Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tänne hassuimmat itsediagnoosit ja miten sitten kävi!
Itsediagnoosi: silmähermontulehdus ja mahdollinen MS-tauti (en sanonut näitä itse vastaanotolla, selitin vain silmäoireet ensin perusterveydenhuollossa ja sitten erikoissairaanhoidon poliklinikalla).
Lääkärin diagnoosi: silmähermontulehdus ja MS-tauti.
Olipa hauska, ehh heh heh heee.
Lääkäri diagnosoi silmähermontulehdulsen? On ollut pätevä tyyppi. Minä olen pelkkä sh, mutta minäkin tiedän, ettei semmoista ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
No, minä näin vasta Kannasta, että minulle on tehty HIV-testi. Ja luoja ties mitä muuta. Lopullinen diagnoosi oli krooninen väsymysoireyhtymä, mutta näköjään oli aika laajalla skaalalla suljettu kaikkea mahdollista pois sitä ennen.
Ihan virallisesti, HIV-testin ottamiseen pitää kysyä potilaan lupa. Tämä onkin ainoa tällainen testi, joka vaatii luvan potilaalta.
Tuolle alapeukuttajalle vielä tekstiä kopioituna Terveysportista:
HIV-näyte on aina syytä tutkia, kun potilas sitä pyytää. HIV-testiä tulee tarjota, jos tiedossa on tartunnalle altistavaa riskikäyttäytymistä, kuten suojaamattomia satunnaisia seksikontakteja tai suonensisäisten huumeiden käyttöä.
Potilaalle tulee kertoa aikomuksesta tutkia HIV-näyte. Jos potilas kieltäytyy, hänelle tulee selvittää, mitä hankaluuksia ja vahinkoa diagnoosin viivästyminen voi aiheuttaa hänelle itselleen, hoitavalle yksikölle (lisätutkimukset ja pidentynyt hoitoaika) sekä muille ihmisille (tartunnanvaara).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Mutta miehet kuolevat edelleen useita vuosia naisia nuorempina. Johtopäätös: ei lääkäriin kannata mennä.
Suomessa miehillä on keskimäärin 58-vuotiaana jokin elämää merkittävästi haittaava vamma tai sairaus. Naisilla noin 10 vuotta myöhemmin.
Kyse lienee siitä, että naisille on kaikenlaisia seurantoja (mammografiaa, papa-koetta yms.), mutta miehille ei ole mitään.
Ei vaan elintavoista. Tätä on tutkittu paljon. Keskimäärin naiset syövät terveellisemmin, ruokavaliossa kasviksia. Ylipainoa on myös keskimäärin enemmän keski-ikäisillä miehillä, alkoholin kulutus huomattavasti suurempaa, samoin tupakointi. Tosin naiset alkaneet ottaa eroja kiinni, mutta perässä vielä tilastoissa. Elintapasairaudet syynä miesten ja naisten eroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsediagnoosi: silmähermontulehdus ja mahdollinen MS-tauti (en sanonut näitä itse vastaanotolla, selitin vain silmäoireet ensin perusterveydenhuollossa ja sitten erikoissairaanhoidon poliklinikalla).
Lääkäri diagnosoi silmähermontulehdulsen? On ollut pätevä tyyppi. Minä olen pelkkä sh, mutta minäkin tiedän, ettei semmoista ole olemassakaan.[/quot
Näköhermontulehdus eli optikusneuriitti todennäköisesti. Jotkut ihmiset, myös lääkäreiden, olen kuullut puhuvan silmähermontulehduksesta.
T. silmähoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri diagnosoi silmähermontulehdulsen? On ollut pätevä tyyppi. Minä olen pelkkä sh, mutta minäkin tiedän, ettei semmoista ole olemassakaan.
No itse asiassa kolmoishermon ylin hermotusalue on silmähermon alue, mutta se ei taas liity mitenkään ms-tautiin.
https://terveysportti.mobi/terveyskirjasto/tk.plain?p_artikkeli=ldk00106
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri diagnosoi silmähermontulehdulsen? On ollut pätevä tyyppi. Minä olen pelkkä sh, mutta minäkin tiedän, ettei semmoista ole olemassakaan.[/quot
Näköhermontulehdus eli optikusneuriitti todennäköisesti. Jotkut ihmiset, myös lääkäreiden, olen kuullut puhuvan silmähermontulehduksesta.
