Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaiettu totuus miksi yli 50-vuotiaat ei saa töitä

Vierailija
28.12.2019 |

Koulutus on käyty 80-luvulla. Sen jälkeen on oltu yhdessä tai kahdessa työpaikassa. Jokaista työnantajan tarjoamaan koulutusta vastustetaan "menee työaikaa" ja niistä koetetaan luistaa, lisäksi työnantaja kouluttaa vain täsmätehtäviin. Mitään ylimääräistä ei itse opetella, kun "en ole koskaan ollut työttömänä ja työtä saa jos haluaa". Mutta - sitten tulee yt-neuvottelut ja vanhimmat saavat lähteä. Sitä ei voi sanoa ääneen, että osaaminen on jälkeenjäänyttä, joten järjestellään tehtävänkuvat ja vaatimukset uudelleen, niin ettei pätevyys enää riitä hakea uusi töitä. Jos olisi omaehtoisesti kouluttautunut, luultavasti tilanne olisi toinen. Tai sitten tulee vain konkurssi, eikä ketään kiinnosta palkata itsestään liikoja luulevia, kovaa palkkaa vaativia tyyppejä, joiden 30-40 vuotta vanhalla koulutuksella ei tee enää juuri mitään.

Olen itse 55 ja sain muutama vuosi sitten toistaiseksi voimassa olevan paikan. Olen koko ajan kouluttautunut lisää ja teen sitä yhä, sillä ajatuksella, että pitää olla osaamista yrittäjäksi, jos ei muuten töitä saa. Nykyinen työnantajani jää ensi vuonna eläkkeelle ja jos jatkajaa ei löydy tai sellaista jatkajaa, joka palkkaisi minutkin, olen taas tyhjän päällä. En todellakaan tuudittaudu siihen, että työn saamiseen riittää pelkkä tahdonvoima.

Eli se vaiettu totuus on se, että ei ole kehitetty itseä tarpeeksi.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kaikki on jo töissä, ollut jo pitkään.

Niin ovatkin, elleivät ole ennenaikaisesti eläköityneet. Ja sitähän tapahtuu nykyään enemmän kuin koskaan!

Vierailija
82/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla on myös näitä 50+ vuotiaita sihteereitä jotka eivät osaa liittää wordiin kuvaa. Ihminen on siis ammatiltaan sihteeri ja osaaminen jää tuohon!

Kuulostaa pieneltä ongelmalta. Ja samaan aikaan myös tosi omituiselta, koska tietotekniikka on toimistoihin tullut vahvasti jo kauan ennen kuin nämä ihmiset täyttivät edes 40 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Juttelin erään kaverin tyttären kanssa, hän on noin 25 ja on kunta-alalla ison organisaation johdon sihteerinä. Siellä on kaksi muutakin sihteeriä, iät 50-60.

Nämä vanhemmat mummot tekevät töitä 2-3 kertaa hitaammin kuin tämä 25-vuotias. Toinen heistä ei osaa esim. lähettää sähköpostin liitetiedostoa.

Koko ajan vaahtoavat siitä, kun työ on vaativaa. Vuodessa se 25-vuotias oppi kaiken, ja nyt neuvoo niitä 30 vuotta työpaikassaan olleita mummoja.

Eli kyllä tämä Ap:n kuvaama ilmiö on ihan todellinen.

Toi on seurausta juurikin siitä ettei osallistuta työnantajan koulutuksiin "kun näin on aina tehty" muutosvastarinta siis.

Turha yleistää vaikka tosi yleistä on. Uuden oppiminen on kauhistus. Tosin se on myös nuoremmille eikä koske pelkästään meitä "vanhoja"

N45

Kaikki työnantajat eivät järjestä koulutuksia kuin ehkä asiantuntijatasolle. Itse olen myös ent sihteeri, nykyään työtön. Ikää on 60. Työnantajani kyllä järjesti koulutuksia ja olen aina osallistunut niihin. Olen myös ihan harrastuksen vuoksi opiskellut omaehtoisesti mm kieliä, joita tarvitsin työssä sekä it-taitoja. Ei pidä yleistää pelkän iän perusteella. Töitä ei enää saa. Se on sitten yhteiskunnan oma ongelma jos haluavat pitää ison lauman 50-65v elätettävinä. Enemmän meistäkin olisi hyötyä veronmaksajina eikä tarvitsisi valittaa huoltosuhdetta.

