Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help! 20 v sitten tehty ylähampaiden oikomishoito, voiko hampaat palautua vanhaan?? Tuntuu siltä

Vierailija
28.12.2019 |

Tuntuu että yläetuhampaat ovat liikkuneet eteenpäin ja rako kahden etummaisen hampaan välissä on kasvanut. Ei ole vanhoja muotteja, josta tarkistaa, mutta voiko tämä olla mahdollista? Eli ylähampaat on reilusti alahampaita edempänä (ovat kuitenkin suorat) ja etuylähampaiden välissä selkeä parin mm rako.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikenet voivat iän myötä vetäytyä, jolloin raot hammasväleissä kasvavat.

Vierailija
2/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hampaat pikkuhiljaa pyrkivät vetäytymään takaisin vanhaan. Tämän vuoksi usein kiinnitetään ns. retentiolanka pysyvästi hampaiden sisäpintaan estämään liikkumista takaisin.

Iso osa aikuisista potilaista on sellaisia, joille on lapsena tehty jonkinlaista oikomishoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hampaista ei ole enää vuosiin huomannut, että ne on lapsena oiottu. Ihan yhtä rumat ovat kuin ennen oikomista. Mulle ei aikoinaan laitettu retentiolankaa.

Vierailija
4/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, ei lankaa minullakaan, lähteneet taas menemään kasaan.

Hippasen ketuttaa.

N36

Vierailija
5/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ne liikkua. Mulla ainakin teki niin. Kokeilin vanhaa muottia, niin ei enää mahtunut. Mulle kylläkään ei laitettu tuollaista lankaa hampaiden taakse estämään liikkumista. Hampaani oiottiin siis 90-luvun alussa. Mutta eteenpäin liikkumisesta huolimatta, ovat ihan ok. Paljon paremmat kuin ennen oikomista. 

Vierailija
6/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin alahampaisiin retentio, jotka ok muttei ylös. No voi v*&tu taas monta tonnia menee noiden oikomiseen. Kiitos vastauksista! T. Ap

Vierailija
7/12 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh

Vierailija
8/12 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin alas retentiolanka, mutta yksi alahammas lähti silti kallistumaan. Piti oikoa uudestaan, kun oikojan mukaan hammas olisi varmaan lähtenyt jossain vaiheessa irti. Ei se retentiolankakaan aina auta. Samainen oikoja sanoi, että retentiolankaan on varmaan tullut jännite, minkä vuoksi hammas on kallistunut.

Vierailija
9/12 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoito tehtiin yläasteikäisenä ja pidin öisin sellaista muovista "kitalakimuottia" monta vuotta sen jälkeen. Määräys oli muistaakseni puoli vuotta, mutta lääkäri sanoi tuloksen säilyvän paremmin jos jaksaa käyttää kauemman aikaa. Hampaat eivät palautuneet liikaa, mutta jonkin verran epätasaisuutta tuli aika piankin muotista huolimatta, koska hampaiden sisäpintoja vasten yöllä oleva muotti ei estänyt hampaan siirtymistä takaisin ulospäin.

Vierailija
10/12 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menossa oikomishoito. Olen jo 46v. Toivottavasti eivät palaudu tai kai ne putoaa suusta ennen sitä.

Vierailija
11/12 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oiottu sekä ylhäältä että alhaalta.

Alhaalta puuttui hammas (ei vain koskaan tullut) ja raudoilla rako saatiinkin piiloon täydellisesti. Alhaalla on myös lanka.

Ylhäällä taas oli "vampyyri hammas", eli sivuhammas, joka poikkesi linjasta. Sekin saatiin suht koht nätisti riviin, mutta lankaa ei koskaan laitettu. Nyt huomaan hampaan liikkuneen kauemmas rivistä. Tämä vaikuttaa haluun nauraa. :( Eikä ole rahaa laittaa oikomisiin.

Vierailija
12/12 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oiottu 70-luvulla kitalakimuotilla ja pysyneet hyvin muotissa. Alahampaille ei tehty mitään ja ne vinksottaa. Mutta olen kiitollinen oikomisoperaatiosta, itse en olisi osannut vaatia eikä tainnut kovin yleistä tuona aikana ollakaan, mutta kouluhammaslääkäri taisi olla edistyksellinen.