T. silmähoitajaNiin, ainakin sairaanhoitajia opetetaan, että näköhermontulehdus on eri asia, mutta lääkäreillä ilmeisesti eri opetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. silmähoitajaOlet silmähoitaja? Eikö teillä kuulu anatomia ja fysiologia?
Silmähermo on kolmoishermon ylin päähaara, joka harmittaa esim. silmäkuoppaa, otsaa ja nenäonteloa.Näköhermo ei ole sama asia. Näköhermo alkaa silmänpohjasta papillasta ja loppuu talamukseen. Näköhermo kulkee kahden aivokalvon välissä, jossa on aivoselkäydinnestettä.
Näköhermon tulehdus ei siten liity silmähermoon.
Yst.terv. tavallinen sh, en ole edes silmähoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuossa viitataan kolmoishermosärkyyn, joka voi esiintyä myös ms-taudissa. Se ei liity taas näköhermon tulehdukseen. Terv. toinen hoitsu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ahdista tää ketju? En ole itse lääkäri, mutta varmasti siellä terveyskeskuksessa kaikki parhaimpansa yrittävät, hirveessä kiireessä. Sitten toiset perustaa ketjun jossa kilpaa ilkkuvat ja naureskelevat ja jopa palkka kyseenalaistetaan. Jos työ olis niin helppoa niin siitä vaan jokainen pyrkimään lääkikseen ja terveyskeskukseen hommiin! Ilman yhtään virhettä koskaan.
Itse olen saanut hyvää hoitoa, aina. Ei tulis mieleenkään arvostella kenenkään työtä.
Ehkäpä sen takia arvostellaan, että Suomessa lääkärikoulutukseen valitaan akateemisesti parhaat välittämättä siitä, sopivatko he lääkärin ammattiin. Tuloksena kirjaviisaita naulapäitä, joilla ei ole mitään valmiutta kohdata asiakkaitaan. Kuunnella ei osata pätkän vertaa. Mitään vastuuta ei myöskään juuri ole, kun valitukset johtavat ei mihinkään.
Kaikenlaisia arvailuja vuosien varrella nivelvaivoihin sain ja buranaa hoidoksi arvauksesta riippumatta. Viimeinen suomalaisen puoskarin "diagnoosi" oli, että sinulla nyt vaan on tuollaiset hassut sormet. Yksikään näistä lääkäreistä ei edes suostunut keskustelemaan reuman mahdollisuudesta, kun olin liian nuori. Suvussa esiintyvä reuma ei myöskään kiinnostanut. Hataralla on reumaopetus Suomessa, jos nuorilla ei sitä voi olla. Muutin onneksi ulkomaille parikymppisenä. Ensimmäinen kerta yleislääkärin vastaanotolla nivelten oireita näyttämässä ja saman tien lähete reumalääkärille. Vuosien odottelu vain jätti pysyviä nivelvaurioita, mutta saan nyt oikeaa hoitoa buranan sijaan. Muutenkin täällä lääkärit kuuntelee, tekee tutkimuksia, eivät arvaile. Tosin valtio ei maksa hoitokuluja. Onko se "ilmainen" hoidonpuute niiden verojen arvoista? Minusta ei todellakaan.
Ystävä meni valittamaan jalkakipua. Ohjeeksi hän sai hommata tukipohjalliset. Ystävä meni sitten yksityislääkärille ja diagnoosi oli luusyöpä. Hoidot aloitettiin ja voi nyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. silmähoitajaMiten voi olla noin epäpäteviä lääkäreitä? Siis näköhermon tulehduksesta puhuvat silmähermontulehduksena? Ja kyseessä kuitenkin eri hermot. Silmähermo on kolmoishermon yksi haara. Kolmoishermon kiputila aiheuttaa kasvojen alueella sietämättömän kovaa särkyä, jota kutsutaan kolmoishermosäryksi.
