Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
2221/2561 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri totesi, että flunssa tuli takaisin. Parin päivän kuluttua menin uudestaan lääkäriin, jolloin eri lääkäri totesi tutkimusten jälkeen minulla olevan flunssan jälkitauti keuhkoputkentulehdus. Tämä kävi yksityisellä, ei julkisella puolella.

Mitä tuo on tarkoittavinaan? Keuhkoputken tulehdus eli ylempien hengitysteiden tulehdus on yleinen flunssan oire.

Vierailija
2222/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri totesi, että flunssa tuli takaisin. Parin päivän kuluttua menin uudestaan lääkäriin, jolloin eri lääkäri totesi tutkimusten jälkeen minulla olevan flunssan jälkitauti keuhkoputkentulehdus. Tämä kävi yksityisellä, ei julkisella puolella.

Mitä tuo on tarkoittavinaan? Keuhkoputken tulehdus eli ylempien hengitysteiden tulehdus on yleinen flunssan oire.

Noinhan se on. Muistan kun mummoni kärsi yskästä ja lähdin häntä käyttämään lääkärissä. Lääkäri kuuntelu keuhkot ja totesi, että yskältä vaikuttaa. Kestää muutaman viikon, normaali yskä. Mummo huusi, että ei ole yskän takia tänne tultu, jotain muuta nyt on. Lääkäri alkoi selittää, että antibiootteja ei pidetä enää ensisijaisena hoitomuotona ylempien hengitysteiden tulehduksessa. Silloin mummo riemastui ja sanoi, että hän arvasi, että muutakin on kuin se yskä. Hoito-ohjeeksi lääkäri antoi höyryhengityksen ja voi kokeilla pulloon puhaltamista, jos haluaa. Kyllä oli mummo iloinen, kun löytyi muutakin vikaa kuin yskä. Joka siis tosiaan loppui aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemminpuolisiin keuhkoembolioihin liikuntaa ja Buranaa. Hänen mielestä se ei ollut embolia, vaikka fidd korkea ja ekg:ssä näkyi oikean kammion rasitus.

No onneksi monen mutkan jälkeen pääsin kuitenkin sairaalaan ja teholle. Ettei tarvinnut mennä lenkille ja hautaan.

Vierailija
2224/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit itsessään ei ole minun kohdalla mitään typerää tehneet. Mutta ne ihmiset jotka päättää antaavatko ajan lääkäriin ovat.

Itse käyn lääkärillä vain pakosta, en koskaan mene huvikseen, varuilta tai ensiksi kokeilematta montaa muuta konstia. Kerran olin sairastanut perusflunssan joka meni ohi mutta viikon päästä tuli todella rajuna takaisin. 2 viikkoa hoidin flunssaa itse ja se tuntui vain pahenevan joten otin yhteyttä terkkariin. Hyvä ettei luuria lyöty korvaan kun aikuinen soittaa flunssan takia! Odotin viikon, kuume yli 40 astetta koko ajan, ei laske lääkkeellä, keuhkot aivan tukossa (astma perussairaitena), hoidin 3 alle 5 vuotiasta lasta kotona, en ollut edes tajuissani välillä. Soitin taas eikä edelleenkään aikaa lääkäriin. Itkin ja pyysin apua, mielenterveystoimisto kuulemma on sitä varten. En muista tuosta ajasta paljon mitään, mies sanoo etten ollut tässä maailmassa, itkin kipuja ja söin valtavasti lääkkeitä. Keuhkot tulessa, poskiontelot tulehtuneena, iho kuumeesta näppylöillä, silmät turvonneet umpeen kun oli kipeänä ja kovassa kuumeessa itkeskellyt paljon.

Sitten yksi aamu mies ei saanut minua kunnolla hereille, vei terveyskeskukseen ja vaati aikaa. Taas luukulla nainen satuili että jos heillä annettaisiin aika jokaiselle aikuiselle joka flunssaa sairastaa niin saisivat olla töissä yötä päivää. Mies oli jankkaamassa ajasta kun ohitseni oli kävellyt lääkäri ja huomannut että en todellakaan ole kunnossa.

Ampparilla laittoivat sairaalaan jossa sitten menikin vielä pari viikkoa, monta sairautta päällekkäin joista pahimpana keuhkokuume. Meni yli puoli vuotta toipua kokonaan kuntoon.