Sihteereistä on ylitarjontaa nykyään, koska sihteerien ja assistenttien työt ovat siirtyneet työntekijöille itselleen. Johtoasemassakin olevat henkilöt, ainakin julkisella sektorilla, lukevat ja kirjoittavat sähköpostinsa, sopivat tapaamisensa ja tekevät matkalaskunsa itse. Harvalla on enää henkilökohtaista sihteeriä, vaan saattaa olla, että viidellä pomolla on apunaan yksi ylityöllistetty johdon assistentti.

Vierailija
84/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkannut töihin 56-vuotiaan ihmisen. Ei ole ikä se asia mitä katsotaan, vaan osaaminen eli koulutus+ työkokemus+ persoona

Vierailija
85/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalimmin työllistyvät yli 50 v. miehet. Samassa ryhmässä Perussuomalaisten kannatus on korkeimmillaan, sattumaako? Sinäänsähän ap:n esittämät pointit on totta.

Vierailija
86/94 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla on myös näitä 50+ vuotiaita sihteereitä jotka eivät osaa liittää wordiin kuvaa. Ihminen on siis ammatiltaan sihteeri ja osaaminen jää tuohon!

Miten voi olla noin? Onko sihteeri pomon vaimo tms.? Miksi kukaan maksaisi palkkaa tuollaiselle työntekijälle?

90-luvulla kun käytiin koulussa word-kurssi, niin kouluttaja sanoi että tuskaisin kurssi mitä hän on vetänyt, oli sellainen jossa jonku yrityksen konekirjoittajille opetettiin tekstinkäsittelyohjelman käyttöä. Eihän ne millään halunneet tehdä asioita eritavalla kuin ennen, vaan käyttivät tietokonetta kuin kirjoituskonetta.

Kävitkö koulussa 90-luvun alussa vai lopussa? Vielä 80-luvulla tekstinkäsittelyohjelmat oli surkeita eikä niitä voi verratakaan wordiin. Ihan puistattaa millaisia ohjelmia itsekin olen joutunut käyttämään.

aaah... dos-pohjainen word perfect...

Opetelkaa emacs

PC-pohjainen Word Perfect oli jo hyvin edistynyt, toisin kuin erityiset tekstinkäsittelylaitteistot ja Edix Wordixit.

Vierailija
87/94 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalimmin työllistyvät yli 50 v. miehet. Samassa ryhmässä Perussuomalaisten kannatus on korkeimmillaan, sattumaako? Sinäänsähän ap:n esittämät pointit on totta.

Ei ole sattumaa se, että idioottipuolueen kannatus on keski-ikäisen ääliösakin joukossa huipussaan. Hehän ovat jääneet elämässään kaikesta paitsi. Ja heidän vanhempansa myös. Siis se "suuriksi ikäluokiksi" kutsuttu kurjuuttajasakki, joille rakennetaan suurella rahalla loppusijoituspaikkoja nyt. Niitähän tarvitaan, että mahtuvat lojumaan loppuelämänsä "elintaso" Suomessa. Siis siinä, jonka ovat itse rakentaneet yksin ilman muiden apua, ja siksi myös romuttavat sen ennen lopullista lähtöään.

Vierailija
88/94 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaihtanut työpaikkaa 52 v, 54 v ja vielä 59v:nä. Tarjottu parempaa joten vaihdoin

Ensimmäisessä työpaikassani olin 14 v (19-33v) ja sen jälkeen 2-6 v. Tuo 2 v yhdessä paikassa on ehdoton minimi ja 5 v ideaali hetki vaihdolle.

Kyllä näissä töissä kehittyy koko ajan!

Vierailija
89/94 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millä perusteella työpaikat jaetaan, kun työnantajille kaikki iät ovat vääriä.

20-vuotiaalla pitäisi olla 10 vuoden työkokemus

30-vuotias on liian suuri riski äitiyslomien takia

50-vuotias on liian suuri riski työkyvyttömyyden takia

Onko sitten 40 vuotta paras ja ainoa ikä saada töitä? 

Vierailija
90/94 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 57-vuotiaana. Esimiehet olivat pelkästään tyytyväisiä, kun pääsivät musta eroon. Meni puoli vuotta ja sitten alkoi houkuttelu takaisin töihin. Niitä "osaajia" ei sitten ollutkaan jonossa oven takana. Vastasin, että eipä taida kiinnostaa.