Joku aiemmin jo selitti näköhermon sijainnin. Näköhermotulehdus aiheuttaa näön sumentumista. Se voi olla myös täysin kivuton.
Eihän ne ole sama asia. Miten te silmähoitajat pärjäätte lääkärin kanssa, jos ei lääkäri tunne perusfaktoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nipa77 kirjoitti:
MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääkäri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa. Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(
Ei ne ole muuttuneet. Minultakin tutkittiin juuri klamydia ja tippuri varmaan kymmenettä kertaa, kun virtsatietulehdus ei lähtenyt 3 päivän antibiooteilla. No ei kai, kun ennen sai 5-7 pv antibiootit ja ne aina auttoivat. Kuka älykääpiö tuonkin on keksinyt. 3 pv varmaan tehoaa, jos potilaalla on valmiina lääkkeet ja pystyy heti aloittamaan kuurin.
No, minä näin vasta Kannasta, että minulle on tehty HIV-testi. Ja luoja ties mitä muuta. Lopullinen diagnoosi oli krooninen väsymysoireyhtymä, mutta näköjään oli aika laajalla skaalalla suljettu kaikkea mahdollista pois sitä ennen.
Hyvänsä se on, ei siinä mitään, mutta kukaan lääkäri ei missään vaiheessa sanonut, mitä kokeita minulle on määrätty, tai käynyt tuloksia kanssani läpi muuten kuin "kaikki labrat näyttää tosi hyviltä". (Ihme, että näin terve ihminen voi olla näin vaivainen.)
Mutta tuo HIV-testi minua hämmensi tosi paljon, koska sehän on edelleen kuitenkin aika harvinainen, eikä kukaan kysellyt mitään seksuaalihistoriastani. Todennäköisyys, että minulla olisi joku sp-tauti on häviävän pieni, eikä mihinkään muihin sp-tauteihin viittaavia oireita ole koskaan ollut. Joten mikä järki haaskata yhteiskunnan rahoja äärimmäisen epätodennäköisyyksien testaamiseen, kysymättä aiheesta yhtään mitään?
Ei varmaankaan ole tehty HIV-testiä. Kannassa on virhe. Sinne voi kirjautua joskus labroja, joita on ollut mahdollisuus valita, mutta ei ole valittuna. Meillä näkyi aiemmin järjestelmässä labrat ja lääkärit valitsi, mitä niistä testataan. Aiheutti hämmennystä, kun potilaat luki kannasta neg-sanan ja luuli, että heiltä on testattu jotain, vaikka nimenomaan ei ole otettu sitä testiä, vaan suljettu pois.
Soitin vaimon puolesta päivystykseen kun häneltä oli lähtenyt täysin ääni ja oli ollut jo viikon poissa. Päivystyksestä käskettiin pyytää hänet puhelimeen, kun ei voinut minun kanssani asioida. No ei meinannut tulla puhelusta mitään kun ei vaimo pystynyt edes sotuaan kunnolla kertomaan. Pyydettiin puhelimessa vain toistamaan ja puhumaan hieman kovempaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nipa77 kirjoitti:
MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääkäri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa. Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(
Ei ne ole muuttuneet. Minultakin tutkittiin juuri klamydia ja tippuri varmaan kymmenettä kertaa, kun virtsatietulehdus ei lähtenyt 3 päivän antibiooteilla. No ei kai, kun ennen sai 5-7 pv antibiootit ja ne aina auttoivat. Kuka älykääpiö tuonkin on keksinyt. 3 pv varmaan tehoaa, jos potilaalla on valmiina lääkkeet ja pystyy heti aloittamaan kuurin.
Hyvänsä se on, ei siinä mitään, mutta kukaan lääkäri ei missään vaiheessa sanonut, mitä kokeita minulle on määrätty, tai käynyt tuloksia kanssani läpi muuten kuin "kaikki labrat näyttää tosi hyviltä". (Ihme, että näin terve ihminen voi olla näin vaivainen.)
