :)

Vierailija
25/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin olen häntä useita kertoja vienyt ja hänen terveydestään huolehditaan. Seuraavaksi selvittelyyn menee muistiasiat. Vastaajilla meni nyt hieman OT nuo vastaukset. Tottakai materia kiinnostaa minua vähemmän kuin kuin terveys.

Hänellä on monia terveyspulmia: suolistosairaus (leikattiin), lihassairaus (sai siihen syöpään käytettävää lääkettä useita kuukausia), eräs autoimmuunitauti joka vaatisi lähiaikoina leikkauksen, krooninen silmätulehdus, tahaton kymmenien kilojen laihtuminen masennukseen liittyen. Huonokuulo ja lähes sokea. Kaikki kahden vuoden sisään ja sairaudet päällekäin. Kyllä olen huolesta soikeana ollut ja lääkäreissä ja labroissa ja sairaalassa käynyt useasti hänen kanssaan. Onneksi myös isäni voi häntä viedä, koska olen työssäkäyvä perheellinen ihminen.

Olen hänen ainoa perijä ja omat varannot on jo kunnossa, joten se PÖLLIMINEN ei ole käynyt mielessäkään. Häntä harmittaa itseään korujen hukkaantuminen ja hän soittelee minulle ja lapselleni että tulkaa etsimään. Edelleen kaipailen mielipidettä mitä noiden korujen suhteen pitäisi tehdä.

No letteloiditatte ne ulkopuolisella, vain niin saatte vakuutuksesta ja perinnössä selväksi mitä hän omisti / hukkasi/varastettu.

Miksi edes kysyt kun tiedät itsekin että luettelointi arvoesineistä PITÄÄ tuossa tehdä jo vakuutuksenkin takia. Kuvatkaa jokainen koru! Ja kuvat kaikille periomaisille saataville myös.

Jos ap ei tee noin hän pöllii niitä ihan itse. Asia on ihan selvä. kenelläkään muulla ei ole syytä olla tekemättä.

Se auttaa siihen että poliisi ja vakuutus tietää mitä on kadonnut ja auttaa sinuan tilanteen selkiyttämisessä, ja saamaan korut takaisinkin kun on kuvat. Kadottamisestahan pitää tehdä ilmoituskin.

En ole ap. Mikä ilmoitus?

Vierailija
26/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitini olisi noin tuossa tilanteessa ( dementia ?) , välittömästi ,kun hän olisi sillä tuulella, pyytäisin häntä tekemään edunvalvontasopimuksen . Joko sinä itse tai lapsesi , jos on täysi-ikäinen , olisi äitisi edunvalvoja.

Hän varmaan suostuu siihen sopivassa tilanteessa.

Sen voi panna käytäntöön sitten , kun lääkäri on todennut dementian. Mutta jo nyt hän voi tehdä tämän edunvalvonta valtuutuksen. Ota selvää.

Arvokkaimpia koruja kannattaa pistää joka tapauksessa nyt talteen.

Sitten vaan lääkäriin ja asumaa palvelutalon muistiyksikköön.

Vierailija
27/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että tuossa tilanteessa jotkut korut on sun päähuolenaihe.

Rankka lääkityskin voi muutes sotkea vanhuksen päätä. Nyt äkkiä aika geriatrille katsomaan läpi kaikki lääkkeet ja tekemään muistitestit.

Vierailija
28/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset vakuutukset eivät korvaa kadonneita tavaroita. Joku matkavakuutus tai arvotavaravakuutus voi korvata, mutta tuskin ne muorin korut niin arvokkaita on että niistä kannattaisi maksaa kalliita vakuutuksia. Muori hukkaa korunsa ja se on voi voi. Muisisairaalle kannattaa hankkia edunvalvoja ja mielellään viranomainen, eikä kukaan lähisukulainen, sillä tätä sukulaistahan sitä sitten syytettäisiin kun tavarat on hukassa ja asiat hoitamatta.

Vierailija
29/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vakuutus korvaa kadonneita tavaroita? Ja mikä ihmeen ilmoitus? Olenko suurikin rikollinen, kun en ole koskaa ilmoittanut mihinkään kadottamistani korousta?