Vierailija
91/94 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tilanteessa, jossa minkään ikäiset eivät kohta töitä saa. Pikku hiljaa ajaudumme vain ahtaammalle ja ahtaammalle näissä asioissa. Uudelleen koulutuksella voit saavuttaa jotain vielä, kunhan se koulutus on juuri täsmäkoulutus tarvetta varten. Mikä tahansa kouluttautuminen ei käy.

Tuo turha kouluttautuminen onkin tässä maassa helppoa kuin mikä. Koulutusjärjestelmä tuottaa sellaisia tyyppejä työmarkkinoille, joiden koultus ei vastaa tarvetta. Tai vaikka vastaisikin, ei taito hommiin kuitenkaan oikeasti riitä. Asian tekee ymmärrettäväksi se, ettei kaikki voi olla lääkäreitä tai teknologian huippuosaajia suoraan koulun penkiltä.

Juuri tämä toiveiden täyttämä ajatusmalli ajaa meidät suohon pikku hiljaa enemmän ja enmmän. Olemme olleet osa tätä kehitystä jo ainakin 30 vuotta, joten siksi sen havaitseminen ei ole helpoimmasta päästä.

Ihmettelen tätä vouhkaamista juuri yli 50-vuotiasta. Onko nyt muka käynyt niin, että ne aikaisemmin puheissa olleet "syrjäytyneet" nuoret on muka työllistetty? V**tut ole sanon minä. Nuorien työttömyys lienee edelleen huippulukemissaan. Aikaisemmin mainitsemani ilmiö alkaa olla vain koko ajan enemmän ja enemmän totta. Ja mitään "syrjäytyneitä" ei ole olemassakaan, mutta syrjäytettyjä on olemassa sitäkin enemmän.

Jo 1990-luvun laman aikoina samasta asiasta ole puhetta. Oli aika irvokasta, että 40-vuotias oli silloin työmarkkinoille muka liian vanha. Eikä mene kauaa, kun nämä puheet palaavat takaisin pysyvästi jäädäkseen. Ja kuitenkin oikeasti vain n. 35-55 vuotiaiden kokemus riittää tähän nykyiseen olotilaan, jossa globaali talous vetää meitä turpaan koko ajan ja oikein olan takaa. Siksi olemme velkaisempia kuin ikinä aiemmin. Mikä sen kelkan suunnan voisi muuttaa toiseksi, kun kukaan ei edes tajua siitä mitään?

Suurin ongelma lienee että työnantajat kuvittelevat nykypäivän 18 vuotiaan olevan konkari työelämässä vaikka aika harvalta löytyy edes 6 kk joka ns. ennen vanhaan tuli heittämällä kun 14v alkaen oli kesät mansikkamaalla/lapsenlikana/apparina.

Nykyään alle 18v työ on tarkoin säädeltyä ja tosi harvalla yrityksellä on tässä hektisessä maailmassa varaa siihen.

Puhumattakaan taitotasosta. Lukiosta ja amistosta valmistuu nuorta porukkaa jolla ei ole oikeasti käsitystä työelämästä. Teoriaa osataan, käytäntöä ei. Kukaan ei kerkiä opettamaan eikä perään katsomaan hyvinkö meni vai ei ollenkaan.

Ja 50v on liian vanha töihin ja 18v ei osaa.

Win - win ??

Vierailija
92/94 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tilanteessa, jossa minkään ikäiset eivät kohta töitä saa. Pikku hiljaa ajaudumme vain ahtaammalle ja ahtaammalle näissä asioissa. Uudelleen koulutuksella voit saavuttaa jotain vielä, kunhan se koulutus on juuri täsmäkoulutus tarvetta varten. Mikä tahansa kouluttautuminen ei käy.

Tuo turha kouluttautuminen onkin tässä maassa helppoa kuin mikä. Koulutusjärjestelmä tuottaa sellaisia tyyppejä työmarkkinoille, joiden koultus ei vastaa tarvetta. Tai vaikka vastaisikin, ei taito hommiin kuitenkaan oikeasti riitä. Asian tekee ymmärrettäväksi se, ettei kaikki voi olla lääkäreitä tai teknologian huippuosaajia suoraan koulun penkiltä.

Juuri tämä toiveiden täyttämä ajatusmalli ajaa meidät suohon pikku hiljaa enemmän ja enmmän. Olemme olleet osa tätä kehitystä jo ainakin 30 vuotta, joten siksi sen havaitseminen ei ole helpoimmasta päästä.