Mutta tuo HIV-testi minua hämmensi tosi paljon, koska sehän on edelleen kuitenkin aika harvinainen, eikä kukaan kysellyt mitään seksuaalihistoriastani. Todennäköisyys, että minulla olisi joku sp-tauti on häviävän pieni, eikä mihinkään muihin sp-tauteihin viittaavia oireita ole koskaan ollut. Joten mikä järki haaskata yhteiskunnan rahoja äärimmäisen epätodennäköisyyksien testaamiseen, kysymättä aiheesta yhtään mitään?
Ei varmaankaan ole tehty HIV-testiä. Kannassa on virhe. Sinne voi kirjautua joskus labroja, joita on ollut mahdollisuus valita, mutta ei ole valittuna. Meillä näkyi aiemmin järjestelmässä labrat ja lääkärit valitsi, mitä niistä testataan. Aiheutti hämmennystä, kun potilaat luki kannasta neg-sanan ja luuli, että heiltä on testattu jotain, vaikka nimenomaan ei ole otettu sitä testiä, vaan suljettu pois.
HIV-testi tehdään yleensä aina poikkeuksellisesta väsymyksestä kärsiville. Itselleni on tehty ainakin 5 kertaa, kun eivät usko, että borrelioosi voi aiheuttaa kroonisen väsymysoireyhtymän (minulla on todettu borrelioosi laboratoriokokein).
Vastaanoton päättyessä kysyttiin, että mites jos tässä tulee tarve lisäsairauslomaan... "No, sitten voit mennä ihan minne haluat!"
RIIHIMÄEN TK TYÖTERVEYSHUOLTO! Mieslääkäri, joka oli ulkonäöltäänkin muistutti m-lkkua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit itsessään ei ole minun kohdalla mitään typerää tehneet. Mutta ne ihmiset jotka päättää antaavatko ajan lääkäriin ovat.
Itse käyn lääkärillä vain pakosta, en koskaan mene huvikseen, varuilta tai ensiksi kokeilematta montaa muuta konstia. Kerran olin sairastanut perusflunssan joka meni ohi mutta viikon päästä tuli todella rajuna takaisin. 2 viikkoa hoidin flunssaa itse ja se tuntui vain pahenevan joten otin yhteyttä terkkariin. Hyvä ettei luuria lyöty korvaan kun aikuinen soittaa flunssan takia! Odotin viikon, kuume yli 40 astetta koko ajan, ei laske lääkkeellä, keuhkot aivan tukossa (astma perussairaitena), hoidin 3 alle 5 vuotiasta lasta kotona, en ollut edes tajuissani välillä. Soitin taas eikä edelleenkään aikaa lääkäriin. Itkin ja pyysin apua, mielenterveystoimisto kuulemma on sitä varten. En muista tuosta ajasta paljon mitään, mies sanoo etten ollut tässä maailmassa, itkin kipuja ja söin valtavasti lääkkeitä. Keuhkot tulessa, poskiontelot tulehtuneena, iho kuumeesta näppylöillä, silmät turvonneet umpeen kun oli kipeänä ja kovassa kuumeessa itkeskellyt paljon.
Sitten yksi aamu mies ei saanut minua kunnolla hereille, vei terveyskeskukseen ja vaati aikaa. Taas luukulla nainen satuili että jos heillä annettaisiin aika jokaiselle aikuiselle joka flunssaa sairastaa niin saisivat olla töissä yötä päivää. Mies oli jankkaamassa ajasta kun ohitseni oli kävellyt lääkäri ja huomannut että en todellakaan ole kunnossa.
Ampparilla laittoivat sairaalaan jossa sitten menikin vielä pari viikkoa, monta sairautta päällekkäin joista pahimpana keuhkokuume. Meni yli puoli vuotta toipua kokonaan kuntoon.Tästä tehtiin valitus, lääkäri teki itseasiassa itse, en tiedä mitä tapahtui mutta ko nainen ei ole enää ollut ajanvarauksessa töissä.
