Olisitko nyt kuolleena jos ei olisi nykylääketiedettä?
Minä olisin kuollut todennäköisesti 27-vuotiaana synnytykseen ja viimeistään 48-vuotiaana pahaan infektioon (crp lähes 300)
Kommentit (174)
Joo, vauvana syöpään. Jos se olisi skipattu niin olisin voinut kuolla esim. poksahtaneeseen umppariin. Jos olisin silti selvinnyt, oma esikoiseni olisi todennäköisesti kuollut synnytyksessä ja minä myös, joten kuopukselle ei olisi ollut edes mahdollisuutta.
Moni mainitsee keuhkokuumeen. Toipuivatko ihmiset ennen keuhkokuumeista vai kuolivatko? Ja jos toipuivat niin elivätkö loppuelämänsä vaurioituneiden keuhkojen kanssa ja heikkoina?
Jep, olisin ollut haudassa n. 35-vuotiaana. Suomessa bonuksena sain pitää omaisuuteni ja pääsin silti leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin todennäköisesti elossa. Joihinkin infektoihin olen syönyt antibiootteja, mutta varmaan olisivat muutenkin parantuneet. Niinhän ne yleensä perusterveellä ihmisellä.
Synnytykset ovat menneet täysin ongelmitta ja en ole ollut missään hoitoa vaativissa jutuissa, joissa henki olisi kyseessä.
Olenko eliittiä 57v.😉
Sinut tai vähintään ikätoverisi lienee rokotettu. Me kaikki hyödymme siitä, ettei isorokkoa ole enää, ja laumasuoja suojaa useilta vakavilta lastentaudeilta.
Minä olisi hyvin todennäköisesti kuollut syntyessäni. Tosin keisarileikkauksia on suoritettu niin ammoisista ajoista, ettei ehkä voi puhua pelkästään nykylääketieteestä.
Vauvana olisin jo mennyt ilman sinivalohoitoa. Rokotukset ois jääneet pois, joten montakin vaaraa niissä. Synnytykset olis olleet vaaranpaikkoja, samoin keskeytys ja kohdunpoisto. Influenssa olis vienyt muutaman kerran. Ja ilman lääkitystä en nukkuisi, ja kipulääkkeet tekevät elämästä siedettävän. Ja pimeässä eläminen, olisin varmaan kuollut d-vitamiinin puutokseen. Elämä ilman lääketiedettä olisi hyvin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Moni mainitsee keuhkokuumeen. Toipuivatko ihmiset ennen keuhkokuumeista vai kuolivatko? Ja jos toipuivat niin elivätkö loppuelämänsä vaurioituneiden keuhkojen kanssa ja heikkoina?
Moni kuoli. Osa parani, osittain tai kokonaan.
Olisin kuollut viidenteen synnytykseen.
Sekä minä että kaksospoikani olisimme kuolleita ilman nykylääketiedettä. Molemmat vauvat olivat perätilassa koko loppuraskauden, syntyivät sektiolla. Alatiesynnytykseen olisimme todennäköisesti kuolleet koko kolmikko.
Olisin kuollut ampiainen pistoon 25 - vuotiaana
Kuollut olisin. Sairastuin Afrikassa 13-vuotiaana pahasti ja vasta viikkojen tutkimusten ja eristyksen jälkeen sairaus todettiin ja hoidettiin Suomessa. Siihen saakka makasin eristyksissä viikkotolkulla sairaalassa ja jotain tippaa meni jatkuvasti. Kävin myös sairaalakoulua.
Olisin syntynyt niin pahasti etuajassa etten ole edes varma puhuttaisiinko keskenmenosta vai keskoisuudesta eli olisin kuollut siihen. mutta lääketieteen avulla synnyin vain Kuukauden etuajassa normipainon rajoissa. Sittemmin olisin kuollut syöpään myöhemmin.
Angiina tai umpisuoli olisi saattanut viedä hautaan parikymppisenä. Jos olisin niistä selvinnyt, niin myöhemmin löydetyn periytyvän geenivirheen aiheuttama aortan repeytyminen olisi vienyt hautaan. Nyt ehdin päästä hoitoon, leikkaukseen ja säännöllisen lääkityksen & seurannan pariin. Isoisälleni, isosisoisälleni ja isotädilleni ei käynyt yhtä hyvä onnekkaasti kun kohtaus tuli.
En mä nyt kuollut olisi, mutta mulla on niin heikko näkökyky, että mitäköhän elämästä tulisi jos ei silmälaseja tai vastaavaa näkökykyä korjaavaa keksintöä olisi ikinä tehty?
Olisin kuollut luultavasti synnytyksessä, ensin omassa ja sitten esikoisen. Ja siinä välissä olisin noin neljävuotiaana kuollut keuhkokuumeeseen.
Olisin riistänyt itseltäni hengen 18-vuotiaana. Yritin sitä useita kertoja Kiitos psykiatrisen sairaanhoidon (ja vuosia kestäneen terapian) olen nykyään ihan normaali veronmaksaja.
Sisäiseen verenvuotoon ( kohdunulkoinen raskaus) olisin kuollut 24-vuotiaana.
En tiedä miten munuaisaltaantulehdus olisi edennyt ilman nykylääketiedettä...
Olisin kuollut todellakin, synnytyksessä. Myös lapseni olisi kuollut synnytyksessä. Synnytys pysähtyi ja ei edennyt. Kiireellinen sektio.
Olisin myös kuollut viimeistään sektion komplikaatioon, vaikeaan sepsikseen ja koko vatsaontelon tulehdustilaan minkä vuoksi olin kuukausia sairaalahoidossa ja teho-osastolla.
Olisin myös kuollut sisäelimen sairauteen ilman modernia lääketiedettä.
Olisin kuollut jo ainakin kolmesti, ehkä neljästi.
1. tuhkarokko vauvana
2. sisäinen verenvuoto
3. umpisuolen tulehdus
4. vaikea synnytys
Olisin kuollut lapsena sydänvikaan tai viimeistään nuorena aikuisena syöpään. Myöhemminkin on ollut hengenvaarallisia sairauksia.