Ihmettelen tätä vouhkaamista juuri yli 50-vuotiasta. Onko nyt muka käynyt niin, että ne aikaisemmin puheissa olleet "syrjäytyneet" nuoret on muka työllistetty? V**tut ole sanon minä. Nuorien työttömyys lienee edelleen huippulukemissaan. Aikaisemmin mainitsemani ilmiö alkaa olla vain koko ajan enemmän ja enemmän totta. Ja mitään "syrjäytyneitä" ei ole olemassakaan, mutta syrjäytettyjä on olemassa sitäkin enemmän.

Jo 1990-luvun laman aikoina samasta asiasta ole puhetta. Oli aika irvokasta, että 40-vuotias oli silloin työmarkkinoille muka liian vanha. Eikä mene kauaa, kun nämä puheet palaavat takaisin pysyvästi jäädäkseen. Ja kuitenkin oikeasti vain n. 35-55 vuotiaiden kokemus riittää tähän nykyiseen olotilaan, jossa globaali talous vetää meitä turpaan koko ajan ja oikein olan takaa. Siksi olemme velkaisempia kuin ikinä aiemmin. Mikä sen kelkan suunnan voisi muuttaa toiseksi, kun kukaan ei edes tajua siitä mitään?

Suurin ongelma lienee että työnantajat kuvittelevat nykypäivän 18 vuotiaan olevan konkari työelämässä vaikka aika harvalta löytyy edes 6 kk joka ns. ennen vanhaan tuli heittämällä kun 14v alkaen oli kesät mansikkamaalla/lapsenlikana/apparina.

Nykyään alle 18v työ on tarkoin säädeltyä ja tosi harvalla yrityksellä on tässä hektisessä maailmassa varaa siihen.

Puhumattakaan taitotasosta. Lukiosta ja amistosta valmistuu nuorta porukkaa jolla ei ole oikeasti käsitystä työelämästä. Teoriaa osataan, käytäntöä ei. Kukaan ei kerkiä opettamaan eikä perään katsomaan hyvinkö meni vai ei ollenkaan.

Ja 50v on liian vanha töihin ja 18v ei osaa.

Win - win ??

Eikö tuo ole pikemminkin "lose-lose" tilanne?

Vierailija
93/94 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen, mutta koskaan ei ole ollut tilaisuutta päästä työttömäksi; ei vaikka kuinka haluaisin. Ainakaan ilman karenssia ei onnistu. Jos olen hetkenkin työttömänä ollut, alkaa sataa työtarjouksia ja ainahan minä joudun sinne, minne en halua. Takuulla.

En ole mikään lääkäri tms. Tavallinen työntekijä.

Millä paikkakunnalla voi päästä työttömäksi tässä iässä?

Luulenpa, että tuo onnistuisi meidän varsinaissuomalaisella paikkakunnalla heti, jos vain työttömäksi joutuisin. Se tarkoittaisi sitä, ettei töitä tarvitsisi enää koskaan tehdä. Ja mitä siitä sitten seuraisi? Jos olisin riittävän varakas, niin ei mitään pahaa ainakaan. Mutta koska en ole, olisi aika piinaavat 10-15 vuotta edessä ainakin. Siis mikäli sattuisin enää elämään ihan niin kauaa kuitenkaan.

Vierailija
94/94 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus tiskin toisella puolen ja syy, miksei palkattu yli 50v. oli tietoteknisen osaamisen vähyys. Se että muut käyttävät viestimiseen vaikka jotain appia, niin yhdelle ongelmia tuotti pelkästään jo sähköposti. Lisäksi se asenne, ettei minun tarvitse opetella sen enempää, kuin tarvitsee. Olen ollut töissä perusvirastossa ja opetin vanhemmille kollegoilleni ihan perus word ja excel ohjelmia sekä sähköpostin hakutoimintoja. Oikeasti ne ihmiset oli olleet siellä olleet yli 30v. töissä, eivätkä osanneet perusasioita. Se asenne vaikeuttaa nuorempia toimimaan heille helpolla tavalla ja nuorista tuntuu, että joutuvat opettamaan vanhempia. Pelkästään jo koulussa opittu tietomäärä on huomattavasti laajempi nykykoululaisilla, kuin 80-luvulla. Melko harvoin tulee ns. teknisesti kehittyneitä keski-ikäisiä.