Meillä oli myös aika paljon vänkäämistä näiden ajanvaraajien kanssa. Lapsi oli ollut yli viikon korkeassa kuumeessa, ja lääkkeet eivät auttaneet. Pyysivät ettei turhaa menisi päivystykseen pääsiäisen alla pelkästä kuumeesta. Kuume oli vähän alle 40 niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Soitin vielä pääsiäismaanantaina et nyt ihan oikeesti lapselle ei auta mitkään lääkkeet ja nyt alkoi korviakin valittamaan. Puhelinneuvonnassa sanottiin että odottakaa huomiselle ja soittakaa terveyskeskukseen ja varatkaa aika sieltä lääkäriltä. Siinä vaiheessa alkoi jo hermot menemään, ja sanoin että kyse on 2-vuotiaasta lapsesta joka on kivuissaan, että vieläkö pitäisi toinen yö kärsiä kun korviakin jo särkee, että kai sieltä päivystyksestä joku voi edes sitten antibiootit kirjoittaa jotta pääsisi heti auttamaan eikä odottamaan seuravaalle päivälle. Pitkin hampain sanoi että no menkää sitten.
Mentiin, sairaanhoitajat ihmetteli että mitä me vielä jouduttiin jonottaa siellä, että nyt vaatteet pois ja suoraan lääkärille kun poika oli tulikuuma. Siellä todettiin suoraan korvatulehdus ja otettiin vielä verikokeet. Sieltä tuli lääkäri naama valkoisena kertomaan että pojalla on jokin verisairaus, ja niissä on kolme vaihtoehtoja joista pahin on leukemia. Jäätiin yöksi ja aamulla luuytimestä otetusta testistä löytyi syöpäsoluja 70%. Jos olisi odotettu vielä toista viikkoa niin olisi ollut liian myöhäistä.
Että joo, on niitä flunssia ja pikku kuumeita.
Vierailija kirjoitti:
Soitin vaimon puolesta päivystykseen kun häneltä oli lähtenyt täysin ääni ja oli ollut jo viikon poissa. Päivystyksestä käskettiin pyytää hänet puhelimeen, kun ei voinut minun kanssani asioida. No ei meinannut tulla puhelusta mitään kun ei vaimo pystynyt edes sotuaan kunnolla kertomaan. Pyydettiin puhelimessa vain toistamaan ja puhumaan hieman kovempaa...
Oletko sinä kenties minun mieheni? Minulle kävi sama ja vielä kahdesti, ensin hoitaja vaati itse tulemaan puhelimeen ja sitten toinen hoitaja tk:ssa ei antanut miehen tulla puhumaan puolestani vaan sanoi, että kyllä potilaan pitää itse pystyä kertomaan oireet. Siinä sitten koettivat saada selkoa kähinästäni ja paikan päällä jouduin ottamaan elekieltäkin avuksi (hoitaja kysyi onko muut paikat kipeät kuin kurkku, tökin rintaani ja korvaani).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit itsessään ei ole minun kohdalla mitään typerää tehneet. Mutta ne ihmiset jotka päättää antaavatko ajan lääkäriin ovat.
Itse käyn lääkärillä vain pakosta, en koskaan mene huvikseen, varuilta tai ensiksi kokeilematta montaa muuta konstia. Kerran olin sairastanut perusflunssan joka meni ohi mutta viikon päästä tuli todella rajuna takaisin. 2 viikkoa hoidin flunssaa itse ja se tuntui vain pahenevan joten otin yhteyttä terkkariin. Hyvä ettei luuria lyöty korvaan kun aikuinen soittaa flunssan takia! Odotin viikon, kuume yli 40 astetta koko ajan, ei laske lääkkeellä, keuhkot aivan tukossa (astma perussairaitena), hoidin 3 alle 5 vuotiasta lasta kotona, en ollut edes tajuissani välillä. Soitin taas eikä edelleenkään aikaa lääkäriin. Itkin ja pyysin apua, mielenterveystoimisto kuulemma on sitä varten. En muista tuosta ajasta paljon mitään, mies sanoo etten ollut tässä maailmassa, itkin kipuja ja söin valtavasti lääkkeitä. Keuhkot tulessa, poskiontelot tulehtuneena, iho kuumeesta näppylöillä, silmät turvonneet umpeen kun oli kipeänä ja kovassa kuumeessa itkeskellyt paljon.