Tästä tehtiin valitus, lääkäri teki itseasiassa itse, en tiedä mitä tapahtui mutta ko nainen ei ole enää ollut ajanvarauksessa töissä.

Meillä oli myös aika paljon vänkäämistä näiden ajanvaraajien kanssa. Lapsi oli ollut yli viikon korkeassa kuumeessa, ja lääkkeet eivät auttaneet. Pyysivät ettei turhaa menisi päivystykseen pääsiäisen alla pelkästä kuumeesta. Kuume oli vähän alle 40 niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Soitin vielä pääsiäismaanantaina et nyt ihan oikeesti lapselle ei auta mitkään lääkkeet ja nyt alkoi korviakin valittamaan. Puhelinneuvonnassa sanottiin että odottakaa huomiselle ja soittakaa terveyskeskukseen ja varatkaa aika sieltä lääkäriltä. Siinä vaiheessa alkoi jo hermot menemään, ja sanoin että kyse on 2-vuotiaasta lapsesta joka on kivuissaan, että vieläkö pitäisi toinen yö kärsiä kun korviakin jo särkee, että kai sieltä päivystyksestä joku voi edes sitten antibiootit kirjoittaa jotta pääsisi heti auttamaan eikä odottamaan seuravaalle päivälle. Pitkin hampain sanoi että no menkää sitten.

Mentiin, sairaanhoitajat ihmetteli että mitä me vielä jouduttiin jonottaa siellä, että nyt vaatteet pois ja suoraan lääkärille kun poika oli tulikuuma. Siellä todettiin suoraan korvatulehdus ja otettiin vielä verikokeet. Sieltä tuli lääkäri naama valkoisena kertomaan että pojalla on jokin verisairaus, ja niissä on kolme vaihtoehtoja joista pahin on leukemia. Jäätiin yöksi ja aamulla luuytimestä otetusta testistä löytyi syöpäsoluja 70%. Jos olisi odotettu vielä toista viikkoa niin olisi ollut liian myöhäistä.

Että joo, on niitä flunssia ja pikku kuumeita.

Niin, eli lapsella oli korvatulehdus. Tuo syöpäsolujen löytyminen oli ns. sattumalöydös. Olisiko siis sen ajanvaraajan pitänyt jotenkin ihmeellisesti nähdä lapsen veriarvot puhelimitse??

Kyllä siinä taisi käydä niin, että leukemia oli päädiagnoosi ja tämä korvatulehdus sivudiagnoosi.

Tietenkin leukemiasta tuli päädiagnoosi ja se oli samalla sattumalöydös. Korvatulehdus oli juurikin sivudiagnoosi.

Vierailija
2225/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlipaLaakari kirjoitti:

Molemminpuolisiin keuhkoembolioihin liikuntaa ja Buranaa. Hänen mielestä se ei ollut embolia, vaikka fidd korkea ja ekg:ssä näkyi oikean kammion rasitus.

No onneksi monen mutkan jälkeen pääsin kuitenkin sairaalaan ja teholle. Ettei tarvinnut mennä lenkille ja hautaan.

No olitko sen näköinen ettet liiku koskaan ja grilliruoka maistuu ?

Vierailija
2226/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoputken tulehdusta ei ole olemassakaan , on vaan ylä- ja alahengitysteiden infektioita. Useimmiten viruksesta johtuvia, privaattipuolella jotkut mielellään tuota "diagnoosia" käyttää ja potilas on onnessaan kun oli "oikein" keuhkoputkentulehdus. Kai se on sitten hienompi kuin ylähengitysteiden virusinfektio. Joka siis pääsääntöisesti parantuu itsestään.

Älä nyt anna enempää näitä "tietojasi" julkiseen keskusteluun, ettei joku pian usko höpötyskirjoituksiasi. Katsopa hieman netistä vaikka asiaa. Keuhkoputkentulehdus eli bronkiitti on diagnoosi. Sitä tavataan niin akuuttina kuin kroonisenakin. 

Terv. lekuri

Vierailija
2227/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä oli myös aika paljon vänkäämistä näiden ajanvaraajien kanssa."

Kyllä, vänkäämään joutuu. Lääkärille pitäisi päästä. Kaikille kun ei ole antaa aikaa, ketkä sitä haluaisivat. Tuntuu joskus että huvikseen juostaan lääkäreissä. Turhat käynnit ja tutkimukset voisi olla omakustanteisia, mutta sitä on vaikea todeta kuin vasta jälkeenpäin. 