Vierailija
30/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä joku ulkopuolinen avuksi kuvaamaan ja luetteloimaan hänen korut HÄNEN kanssaan ettet ole edes paikalla itse - siis tarvitaan nyt ulkopuolinen- näin vältät ikävuudet ellet itse pölli niitä :). Ei saa olla siis edes sukua teille vaan vaikka lakimies mieluiten. Noista voi tulla perinnönjaossa muuten hankalaa.

Mitä ihmeen hankaluksia kadonneista koruista muka voisi tulla? Mummohan saa jakaa ne eläessään pois jos haluaa, tai sitten muistisairaana kadottaa ne, eikä kukaan voi sille mitään.

Kun oma mummoni kuoli, niin asunnosta ei löytynyt yhtään korua. Mummolla ei ollut muistisairautta, mutta arvelen että alkoholisotunut poikansa on ne myynyt ja juonut. Voi olla että mummo on antanut korunsa tai sitten poikansa on ne varastanut. Eipä sitä asiaa mitenkään voinut jälkikäteen selvittää.

Vierailija
31/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähti korvaan tuo koruasia. Jos olet niin huolissasi, miksi et korjauta korujen lukkoja?

Ja kuulostaa surulliselta, kun olet kieltämässä häneltä niiden käytön ja olet viemässä niitä pankkiholviin, kun ne saattavat olla äidillesi rakkaita, jotka tuottavat iloa ja mielihyvää viimeisinä elinvuosina.

Dementiassa lähimuisti heikkenee ja jos äidilläsi korut ovat olleet jo nuoruudessa, nuo korut edustavat muistoja ja elettyä elämää.

Sekin tuntuu oudolta, ettei äidilläsi ole virallista edunvalvojaa, joka huolehtisi äitisi eduista ja oikeuksista.

Ja minusta sen pitäisi olla ulkopuolinen, sillä olen omin silmin nähnyt, kuinka perillisten etu menee vanhuksen edelle, jolloin vanhus ei enää voi elää inhimillistä ja ihmisarvoista elämää viimeisinä elinvuosina.

Ja tiedän mistä puhun, kun olin lähellä isoäitini elämää ja tapasin häntä päivittäin ja hän kuoli 97v mutta eli viimeiset vuodet pahasti dementoituneena, ettei hän edes tuntenut läheisiä, mutta jostakin pikku asiasta saattoi nauttia suuresti.

Vierailija
32/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kai tavallisilla ihmisillä on rahallisesti niin arvokkaita koruja, että niiden suhteen kannattaisi ruveta suuriin suojelutoimenpiteisiin. Mutta tietysti jos kyseessä on vaikka jotkin perintökorut, joilla on suuri tunnearvo, ne haluaa pyrkiä pitämään tallessa.

Olisiko mahdollista, että tallettaa ne korut kassakaappiin ja hankkii sitten vaikka mummolle uudet, vähemmän arvokkaat korut tilalle? Silloin alkuperäiset olisivat tallessa, mutta myös mummolla koruja joita käyttää, jos niillä kaunistautuminen on hänelle tärkeää.

Vierailija
33/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo arvokorut ovat yksittäin sadan tai tuhansien eurojen arvossa, niin minusta ne pitäisi olla äitisi arkikäytössä, jos hän saa niistä iloa elämäänsä. Kun ne ilot on muutenkin vähissä. Näin oli ainakin meidän mummolla.

Ja jos puhutaan yksittäisen korun arvosta, joka on kymmeniätuhansia euroja, hankkisin vastaavan halvemman korun ja miten äitisi on edes säilytyänyt niitä terveenä olleena kotona.

Vierailija
34/34 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääketieteessä puhutaan vanhuuden paranoiasta. Minunkin tädilläni se oli ja kukaan ei voinut auttaa. Laitatti moninkertaisia metalliketjuja ulko-oveensa kun luuli, että joku käy kotonaan vohkimassa milloin mitäkin. Itse hukkasi tavaroitaan ja joskus kertoi, että löytyi sieltä tai tuolta.

Jos vaan vanhus ymmärtää sen verran niin yrittäkää puhua, että kannattaa viedä arvoesineet pankin turvalokeroon. Eihän sitä muuta voi.  Tietysti joutuu muistuttamaan että ovat tallessa, eikä kukaan ole varastanut.

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1999/15/duo90401