Sitten yksi aamu mies ei saanut minua kunnolla hereille, vei terveyskeskukseen ja vaati aikaa. Taas luukulla nainen satuili että jos heillä annettaisiin aika jokaiselle aikuiselle joka flunssaa sairastaa niin saisivat olla töissä yötä päivää. Mies oli jankkaamassa ajasta kun ohitseni oli kävellyt lääkäri ja huomannut että en todellakaan ole kunnossa.
Ampparilla laittoivat sairaalaan jossa sitten menikin vielä pari viikkoa, monta sairautta päällekkäin joista pahimpana keuhkokuume. Meni yli puoli vuotta toipua kokonaan kuntoon.Tästä tehtiin valitus, lääkäri teki itseasiassa itse, en tiedä mitä tapahtui mutta ko nainen ei ole enää ollut ajanvarauksessa töissä.
Meillä oli myös aika paljon vänkäämistä näiden ajanvaraajien kanssa. Lapsi oli ollut yli viikon korkeassa kuumeessa, ja lääkkeet eivät auttaneet. Pyysivät ettei turhaa menisi päivystykseen pääsiäisen alla pelkästä kuumeesta. Kuume oli vähän alle 40 niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Soitin vielä pääsiäismaanantaina et nyt ihan oikeesti lapselle ei auta mitkään lääkkeet ja nyt alkoi korviakin valittamaan. Puhelinneuvonnassa sanottiin että odottakaa huomiselle ja soittakaa terveyskeskukseen ja varatkaa aika sieltä lääkäriltä. Siinä vaiheessa alkoi jo hermot menemään, ja sanoin että kyse on 2-vuotiaasta lapsesta joka on kivuissaan, että vieläkö pitäisi toinen yö kärsiä kun korviakin jo särkee, että kai sieltä päivystyksestä joku voi edes sitten antibiootit kirjoittaa jotta pääsisi heti auttamaan eikä odottamaan seuravaalle päivälle. Pitkin hampain sanoi että no menkää sitten.
Mentiin, sairaanhoitajat ihmetteli että mitä me vielä jouduttiin jonottaa siellä, että nyt vaatteet pois ja suoraan lääkärille kun poika oli tulikuuma. Siellä todettiin suoraan korvatulehdus ja otettiin vielä verikokeet. Sieltä tuli lääkäri naama valkoisena kertomaan että pojalla on jokin verisairaus, ja niissä on kolme vaihtoehtoja joista pahin on leukemia. Jäätiin yöksi ja aamulla luuytimestä otetusta testistä löytyi syöpäsoluja 70%. Jos olisi odotettu vielä toista viikkoa niin olisi ollut liian myöhäistä.
Että joo, on niitä flunssia ja pikku kuumeita.
Niin, eli lapsella oli korvatulehdus. Tuo syöpäsolujen löytyminen oli ns. sattumalöydös. Olisiko siis sen ajanvaraajan pitänyt jotenkin ihmeellisesti nähdä lapsen veriarvot puhelimitse??
Minulla oli järkyttävä päänsärky. Se oli niin kova, että en pystynyt kunnolla puhumaan ja häiritsi ajatteluakin. Koronatesti oli negatiivinen. Menin Lääkärikeskus x:ään, koska tarvitsin saikkua töistä ja toisaalta tarkastaa, ettei ole mitään vakavaa. Lääkäri kysyi, milloin on ollut viimeksi kuukautiset! Sanoin, että 4 vuotta sitten. Hän oli sitä mieltä, että hormonaaliselta vaikuttaa. Siis hormonaalinen päänsärky, kun menkat loppuneet 4 vuotta aiemmin. Ei antanut selitystä, miksei ole koskaan aiemmin ollut hormonaalista päänsärkyä. En jaksanut puhua enkä kinastella asiasta, päätä särki niin kauheasti. Sain reseptin särkylääkkeeseen ja lähdin kotiin. Seuraavana päivänä katosi haju- ja makuaisti ja alkoi yskä. Menin koronatestiin ja koronaahan se oli.