Vierailija
2228/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea termi olisi siis keuhkoputkien tulehdus jos tarkoitat bronkuksia, henkitorvi jakautuu  edelleen kahteen ja kolmeenkin osaan jne.  Tulehdus on usein  lievempi kuin  varsinainen  pneumonia eli  keuhkokuume. Ja kuten sanottu, on aika usein virusperäistä ja antibiootin määrääminen on pääsääntöisesti turhaa. Vaikka  monen potilaan mielestä "monella  menee aina kehkoihin asti."

Keuhkoputket on eri asia kuin henkitorvi. Keuhkoputket ovat keuhkoissa ja kuuluvat alahengitystiejärjestelmään. Keuhkoputken/keuhkoputkien tulehdus = bronkiitti. Sillä ei ole mitään väliä kummalla suomenkielisellä termillä viitataan bronkiittiin. Se on joka tapauksessa oikea tauti ja kuuluu alahengitystieinfektioihin. Se ei liity henkitorveen mitenkään eikä se ole ylähengitystieinfektio. Lopettakaa valheiden levittely.

Vierailija
2229/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia.

Kauan sitten kirjoitin listan kaikista "kumman" oireista , ja näytin sen

Rouva Tohtorille,,  " Tutkimus tuloksena" vino hymy !!!

Vaivan palkaksi sai Diapamia !! Jäivät käyttämättä.

Näin jälkikäteen tutkittuani "fibon"  tutkimus tuloksia , 

niin ne , mitä olin listannut , ovat kaikki tähän sairauteen

liittyviä ja todellisia ,  mutta , minun listaamani olivat vain

ilman lääke tieteellisiä termejä !!

Vierailija
2230/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähä sillee, että päivystykset ja tk:t on jumissa. Ei voi kaikkia halukkaita ottaa vastaan. Yritetään tietyin kriteerein karsia se osa, joka siitä eniten hyötyy ja tarvitsee katsoa. Siksi siellä triagessa ja ajanvarauksessa porukkaa käännytetään. Itsekin olen ajatellut lopettaa päivystämisen kokonaan, kun yhteispäivystys on kerta kerralta enemmän jumissa. Harmillista työstä on tullut sietämätöntä, olin erikoistumassa akutologiaan ja alun perin työ oli mielekästä. Siirryn työterveyslääkäriksi oman hyvinvointini vuoksi.

Terkuin se päivystäjä, jonka mielestä tuo potilaiden käännyttäminen on täysin välttämätöntä.

Vierailija
2231/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähä sillee, että päivystykset ja tk:t on jumissa. Ei voi kaikkia halukkaita ottaa vastaan. Yritetään tietyin kriteerein karsia se osa, joka siitä eniten hyötyy ja tarvitsee katsoa. Siksi siellä triagessa ja ajanvarauksessa porukkaa käännytetään. Itsekin olen ajatellut lopettaa päivystämisen kokonaan, kun yhteispäivystys on kerta kerralta enemmän jumissa. Harmillista työstä on tullut sietämätöntä, olin erikoistumassa akutologiaan ja alun perin työ oli mielekästä. Siirryn työterveyslääkäriksi oman hyvinvointini vuoksi.

Terkuin se päivystäjä, jonka mielestä tuo potilaiden käännyttäminen on täysin välttämätöntä.

No mutta eihän sinun tarvitse ihmisiä ainakaan "luukulla' käännyttää. Eikös sairaanhoitajat tee sitä useimmiten?

Vierailija
2232/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eihän sinun tarvitse ihmisiä ainakaan "luukulla' käännyttää. Eikös sairaanhoitajat tee sitä useimmiten?

Joskus kyllä käydää sanomassa siinä että kuumeeton korvakipu aikuisella ei ole päivystysasia tms.

Vierailija
2233/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyllä käydää sanomassa siinä että kuumeeton korvakipu aikuisella ei ole päivystysasia tms.

No tuollaiset sietääkin käännyttää. Tai sitten ne pitää vaan siirtää jonon perälle. Tuskin jaksavat odottaa 12 tuntia lääkärille pääsyä.

Vierailija
2234/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tunnetun urakkaylilääkärin  neuvo oli kaikille lääkäriin tulleille sama "LENKKARIT JALKAAN JA LENKILLE" ja seuraava potilas.

Vierailija
2235/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te edes menette lääkäriin, kun olette itse selvännäkijöitä, kirurgeja ja ammattilaisia? 

No siksi menen lääkäriin, koska siellä on myös hyvä ammattilaisia,  mutta ei kuitenkaan jumalia. Jokaisen työssä tulee virheitä, ja niitä on voitava tuoda esiin eikä haudata hiljaisesti.  

Vierailija
2236/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukalon jännetuppitulehdus oli pelkkää "kuvittelua" eli oli turha pyytää apua. Eräskin lääkäri totesi seuraavaa "jännetuppitulehdus tulee ja menee. Se ei aiheuta pysyvää vaivaa". 

Oireina oli esim. puoli kämmentä turvoksissa, koko käden mittainen särky, tavarat tippuivat kädestä jne. 

8 vuoden kärsimisen jälkeen fysiatri totesi sen olevan krooninen (de Quervainin tauti). Tähän diagnoosiin riitti pelkkä peukalon katsominen. Eihän siitä yhdestä kortisonipiikistä enää mitään mainittavaa apua ollut.

Vierailija
2237/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työtä tietokoneella ja eräänä päivänä rannetta alkoi särkeä kamalasti enkä voinut käyttää kättä. Työterveyslääkärin mukaan tatuointini oli aiheuttanut hermovaurion! Tatuointi, joka oli ollut  ranteen sisäpuolella jo kuusi vuotta.. menin sitten yksityiselle ja siellä lääkäri totes että hiirikäsi, ei voi muuta kuin välttää rasitusta. Mitenhän se töissäni onnistuisi? Lopulta sitten kaveri antoi minulle vanhan  rannetukensa ja käytin sitä kipeässä kädessä samalla, kun opettelin kirjoittamaan toisella kädellä. 

Vierailija
2238/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka tarvii sairaslomalapun työnantajalle...

Vierailija
2239/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taidan lopettaa nämä hommat. Lähes joka puolella suomalaisella auttaa ongelmaan kuin ongelmaan painonpudotus ja oikea ruokavalio. Ei mulla muuta.

Ja tiedän, että on ylipainoisia sairaita ihmisiä jotka eivät tule lääkärin vastaanotolle koska heille sanotaan että pudota painoa.

Ylipaino aiheuttaa niin lukuisia sairauksia että jokainen järkevä epäilee ensin sitä, paitsi itse ylipainoiset. (Ei en ole lääkäri en siksi puolustele.)

Mehän hoidetaan valtava määrä ylipainon aiheuttamia sairauksia joka päivä! Uniapnea, diabetes ja sen komplikaatiot, verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, nivelrikko

Moneen asiaan vaikuttaa myös muut asiat ylipainon lisäksi. Edellä mainittuja sairauksia yhdistää se että kaikkien sairauksien ensisijainen hoito olisi painon pudotus.

Älä viitsi jaella disinformaatiota, sivistymätön idiootti.

Tälläkin hetkellä uniapneapotilaista kolmannes on täysin normaalipainoisia. Diagnosoiduista siis, luoja tietää paljonko ihmisiä nukahtelee rattiin tietämättä uniapneastaan, kun kukaan ei osaa niillä epäillä "läskien" tautia.

Vaikka sen näkee sillä, että pyytää potilasta avaamaan suunsa. Matala suulaki ja iso kieli ei laihduttamalla korjaannu.

Ylipainoin aiheuttama uniapnea edellyttää sitten jo aika amerikanmallista obesiteettia ja yli 40 cm kaulanympärystä.

Mutta kaksi kolmesta uniapneapotilaasta on ylipainoisia, kuten riviesi välistä voi selvästi lukea. Taidat itse olla ylipainoinen uniapeetikko? Kysymys vielä murtoluvuista: kumpi on suurempi, yksi kolmasosa vai kaksi kolmasosaa? Mieti ihan rauhassa.

- eri

Vierailija
2240/2561 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin valittamaan kipeää olkavartta niin aksentilla puhunut lääkäri alkoi piirrellä polvien kuvaa. Ei saanut mitään selvää millä tavoin polvet liittyvät kipeään olkavarteen.

Toisella kerralla saman asian tiimoilla olikin sitten suomalainen alansa asiantuntija joka heti ovella tiesi kertoa kuinka tärkeää olis pudottaa painoa. Vastasin että en kävele käsilläni ja miten paino vaikuttaa olkavarteen. Ei vastannut, tosi töykeä ja mieliinpainuva ylimielinen asenne.